Gå til innhold

Det går absolutt an å se på dette:


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Det hadde vært hyggelig å møte deg Viktor.

Jeg kaster gjerne med deg.La oss holde kontakt.

Ikke like lett med vannkast hvis vannet fryser,men uansett er det gøy.

Er enda på det stadiet at jeg gjerne vil øve på vanlig kast jeg, få inn stoppene, få dovbeltrekket til å sitte, armbevegelsen osv. Vannkast får bli en bonus :)

Hmm, har ikke kastet siden midten av august nå.. Lenge siden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur ut på kysten, så får du trent masse kasting. En og annen sølvblank ørret kan man treffe på også.

Ut i kuling og kraftig sjø, det går an å kaste i det også. Men det er lang fra like pent å se på for å si det mildt.

Får lyst til å kaste når jeg ser sånne klipp!

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur ut på kysten, så får du trent masse kasting. En og annen sølvblank ørret kan man treffe på også.

Ut i kuling og kraftig sjø, det går an å kaste i det også. Men det er lang fra like pent å se på for å si det mildt.

Får lyst til å kaste når jeg ser sånne klipp!

Planen er å komme seg ut når vinteren kommer for fullt, på vindstille dager under nordlys:)
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen vits i å etterstrebe så trange bukter hele tida, da det feks vil vanskeliggjøre manipulering av fortommen i etterkant? Man får jo ikke særlig moment i lina med så trange, brutale og meningsløse ruller heller, samtidig som man antageligvis vil smelle av alt av fluer knyti på tynnere enn 0.15? Også den plaskinga da - neppe smart i ei slik grunn og klar elv? Ikke lurest sånn reint praktisk, men pent å se på ei rett linje ja! hi-hi ;) Slår uansett et slag for shadowcastinga, jeg  ;D

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å komme seg ut når vinteren kommer for fullt, på vindstille dager under nordlys:)

Hørtes absolutt ikke feil ut!

Foretrekker helst å være ute i skikkelig ruskevær. Er noe eget med kysten da!

Ikke så lett å kaste i, og kanskje ikke det letteste å øve i...

Jeg var på kastekurs tidlig på høsten i år, og jeg merker stor forskjell. Kaster mindre anstrengt og mye mer problemfritt.

Mye jevnere resultat på kastingen om man kan si det sånn. Og det gjør fisketuren enda bedre.

Og ikke minst så takler jeg vind enda mye bedre. Bare tenke på teknikk og ta det med ro i vinden så går det som bare det, selv i ganske hard vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vesentlige her Olav er at fyren vet hva han driver med.

Det er ikke det at buktene til enhver tid skal være så trange som mulig,men han har kontroll.

Og en annen ting,det plasker der han ikke fisker,og det er vesentlig.

Ta det til deg,det har aldrig vært en uting å være god til å kaste i fiskesammenheng.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, som sagt, det er pent å se på sidelengst-kasting og trange bukter. Har tatt det til meg. Men en ting som er enda mere vesentlig, er at man ikke plasker på den måten i det hele tatt i slike elver... I de fleste situasjoner som innebærer ørret med litt størrelse, ville det vært kjørt ved slik lakse(spruting)speying 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav,det er mange av kastene som ikke er sidelengs-kasting her som er virkelige trange bukter.

Alle vannkast plasker uansett Olav,det er ikke til å unngå,så lenge du vil lime snøret i vannet.

I de fleste tilfeller vil ørret med litt størrelse være en utfordring uansett.

Kanskje mer viktig er hva den ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit å både se, og lære ulike kastemetoder, både framover, bakover, sidelengs, på skrå, oppned, oppover, nedover, speilvendt osv...

En video som dette inspirerer til å kaste, viser meg at det faktisk er mulig å kaste "hit og dit" ved å bruke forskjellige typer kast. Dette kan jo komme godt med i situasjoner der du har buskas og reinsdyr i alle retninger. Av og til må man kanskje også plaske litt for å få snøret dit man vil?

Flott video i allefall :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,kanskje ikke spesielt,men vi kan jo spørre oss selv hvor mange her inne

som gjør det samme?

Denne leken burde alle gjøre innimellom.

Det å bli fortrolig og kjent med utstyret/sammensetning

Gjør fisking/ kasting mer forståelig..

Leker man ikke med utstyret blir det vel som å alltid

Ha sex i misjonærstillingen.... Hver gang!

Hehehe...

Geir

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike videoer inspirerer, får lyst til å pakke sekken og dra ut for å veive litt med fluestanga omgående. Alltid noe nytt å lære!

Synes kasting og tilpasning/testing av snører og stenger er nesten like gøy som selve fiskingen.

Fisker mest laks, og etter x-antall timer uten noen aktivitet på elva blir det titt og ofte til at man fokuserer mer på kasting, teknikker og forskjellige måter å få snøret ut på.

Synd med denne vinteren da..

Endret av Bjørn Rune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult klipp. 
Apropo spesialkasting og lignende vil æ anbefale de som ikke har kjennskap til det, å prøve ut snap t kastet. Enten man er ørretfisker eller laksefisker har jeg brukt dette kastet MYE ! I utgangspunktet ikke spessielt fan av kastet sånn rent fiskemessig, men i noen sitasjoner er det helt gull å ha med seg i baggen. Du får spent opp stanga helt rått kontra et vanlig spey kast og det har uten tvil gitt meg noen fisker jeg ikke ville fått ellers. (deriblant en laks på 16kg på enhands i år jeg aldri hadde tatt uten dette kastet). Så at man kan fange flere fisk også med div spesial kasting og god kontroll på stang og line er det jo ingen som helst tvil om :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, som sagt, det er pent å se på sidelengst-kasting og trange bukter. Har tatt det til meg. Men en ting som er enda mere vesentlig, er at man ikke plasker på den måten i det hele tatt i slike elver... I de fleste situasjoner som innebærer ørret med litt størrelse, ville det vært kjørt ved slik lakse(spruting)speying 

 

Det der handler ikke om å fiske.  Det handler om å kaste.  Og han er virkelig god. Kul video.  Fikk litt tankene tilbake på gode gamle SDombaj.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...