Gå til innhold
  • 0

Spørsmål om fortom


kriryd

Spørsmål

Heihei! 

 

Jeg er en nybegynner innen fluefisking og har blitt hekta. 

Det jeg lurer på er angående fortom.

Har lest forskjellige forum opp og ned om fortom, men står igjen med noen spørsmål som jeg ikke har fått med meg.

 

Har fått med meg at fortom kan bestå av 3 deler, buttdel, mellomdel og spissdel. Men ifølge en venn av meg, så er ikke dette nødvendig på fiske etter laks i elv, da fortommen strekker seg ut i strømmen og fisken visstnok ikke ser forskjell.

Da kommer spørsmålet; Er det bra nok å bare bruke 1 tykkelse monosnøre, som f.eks Sufix XL Strong 0,30, som fortom i elv. (Både for 1hånds og 2hånds)? Fiske etter laks og ørret

 

Neste spørsmål gjelder kun om svaret på forrige spørsmål er "Nei".

Hvilken type snøre anbefales til fortom? Ser helst etter billigst mulig alternativer, da jeg har hørt ferdigtaperte fortommer fort blir dyre, og jeg er enda småflink å få knute på tråden, så det kan jo fort bli dyrt.

 

Jeg fisker stort sett i elv, etter laks og ørret. Har både 1hånds og 2hånds stang. 

 

Takk på forhånd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Tusen takk for alle svar. 

Må si at jeg er litt imponert over engasjementet her :)

Mange gode forslag her og samtlige er lest og notert! 

 

Skal prøve ut de forskjellige alternativene. 

 

 

Det er en ting ingen nevner, nemlig nybegynnerens iboende usikkerhet.  I lang tid vil det være en rekke kast som går skeis, og alt havner i en krøll.  Dersom du da har bundet dine fortommer selv vil du tenke at du har gjort noe feil, og at det er taperingen din som ikke funker.  Så vil du forsøke å endre - og endre - og endre, men uten at du unngår at alt havner i en smørje.  Dersom du velger en utprøvd løsning, eksempelvis en anbefalt ferdigtapert fortom med ekstra spiss, så blir det sannsynligvis ikke noe bedre.  Du behøver imidlertid ikke lenger være usikker på om det er fortommen som er årsaken til trøbbelet, for det er det da garantert ikke.  Det er kasteren.  Dersom det er noen trøst kan jeg love deg at det alltid er kasteren som er problemet.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lillevann har ett poeng. For en god stund siden sleit jeg med alt over 9 fot, det blei bare tull, klarte ikke å strekke fortommen i utlegget. I dag fisker jeg aldri med fortom mindre enn 18 fot. Jeg mestrer rett og slett mer fortom etterhvert som kasteferdighetene utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du er nok ikke så veldig "skyldig" Øyvind. Jeg sier meg enig i ditt bidrag i denne tråden jeg.

 

Det korte og konsise er ofte det beste, spesielt med tanke på at dette dreier seg om en nybegynnertråd. Utøving av VM i ordekvilibrisme hjelper en "syl" fint lite. Type: "Jo, det stemmer. Med mindre sånn eller sånnm evtuelt med innslag av hvisomatte, med forbehold om at jorda er rund".

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enhver fluekaster med respekt for seg seg selv,og som vil utvikle seg må prøve

å binde fortommer selv.Det er i mine øyne latskap,usikkerhet,eller minimal interesse for kasting og/eller fisking som gjør at man ikke tar det steget.

Hvis man gjør det,så er det i allfall en viss mulighet for å få et forhold til hvorfor fortommen oppfører seg som den gjør.

Det er så absolutt lov til å være usikker,men da kan man spørre folk som har peiling

på å knyte fortommer.

Om man i ettertid velger ferdigtaperet er jo det så klart hlet greit.Jeg gjør det.

Men da har jeg fått en viss forståelse for hvorfor en fortom oppfører seg som den gjør.

En fortom jeg personlig ikke liker er Hends Camo.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Syvert... My man....  Hvorfor liker du ikke den? 

Bruk søkerfunksjonen.Flere tråder som viser min mening om det.

Liten vits å gjenta ting til det kjedsommelige.

