Gå til innhold
  • 0

Spørsmål om fortom


kriryd

Spørsmål

Heihei! 

 

Jeg er en nybegynner innen fluefisking og har blitt hekta. 

Det jeg lurer på er angående fortom.

Har lest forskjellige forum opp og ned om fortom, men står igjen med noen spørsmål som jeg ikke har fått med meg.

 

Har fått med meg at fortom kan bestå av 3 deler, buttdel, mellomdel og spissdel. Men ifølge en venn av meg, så er ikke dette nødvendig på fiske etter laks i elv, da fortommen strekker seg ut i strømmen og fisken visstnok ikke ser forskjell.

Da kommer spørsmålet; Er det bra nok å bare bruke 1 tykkelse monosnøre, som f.eks Sufix XL Strong 0,30, som fortom i elv. (Både for 1hånds og 2hånds)? Fiske etter laks og ørret

 

Neste spørsmål gjelder kun om svaret på forrige spørsmål er "Nei".

Hvilken type snøre anbefales til fortom? Ser helst etter billigst mulig alternativer, da jeg har hørt ferdigtaperte fortommer fort blir dyre, og jeg er enda småflink å få knute på tråden, så det kan jo fort bli dyrt.

 

Jeg fisker stort sett i elv, etter laks og ørret. Har både 1hånds og 2hånds stang. 

 

Takk på forhånd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Greit, da skal jeg forsøke å gi et bilde på opplevelsen fra en rookie sitt ståsted.

Spørsmålene som kommer fra trådstarter krever ingen lange utgreininger. Jeg synes kjeklingen er upåklagelig artig, men innrømmer at jeg, som også er infosulten, finner det noe uoversiktlig å søke i div tråder, hvor trådstarter stiller et spørsmål også jeg ønsker besvart, hvor jeg etter 20 min skumming og x-antall sider senere kanskje finner et svar, som kun blir slått i hjel av nestemann.

 

Når det gjelder nybegynnertråder hadde det vært supert om enkelte uttalte seg med færre vanskelige ord også.

 

Gutta; Smil litt a! mmmakeout

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er såre enkelt. Tapert fortom og en spole eller to med spissmaterial til å skjøte på. Om man vil ha en mikroring i enden på den taperte så kan man det. Det går fint uten også. For en nybegynner er det som regel slik at jo færre knuter på fortommen, jo mindre trøbbel med hekting og dertil hørende "vase". Bygge egne fortommer av diverse fortomsmateriale kan man selvsagt gjøre, men det hører fremtiden til for en nybegynner. Det krever mer forståelse av hvordan en fortom fungerer og gir mange knuter man må unngå å treffe med flua eller andre deler av fortommen. Altså alt for tidlig å begynne med nå.

 

Jeg ville kort og godt startet med 9 fot lang tapert i tykkelse 0.20mm (3x) i spiss og skjøtet på 1,0-1,2m med spissmateriale (spole) i tykkelse 0.15 - 0,18mm (5x - 4x). Enkelt og funksjonelt. Etter hvert vil man finne ut hva man liker av lengder, tykkelser og merker. Det som er sikkert er at det ikke bør baseres på hva andre mener, men på hva man selv foretrekker. Man kan likevel spare mye tid på å lytte til erfarne fiskere og deretter gjøre sine egne justeringer senere.

 

En ting er i alle fall sikkert: Ingen fortom strekker seg ut av seg selv. Ikke kaster snøret av seg selv heller. Det er heller ikke så ofte det er ønskelig med full strekk om man fisker tørt. En normal stopp av stanga og bremsing av snøret etter ønske sikrer god kontroll på presentasjon uten særlig hokus pokus eller at det må være den eller den fortommen. Det er først når man kommer over to stanglengder med fortom og lang spiss det setter større krav til fiskeren. Ikke skremmende vanskelig det heller etter hvert.

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sikkert både informativt og bra bortsett fra at det er dårlig match med det trådstarteren spør etter.

Han spør bla. etter laksefortom med 0.30mm spiss, og da er vel en ferdig tappert fortom med 0.20 spiss et litt feil utgangspunkt?

For lett ørretfiske i elv med tørrflue/klekker/ufortyngede-nymfer, er 1337s tips (og for den saks skyld Henda Camo med tippet-ring) helt strålende. Men mitt fiske er en god del mer enn det...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sikkert både informativt og bra bortsett fra at det er dårlig match med det trådstarteren spør etter.

Han spør bla. etter laksefortom med 0.30mm spiss, og da er vel en ferdig tappert fortom med 0.20 spiss et litt feil utgangspunkt?

For lett ørretfiske i elv med tørrflue/klekker/ufortyngede-nymfer, er 1337s tips (og for den saks skyld Henda Camo med tippet-ring) helt strålende. Men mitt fiske er en god del mer enn det...

Men en rio 15 fot (stealhead/salmon)tapert og liten ring pluss ekstra fortom er ikke en darlig start for laksefiske heller. Brukt det endel i sommer og det fungerer .

