Gå til innhold

Garanti sak


Fazer600

Anbefalte innlegg

Var så uheldig å knekke min gode gamle Orvis HLS stang. Men de sier jo at det er 25 års garanti på disse stengene, så det burde ikke være noe prob tenkte jeg.

 

Men nei, gutta på Orvis har klart å rote bort gamle stanga mi! Diskusjonen med Orvis går nå fram og tilbake om hvorvidt de skal erstatte gamle stange mi med en ny T3 stang, noe jeg mener de burde gjøre. Orvis er vrange og forlanger ett mellomlegg på T3 stanga.

 

Noen som mener noe om evt mellomlegg? Gamle stanga er 10 år og jeg betalte 4200 kr da. Ny T3 stang koster 5000 kr på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Høres mest ut som dårlig service fra Orvis dette her, særlig når det er de som har rotet bort gamlestanga di.

Har et generelt inntrykk av en veldig hard konkurranse på utstyrsfronten for tiden med små marginer for leverandørene. Da blir slikt som service det aller viktigste for dem, i hvert fall hvis de klarer å tenek litt labgsiktig. Stå på ditt og krev at de kommer opp med ei ny stang - all den tid de solgte stanga di med 25 års garanti. Noe annet er at det like gjerne er en helt annen importør nå, men det skal ikke være ditt problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet blir sikkert evt om jeg må ut med et mellomlegg og evt hvor mye? som sagt kostet stanga 4200 kr for 10 år siden (Orvis HLS) og denne nye kan jeg få til 5000 kr på tilbud (veil pris 6300 kr).

 

Gamle stanga var veldig bra og jeg var utrolig glad i den stanga. Det burde også telle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

I så fall syns jeg nesten du skal ha siste ordet på hvor stort det mellomlegget bør være, men jeg syns nå personlig at det er litt ufint av Orvis å kreve det i det hele tatt, siden prisstigningen får en til å lure på om gamlestanga di hadde vært dyrere enn den aktuelle erstatningen i dag.

Men har de satt seg helt på bakbeina ville jeg forslå 500 kroner for at du i det hele tatt skal få ei ny stang før sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er Bios Norge (ikke Orvis) du har hatt kontakt med?

Dette er vel heller ingen garantisak lenger, det er heller snakk om oppreisning for en stang som er rotet bort..?

Kanskje de har en T3-demostang som er pent brukt? Hør om du kan få en slik uten mellomlegg...

Uansett, nå ligger saken din her på internett og Bios vil nok hjelpe deg. ;)

Dårlig reklame er ikke bra, og Internett er "kraftige saker"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du !

Er det Orvis sin representant i Norge du diskuterer med eller forholder du deg til Orvis direkte ?

Jeg oppevde dette som to vidt forskjellige ting på en garantisak jeg hadde gående vedr. noen vadere som lakk. Så snart jeg kom i kontakt med aktører i Orvis sentralt var plutselig alle problemer løst. Skylder vel å gjøre oppmerksom på at dette var for 2-3 år siden.

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Noe slikt kom jeg til å tenke på også. Slik dette høres ut syns jeg Orvis sin opptreden er helt uhørt. Jeg ville sende en mail til Orvis sentralt (US?) og legge det fram for dem. Kan aldri tenke meg et såpass seriøst merke vil ha noe slikt på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålangt jeg kan forstå har ikke Orvis sin representant i Norge noe som helst mulighet til å kreve noe som helst. Har de rotet bort stangen din har de et problem. Dersom de skal kunne kreve et mellomlegg måtte jo det være dersom du istedetfor reparasjon ville lagt noe imellom til en ny. Sålenge du ikke kan få reparert stangen din, og det ikke er noe alternativ å få en ny maken, vel så må de ut med en tilsvarende stang. Dersom det er en T3, så er det det. Spiller ingen verdens rolle om den er dyrere enn det din stang var. Roten til hele problemstillingen er at de har rotet bort din stang.

