Gå til innhold

Skyteline til sjøørret


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Hei. Har havna litt på linekjøret i det siste, og testa mye deriblandt klumper. Har en coastal SI #7 til min LPXe 9,6' #7. Det skyter mildt sagt sinnsykt med Varivas airs skyteline ;D MEN: denne er veldig tynn og det blir lett knuter som jeg bruker mye tid på å løsne >:( Mitt spørsmål er: bør jeg gå opp på diameteren på skytelina eller velge ei coata skyteline? Kaster denne mye kortere? Har også et ødelagt coastal wf- line der runninglinen er i orden. Vil det ødelegge klumpegenskapene ved å koble den til klumpen?

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at jeg fisker mer effektivt med coata skyteliner (Airflo) enn med monoliner (Sufix og GL) ettersom det blir mindre knuter. Lengden på kastene blir nok noe kortere uten at jeg tror det har noen betydning i praksis. Men, det skrekkelig gøy når monoliner fungerer.  ;D

I din situasjon hadde jeg først forsøkt å bruke skytelinen fra det gamle snøret. Jeg har vanskelig for å se hvordan dette skulle ødelegge klumpens egenskaper, det er jo sågar samme produsent. Bare lag ei løkke av kjernematerialet på "skytesnøret". Disse blir myke og glir lettere enn mange andre løkker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Monofilament/Trilene-Sensation/Trilene-Sensation-270m-Blaze-Orange--141519-p0000072902

Denne bruker jeg til laksefiske. På linje med alle andre skyteliner. Blir den slitt er det bare å bytte :D

Ble nysgjerrig på denne. Multifilament? Er det ikke fare for brudd hvis den slites?

Hvilken tykkelse bruker du til SØ og til laks. Jeg tenker umiddelbart 0,60 til laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Monofilament/Trilene-Sensation/Trilene-Sensation-270m-Blaze-Orange--141519-p0000072902

Denne bruker jeg til laksefiske. På linje med alle andre skyteliner. Blir den slitt er det bare å bytte :D

Ble nysgjerrig på denne. Multifilament? Er det ikke fare for brudd hvis den slites?

Hvilken tykkelse bruker du til SØ og til laks. Jeg tenker umiddelbart 0,60 til laks.

0,60? Snakker du om fortom eller skyteline? Skyteline til SØ i sjøen er hva tråden handler om <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skyteline vi snakker om;) 0.60mm jeg bruker til laks:)

ok .har du noe erfaring med mono kontra coata?

Litt smak og behag. Mye mindre motstand i mono, noe som gjør at du kaster lenger. Grunne til at jeg har valgt å kjøpe denne rullen er fordi det er digg å kunne bytte etterhvert som skytelina begynner å "krangle" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom Aage

Har brukt mange forskjellige skyteliner opp gjennom årene. Noen har fungert bra, mens mange har vært helt p-off. Har funnet et par som fungerer godt, og som jeg bruker til mitt laks og sjøørret fiske, med både en og to-hånds stenger.

Den ene er den du nevner; Varivas Airs.

Prøvde den først i 30 Lbs. Den fungerte godt en stund , og "skaut" noe så inni hampen, men så ble jeg plaga med mye knuter, og den ble ganske snart kassert.

Etter det, så kjøpte jeg den i 35 Lbs, og den fungerte mye bedre, og det ble både mye mindre knuter og "fy-ord" ;D, og den "skyter" som f.. den også <<l.

Den andre som jeg bruker mye, er Sunset Amnesia 25 og 30Lbs(bruker mest 30 Lbs). Det er en meget god, uproblematisk og billig skyteline, som er holdbar og som "skyter" godt <<l.

Det eneste lille minuset med Amnesia'n, er at den ikke flyter(Interm). Dette er ikke noe problem i elva, men når jeg fisker der hvor det er lite strøm, så fixer jeg det med litt Loon Payette Paste flyte-pasta, som jeg smører på skytelina, før jeg begynner å fiske. Det er fort gjort, og det holder skytelina i overflaten, ganske lenge.

