Gå til innhold

Hvilken Fisk Synes Du Smaker Best? Jeg Er For Fersk Torsk :-)


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Holder fortsatt på avkokt vill smålaks. Den gir en himmelsk smak når den er kald.

Tør ikke tenke på hvordan en tilsvarende oppdrettslaks ville smake, pføøy!

 

Som en god nummer to holder jeg kveite med eggesmør og gulløye poteter.

 

Torsk er jo hverdagskost her nord, og jeg synes den blir litt kjedelig i smaken, men skreimølja er en annen sak. Lever, rogn og fersk skrei får tredjeplass hos meg, men skulle jeg vurdert just nu: Numero uno!

 

Torsk, uansett så fersk den må være, synes jeg er kjedelig og smakløs, antagelig fordi den ikke er like fet som smålaksen og kveita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveite med sandefjordsmør og enkelt tilbehørkan jeg spise forholdsvis ofte. Dette har fungerte som turmat laget på bål ved noen anledninger også og fungerer utmerket. 


Elllers er jeg forholdsvis svak for egengravet laks. Etter litt eksperimentering de siste årene har gin-gravet gått forbi cognac-gravet de som favoritt de siste årene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig og si hva som er best men breiflabb og gjørs kommer høyt på lista når det gjelder "hvit" fisk. Torsk er også høyt der oppe.

Når det gjelder "rød" fisk er vel sjøørret på topp.

 

Kan jo nevnte at snapper som vi spiste på restaurant i Belize var knallgodt! partyparty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den som er fersk er best <<l . Den i ferskvaredisken er jo fort ei veke gammal...

 

Breiflabb er fantastisk på egensmak og konsistens, men det meste blir fantastisk om man ikkje overkoker/steiker det. Fersk kokt småsei kan vera veldig godt. kokt makrell også. Kokinga tek vekk akkurat passe mykje av den feite kraftige smaken. Sjøtunge er også heilt fantastisk på konsistens og smak.

 

Unngå tilbehør som overdøyver smaken frå fisken, men gjerne godt tilbehør som komplementerer smaken på ein god måte. Helst ikkje på gamlemåten. Er svak for det meste av fisk som er bakt i ovnen med ferske urter, salt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr1: Abbor stekt i mye smør med salt og pepper. Finnes ikke her jeg bor, men etter en ukes padletur på Isteren er jeg ikke i tvil.
Nr2: Fersk, kokt torsk.Tradisjonell. Eller med mølje. Blir aldri lei.

Nr3: Stekt lyr i fløtesaus. Den fisken jeg spiser mest. Matfisken som er enklest å fange på Vestlandet.

Sommerens første makrellmiddag er alltid en opplevelse, men blir fort lei smaken. Ørret synes jeg varierer mye. Fjellfisk på sitt beste er god, mens skogsørret ofte smaker myr (dritt). Flyndre og steinbit er så variabel på smak at det er sjeldent jeg velger det om jeg har alternativer. Har de gått på bløtbunn smaker de vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...