Gå til innhold

Valg av stang.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Med så mye kunnskap og ekspertise blandt folk her på forumet er det

Litt rart at verdens mest perfekte stenger og liner ikke utvikles her i Norge.

Mestrer man ikke stanga, kjøp en annen.

Kjøpte en Loop Yellowline6/7 en gang for mange år siden,

Loop adapted line #6, ble ikke venn med dette. Møkkasnøret holdt en halv

Sesong. Måtte ut og kjøpe nytt. Butikken hadde ikke noe i6# så jeg

Kjøpte en Guideline Presentation i 5#. Da ble det gøy! Plutselig passet

Stanga meg bedre. Solgte driten og kjøpte meg en raskere stang

I 6w med 6#line... Veldig fornøyd...

NB! Drit for meg er ikke drit for alle.

Geir

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del, har hverken råd eller tid til å teste ut masse forskjellige snører. Derfor synes jeg det er meget ok å få noen konkrete svar på hvilket snøre jeg feks skal bruke på min fario #5. Her har jeg blitt tipset om guideline experience i både 4 og 5. Samt presentation i #5 og barrio slx #5. Og jeg endte opp med sistnevnte :) så slipper jeg å bruke så mye tid og penger på snøretesting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verre trenger det ikke å være, etter min mening. Jeg regner med at SLX i #5 lader Farioen din ganske så kjapt og godt, Victor! Helt sikkert en god match :)

Håper det er en god match, og at jeg trives med det. Men man vet jo aldri... Kan jo hende at jeg også havner på kjører med å finne det ultimate snører etterhvert... Plutselig må slx i #4 testes hehe :P

Eller plutselig må vel fario crs også testes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle vært som Tom og Grunde ønsker så kunne hele bransjen lagt ned. Så å si all rekruttering ville forsvunnet da inngangen til fluefiske ville blitt totalt forvirrende (det er forvirrende nok med alt de trenger av utstyr) og altfor krevende. Og ikke minst måtte butikker hatt et utvalg for utprøving som ikke ligner grisen. Låne ut utstyr uten andre tall enn ern/aa/big/ccf/tp/pr. For noe vrøvl! De har allerede klart å forvirre nok som de har om det ikke skulle bli sånn til vanlig også. Tom, Grunde og andre likesinnede: Tror dere virkelig slikt vil hjelpe nybegynnere?

Endret av 1337
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle vært som Tom og Grunde ønsker så kunne hele bransjen lagt ned. Så å si all rekruttering ville forsvunnet da inngangen til fluefiske ville blitt totalt forvirrende (det er forvirrende nok med alt de trenger av utstyr) og altfor krevende. Og ikke minst måtte butikker hatt et utvalg for utprøving som ikke ligner grisen. Låne ut utstyr uten andre tall enn ern/aa/big/ccf/tp/pr. For noe vrøvl! De har allerede klart å forvirre nok som de har om det ikke skulle bli sånn til vanlig også. Tom, Grunde og andre likesinnede: Tror dere virkelig slikt vil hjelpe nybegynnere?

Det var da voldsomt da 1337 :-) Hører gjerne mer om hva jeg mener siden det høres ut som dette er noe du har peiling på?

I denne tråden har jeg vel bare sagt at de fleste stenger tåler et ganske vidt spekter av snører. Skikkelig forvirrende og ødeleggende for bransjen, vil faktisk også drepe all mulig rekruttering til vår kjære hobby også! Fantastisk :-D

G

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til dags dato ikke hatt problemer med å finne snøre som matcher den stanga det er ment for . . .

Om det skulle vise seg at hverken stang eller snøre egentlig er den vektklassen det er merket med så er det fullstendig likegyldig for min del, såfremt det ikke er så på viddene at det ikke er egnet til ørretfiske. Og det skal godt gjøres å få til det, tror jeg.

At noen gir utrykk for at det er vanskelig å finne snøre som passer stanga si, så tror jeg det kan skyldes at de har blitt fortalt at dette er vanskelig.

Kan ikke komme på noe innen fluefiske som er enklere å forholde seg til enn akkurat dette :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke inn i denne tråden for å krangle, det har vi gjort om samme emnet i nok tråder for min del. Det som er poenget mitt, og som Tom er sterkt uenig i basert på tidligere uttalelser, er at man ikke kan anbefale noe for en nybegynner fordi man ikke har sett dem kaste, og vet hvilken stil de har. En nybegynner har ingen stil, for han kan ikke kaste, derav tittelen nybegynner. Jeg mener at en nybegynner har nok med å få inn de grunnleggende teknikker, og at dette må på plass før man kan legge egne preferanser til grunn for utstyrsvalg videre. Om man som nybegynner ikke kan stole på at profesjonelle selgere klarer å sette sammen et utstyr som går an å lære med, så må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner hvor dere vil. Prøving og testing opp og ned i snøreklasser er i mine øyne ikke noe nybegynnere burde bruke noe særlig tid på, gitt at de har et utstyr som harmonerer sånn nogenlunde. Nettopp derfor mener jeg at nybegynnere bør skjermes for dette i innlæringsfasen av det å få til å kaste med flue.

