Gå til innhold

Hvilken Gjedde er størst?


Roy Vinje

Anbefalte innlegg

Siden du spør, tror jeg den nederste er størst :twisted: Dere har veid begge to med forskjellige vekter. Din fisk med din vekt og hans fisk med sin vekt. Hans fisk var nok ifølge vekta hans størst. Du mistenker nok at noen lyver :P Enten mannen eller vekta?! Am I right or am I right? :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at jeg vet hvilke av disse som er størst (iflg vekta), jeg skal ikke røpe det. Jeg har også stusset på at en av disse må ha hatt en noe "slapp" vekt. Jeg tror den "største" er vesentlig mindre en det som sto på trykk......?

 

Vi skal ta større en begge disse til sommeren Roy..!

(sjekk PM)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper den øverste ligger på +- 12kg, mens den nederste er sikkert "veid inn" til minst 14-15kg med en litt slapp vekt... laugh.png' alt=':lol:'> Tipper den nederste veier rundt 9kg...? ;)

 

Det er ofte vanskelig å avgjøre vekt på gjedde når man ikke ser bredden over ryggen etc, og den nederste ser da en god del tynnere ut... :?

 

Vanskelig dette! Ikke tvil om at bilder kan lyve, nei... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye snille vekter å går der ute. Og det på ørret også.. Ikke uvanelig å se bilder av ørret (SØ) som vistnok skal ha veid 1,2kilo, men som jeg synes ser mistenkelig ut som en fin halvkilos fisk. Men bilde kan vel lyve begge veier ;)

Og ikke sjeldent får jeg meg selv noen overaskelser, f.eks fikk jeg for litt siden en SØ på 41cm, denne tenkte jeg at måtte veie rundt 700g. Dette viste seg å være helt feil, fisken veide 500g og gir en k-faktor på 0,73.. Fisken var fin den og fortonet seg ikke så slank for meg. Og det er ved slike tilfeller at man forstår hvor stor en kilosfisk egentlig er, altså STOR :mrgreen:

 

Men slå denne da, personlig rekord på gjedde er 9,4kg, gjett hvor lang den var!!

124CM..... :shock:

k-FAKTOR??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper ca 13 kg på den øverste jeg , den andre er nok ca 10 kg selv om fiskeren sto frem i lokalavisen og hevdet den var 14,6 kg (112cm)

 

Her er ett bilde fra en fisk med superkondisjon 17,4 kg og 116

040420062009tCptPByu7PkbJmk7pH.jpg

Hentet fra ett annet forum http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=14266

 

Da snakker vi feit gjedde !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en bekteftelse på hva jeg mistenkte nå ja. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Den øverste Gjedda tatt av Robert Sørvik ble veid til 12.8kg med meg selv som vitne. Den var 116cm og BRED over ryggen.

 

Den andre fisken skal visstnok veie 14.6kg. Med en lengde på 112cm og ikke så innmari feit så faller det vel på sin egen urimelighet å påstå at den veier såpass. Men selvfølgelig så er det noen som er mere nøye enn andre når de måler å veier storfisken sin. Alle har jo lyst til å få størst mulig fisk. ;)

 

MEN det er en flott fisk og det er ikke meninga å tråkke noen på tærne her men jeg syns det begynner å bli litt for utbredt å legge på litt ekstra når man veier fisk. Men som sagt så er den "store" en flott fisk og gratulerer til den som fikk den. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper ca 13 kg på den øverste jeg ' date=' den andre er nok ca 10 kg selv om fiskeren sto frem i lokalavisen og hevdet den var 14,6 kg (112cm)

 

Her er ett bilde fra en fisk med superkondisjon 17,4 kg og 116

[img']http://www.fotoknudsen.no/archive31/290420052336cHYpx4MWEQSglYXvUe/medium/040420062009tCptPByu7PkbJmk7pH.jpg[/img]

Hentet fra ett annet forum http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=14266

 

Da snakker vi feit gjedde !!

 

Ja du har vært på Jarenvannet ser jeg :) ? synd det ikke er like bra der som før, bra å se at de store er der fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Er det ikke Per Gjerpeseth som har den største gjedda? Eller var det den nest største? :D

 

Rocha

 

Det stemmer det, den var sju meter lang, og et stygt temperament. Men den blei nok ikke tatt på flue laugh.png' alt=':lol:'>

 

Når det gjelder kondisjonsfaktor på gjedde, tar jeg med noen selv-fiskede eksempler: Mjærvann, 6,1 kg - 121 centimeter. Mjærvann, 6,4 kg - 93 centimeter. Rett oppstrøms Mjærvann ligger Vågvann, gjedde 13,7 kg - 123 centimeter. Vågvann, 8,0 kg - 120 centimeter. Dette bare for å vise noen eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...