Gå til innhold

Valg av stang.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Min fario 8'6" #5 har en ERN på 4,5. Vil dette si at denne egentlig er en 4'er? Og at denne takler snører i klasse 3-4-5 ?

 

Da er det vel like mye en femmer som en firer, vil nå jeg si.

 

Det er upresist å bruke betegnelsen "takle" snører.  Rent fysisk kan man sette hvilket som helst snøre på hvilken som helst stang.  Hva som er optimalt vil avhenge av personlige preferanser, kastestil og bruksområde.  Det er forskjell på korte vannkast hvor du ønsker å lade stanga kjapt, og lange overhodekast hvor du ønsker å ha mye løssnøre i lufta.  For sistnevnte vil etter hvert snøretyngden sette en stopper, men ofte vil man for en klasse eller to kun oppleve at stanga blir dypere og tregere - og noen ønsker jo en slik effekt.  Et lavere klassisfisert snøre vil føre til at stanga oppleves raskere og mer toppet.  Noen liker det slik også - stå og piske uten å kjenne at det tar i stanga.  Således kan man ha mange ulike komboer som fungerer for den enkelte kaster.  Likevel må man ha et utgangspunkt.  Hvem ville vel kjøpt en stang uten å ha noen formening om klasse?  "Oj, dette var jo omtrent en åtter!  Jeg hadde egentlig tenkt meg en treer, men det får kanskje bli neste gang."

Endret av Lillevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et inntrykk av at dette med klassifisering av stenger stort sett er ganske riktig.  Jeg har nå vært gjennom 50-60 stenger i mitt fluefiskerliv, synes det er moro å prøve og teste nye ting og har en erfaren venneflokk i miljøet.  Men jeg har aldri opplevd at dette har vært samtalemne eller noe problem på den måten det her gjerne fremstilles som.  Har et inntrykk av at det er en veldig liten del av fluefiskere som har problemer med klassifiseringer og at dette stort sett bare gjør dette vi driver med ennå mer utilgjengelig og komplisert.

 

Det blir til stadighet satt spørsmålstegn ved oss som velger å stole på klassifiseringen fra stangbygger og vi blir fortalt at det bare er et tall og at vi ikke kan forholde oss til kun et tall.  Men det tallet er vel satt utfra noen kriterier, og jeg velger å forholde meg til det.  At jeg kan gå opp eller ned på snøreklasse i forhold til dette er noe jeg kan gjøre fordi jeg har erfaring nok til å vite å kan forandre egenskapene på stanga uavhengig av hva stangfabrikant kan anbefale meg.  Men dette er da ikke noe nybegynnere bør begi seg ut på før dem har lært sånn nogenlunde å kaste.  En helt vanlig stang med aksjon midt på treet, verken ekstrem den ene eller andre veien og med et helt ordinært Wf snøre i klassifisering som stanga sier vil i de aller aller fleste tilfeller gi nybegynneren en god start.

 

På andre siden ser jeg at de som mener at klassifiseringen bare er et tall som ikke sier oss noe er veldig opptatt av tall som forteller om ern, hertz osv.  Da er det ikke bare tall lenger.  

 

Antakelig en helt ubetydelig betraktning fra min side, men like fullt min betraktning.

 

Kjellemann

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig en helt ubetydelig betraktning fra min side, men like fullt min betraktning.

 

Kjellemann

I mine øyne ikke noen ubetydelig betraktning i det hele tatt. Snarere mye fornuftige ord!

Eneste jeg stusser litt på er hvordan de som er nybegynnere skal vite hva som ikke er ekstremt i noen retning, om man bare har tallet å forholde seg til.

Men støtter det du sier om at det vil gi en fornuftig start.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er litt interessert i klassifisering og målte verdier så er det litt interessant

å ta en liten titt på S e x y loops Rod Databasen.

Det er en betydlig del av stengene der som fremstår som stiverer enn man først antar.

 

Tom.

 

 

La oss legge denne diskusjonen død.  På siden du viser til er det ca. 370 stangtester.  Noen har ikke verdier for både klasse og ERN.  Da står vi igjen med ca. 350 tester.

