Gå til innhold

Valg av stang.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Jeg fisker med helios#5 å SA#6trout jeg valgte dette fordi jeg tenkte at dette ville passe sammen.

Jeg hadde ikke kost meg på tur hvis jeg skulle gått å tenkt at kansje jeg skulle hatt #3#4#5#6 Rio/Sa/hardy/loop/vision osv osv osv

Dette blir flisespikkeri ut av en annen verden spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare å ta et hvilket som helst femmersnøre, så vil det passe til en hvilken som helst femmerstang?

 

Det kommer nok helt ann på kasteren. Teknikk er (desverre) det avgjørende. Dårlige kastere er avhengige av godt tilpasset utstyr. De som virkelig kan kaste, kaster bra nesten uavhengig av hvordan det matcher. Godt tilpasset utstyr kan aldri erstatte god teknikk, men god teknikk kan kompensere for dårlig tilpasset utstyr. Alt innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

 

Ta bare 5-cupen. Der kaster folk nærmere 40 meter med et WF5. De fleste bruker en rask stang i klasse sju.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På NZ slet jeg fryktelig med ett 4er snøre på en sage rpl 490. Utfordringen var synlig fisk på 10 m avstand. Lett snøre i kombinasjon med nappindikator, lang fortom, høy puls og ikke minst vegetasjon ga en h masse veiving for å få snøret ut av ringene. Mye veiving erlik skremt fisk. I denne settingen skulle jeg gjerne hatt snøre i klasse 6 eller 7, eller kanskje enda høyere.

Tore

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På NZ slet jeg fryktelig med ett 4er snøre på en sage rpl 490. Utfordringen var synlig fisk på 10 m avstand. Lett snøre i kombinasjon med nappindikator, lang fortom, høy puls og ikke minst vegetasjon ga en h masse veiving for å få snøret ut av ringene. Mye veiving erlik skremt fisk. I denne settingen skulle jeg gjerne hatt snøre i klasse 6 eller 7, eller kanskje enda høyere.

Tore

 

Evt, et snøre med mye vekt i fremkant. Typiske nymfesnører og enkelte distance-liner er konstruert slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På NZ slet jeg fryktelig med ett 4er snøre på en sage rpl 490. Utfordringen var synlig fisk på 10 m avstand. Lett snøre i kombinasjon med nappindikator, lang fortom, høy puls og ikke minst vegetasjon ga en h masse veiving for å få snøret ut av ringene. Mye veiving erlik skremt fisk. I denne settingen skulle jeg gjerne hatt snøre i klasse 6 eller 7, eller kanskje enda høyere.

Tore

Ikke for å rakke ned på noen personlig her men , er det utstyret det er noe galt

med eller er det kasteren??? Valg av utstyr/sammensetning kanskje?

Her i tråden så er produsenter av stenger og liner helt på jordet...

Ring dem og fortell dem hvordan de skal gjøre det... Kanskje noen

får seg en drømmejobb?!?!

En stang kaster ikke, et snøre presenterer ikke, sammen gjør

de ikke noe. Det er den som bruker det som bestemmer....!!!!

Men... Det er vel feil det også....

Høres ut som om noen her kan utvikle en stang som man enkelt

presenterer små tørrfluer på 8 meters hold med 4# line og limer ut 35 meter

i god vind med en 8# line....! Den perfekte 6wt, må jo tåle dette??

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misser litt av poenget, men er du enig i at enkelte stenger kan være over eller underklassifisert fra produsentens side?

Det er jo ikke noen hemmelighet at mange setter et lavere tall på stangen enn hva den egentlig er, og at mange liner lages tyngre enn aftm systemet nettopp for å lade disse stengene.

Jeg holder på å bygge en sekserstang. Den har ERN på 6,76. Fra fabrikken er blanksen satt opp som klasse fem.

Jeg som bygger den kommer til å merke den klasse 6.

Hvilken klasse stang skal jeg si at dette er hvis jeg skal selge den?

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misser litt av poenget, men er du enig i at enkelte stenger kan være over eller underklassifisert fra produsentens side?

Det er jo ikke noen hemmelighet at mange setter et lavere tall på stangen enn hva den egentlig er, og at mange liner lages tyngre enn aftm systemet nettopp for å lade disse stengene.

Jeg holder på å bygge en sekserstang. Den har ERN på 6,76. Fra fabrikken er blanksen satt opp som klasse fem.

Jeg som bygger den kommer til å merke den klasse 6.

Hvilken klasse stang skal jeg si at dette er hvis jeg skal selge den?

