Gå til innhold

Valg av stang.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

I løpet av tid og stunder så har det blitt til at jeg stort sett bruker andre klasser enn hva som står på stanga.

Har kanskje litt med personlige preferanser og innholdet i stangparken å gjøre. På en og samme stang kan jeg bruke flere klasser avhengig av snøret og synkegrad, og situasjon.

Det er lærerikt og artig å prøve seg frem uten å tenke alt for mye på hva som står på stanga.

Resultatet kan være økt læring og at man finner noen gode kombinasjoner man ellers kunne gått glipp av.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av tid og stunder så har det blitt til at jeg stort sett bruker andre klasser enn hva som står på stanga.

Har kanskje litt med personlige preferanser og innholdet i stangparken å gjøre. På en og samme stang kan jeg bruke flere klasser avhengig av snøret og synkegrad, og situasjon.

Det er lærerikt og artig å prøve seg frem uten å tenke alt for mye på hva som står på stanga.

Resultatet kan være økt læring og at man finner noen gode kombinasjoner man ellers kunne gått glipp av.

 

Du fisker mye SØ, og da kan det være at du er ute etter litt andre egenskaper enn en god tørrfluepresentasjon.  Eksempelvis snører som skjærer vind godt, har god synkeevne, har markert klump, etc.  I tillegg vil man ved slikt fiske søke stenger som i utgangspunktet er stive, og hvor muligheten for å variere snøreklasse er større.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fisker mye SØ, og da kan det være at du er ute etter litt andre egenskaper enn en god tørrfluepresentasjon.  Eksempelvis snører som skjærer vind godt, har god synkeevne, har markert klump, etc.  I tillegg vil man ved slikt fiske søke stenger som i utgangspunktet er stive, og hvor muligheten for å variere snøreklasse er større.

 

Definitivt et poeng, og mitt inntrykk er at stengene tiltenkt den typen fiske så er det oftere også at de blir klassifisert lavere enn de egentlig er. Men dette er kun et inntrykk jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Når jeg begynte med fluefiske var #6 den typiske nybegynnerstangen. Kjøpte  et såkalt "ørretsett" hos G-sport i klasse 6/7. I dag fisker jeg med stenger i fra #2 til #8 avhengig av hvilken fiskesituasjon jeg befinner meg i. En sekserstang er for meg i dag en stang jeg bruker på vindfulle dager med tørrflue eller under all slags forhold til synkeliner og streamere. Personlig liker jeg #6 også når jeg fisker med flere våtfluer samtidig. Men alt dette er jo min personlige oppfatning. Tror at fisket på stille vann som hadde en oppblomstring på 80-90-tallet er mye av årsaken til at #4 og #5 er blitt dagens "folkestenger". Men det er stor forskjell på stille vann og relativt kraftig strømmende elv. Selv kommer jeg alltid til å ha en #6 i "verktøykassen". #6 er selvfølgelig ikke det optimale til alt, men for meg er det et "multiverktøy" jeg er glad i.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er emnet "Valg av stang". Har bare holdt på med fluefiske og kasting i 5 år, og har gått i noen fallgruber og lært en del underveis. Dette har opp i det hele blitt min viktigste hobby. Tror at iallfall noen nybegynnere, som vil gå seriøst til verks, går i samme fella som jeg gjorde. Startet med å studere stangtester. Og det var viktig med redskap som kastet laaangt! 

Ifølge stangtesterne var GL Lpxe #5 9' verdt terningkast 6, og karakteristikken "Ei stang det er lett å kaste langt med". Jaha, da er det stanga jeg vil ha. Og så var det line til dette vidunderet, da. Fant fort ei som skilte seg ut i mengden - GL Highwater var nettopp lina for lange kast og fine presentasjoner på lange hold! Da var den selvskreven til mitt ønske og "behov". 