 

  • Av disse har nøyaktig 50% et målt avvik som er mindre enn 1.  Det gjennomsnittlige avviket for disse er 0,25.
  • Dersom du øker avviket til 2 klasser er 86% av stengene innenfor, og avviket er i gjennomsnitt 0,64.
  • 14% av stengene har et avvik som er større enn 2.  Der er gjennomsnittlig avvik 2,1.
  • Standardavviket på hele driten er 1,13.
  • Det er kun 20% av stengene som fremstår som overklassifiserte.  De fleste avvikene viser underklassifisering.

 

Dette betyr følgende:  Ja, det er avvik, og ja, det finnes store avvik, men i det store og hele vil klassifiseringen gi et rimelig riktig bilde av stangens virkelige ERN.

 

Så må vi også huske på at dette er manuelle målinger, hvor det ikke finnes noen kvalitetssikring av innlagte data.  Sanns.vis er mange av måleresultatene feilaktige.  Dersom jeg skulle velge hvem jeg skulle stole på - på den ene siden "Grunde", "Totsi" eller "Magnus", og på den annen side Sage, Hardy, og Orvis sine egne målinger - vel, da ville jeg vel valgt det siste.

 

Det betyr følgende:  Stol på stangas klassifisering - det er det beste du har å forholde deg til.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann,det du sier er og blir feil.Sorry.

Klassifiseringen spriker altfor mye til at man kan stole på den til fulle.

At det ofte stemmer er i og for seg sant,men i det store og det er det ikke til å stole på.

Desverre.

Det nytter ikke å komme med tall som du finner på selv.

Det heter eventyr,og det er noe annet.

Det betyr følgende:Ta leverandørens klassifisering av stanga med med en klype salt.

Klassifiseringen av en stang vil alltid være personavhengig.

Det er hele poenget med objektive målinger,og ikke fastlagte normer og oppfatninger.

Det er en grunn til at det til stadighet stilles spørsmål om hvilket snøre som skal passe til

hvilken stang.

Det heter usikkerhet,og du skaper med dette etter mitt skjønn bare større usikkerhet.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann,det du sier er og blir feil.Sorry.

Det nytter ikke å komme med tall som du finner på selv.

Det heter eventyr,og det er noe annet.

 

 

For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg har kopiert ut tabellen til Excel hvor jeg har behandlet den statistisk.  Videre gjør jeg oppmerksom på at jeg som del av min utdannelse har 60 studiepoeng i statistisk analyse på universitetsnivå.  Å påstå at jeg har funnet på tallene selv er nedlatende og arrogant.

 

Jeg tok jobben for å belyse saken med fakta.  Det pleier å være fornuftig når man diskuterer noe, selv om det kanskje er en ukjent tilnærming for deg.

 

Jeg kommer med fakta, du farer som vanlig med surr.

Endret av Lillevann
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann,det du sier er og blir feil.Sorry.

Klassifiseringen spriker altfor mye til at man kan stole på den til fulle.

At det ofte stemmer er i og for seg sant,men i det store og det er det ikke til å stole på.

Desverre.

Det nytter ikke å komme med tall som du finner på selv.

Det heter eventyr,og det er noe annet.

Det betyr følgende:Ta leverandørens klassifisering av stanga med med en klype salt.

Klassifiseringen av en stang vil alltid være personavhengig.

Det er hele poenget med objektive målinger,og ikke fastlagte normer og oppfatninger.

Det er en grunn til at det til stadighet stilles spørsmål om hvilket snøre som skal passe til

hvilken stang.

Det heter usikkerhet,og du skaper med dette etter mitt skjønn bare større usikkerhet.

 

Tom.

 

Ta leverandørens tall med en klype salt?? Nå er det for mye rart her eller??? hhhandjob

 

Så en Sage Circa 5wt og en Sage Method 5wt er bare kødd fra Sage ??

To rimelig greie ytterpunkter av 5wt dette men det er fortsatt 5wt, om man ikke

klarer å mestre dem eller like dem er vel ikke stengene og produsentene sin feil!

Det er kasteren!!!! De er ikke like men de er ikke lagd for å være det heller.

 

Geir

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke Lillevann,uansett hvor flink du selv sier du er.

Jeg synes ikke vi skal legge diskusjonen død.

Hvis du er grei så hadde det vært hyggelig å se hvordan du setter opp formlene.

Det beste er så absolutt ikke blindt å stole på klassifiseringen.

Det er min erfaring og kall det gjerne surr,men jeg mener fremdeles at du tar feil.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta leverandørens tall med en klype salt?? Nå er det for mye rart her eller??? hhhandjob

 

Så en Sage Circa 5wt og en Sage Method 5wt er bare kødd fra Sage ??