Rio sin fortom er betraktlig bedre enn Eikre/hends mot slitasje fra stein også .

 

 

Forøvrig er du nybegynner så knyt deg treningsfortommer, spar på gamle taperte og bruk dem under trening. Men når du først står i elva og fisker så kost på deg en ny fortom. Den kostnaden er ofte liten i forhold til kort, bensin og overnatting

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sikkert både informativt og bra bortsett fra at det er dårlig match med det trådstarteren spør etter.

Han spør bla. etter laksefortom med 0.30mm spiss, og da er vel en ferdig tappert fortom med 0.20 spiss et litt feil utgangspunkt?

For lett ørretfiske i elv med tørrflue/klekker/ufortyngede-nymfer, er 1337s tips (og for den saks skyld Henda Camo med tippet-ring) helt strålende. Men mitt fiske er en god del mer enn det...

 

Jeg svarte i tråd med det det ble snakket om og burde selvsagt ha bladd meg tilbake til start. Men som han sa: "Jeg fisker stort sett i elv, etter laks og ørret. Har både 1hånds og 2hånds stang."

Det samme gjelder vel laks så det er vel bare å gå opp på dimensjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

ooofftopic Gud hjelpe meg..... I løpet av 5 sider, har man mest sannsynlig klart og totalforvirre, en som spør et ærlig spørsmål anngående fortom.

Er det ikke under noen omstendigheter, mulig og få en tråd til og virke litt kultivert?

Forskjellige svar på spørsmålet, kan og må påregnes, men det aller meste denne tråden har endt opp med og belyse, er enkeltes behov for og si mye, uten egentlig og vite hvorfor......

 

Beklager innlegget, men dette begynner og bli et tydelig mønster, og er jævlig kjedelig!

 

Ronny B. Pettersen.

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

1337: det vi i alle fall er enig om er at det beste er å prøve seg frem selv og så gå for løsningen man liker best...

 

Det er i utgangspunktet et godt råd, men ikke for en nybegynner.  Når man er nybegynner føler man at det meste ikke funker som man ønsker, i tillegg til at det er lite stabilitet i kastene.  Man opplever ikke så lett at noe er bedre enn noe annet.  Noe funker kanskje på et kast eller to, så kommer nye kast hvor alt går i ball - uansett hvilken rigg man velger. Som nybegynner er det derfor fornuftig å dra veksler på andres erfaringer.  Eventuelt å safe med noe som er "bankers" (ferdigtapert). Satt på spissen vil en nybegynner sannsynligvis føle at den beste løsningen ikke er tapering i det hele tatt, men en 3 meters 0.40 mono sene - påmontert en liten spiss for å få snøret gjennom krokøyet.  Det vil slå over like bra som noe annet som prøves, men er likevel ikke en anbefalt rigg.  Jeg har sett mange nybegynnere med slike rigger, så det er ikke tatt helt ut i fra det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er i utgangspunktet et godt råd, men ikke for en nybegynner.  Når man er nybegynner føler man at det meste ikke funker som man ønsker, i tillegg til at det er lite stabilitet i kastene.  Man opplever ikke så lett at noe er bedre enn noe annet.  Noe funker kanskje på et kast eller to, så kommer nye kast hvor alt går i ball - uansett hvilken rigg man velger. Som nybegynner er det derfor fornuftig å dra veksler på andres erfaringer.  Eventuelt å safe med noe som er "bankers" (ferdigtapert). Satt på spissen vil en nybegynner sannsynligvis føle at den beste løsningen ikke er tapering i det hele tatt, men en 3 meters 0.40 mono sene - påmontert en liten spiss for å få snøret gjennom krokøyet.  Det vil slå over like bra som noe annet som prøves, men er likevel ikke en anbefalt rigg.  Jeg har sett mange nybegynnere med slike rigger, så det er ikke tatt helt ut i fra det blå.

 

 

Det Lillevann skriver er ganske så ut-i-fingerspissene-klokt egentlig. Og dytter ikke over all prøving og feiling på den som ikke vet hva han skal se etter. Som nybegynner, ville i hvert fall ikke jeg ha ønsket det rådet om at: "Bruk det du synes funker best". Selv med "bitte lite grann veiledning". For det er et dårlig råd til en nybegynner som kanskje ikke vet hva han skal se etter. Etter alle pedagogiske standarder. Selv om du vil han skal bevege seg langt utenfor "komfortsona". Det blir - som parallelleksempel - å si til en nybegynner innen fluebinding, som lurer på hvilket hackle og dubbing han skal bruke. Og svaret blir:" Bruk det du synes funker best". 

 

Jeg har i hvert fall vært nybegynner engang, og det svaret betyr jo ingenting i praksis. FOR en nybegynner. 