5wt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fryktelig enkelt. Klassifiseringen av ei stang blir gjort av produsenten etter flere kriterier. Hvilket brukernivå, forhold, type snøre og fiske den er beregnet for. Klasse 5 kan altså inneholde stenger med mange forskjellige egenskaper. Siden noen, så også her i tråden, alltid må dra frem ekstreme eksempler i stedet for å bruke normale så skal jammen jeg gjøre det også. T5 var også merket med 5, men stivheten tilsa 8, nesten 9. Det var fordi den var laget for konkurransekasting med et femmersnøre som for de aller fleste er så ekstremt at det knapt gjenkjennes som 5. Klumpen veier tross alt over 20 gram. T står for Tournament og med litt tekst så er det lett å unngå å kjøpe ei slik stang til vanlig fiske. Andre stenger som er beregnet for fiske under trange forhold med kort klump med vekt nok for underhåndskast med litt tunge nymfer kan være myke og dype nok til å nærme seg klasse 3 ved vanlig tørrfluefiske med helt vanlig wf-snøre. Slike stenger avsløres også med tekst. Samme med hvilket brukernivå stanga er beregnet for. Så hvis man gidder å lese tekst og ikke bare tall så er det å finne ei femmerstang et relativt enkelt prosjekt og særlig til nybegynnere. De som lager stenger er nemlig hverken tullinger eller amatører. Det virker bare som enkelte vil at de skal være det. Eller i det minste fremstille dem som det for å kunne briljere litt selv med tall og formler de fleste vanlige fiskerne overhode ikke trenger.

Les teksten som beskriver stanga og dens bruksområde og du vil i alle fall ikke bomme mer enn om du kun stoler på målte tall. Ellers kunne du jo ende opp med å kjøpe deg ei ny åtterstang, nesten nier, som er totalt ubrukelig til fiske med åtter synkesnøre. Å se bort fra T-en og 5-ern er altså ikke så lurt selv om det på papiret ser smart ut. At de fleste stenger fint takler en klasse opp og ned betyr bare at de er riktig klassifisert og gir rom for individuelle forskjeller og justeringer. Justeringer man først begynner med når man har kommet et godt stykke i utviklinga. Eller er mer enn normalt nysgjerrig på utslag av forskjellige kombinasjoner av stang og snøre.

 

Så å finne en god kombinasjon av femmerstang og snøre til en nybegynner er lett. Å overbevise tallknusere og kastenisser om at det går an er verre. I alle fall så lenge de tar utgangspunkt i at en nybegynner starter med en Sage One. Skjer det ofte at en som skal begynne med fluefiske legger over 6 tusen på bordet bare for stanga? Allerede der er det skivebom. Men om jeg skulle flytta skiva så den var mulig å treffe med en Sage One 9 fot 5 så hadde jeg satt på et helt normalt seksersnøre til denne altfor rike nybegynneren frem til kontroll og lengde blir såpass bra at femmersnøre kan tas frem.

Endret av 1337
  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble skrevet i går kveld: One #5. En foreslår GL Experience #6 en annen SA GPX #5 eller st. WF #6 Snowbee XS. Til min raske/stive #5 var det enten Experience #5 eller GPX #6. (Klumpen på Experience #5 er tyngre enn klumpen på GPX #6 (oxo lengre). Benytter i dag kun GPX #6 eller glassline 5/6

Jeg liker oxo Snowbee XS #6, til en annen stang. Siden klumpen er 13,0 meter oppfatter jeg det ikke som et st. WF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal en såkalt nybegynner kunne skjønne hva ytterpunktene er?

Og de finnes.De finnes så absolutt.

Jeg er enig at det stort sett er lett å finne matchende utstyr,men svært ofte så dukker

det opp elever på kastekurs som med fordel burde hatt et annet oppsett enn det de har kjøpt

og blitt anbefalt i eller annen foretning.

Det er ikke bare engang jeg har bedt deltagere byttelåne utstyr.

Da er det sabla gøy å se den tilfredstillesen som ofte dukker opp.

Vi hadde jo Hardy TE #5 som var verdens raskeste stang også.

Hvilket snøre skulle vi solgt sammen med den stanga da?
Eller er den stanga bare for viderkommende.

Og opplyser alle selger om det?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel veldig lett å finne ut hva ei stang er beregnet for. De som jobber i spesialforretninger vet godt hva som ikke bør selges til en nybegynner. Igjen så drar du frem ei helt spesiell stang til mange tusen som et eksempel. Utopi å tro at en slik stang selges til en nybegynner. Dersom den da ikke handles på ebay eller privat av noen som bare vil bli kvitt den. "Exceptional power when long casts in tough conditions are required" er vel ikke særlig passende tekst for en som skal starte med fluefiske? Bare tull å bruke sånne eksempler og det vet du. Burde i alle fall vite.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg tid til å se på variasjonen i stivhet på alle såkalte femmerstenger som finnes.