 

Er ikke advokat men tror det er rimelig velfundert i lovverket, og var jeg en advokat så ville jeg nok tatt denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålangt jeg kan forstå har ikke Orvis sin representant i Norge noe som helst mulighet til å kreve noe som helst. Har de rotet bort stangen din har de et problem. Dersom de skal kunne kreve et mellomlegg måtte jo det være dersom du istedetfor reparasjon ville lagt noe imellom til en ny. Sålenge du ikke kan få reparert stangen din, og det ikke er noe alternativ å få en ny maken, vel så må de ut med en tilsvarende stang. Dersom det er en T3, så er det det. Spiller ingen verdens rolle om den er dyrere enn det din stang var. Roten til hele problemstillingen er at de har rotet bort din stang.

 

Er ikke advokat men tror det er rimelig velfundert i lovverket, og var jeg en advokat så ville jeg nok tatt denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhørt er eneste ordet jeg har!!!!!!!!!

Trist at slikt skjer, dersom det er Bios som er problemet ville jeg sendt dem en mail og henvist til denne diskusjonen!

4200 for 10 år siden er MYE mer enn 5000 i dag.

Dårlig service og rotete å miste stanga, UHØRT!

Lykke til, du har min fulle sympati og jeg støtter gjerne en kampanje slik at du får deg din gamle kjære stang igjen evt. toppmodellen fra Orvis du selv velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes denne diskusjonen har en noe underlig form.

 

Har du levert stanga til en lokal forhandler, den norske importøren eller direkte til Orvis?

 

Dersom det faktisk er Orvis (og ikke forhandleren eller den norske importøren) som har rotet bort stangen din, er det også Orvis du må fronte saken overfor. Forbrukerrådet er evt. rette instans for denne saken!

 

Er stangen levert via en lokal forhandler så er det på en måte deres utfordring å løse saken for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at den lokale forhandleren gjør så godt han kan og er meget behjelpelig. Etter hva jeg forstår så møter han motstand fra dem han leverte stanga til. Om dette er til Orvis direkte eller Bios vet jeg ikke.

 

Vi får se hvordan saken ender opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forstår jeg deg rett har du gjort krav på garantien ved å levere stanga inn hos forhandleren du kjøpte den hos.

 

Det virker ikke som om det er uenighet om at stangen faktisk har kommet bort, men at uenigheten dreier seg om hvordan den skal bli erstattet.

 

I garantivilkårene heter det bla: "If We Can't Fix It, We Replace It, No Questions Asked".

 

Den praktiske utfordringen bli når utgåtte modeller av forskjellige årsaker ikke kan repareres, men erstattes av en ny modell. Jeg antar Orvis rimeligvis vil måtte erstatte en utgått modell med en tilsvarende modell fra dagens utvalg. Hva som tilsvarer stangen du leverte aner jeg ikke (men dette tipper jeg vil danne grunnlaget for hva du blir tilbudt).

 

Uansett er ikke dette lengre en garantisak, men et erstatningsoppgjør mellom deg og din forhandler. (Hva angår forholdet mellom forhandleren og importøren skal ikke du behøve å tenke så mye på).

Det er rimelig å legge ytterligere press på forhandleren og kreve erstatning tilsvarende det du betalte for stangen (garantien gir deg rett til "ny" stang og denne muligheten er nå borte).

 

Var jeg importøren ville jeg selvfølgelig ha erstattet tapet eller evt. tilbydt deg en ny T3 til kostpris. Alternativet er at du tar pengene med deg og kjøper en ny stang et annet sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Uhørt Rams! - Her skal det selvfølgelig ikke betales noe "kostpris" for ei ny stang. Har Orvis gitt en 25 års garanti er det deres problem, og ikke kundens. Dersom forhandlere eller importører ikke skjønner slikt - ta direkte kontakt med Orvis for å få voksne folk til å ordne opp i rotet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil Fjellfant!