To rimelig greie ytterpunkter av 5wt dette men det er fortsatt 5wt, om man ikke

klarer å mestre dem eller like dem er vel ikke stengene og produsentene sin feil!

Det er kasteren!!!! De er ikke like men de er ikke lagd for å være det heller.

 

Geir

Hva er tallenes tale (ccs) for disse to stengene?

Jeg stoler ikke på at disse er rene femmere før jeg har mer info om dem.

Jeg har ikke sagt at det er kødd med tallene de setter på, men det er deres subjektive vurdering av hvilket snøre de mener at stengene presterer best med. eller hvordan tror du de måler at dette er en femmer?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke Lillevann,uansett hvor flink du selv sier du er.

Det beste er så absolutt ikke blindt å stole på klassifiseringen.

Det er min erfaring og kall det gjerne surr,men jeg mener fremdeles at du tar feil.

 

 

Og man kan mene at jorda er flat, men det betyr ikke at det er verdt å ta en diskusjon om.

 

Jeg sier ikke at man skal stole "blindt" på klassifiseringen - det er bare du som ikke får med deg hva som står.

 

Dette skrev jeg:  "Ja, det er avvik, og ja, det finnes store avvik, men i det store og hele vil klassifiseringen gi et rimelig riktig bilde av stangens virkelige ERN."  Det er noe annet enn å "stole blindt" på.

 

Dette er forøvrig en oppfatning som deles av de som kan noe om bruk av stenger.

 

Jeg gidder ikke å bruke mer tid på dette.  Case closed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tallenes tale (ccs) for disse to stengene?

Jeg stoler ikke på at disse er rene femmere før jeg har mer info om dem.

Jeg har ikke sagt at det er kødd med tallene de setter på, men det er deres subjektive vurdering av hvilket snøre de mener at stengene presterer best med. eller hvordan tror du de måler at dette er en femmer?

Helt enig.

Kankje de bare synser? ;D

Mest sannsynlig er at de bruker tidligere data,og tidligere erfaring,og at det ikke er noen form

for måling i det hele tatt?Eller tar de seg tid til å måle?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tallenes tale (ccs) for disse to stengene?

Jeg stoler ikke på at disse er rene femmere før jeg har mer info om dem.

Jeg har ikke sagt at det er kødd med tallene de setter på, men det er deres subjektive vurdering av hvilket snøre de mener at stengene presterer best med. eller hvordan tror du de måler at dette er en femmer?

Css for disse to? Har ikke peiling. hvordan de måler? Veit ikke, men sikkert riktig.

Jeg skjønner at dette er ekstremt nøye for noen men det blir som religion...

Eller er dette veldig viktig og bryte ned for å se om en blir lurt?

Hvis du kjøper deg en Ford Mondeo 140 hk og 350 NM dreiemoment ...

Tar dere bilen i rulla for å sjekke faktiske ytelser? Måler dere da på motor, utgående aksel eller navene?

Er det riktig at det er et effekttap på 20-35% fra motor til hjulnav? Hvis ytelsene er høyere eller lavere modifiserer

Dere bilen slik at den kan selges som det er oppgitt fra produsenten? Kontakter toll og avgiftsdepartementet for

Å enten betale resterende avgifter eller kanskje få penger tilbake pga for mye betalt av engangsavgift?

Bare lurer for dette begynner å bli veldig nerdete.. Eksempelet med bilen er helt i tråd med temaet..

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirP

Både Cirka i #5 og Method i #5 er stenger noenlunde riktigi klassifisert. Den ene, vil nok ha en vanlig wf #5 og den andre, en long belly #5 i mine hender. Med andre ord innafor.

 

Men hva Sage One gjelder, vil jeg jaggu tillate meg å påstå at de har køddet litt. I allefall i enkelte klasser!

 

Og enda mer spesielt, tillater jeg meg å mene at det er, når dette  er Sage sin mest solgte modell gjennom tidene... 

 

Så feil kan jeg ta altså, eller....?

 

Og forresten gutter,hva kom først? Høna eller egget?

Endret av Itte hackel
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirP

Både Cirka i #5 og Method i #5 er stenger noenlunde riktigi klassifisert. Den ene, vil nok ha en vanlig wf #5 og den andre, en long belly #5 i mine hender. Med andre ord innafor.