 

Beklager at jeg går litt på siden av trådens opprinnelige tema, og sletter gjerne innleggene mine om det er ønskelig.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg syns vi driter i klassifiseringen på snører også. Det er jo kun tall. Ikke sikkert at et snøre som er klasset som et seksersnøre virkelig virkelig, virkelig virkelig er det. Kan jo være mer som et klasse 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens utvalg i stenger og liner, som dette faktisk handler om, er så stort, at om man ikke skal kunne benytte stangas merking til noe, så er min påstand, at produktet fjærner seg selv fra markedet.

Om ei stang merket #5 MÅ ha ei #4 line for å ha optimal bruksglede, er den feilmerket! Like fullt, om man MÅ lade den med en line i #6.

I min verden skal og bør den fungere tilfredsstillende med en line i #5.

Så kommer x - faktorene.... Har man andre behov, eller ønsker enn normalisert bruk av utstyret, så kan man jo trikse så mye med dette som man bare vil og gidder!

Hvor vanskelig det er å annbefale folk ei ny stang og/eller line, kan jeg heller ikke forstå hva som er så vanskelig med.

Om man får vite litt om hva vedkommende skal bruke det til, å liker i forhold til hva han/henne har eller har prøvd fra før, bør det da være mulig å gi ganske gode tips? Har selv jobbet med salg av slikt utstyr, å kjenner flere som gjør det i dag. Neimen ikke ofte man ikke fikk veiledet folk til riktig utstyr. Hvor usedvanlig vanskelig bør/vil man egentlig ha dette? Og hvem søker svaret. 

 

Selv har jeg brukt mye tid på å finne ei line jeg bare digger til mitt bruk. Har liksom ikke fått det helt til. Men det skyldes neimen ikke utstyret.. Det er bare å innse, at desto mer spesielle egenskaper man vil ha ut av utstyret, desto mer må man skreddersy detaljene. Det er neimen ikke sikkert man finner ei line til stanga si, som tilfredstiller alle behov. Men da er man på personlige preferanser for viderekommende. 

For de aller fleste vil merker og annbefalinger, holde med gode marginer. Men for de som har holdt på i mange år, kan man etablere ønsker og behov litt utover grunnutrustningen.Men de som er der, er i stand til å finne ut av dette selv  ;)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket snøre ville dere anbefale til en som spør om hvilket snøre som skal passe

til en Sage One #5?

Hvis dere lurer på mitt svar,og det hadde blitt stillt personlig til meg så ville jeg svart:

Hei,vi kan møtes,og jeg kan ta med noen forskjellige snører som vi kan prøve sammen.

Tom.

Dette er en utmerket god service, men et ekstremt sjelden service. Her jeg bor, får jeg ikke engang prøve stenger...

Jeg er helt nyfødt innen fluefiske. Og jeg har ikke tid eller råd til å prøve meg gjennom 10-15 snører i både klasse 3-4-5 av hver type... Så når jeg spør etter ett "brukbart" snøre til feks fario 8'6", så håper jeg på ett enkelt svar...

For nybegynnere, tror jeg at det er greit å holde det enkelt, for ikke skremme bort folk... Er nok å holde styr på i starten...

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelet på line til Sage One #5 er vel kanskje ett av de vanskeligeste valgene du kunne brukt som eksempel da Tom. ;-) 

Og etter å ha prøvd denne stanga selv, ville den for meg havnet i kategorien "feilmerket" og ikke vert et tema om det var en stang i #5 jeg skulle ha. 

Men siden vedkommende var i besittelse av en slik en, ville jeg funnet ut hva vedkommende brukte stanga til. Mest sannsynlig, ville vedkommende svart til Ørret. tørrflue, nymfer og en og annen streamer. Ok hadde jeg sagt, og plukket frem en Guideline Experience i #6...... 

En ikke altfor dreven kaster, en Presentation #7..  Bør ikke gjøre det værre enn det er  <<l

 

Men den stanga, kunne jo like gjerne vert i hende hos en ihuga sjø ørret fisker og da ville jeg plukket frem en Ridge fast interm. i #6/7. Ikke så utfordrende det heller.... ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket snøre ville dere anbefale til en som spør om hvilket snøre som skal passe

til en Sage One #5?

Hvis dere lurer på mitt svar,og det hadde blitt stillt personlig til meg så ville jeg svart:

Hei,vi kan møtes,og jeg kan ta med noen forskjellige snører som vi kan prøve sammen.

 

Tom.

 

Hei Tom

 

Veldig enkelt å velge her da... Mest tørt/trangt er Rio Trout LT#5

allround er Rio Preception #5.

Vanskligere er det ikke...

 

Taaadaaaa.... mmmakeout

 

Geir 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...