Det går helt fint å feste en "coata" skyteline til klumpen, og det fint og lettvint å bruke fletta løkker til dette. Disse fås kjøpt i forskjellige brudd-styrker(Roman Moser o.l.), eller du kan lage de selv. Cortland selger flettet(braided) liner i forskjellige dim./styrker, som er fine å bruke, for å lage dine egne ferdige løkker <<l.

Jeg bruker surring med 6/0 bindetråd, istedenfor plasthylse, når jeg har tredd på løkka. Det blir en sterkere og finere overgang mellom skyteline/klump, etter min mening :rolleyes:.

Husk å lime surringa med f.eks. UV-lim, Aquasure o.l., eller vannfast lynlim .Pass bare på å ikke få lynlim på "coatinga" til Skytesnøre/klump. "Coatinga" vil da tørke ut og sprekke.

Til slutt så vil jeg bare si, at du vil nok ikke oppnå like lange kast med en "coata" skyteline(hvis du ikke er en av disse "super-kasterne" da) ;D

Har du et "oppsett" som fungerer og som passer for deg, så hold deg til det.

Det er ingen vits i å gjøre vår kjære hobby vanskeligere, enn det den trenger å være.

Lykke til, og se å kom deg ut av den jæskla snøre-jungelen gggood-luck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varivas airs skyteline ;D MEN: denne er veldig tynn og det blir lett knuter som jeg bruker mye tid på å løsne >:( Mitt spørsmål er: bør jeg gå opp på diameteren på skytelina eller velge ei coata skyteline?

Tom Aage

Bruker du linekurv?

Monoliner burde ikke lage knuter, men er det et problem så prøv å gå opp i diameter.

Hvorfor ikke samme dimensjon som til tohånds laksefiske? 35-40 lbs.

Går uansett mye lengre enn coata liner, og så samler de ikke skitt heller.

For meg er det mono skyteliner som gjelder, bortsett fra til enhånds/switch elvefiske, da er det hele WF/LB.

Kaste langt: mono. Kortere kast/linekontroll: hele liner.

Coatede skyteliner har jeg skrinlagt forlengst.  ;)

Jeg foretrekker LTS, Rio Slickshooter + et par som jeg ikke husker navnet på nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du linekurv?

Monoliner burde ikke lage knuter, men er det et problem så prøv å gå opp i diameter.

Hvorfor ikke samme dimensjon som til tohånds laksefiske? 35-40 lbs.

Går uansett mye lengre enn coata liner, og så samler de ikke skitt heller.

For meg er det mono skyteliner som gjelder, bortsett fra til enhånds/switch elvefiske, da er det hele WF/LB.

Kaste langt: mono. Kortere kast/linekontroll: hele liner.

Coatede skyteliner har jeg skrinlagt forlengst.  ;)

Jeg foretrekker LTS, Rio Slickshooter + et par som jeg ikke husker navnet på nå ;)

Vurderer tykkere Varivasline. Med runningline fra et gammelt coastalsnøre ble skyteegenskapene dramatisk redusert. Kan like godt bruke wf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du linekurv?

Monoliner burde ikke lage knuter, men er det et problem så prøv å gå opp i diameter.

Hvorfor ikke samme dimensjon som til tohånds laksefiske? 35-40 lbs.

Går uansett mye lengre enn coata liner, og så samler de ikke skitt heller.

For meg er det mono skyteliner som gjelder, bortsett fra til enhånds/switch elvefiske, da er det hele WF/LB.

Kaste langt: mono. Kortere kast/linekontroll: hele liner.

Coatede skyteliner har jeg skrinlagt forlengst.  ;)

Jeg foretrekker LTS, Rio Slickshooter + et par som jeg ikke husker navnet på nå ;)

Bruker linekurv i sjøen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...