 

Men hva Sage One gjelder, vil jeg jaggu tillate meg å påstå at de har køddet litt. I allefall i enkelte klasser!

 

Og enda mer spesielt, tillater jeg meg å mene at det er, når dette  er Sage sin mest solgte modell gjennom tidene... 

 

Så feil kan jeg ta altså, eller....?

 

Og forresten gutter,hva kom først? Høna eller egget?

Bra.. Da kan jeg slappe av.....hehehe...

Hvor er grensen mellom en stor bekk og en liten elv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Css for disse to? Har ikke peiling. hvordan de måler? Veit ikke, men sikkert riktig.

..

Geir

Ok, dette sier jo det meste.

Bil bryr jeg meg ikke om, så det leste jeg ikke noe av. Klarer ikke se noen likheter mellom bil og fluestenger..

Fluefiske og utstyr til dette derimot, det synes jeg er gøy.

Men når dette er nivået man skal legge seg på, så er det jo ingen forutsetninger for å diskutere.

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirP

Både Cirka i #5 og Method i #5 er stenger noenlunde riktigi klassifisert. Den ene, vil nok ha en vanlig wf #5 og den andre, en long belly #5 i mine hender. Med andre ord innafor.

 

Men hva Sage One gjelder, vil jeg jaggu tillate meg å påstå at de har køddet litt. I allefall i enkelte klasser!

 

Og enda mer spesielt, tillater jeg meg å mene at det er, når dette  er Sage sin mest solgte modell gjennom tidene... 

 

Så feil kan jeg ta altså, eller....?

 

Og forresten gutter,hva kom først? Høna eller egget?

Høna!

Er det noen som tviler på dette da???

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette sier jo det meste.

Bil bryr jeg meg ikke om, så det leste jeg ikke noe av. Klarer ikke se noen likheter mellom bil og fluestenger..

Fluefiske og utstyr til dette derimot, det syner jeg er gøy.

Men når dette er nivået man skal legge seg på, så er det jo ingen forutsetninger for å diskutere.

Likheten mellom bilen og fluestengene er data/ytelser / tall gitt av produsent men jeg skjønner det at det

Har dratt ut i den religiøse delen.....

Trenger ikke å bli nedlatende i ordlyden av den grunn.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke nedlatende på noen måte, men når det kommer kommentarer om at dette har blitt religion og nerdete så er vel det noen hakk nærmere.

Når man går ut i en diskusjon, og egentlig ikke vet veldig mye om hva man snakker om, ref quote i min siste post, og fronter sitt synspunkt hardt uten å backe det opp med noe, så blir det lite matnyttig å diskutere mer. Sorry. Da blir det bare meningsløs kverulering, og det kommer det ikke noe interresant eller lærerikt ut av. En diskusjon blir interresant for meg når man utveksler informasjon og kunnskap.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man konkludere med at klassen som stangprodusent er en flott veiledning til hvilket snøre man burde bruke, men personlige referanser og bruksområder kan gjøre at du gjerne må opp eller ned en klasse på snører?

Ikke vits å gjøre det værre enn det er. Kan tenke meg at nybegynnere i "faget" blir vettskremt av slike diskusjoner. Selv om det er ufattelig mye kunnskap fra dere!:)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man konkludere med at klassen som stangprodusent er en flott veiledning til hvilket snøre man burde bruke, men personlige referanser og bruksområder kan gjøre at du gjerne må opp eller ned en klasse på snører?

Ikke vits å gjøre det værre enn det er. Kan tenke meg at nybegynnere i "faget" blir vettskremt av slike diskusjoner. Selv om det er ufattelig mye kunnskap fra dere! :)

 

Det er helt riktig.

 

Så er det også verdt å merke seg at når det er avvik mellom fabrikkverdier og målte verdier så er som regel de målte verdiene høyest (i 80% av tilfellene).  Det betyr at de fleste moderne stenger takler en snøreklasse over.  For en nybegynner kan det være en fordel å ha litt mer tyngde i lufta, noe som medfører at man får en roligere stang samt har bedre føling med snøret - noe som også gjør det lettere å få noen meter ekstra.  Sistnevnte er jo viktig som nybegynner!  Dette betyr ikke at jeg ikke anbefaler å starte på korrekt klassifisering, men dersom man skal utforske litt vil det være en snøreklasse opp som er mest naturlig for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...