Gå til innhold

Mothaker. Hva gjør dere?


Per I

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer litt på hva dere gjør ift mothakene på fluene dere binder. :rolleyes:

- Hvilket vertøy bruker dere og gjør dere dette under bindinga?

- Blir mothake-effekten helt borte bare ved å klemme ned spissen, eller bør man file den ned?

- Fisker alle mothakeløst når det kommer til C&R ?

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør vi som har fluer for mange mange tusen kroner med mothake?

He-he . . . Bruk dem, med mothaken intakt, eller nedklemt  :)

Ingen grunn til å bli fanatisk rundt dette med mothake. Om fisken ikke skulle klare seg etter c&r, skyldes neppe det mothaken på kroken.

Vet det er endel sterke meninger rundt dette, men selv har jeg et veldig avslappet forhold til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Hva gjør vi som har fluer for mange mange tusen kroner med mothake?

Gjør som -Lars- sier <<l

Selv bruker jeg peang som gjør dette perfekt. Og perfekt for meg er en krok med mothake jeg selv må gjøre mothakefri på denne måten. Jeg er nemlig overtroisk på dette området, og hellig overbevist om at den lille humpen som dannes etter varsomt å ha lagt mothaken inntil godset likevel hjelper med å holde på fisken, men slipper fiskekjeften like lett som "helt" mothakeløse kroker...... Med denne trua eller overtrua lander jeg rolig og behersket det ene prakteksemplaret etter det andre  ;D

.... og så slipper jeg jage rundt etter de rette motekrokene, eller vent litt; ligger det ikke et par esker Hends 454bl og 404bl på bindepulten :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør vi som har fluer for mange mange tusen kroner med mothake?

He-he . . . Bruk dem, med mothaken intakt, eller nedklemt  :)

Ingen grunn til å bli fanatisk rundt dette med mothake. Om fisken ikke skulle klare seg etter c&r, skyldes neppe det mothaken på kroken.

Vet det er endel sterke meninger rundt dette, men selv har jeg et veldig avslappet forhold til det.

Helt enig med Lars her  ;)

Noen her gjør karriere på å selge mothakeløse kroker, skal du vite, men jeg har klemt ned mothakene på mine tradisjonelle kroker i mange år, og det går så bra atte :-) Ikke mister jeg noe mer ørret heller. Og når det gjelder C&R så er det en del andre ting som er vel så viktig om man vil sette ut igjen ørret og harr helt uskadd  :)

Jeg bruker stort sett TMC-kroker, og noe Knapek, Hends og Hanak. Det siste jeg bekymrer meg for er om de har mothake eller ei. Men som sagt, jeg selger heller ikke disse krokene, så jeg bruker det jeg synes er best. Hver krok til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem ned mothaken og ikke bekymre deg mer for det. Jeg bruker utelukkende kroker med mothake og en tang med glatte kjefter uten serratering. Spiller ikke noen rolle da det skal liten kraft til, men at jeg bruker tang med glatte kjefter for ikke å lage merker og skader i krokspissen.

Har prøvd mange forskjellige mothakeløse kroker og hatt så mange dårlige opplevelser at jeg har forkastet dem og bruker ikke mer tid på å teste dem.  utfra konstruksjon mener jeg at spiss og krokbøy stort sett blir av en dårligere konstruksjon enn kroker konstruert med mothake. Har ikke vitenskaplig belegg for å si det, men praktisk og teoretisk erfaring fra mekanisk konstruksjon i mitt yrke sier meg det. Også har jeg alt for mange ganger opplevd mothakeløse kroker som retter seg eller knekker spissen.

Men det er mange som har prøvd å overbevise meg om noe annet og mener noe annet, dem om det. Jeg har gjort mine erfaringer og andre har gjort sine. Du kan kun gjøre dine egne erfaringer og stole på dem.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har jeg alt for mange ganger opplevd mothakeløse kroker som retter seg eller knekker spissen.

Men det er mange som har prøvd å overbevise meg om noe annet og mener noe annet, dem om det.

Kjellemann

Ja, eneste gangen jeg en sjelden gang kan bli sint, er om krokene retter seg ut på storfisk  :) Når det er sagt, så er det heldigvis år og dag siden. Sist var en krok 18, Mustad 3906B som jeg tok drømmeørreten på Island med. Den kroken var omtrent bøyd i 90 grader da ørreten kom på land :-) Jeg innbiller meg selv at jeg er god til å flexe under kjøring, men tydelig ikke god nok her  :)

3,4 kilo, men jeg tror fortsatt at det ikke var kroken sin feil, men heller min. Om jeg ikke måtte kjøre den så hardt, så hadde selv den kroken vært god nok. Og kroka godt nok? Ja, det gjorde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...