 

Dette er etter mitt skjønn ikke lengre en reklamasjonssak men et erstatningsoppgjør (der tapet må erstattes og kunden bør kunne få tilbud om kjøp av ny stang til kostpris)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er etter mitt skjønn ikke lengre en reklamasjonssak men et erstatningsoppgjør (der tapet må erstattes og kunden bør kunne få tilbud om kjøp av ny stang til kostpris)

 

Hvis jeg har forstått denne tråden rett har følgende skjedd:

1. stanga ble brukket og levert inn til forhandler.

2. forhandler har kjørt reklamasjonssak i henhold til Orvis' flotte 25 års garanti og blitt lovt reparasjon.

3. stanga er forlagt et sted og forsvunnet.

 

Spørsmål som ikke har blitt besvart i tråden er:

1. Hvem har forlagt stanga, er dette forhandler, importør eller fabrikant?

2. hvem har kjøper hatt kontakt med i forhold til saken?

 

IMHO vil saken være slik:

Hvis ett av leddene i kjeden har forlagt stanga har vedkommende en klar plikt på seg til å erstatte stanga med tilsvarende stang. I dette tilfelle vil det altså være umulig i og med at stanga er gått ut av produksjon. Det er naturlig da at man vil kunne få tilbud om et meget fordelaktig kjøp av en nyere stang (i og med at dette er en ny modell er det, så vidt jeg forstår underliggende at produktet skal være "bedre" i den forstand at det er en videreutvikling av et tidligere produkt).

 

Et eventuelt økonomisk mellomlegg vil her være en sak mellom den som har forlagt stanga og kunden.

 

Når det er sagt ville jeg gjøre som også er antydet tidligere i tråden, selv tatt kontakt med Orvis sin representant i Norge, fortalt om saken og forsøkt å få til en ordning her. Det er ofte i produsentens interesse å yte litt ekstra service...

 

Det viktigste er i hvert fall at hvis leverandøren av varen har problemer med å kjøre saken din raskt og inntrengende nok, er det ofte lønnsomt å gjøre det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...

Har fulgt diskusjonen med interesse. Hvis man opererer med livstidsgaranti og stanga har gått ut mener jeg man bør gi kunden ny, tilsvarende stang hvis garantien skal være verdt noe i det hele tatt. Hva er ellers poenget med denne garantien? Det er kun et fåtall merker som selger samme modell gjennom mange år, og dermed reservedeler. Den som har levd lengst er vel Fenwick HMG (siden 1971).

Poenget mitt er at hvis du kjøpte en stang for 10 år siden, og får tilbud om å kjøpe ny til kostpris, si 2500,- så er det ingen garanti, da du uten problemer kan finne en hvilken som helst annen stang som erstatning for den ødelagte stanga på dagens marked til denne prisen.

 

Kostpris på en slik stang er ganske mye penger, og i verste fall står kunden der, uten stang midt i sesongen.

 

Så en god løsning ville være å gi deg en ny stang tilsvarende HLS, eller gi deg tilbud om å kjøpe en bedre modell til kostpris/mellomlegg. Husk at T3 er en dyrere stang enn HLS, selv om HLS var toppmodell den gangen.

 

Jeg har brukt Sage siden 1989, og har alltid henvendt meg direkte til fabrikken hver gang det har vært noe. Servicen har vært 100% tilfredsstillende hver gang. Selv midt på '90 tallet da mange klaget på servicen hos den skandinaviske representanten gikk mine saker knirkefritt.

De forskjellige merkene blir målt ganske hardt på dette på hjemmemarkedet (USA), og det ville forundre meg om Orvis hadde noen dårligere service.

 

Er ellers enig med Erlend i innlegget under.

 

Du må nok selv ta noen telefoner hvis du skal komme videre med denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er ikke dette lengre en garantisak' date=' men et erstatningsoppgjør mellom deg og din forhandler. (Hva angår forholdet mellom forhandleren og importøren skal ikke du behøve å tenke så mye på).[/quote']

 

Helt riktig! Dette må følge verdikjeden.