 

Som parallelleksempel: 

Jeg fisker sikkert det noen vil kalle MYE med enhånds etter ørret. Men tohånds har jeg ikke peiling på i prinsipp/praksis. Om jeg hadde laget en tråd her, og spurt om: "Hvilken tohånds skulle jeg kjøpt om jeg skulle prøvd meg på laks i ei middels stor elv?". Og svaret hadde blitt:" Bruk det du synes passer best!" så hadde jeg ikke syntes jeg hadde fått noe godt råd  :)

 

Det jeg ville ha hatt var praktiske konkrete gode råd. 3 ting altså. Som et Kinderegg.

Det motsatte blir jo teoretiske, generelle råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Håper at Staffan ikke tar det ille opp at jeg legger ut denne linken fra ham.Tror det er en fordel om noe av det han har lagt ut får en repitisjon.

 

 

For å få til tapering, så tar jeg først å legger sena dobbelt, så følger jeg samme prinsipp som Staffan. Deretter gjør jeg som beskrevet før jeg lager løkke i løkke. Så til slutt spiss i den dimensjonen som passer, eventuelt et ekstra mellomledd og så spiss. Smak og behag.

 

Og til slutt litt O.T.Jeg trenger hjelp til å få svidd inn navn på en trekopp jeg ervervet meg på messa i vår. Er det noen i nærheten av Lillestrøm som har en svipenn som kan hjelpe meg, eller kjenner noen som kan hjelpe.

 

På forhånd takk.

 

Magne Fjellstad.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da jeg kikket på videoen av Staffan spurte min fluefiskende bedre halvdel hva tvinna fortom var godt for. Svaret mitt ble noe slikt som, "øøøøøøh, vent litt da" også kastet jeg meg over google. Noen som kan hjelpe meg ut her? Fisker folk fortsatt med tvinna fortom og hva er fordeler ulember kontra ferdigtapert? Og ja, jeg har prøvd å søkt litt rundt, men søkemotoren på dette(og mange andre forum) er ganske lugubre.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En tvinna fortom har mindre minne - dvs. de jeg har forsøkt har ikke minne i det hele tatt.  De bygger dog litt mer enn mono fortom og vil kunne stripe mer.  Årsaken til at jeg sluttet å bruke de var at de ferdige tvinnede jeg fant på markedet var såpass korte at jeg måtte ha en tapert fortom i tillegg, og da gikk vinninga opp i spinninga.  Man kan selvfølgelig tvinne selv (eventuelt flette), men det blir litt mye pes.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

He he. Morsom poengtering av et viktig tema - egeninsats! Du skal ha for den, Grunde. Jeg blir faktisk litt brydd av slikt, og med å røpe det blir jo seieren enda større for deg. Faen og!

Til mitt forsvar må jeg få si at jeg både har søkt her på forumet, andre forum og ja, faktisk googlet litt. I og med at jeg ikke har noe kjenskap til tvinna fortomer what so ever, ante jeg ikke at det het furled leader og fyrte laus fra hofta med "twisted" leader i googlefeltet.

Dette resultert stort sett i oppskrifter på hvordan man laget tvinna fortom. Furled leader dukket opp her og der, men da fikk jeg intrykk av at disse stort sett var laget av en eller annen tråd og ikke monoline. Disse er også taperte, noe mono-drill-leadern til staffan ikke blir?

Så i steden for å bruke mere tid på å dykke rundt i verdensveven tenkte jeg at jeg like gjerne kunne prøve å lokke noe vettug, flott, og informativ selvdyrket kunnskap utav folk her på forumet. Det kunne jo bli et fint avbrekk i fra den daglidagse basj-kaste-konkurransen som går uke etter uke.

Vil noen som egenrådig har erfart fordeler og ulemper, med monofil-basert tvinna, utaperte fortommer si et par ord om hvorfor man bruker/ikke bruker det? Jeg har jo gått i min egen boble i stort sett alle mine år som fluefisker. Og i denne boblen har aldri møtt noen langs verken elvebredd eller vannkant som har hatt en flettafortom på enden av fluelina. Det får jo meg jo til å tenke at dette kanksje er avleggs teknologi? Eller har jeg bare møtt for lite fiskere de siste 6-7 åra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En tvinna fortom har mindre minne - dvs. de jeg har forsøkt har ikke minne i det hele tatt.  De bygger dog litt mer enn mono fortom og vil kunne stripe mer.  Årsaken til at jeg sluttet å bruke de var at de ferdige tvinnede jeg fant på markedet var såpass korte at jeg måtte ha en tapert fortom i tillegg, og da gikk vinninga opp i spinninga.  Man kan selvfølgelig tvinne selv (eventuelt flette), men det blir litt mye pes.

 

Har ikke testet disse, men de finner i alle fall i lengder opp til 12 fot for de vanlige ørret-klassene http://www.thebookmailer.com/Gear/Leader/leader.html

 

Tvunnede fortomer av fluebindetråd som disse: http://shop.azwanderings.com/?product_cat=furled-leaders har jeg brukt en del, de er veldig myke å fine og slår helt nydelig over (men de er som du sier litt i korteste laget).

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...