Gå til innhold

Briller? Hva egner seg osv?


Vision

Anbefalte innlegg

Jeg var ute på en liten tur langs en liten bekk med min gode fiskekamerat. Vi la oss ned langs kanten for å se om vi kunne få øye på noe spennende.. :shock:

 

Jeg hadde store problemer med å få øye på fisken da sollyset var i veien for at vi kunne styre hverandres fluer til eksakt dit den var meint den skulle lande.. :mad:

 

Jeg lurer på, sjølv om det sikkert står noe om det en eller annen plass, om dette har slik effekt som jeg har hørt det har. Har ikke prøvd det ut sjølv, men har store planer for sommeren om at det kommer til å bli mitt første innkjøp.

 

Hva sier dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske med eller uten polaroid briller er som natt og dag!

Er ingen erfaren fisker selv, men merker stor forskjell med brillene på!!

Og så kan det jo være greit med beskyttelse i tilfelle fluer på ville veier :shock: :shock:

Slike briller får du kjøpt for en rimelig penge i de aller fleste sportsfiskeforetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker briller til vanlig. Har vanlige solforhengere, polaroidglass, kjøpt hos optiker til daglig bruk. Disse fungerer ikke i elva som fiskebriller. For det første egner ikke glassene seg, for det andre blir de like "små" som brillene og slipper inn sollys fra alle kanter. Vanlige solbriller kjøpt hos optiker vil ha like dårlig funksjon som fiskebriller.

 

Kjøp fiskebriller, og det er riktig; pris er kvalitet, sjøl om det ikke behøver å ta helt av.

Gult glass for lett vær uten sol. Kobber/brune glass for sol.

 

Bruker du briller, vil jeg tipse om en type fiskebriller som brukes utenpå vanlige briller. Det høres litt "kladdete" ut, men etter å ha brukt det en 14 dagers tid, synes jeg ikke de er det. De finnes i forskjellig størrelse avhengig av størrelsen på brillene. Brillene er av merke Cocoon og selges av Capricorn i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda -

 

men den ultimate fiskebrillen for sol er Ray-Ban "polarized amber" med optisk slipte glass - enten av typen wrap-arounds eller med skygge/brede brillestenger. Eller en kan gå et steg videre og bestille polariserte slipte glass hos sin optiker til hvilken som helst innfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda -

 

men den ultimate fiskebrillen for sol er Ray-Ban "polarized amber" med optisk slipte glass - enten av typen wrap-arounds eller med skygge/brede brillestenger. Eller en kan gå et steg videre og bestille polariserte slipte glass hos sin optiker til hvilken som helst innfatning.

 

Nah, den beste er nok maui Jim. Serengeti Strata er også bra, men i denne klassen snakker vi om to lapper. Selv bruker jeg Action Optics (Smith), og polariseringen på vannflata på disse er det beste jeg har opplevd. Så heter de også Lost River..... Koster vel rundt 1500 her tror jeg(?) Ellers så påstår også Oakley at de har verdens beste polariserte glass. Men slike påstander kastes jo rundt i hytt og ræv i amerikansk reklame.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh! Det er ingen grunn til å kjøpe briller med polariserte glass til en formue! Du kan gjøre et nokså fornuftig kjøp på Biltema til en langt hyggeligere pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er faktisk forskjell på billige polaroidbriller og dyre, men om forskjellen er verdt så mange penger er derimot et annet spørsmål...

 

jeg kommer vel også til å trenge nye polaroidbriller til sommeren, og satser på litt bedre enn billigskrot denne gangen. vil ha noe som er solid og bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Serengeti Strata, og kan ikke tenke noe som er bedre enn dem. Viktigst er det at de endrer farge i følge med sollyset, slik at glasset blir lysere når sollyset blir svakere. Den nye modellen er konstruert slik at den følger ansiktet ganske bra ut mot sidene. Jeg har bruket disse i nesten 15 år nå, og er i gang med mitt andre par. Selv om det koster litt, så mener jeg at jeg kommer greit ut, da disse holder i mange år. Noen som forresten vet om noen som sliper Strata glass? Importøren (Interoptik) sier det ikke lar seg gjøre...

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par som kostet 9 Australske dollar, ca 50,- spenn. Funker utmerket, fjerner refleksen, behagelig glass. Har også dyrere briller, disse er litt lysere men ikke bedre til å fjerne refleks (litt varmere og finere farger i de dyre). Det viktigste er å finne tette briller som sitter godt rundt øyet, samt bruke caps/hatt slik at sola ikke skiller direkte på glassene.