Det er ikke tull å bruke slike eksempler for de vil alltid finnes der.

Saken er lattelig enkel,tallet må taes med en klype salt.

Men når skal det taes med en klype salt.

Skal du plukke ut alle spessielle stenger som ikke passer?

Vel,i så tilfelle fint,bruk tid på det....

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke snu denne ekstreme utviklingen litt, fra Sage One 9"#5 til f.eks en Hardy Jet 9"#5. Da vil de fleste liner i #5 passe mer enn godt nok.

Den Sage modellen. med bortslipt merking, ville nok de aller fleste bommet på i en blindtest! Jeg har ikke tall på den Tom,men jeg ville blitt overrasket, om den ikke har ERN på 6,5+.......

 

I forhold til spørsmålet til THJ, ville jeg faktisk tillatt meg å merke den opp til #6 jeg. Hvorfor ikke?

Endret av Itte hackel
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg tid til å se på variasjonen i stivhet på alle såkalte femmerstenger som finnes.

Det er ikke tull å bruke slike eksempler for de vil alltid finnes der.

Saken er lattelig enkel,tallet må taes med en klype salt.

Men når skal det taes med en klype salt.

Skal du plukke ut alle spessielle stenger som ikke passer?

Vel,i så tilfelle fint,bruk tid på det....

 

Tom.

 

Eneste tallene jeg tar med en klype salt er fartsgrenser....hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til det du spurte om innledningsvis Tom. 

Jo, flere stenger jobber utover det de er merke for, både opp og ned. Men jeg mener nå at ei stang merket for #5 bør ha størst forutsetninger med ei line i samme klassen. Hva er ellers poenget?

Som da jeg testet stenger til mitt eget bruk i #4. Sage One var ikke ei dårlig stang, men med line i #4, måtte jeg ned på 9"#3 stanga.

Og jeg liker stengene litt kvikke.... Vet andre forholder seg til One modellene annerledes enn slik jeg gjør, men da liker de "über" kvikke stenger! Enkelt å greit. 

Og omjeg må ned på ei stang merket 9"#3 og den må ha tilsynelatende tunge liner i #4 for å gi meg det jeg er ute etter, kunne den jaggu like godt vært 9`6 fot også, for da annser jeg den for å være feilmærket og det betaler jeg ikke 6.000,- for... 

 

Når det gjelder å bruke forskjellige liner til forskjellig bruk derimot, så kan man fint ta ut egenskaper utover tiltenkte bruksområder. 

Ta utgangspunkt i ei stang i #4. Kan godt hende, at brukeren ville valgt en lang long belly i #3 om det bare var snakk om å kaste/fiske på lange avstander.Men om hovedkastene var max opp mot 5-10 meter med nymferigg, kanskje ei kort line med raskt overslag i #6 ville vært bedre. 

MEN, om man skal vurdere stanga generelt, så bør utgangspunktet være normalt fluefiske og i forhold til at den skal takle så mye forskjellige bruksområder som mulig. Og da bør den fungere med lina den er merket for, først og fremst. :-)

Endret av Itte hackel
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke snu denne ekstreme utviklingen litt, fra Sage One 9"#5 til f.eks en Hardy Jet 9"#5. Da vil de fleste liner i #5 passe mer enn godt nok.

Den Sage modellen. med bortslipt merking, ville nok de aller fleste bommet på i en blindtest! Jeg har ikke tall på den Tom,men jeg ville blitt overrasket, om den ikke har ERN på 6,5+.......

 

I forhold til spørsmålet til THJ, ville jeg faktisk tillatt meg å merke den opp til #6 jeg. Hvorfor ikke?

Joda,vi kan godt snu denne utviklingen,og de fleste av oss er nok enig i at et femmersnøre passer til en femmer stang.

Litt av poenget med tråden var å belyse alle de avikende som finnes.

Og de avikende har en betydning for hver og ens personlighet.

Det plass til alle.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Its fast action incorporates a built in sweet spot, making the ONE rod the ideal choice for experienced and aspiring casters alike." og en pris på 6399,- er lett å unngå hvis man skal ha sin første stang. Lett å unngå også om man bruker tynne fortommer og liker dype stenger. Tallet 5 stemmer for de som vil ha en kjapp stang for lange kast med long belly snøre. Eller ganske enkelt liker kjappe stenger. Det vet man først når man har fisket og kastet en stund. Så enkelt, men tydeligvis så vanskelig for enkelte.

Ikke bare personlighet, Tom. Også behov. Og tar man seg tid til å lese litt om hva ei stang er laget for så burde det ikke være så vanskelig å plukke ut til en erfaren heller.

Endret av 1337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...