Gå til innhold

Polygarn


Gudbrandsdøl

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt polygarn fra Fly Co og FlyDressing som jeg synes har vært bra. Har enda ikke vært borti polygarn av dårlig kvalitet. Sjekk Nordisk, Gero, StramLine eller noe på nett kanskje? Eksempel:

http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/386/Category2ID/493/List/1/Level/2/ProductID/7324/Default.aspx

Ellers synes jeg Tiemco sin Aero Dry Wing er veldig fin og lett. Har dessverre ikke fått tak i denne i rette farger for vårfluer enda, så jeg har bare brukt den i døgnfluevinger. Mulig denne ikke samler seg like godt i en bunt som vanlig polygarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dry Wing'n fra Guideline er fin, men den virker i tekstur nesten som å være mer polyamid enn polypropylene? Styrken med Dry Wing'n synes jeg heller er at den er så grovfibra, og lett strukturert, at den kaster lett av seg vannet (som strukturert kalvehale på Royal Wulff i stedet for rette hår fra kalv/kropp ('kalv' er jo egentlig en håpløst unyansert, men tradisjonell beskrivelse fra produsentene da) ). Når det gjelder flyteegenskaper så er nok det gode gamle polygarnet vel så godt, og kanskje til og med bedre.

Jeg blir sikkert ikke populær blant produsentene når jeg sier slik. Men jeg sier det nå alltid slik jeg mener jeg da. Så får jeg heller tåle noen krasse pm'er  ;D

Det blir som med polychenille. Mye selges som ekte polypropylene-chenille fra de store leverandørene, men det meste er egentlig polyamid  ;) Just saying  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte sliti med å dubbe med polygarn. Det har vært for stivt, ikke villet følge med tråden rundt kroken og stått ut til alle kanter.

Polygarn fra Nordic Flyguide kjøpt hos StramLine og Para Post Wing fra Hareline Dubbing er det jeg synes funker best ..for meg.. Om dette er ordentig polygarn eller ikke, vet jeg ikke..

..men det er veldig mulig min dubbingteknikk som kommer til kort.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sliter litt med dubbeteknikken ta en titt på Staffans video av "rackelhanen"

Vet ikke jeg kan legge den ut, men tar sjangsen, om ikke så er det bare å slette den. Den og mange andre Staffan tips ligger på youtube.

Bjosted  :) Enig - dette er godeste Staffan på sitt beste, med en godt bundet original Rackelhane  <<l

For den fluebinderen som ser det karikerte i denne vårflueimitasjonen, så er det faktisk vakkert i all sin enkelhet. Staffan hadde øyne for slik. For den som ikke klarer å se det karikerte i fluebindingen, så framstår det nok bare som; "Rackelhanen er stygg, jeg ska jammen ikke fiske me no så stygt", stygt og stygg flue, og styggen flue.

Rackelhanen er ikke stygg. Lær det. En gang for alle. Karikert sett.

Så slipper du å dumme deg ut i hver eneste situasjon med erfarne fluefiskere, når du overkompenserer med namedropping og latinske navn som du ikke har peiling på annet en fra ei bok.

Den er karikert, ja. Men stygg? Nei  :) Overdriver karaktertrekk, ja. Men stygg? Fortsatt nei :-)

Litt historie her, for den som er interessert (jiiiihaaaa... :-D) , for 99% binder Rackelhanen feil, selv i blad, og selvsagt på nett der det sjelden er noe faglig godt redaksjonelt ansvar:

Grunnen til at Staffan binder den med splitta v-vinger etter originalens form (som man egentlig ikke ville ha gjort for å binde en voksen eggleggende vårflue i dag) er at Rackelhanen i følge Kenneth B. ble bundet som ei vårflue som skulle poppe opp på vannet. Altså ei flue med V-formet vinge, som kollapser under vann, og spretter opp på overflaten igjen. Gjerne med den tidens impregnering (jeg husker vi brukte Permafloat).  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid like herlig å se bindevideoene til Staffan. Det ser ut som om det går aldeles over stokk og stein, men så blir det bare helt rett!

Jeg savner den gamle polypropylenen hans med de deilige naturfargene og rette strukturen. Synd den ikke selges lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner selvfølgelig polygarnet til Staffan, det var bare helt fantastisk.

Til Renaflua bruker jeg nå Trigger Point Int'L Fibers fra Enrico Puglisi

Fargene Dark Dun, March Brown og Cinnamon Caddis dekker de fleste vårfluer som vingemateriell.

Bør vel funke ok på Rackelhanen og Brun's Caddis også.

Er vel ikke akkurat polygarn type, men ser greit ut

Virker også å være et bra vinge materiell til Dun's

-dagr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske du hadde rett Jon-Erlend, men du tar desverre feil nå. Staffan har IKKE laget opp ny forsyning med polygarn, det gode gamle Rackelhanegarnet.

Staffan har produsert opp igjen en forsyning med Polyamiddubbing og Kapokdubbing og har ikke noe med det gode gamle polygarnet å gjøre.

Det gamle polygarnet som er det beste ever vil dessverre aldri bli produsert igjen, og den informasjonen er fra produsenten himself.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...