Ja, bare le, dere. Gråten tok nesten meg...  Problemene førte til nye fordypninger i "fagstoffet", og ledet meg, heldigvis, til kjøp av ei ny line - SA AirCel. Det hjalp en del. Så kom jeg i kontakt med miljøet, som faktisk eksisterte her i distriktet. Og fikk litt hjelp og instruksjon. Dette hjalp meg litt videre, men helt venn med Lpxe ble jeg ikke. En av mine nye kompiser ville selge noe av sin overflod, og jeg fikk prøve en Loomis Streamdance GLX Presentation. Og verden så med ett annerledes ut. Dypere, roligere og behagelig å kaste med - denne stanga passet meg mye, mye bedre. Så jeg kjøpte stanga. Etter hvert som erfaringene har kommet, har jeg lært en del om forskjell på stenger. Og på liner. En viss, riktig nok beskjeden utvikling i kastingen har det også blitt. Og stengene jeg bruker etter ørret i dag er Scott G2 9' #5 til tørt i elv og vann, mens en tilsvarende S4 også blir med til fjells og på  "undervannsfiske" generelt. Og SA AirCel #5 er fortsatt med i bildet, uansett.. Riktig nok sammen med noen andre. 

Men - hvorfor to så ulike stenger i #5? Og attpåtil - en S4 som noen påstår er underklassifisert?  Jo, i min verden er G2 førstevalget for tørrfluene på nær- og mellomdistanse, som jo er det vanligste behovet. Så kommer S4 til sin rett når det kommer til rufsete forhold med vind, og kanskje behov for å denge til litt ekstra på litt lengre hold, for eksempel på fjellet. Og - når forholdene for tørt ikke er der, og snella med int.lina kommer på med våtflue eller - gudene forby - streamer i enden... Og du trenger ekstra rygg for å løfte lina som ikke flyter, opp fra vannet.

Men linene er alltid merket #5..

Poenget mitt er at ulike stenger i en gitt lineklasse, er laget for ulike bruksformål. Forskjellige stenger for forskjellige oppgaver. Tilfeldigvis - akkurat slik som f.eks. Scott beskriver bruksområdene for sine forskjellige stangmodeller. Dype, roligere stenger til ett formål, raskere og kraftigere stenger når bruksområdet tilsier det. At vi må tilpasse kastestilen fra den ene til den andre går vel etter hvert av seg selv...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig så var AFTM systemet (Association of Fishing Tackle Manufacturers)

En slags guideline system, men nå er det totalt utrangert da stengene er mye mere fleksibel enn før.

Det er vel bare å medgi at de alle fleste stengene/merkene ikke følger AFTM i det hele tatt, og det samme gjelder snører

som veldig ofte er en halv klasse tyngre og ofte mer etc.

Systemet tar heller ikke hensyn til forskjellige stanglengder, uansett det er en guideline ikke en Law!

http://www.sexyloops.com/beginners/lesson2/aftm.shtml

 

Selv må jeg innrømme at jeg aldri har hatt på et #6 snøre på en #7 eller omvendt, har ikke skjønt vitsen, har heller ikke hatt behovet for det

Men kjøper selv snører som ligger veldig ofte ligger en halv klasse over eller som ofte er mere enn det også.

Så på en måte så overliner jeg med overlegg jeg også. :D

Det viktigste er jo at du selv er fornøyd med ditt eget oppsett.

Endret av Hamlis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva linene er merket med eks. #5 sier ikke så mye om lina. SA Trout #5 har en lettere klump enn GL Experience #4. SA GPX #6 har en lettere klump enn GL Experience #5, selv om GPX er klassifisert som halv klasse over.

Har en "stiv" #5 til fjellbruk. God med Experience #5, med klumpen ute. GPX #6 blir det beste i 90 % av fiskesituasjonene.

Har G2 906. Mener den er ganske lik ovenfor nevnte stang da det gjelder #. Hvorfor jeg skulle kaste kortere med G2 stanga i vind skjønner jeg ikke, men har aldri testet det i "liten kuling".

G2 906 er også god med Experience #5. Mange betegner G2 906 som #5/6.

DT linene eks. #5 er #5 ved 9,2 meter. Ved 11,2 meter #6 og 13,2 meter #7.

Endret av hansjr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# Sier mye for meg hansjr <<l   samt taperingene av snørene på siden til produsenten!

Helt enig med Gary at det er lettere å sette trange bukter tidlig med en fast action stang enn med G2 foreks

det trenger heller ikke være mye vind ute for og merke forskjellen.  Fisker for det meste 80% på fjellet. (ikke bare i solskinn,vindstille)

Og skjønner heller ikke at du hansjr synes det går like lett med foreks G2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...