 

Jeg blir skuffet over å høre at forhandleren skjuler seg bak at Orvis gutta eller Bios eller "hvem-det-var" har rotet bort stanga. Synes det er ufint at du involveres i denne form for "tampen-brenner". Dette får de ta på kammerset. Regner med at du har kjøpt stanga hos den samme forhandleren som du leverte det reklamerte produktet hos. Det er her du har din juridiske forbindelse.

 

Enkelt og greit: Forhandleren får gi deg et tilsvarende produkt, men husk: I ytterste konsekvens har du krav på å få dekket dine utlegg i forbindelse med reklamasjonen. (Porto, kjøring, etc. etc.) Jeg synes ikke det er ueffent av forhandleren å gi deg en stang som er noe dyrere enn den du leverte inn. Kall det plaster på såret, dekning for tort og svie osv.

 

En diff. på 800,- høres ut som peanutter å diskutere. Latterlig. :smt074 Hadde du satt pengene i banken for 10 år siden i stedet for å ha kjøpt stang, hadde du hatt langt mer i renteavkastning på disse pengene enn 800,-. Latterlig og vanvittig dårlig reklame for Orvis. Kjapt regnet (3% rente) tilsvarer dette i kroneverdi en stang til 5600,- i dag. ++ Kjøring, porto, tapt arbeids tid etc. Ikke galt med en T3!! Kjør på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med slike prinsippielle utfordringer.... ;)

 

Det er ikke greit med slike saker - og nå som så mange merker opererer med lange garantier blir det nok flere slike "konflikter" i årene fremover skulle en tro...

 

Hvis man kjøper en stang, og må bruke garantien etter at stanga er gått ut av produksjon, ønsker man ikke da å få bytte til den stanga som ligger nærmest i aksjonen innen merket? - eller blir man nødt til å ta den stanga som ligger nærmest i pris? Er det automatikk i at en stang som kostet 4000,- for over 10 år siden erstattes med en som koster max 4000,- nå?

 

Noen som har lest eller hørt noe om dette, som VET?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...

 

Så en god løsning ville være å gi deg en ny stang tilsvarende HLS' date=' eller gi deg tilbud om å kjøpe en bedre modell til kostpris/mellomlegg. Husk at T3 er en dyrere stang enn HLS, selv om HLS var toppmodell den gangen.

 

[/quote']

Helt uenig, HLS var toppmodell T3 er toppmodell, man bør uansett få tilbake toppmodell hvis man selv vil uten mellomlegg.

Vi kunder driter i hva produsenter/butikker må bøte med økonomisk, vi vil ha igjen det vi sendte inn, finnes ikke det vil vi IKKE betale fordi produsenter/butikker opererer med kostpris. Det er revnende likegyldig.

 

4200,- var ganske mye mer penger for 10 år siden enn det er i dag.

2% inflasjon gir høyere pris enn 5000 som stanga går på tilbud for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Helt uenig' date=' HLS var toppmodell T3 er toppmodell, man bør uansett få tilbake toppmodell hvis man selv vil uten mellomlegg.

Vi kunder driter i hva produsenter/butikker må bøte med økonomisk, vi vil ha igjen det vi sendte inn, finnes ikke det vil vi IKKE betale fordi produsenter/butikker opererer med kostpris. Det er revnende likegyldig.

 

4200,- var ganske mye mer penger for 10 år siden enn det er i dag.

2% inflasjon gir høyere pris enn 5000 som stanga går på tilbud for.[/quote']

Hva hvis toppmodellen i dag hadde kostet bare 4000,-? Skulle du hatt igjen penger også da eller? Dessuten har det ingenting med saken å gjøre om du kan få toppmodellen på tilbud. Det er den vanlige forhandlerprisen som gjelder og ingenting annet. Ellers må du regne med det laveste tilbudet som den tapte stanga var å få kjøpt til. Det ville vært en tabbe å kjøre for hardt på, det kan jeg garrantere deg!