Men i korte trekk.Liker ikke taperingen ,og mener også at buttdelen skulle hatt større

diameter.(Les masse.)

Jeg liker den ikke av den grunn at den slår ikke over slik jeg liker en tørrfluefortom skal

oppføre seg.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men noen skriver jo her at kasteren har alltid skylda dersom ikke

fortommen retter seg ut? Skjønner ikke en dritt jeg.... ;)

 

Jeg får nok leve som et spørsmålstegn....huH....

Hvem skriver det da?

Det er selfølgelig bare tullball.

Jeg vil nok mene at du skjønner mer enn en dritt. :P

Det går an å rette ut en en helt rævva tapert fortom også med pullback,men som sagt,

da snakker vi om en klønete fortom,og den er ikke særlig gjennomtenkt etter mitt syn.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kan lire av meg mye rart og skrive usaklige ting bade støtt og ofte så jeg er ikke bedre enn andre.  Men av respekt for trådstarter som sier han er nybegynner og spør om konkrete råd kan vi vel holde oss til å gi gode råd om det han spør om eller la være å skrive om hva vi ikke liker, hva vi skal bevise og ikke bevise, dårlige stenger eller hva det nå enn er.

Trådstarter spurte om forslag og råd til hvordan han skulle gjøre en brukbar fortom og syntes ferdigtaperte fortommer ofte ble dyre.

 

Jeg skal komme med et tips, kan hende noen har kommet med det uten at jeg har fått det med meg men dog.

Kriryd du sier at du synes ferdigtaperte blir dyrt, Jeg vet ikke om jeg tolker deg riktig om jeg forstår det slik at du knyter flua rett på den ferdige fortommen, for da blir det dyrt da den stadig blir kortere og full av knuter. Men sånn som de fleste av oss gjør så bruker vi en ferdigtapert fortom men hvor vi knyter på en spiss foran fortommen som vi sliter på og som flua sitter i. Da bytter du kun ut spissen når den er ødelagt eller brukt opp og selve fortommen er nesten urørt. Noen av oss bruker også såkalt microring. Dette er en liten ring du knyter fast i spissen på den ferditaperte fortommen. Da får du et lite øye nesten som på flua som du kan knytte på en spiss i. Da sparer du fortommen og du slipper å klippe av noe når du bytter spissen.

Til ørretfiske og på bakgrunn av at du ikke er så erfaren ennå ville jeg valgt en ferdig fortom på 9 fot med 3x (020) eller 4x (018) i spissen.  Så kan du skjøte på en spiss på dette på 1m til 1,5m som du knyter flua i. 5x funker greit til det meste, men du kan supplere med 4x og 6x.  Da har du et greit oppsett som ikke koster allverden til å begynne med også kan du laborere litt spisslengde og føle hva du selv behersker.

 

Kjellemann

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jadda Syvert. Men kanskje ikke om det samme merket?

 

Erik Eikre... :-)

 

De er faktisk som E-strengen på en gitar når det gjelder å rette seg ut...

Det er to E strenger på en gitar.Og forskjellen i stivhet mellom de to er stor.

Veldig lite med fluekasting å gjøre.Et helt annet tema spør du meg.

Liker ikke taperingen på den fortommen.

Sånn er det med den saken for min del.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er to E strenger på en gitar.Og forskjellen i stivhet mellom de to er stor.

Veldig lite med fluekasting å gjøre.Et helt annet tema spør du meg.

Liker ikke taperingen på den fortommen.

Sånn er det med den saken for min del.

 

Tom

Joa, rocka el-gitar i ca 40 år, så jeg veit det.. :-)

 

Men hvilken fortom bruker du? Som den lette viderekomne jeg er

sluker jeg lærdom. Fortell...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Joa, rocka el-gitar i ca 40 år, så jeg veit det.. :-)

 

Men hvilken fortom bruker du? Som den lette viderekomne jeg er

sluker jeg lærdom. Fortell...?

Ja,det kan du jo tru at jeg forteller deg. ttongue

Sånn infomasjon er ikke gratis.

Det krever enten et særdeles godt vennskapsforhold,eller en

særdeles god bankkonto i tillegg til gode overtalesesevner.

Men,i all vennskapelighet,vel verdt å nevne Rio.....

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...