 

Har tilgode å finne polaroider som "ikke fungerer". Har kanskje hatt flaks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Jeg har hatt flere typer fiskebriller, og det er stor forskjell på de. Nå har jeg et par Guideline-briller til vel 400,- og de fungerer helt perfekt (og ja, jeg vet at det er "plæstikk"!). Men det er de beste brillene jeg har hatt så langt, og jeg bruker de også til hverdags! Kule og moteriktige er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre en lei tendens til å knekke, sitte på, eller miste solbriller i elv og skog.... :cry: , og da jeg i tillegg la igjen solbriller til to lapper i en elv litt nord for Oslo (og så til venstre laugh.png' alt=':lol:'> ), bestemte jeg meg for å bruke "plæstikk-briller" til mitt fluefiske...

 

Nå fisker jeg mest med tørrflue, så det er skjeldent jeg har behov for å spotte fisk for så å ta den på nymfe. Jeg synes derfor det er greit å kjøpe briller som dekker de behovene man har under selve fisket. Liker man å fiske med nymfe på fisk man ser, så er det helt klart en veldig grei investering å kjøpe seg gode solbriller. Skal man f.eks fiske i NZ, er gode briller nesten et "must" vil jeg mene. Har prøvd råe glass-briller med forstøring i elva, og forskjellen til plast er enorm...... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Under "spotting" av fisk, er solbrillene det viktigste verktøyet, og man kan jo begynne å lure på prioriteringen, hvis nymfefiskere med stenger i 8000-kroners klassen, sneller i 4000-kroners klassen, og vadere i 5000-kronersklassen ikke tar seg råd til solbriller til 2000,-..........

 

Jeg fisker mest uten briller, men tar frem brillene når det blåser fra "feil side", vanskelige vadeforhold, eller at jeg får sollys mot meg. Solbriller som koster mellom 400-600 kroner er derfor gode nok til dette enkle bruket. De øker også kontrastene nok til at man, under greie forhold, også kan spotte fisk i klar elv......

 

Det stedet jeg bruker fiske-solbrillene mest, er faktisk i bilen... laugh.png' alt=':lol:'>

Selv i grått vær, og regnvær, øker brillene kontrastene (og "lyset") så mye at det nesten skulle vært påbudt i alle biler...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange kjempegode forslag!

 

Var forøvrig på villmarksmessen i dag, søndag, og jeg gikk nesten i spinn av alt snadder som finnes på den messa.. :shock:

 

Jeg har nå invistert i et par solbriller i "plæstikk" :D , som jeg trur jeg kommer til å bli godt fornøyd med. Det er type guideline, husker ikke benevnelsen eller nr, men de ser kanonkule ut. De fleste polariserte briller begynner jo også og se ut som "normale" briller, og det er jo umulig for meg og se om det hadde vært et par vanlige solbriller eller ikke.

 

Må ut å teste snart.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en test om dette i villmarksliv.. Der fikk guideline Flylite 5 på det meste og 6 på pris.. Disse brillene koster 199kr. Og de er stilig!!!!!!!!!! :D:D

 

Plæstikk!!

 

Plæstikk er plæstikk men den knuses ikke iallefall, den skrapes opp mye lettere men da er det bare å kjøpe nye til 199,- istedet for veldig mye mer.

 

Har aldri hørt om at dyrere briller er mer polarioserende enn billige, det er jo effekten man vil ha, ikke merket på brillen??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da har du tydeligvis ikke prøvd begge deler, sportsfiskeren. Det er stooor forskjell i polariseringen og under de rette forhold går du glipp av mye fisk. De dyre glassbrillene er ripefrie og støtsikre, så du skal gi dem mye juling før de ryker.

 

Ellers synes jeg Flemming sitt innlegg over er veldig riktig. Ikke så ofte man får gode spotteforhold her i landet. Men etter å ha brukt briller på hver eneste fisketur i to år down under så har jeg begynt å bruke dem her også, selv til sjøørretfiske. Har sett noen fisk følge etter flua som jeg ganske sikkert ikke hadde sett uten brillene. Føler meg naken uten briller på fisketur nå.....

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig her om briller. Det er vel som med alt annet; Har man råd til å kjøpe de dyre ripefrie, optisk slipte blabla- så gjør man det. For de som ikke måtte ha råd, det går sikkert fint med litt rimeligere briller også. Kan vi være enig i at de to mest brukte fargene er gul og grå/sort? Jeg så på en av disse nettsidene en liten guide til hva slags farger man bør kjøpe. Der kom det fram at gul var fin til overskyede dager, noe som ikke er sjeldent i dette landet, og grå til de dagene solen måtte skinne. Synes dere det høres fornuftig ut å handle disse to fargene, til den prisklassen som måtte passe en studentlommebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...