 

Slik jeg ser det er det naturlig at stanga erstattes med den modellen som har erstattet den gamle modellen. Det betyr ikke nødvendigvis en toppmodell siden det både har med bruksområde og nyvinninger å gjøre. Dersom dette har skjedd over flere ledd og det viser seg at T3 er den naturlige erstatningen så er det en T3 som skal utleveres - gratis og med en beklagelse av det inntrufne! INGEN forhandler, leverandør eller produsent er tjent med kunder som er misfornøyde med servicen. Det koster mye mer enn en T3!

 

Når det er sagt så har jeg opplevd 2 ganger at kunder har fått en dobbelt så dyr stang etter reklamasjon av en modell som akkurat har gått ut. Begge tilfellene gjelder Orvis og reklamasjonen har gått gjennom BIOS Norge. Det tok litt tid ja, men "No questions asked" var absolutt en sannhet. Rett skal være rett...

 

Fazer600 - Er det BIOS Norge eller hovedkontoret i Sverige som skaper problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...

 

Så en god løsning ville være å gi deg en ny stang tilsvarende HLS' date=' eller gi deg tilbud om å kjøpe en bedre modell til kostpris/mellomlegg. Husk at T3 er en dyrere stang enn HLS, selv om HLS var toppmodell den gangen.

 

[/quote']

Helt uenig, HLS var toppmodell T3 er toppmodell, man bør uansett få tilbake toppmodell hvis man selv vil uten mellomlegg.

Vi kunder driter i hva produsenter/butikker må bøte med økonomisk, vi vil ha igjen det vi sendte inn, finnes ikke det vil vi IKKE betale fordi produsenter/butikker opererer med kostpris. Det er revnende likegyldig.

 

4200,- var ganske mye mer penger for 10 år siden enn det er i dag.

2% inflasjon gir høyere pris enn 5000 som stanga går på tilbud for.

 

Det synes jeg er helt på jordet. :)

Hvis jeg kjøpte Sage sin toppmodell i 1985 (som var RP), så skal jeg ha en SLT som erstatning i dag?? Og, jeg regner med at han kjøpte stanga fordi han likte den, og ikke fordi det var en toppmodell. T3 og HLS er to vidt forskjellige stenger.

 

Hvis du skal ta med inflasjon så bør du vel også ta med verdiforringelse. Stanga er kun verdt en brøkdel i dag.

Det er derfor naturlig å erstatte med en stang som har de samme egenskaper.

Hvis forventningene skal være som du sier, Torbjørn, så vil ALLE produsenter kutte ut livstidsgarantien. Da ville nemlig selv ærlige folk som deg og meg være fristet til å knekke stanga for å få årets modell. Det gjelder garanti.

 

Det samme gjelder for erstatning. Minstekravet er å få en tilsvarende stang, og "bonusen" er at du har en helt ny stang. Men hva butikken/distributøren gjør for å kompensere for tort og svie får være opp til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, jeg skjønner jo selvsagt at dette betyr noe for de som selger og lager stenger, men når man vet hvor kort tid enkelte serier har, vil det nesten være naturlig å kutte ut disse halvlivsgrantiene, man får nesten helt sikkert ikke igjen det man en gang ønsket og det man kjøpte.

(har hatt delvis samme problem selv med en leverandør, stangserien var historie, jeg trodde man var pliktig ifølge logistikkloven å holde reservedeler av ei stang på lager i 10 år etter produksjonstans)

Å kutte garantien kan jo være likesågreit, mange hviler jo sine priser på nettopp denne. Problemet oppstår jo når man selger med garanti: no questions asked, det funker ikke optimalt så lenge serier kommer og går.

 

Ellers Tore, jeg hadde ikke vært fornøyd med å få skifta ut RPL med noe annet fra Sage, hadde den brukket ville jeg kun hatt denne igjen, eller penga tilbake ;)

 

Nok om det, misfornøyde kunder ønsker vel ingen, når stanga er rotet bort er jo dette amtørmessig og bør kompenseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...