Gå til innhold

hvilke sanser bruker du når du kaster?


Jarle Eika

Anbefalte innlegg

Vi hadde ett ganske kult eksperiment i på sportsfiskelandslinja i fjor der vi sjekka hvordan sansene våre virka på fluekastinga

Vi skulle kaste presisjon på 10m og 3kast pr sans, først vanelig, så i blinde, så med øreplugger/headset, så med 2 polvotter på hendene sånn at vi ikke følte stanga, også var der div kombinasjoner med alle disse "sanse dreperne" og til slutt så var det i blinde, med hansker og musikk i ørene

Så fikk vi karrakter på buktene og presisjonen på kastene.

Hvordan trur dere sansene påvirker fluekastinga deres? Vi var i overkant av 20 som var med på dette og det blei ført statestikk som jeg desverre har mista

På bilde er det dasspapir i brillene og 2 par votter på kastehanda og en på snørehanda

post-5013-0-59514600-1451503707_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm aldri tenkt over gitt, og aldri testet he he he. Det må jeg teste engang gitt :)
Men, hansker påvirker min kasting, så mye at jeg dropper det uansett hvor kaldt det måtte være. Heldigvis er jeg en varm og følsom person, så foreløpig still going strong uansett vær ;)
Er ikke så sikker på at det har med kastearmen å gjøre , men med følelsen intrekksarmen/hånda. 

Endret av Robban
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansker utgår, uansett vær, vind og temperatur! Både ved kasting og spesielt ved inntrekk.

Når jeg kaster for å øve så bruker jeg syn og prøver å finne den riktige følelsen. Den får jeg når jeg kaster, vel... Ganske greit... Samtidig som jeg tenker på oppgavene - å gjøre ting riktig

Når jeg fisker så prøver jeg å bare føle, og tenker minst mulig på det kastetekniske (med mindre ting går litt i stå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I blinde med musikk i øra gikk relativt greit for meg, men det var ett helvette å kjenne spennet i stanga eller ha kontakt med snøret i den andre handa med vottene

Ifølge karakterene jeg fikk på buktene, så var kastinga mi bedre i blinde enn når jeg bruker synet, men det gikk jo "litt" utover presisjonen da

Ang sansene i hendene, så bruker jeg abo garcia ambassadeur hanskene, de som har 3 korte fingre og er såpass tynne at man fortsatt har feelinga. Det er ganske villt hvor mye noen så tynne neopren hansker kan varme

Få med dere noen kompiser, så kjører dere samme test og ser hvordan dere blir påvirka. Jeg kan gartantere at det blir meget lærerikt og det går opp ett lys eller to for dere ang deres egen kasting

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfattelsen av tid er absolutt viktigt, det hadde jeg faktisk glemt

Eksperimentet var kjempe kult og lærerikt, lærte svært mye om min egen kasting iløpet av ett par timer. Men vi skulle filma det hele framfor og ta noen bilder. Men hadde blitt kaotisk med 10kastere og 10 "dommere" i gymsalen. Mange snører og mye bråk fra en gjeng med gutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg oppfatter det så er kastinga mer eller mindre automatikk og jeg konser på hvor jeg skal lande flua og hvordan den skal lande. Jeg gjør akkurat det samme om natta. Ellers bruker jeg vel alle sansene untatt luktesansen. Føler hvor jeg er, ser hvor jeg skal og lytter etter vak. Er det kølmørkt så går det på følelse og lyd. Men det er sjelden jeg fisker når jeg ikke ser noe som helst.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg oppfatter det så er kastinga mer eller mindre automatikk og jeg konser på hvor jeg skal lande flua og hvordan den skal lande. Jeg gjør akkurat det samme om natta. Ellers bruker jeg vel alle sansene untatt luktesansen. Føler hvor jeg er, ser hvor jeg skal og lytter etter vak. Er det kølmørkt så går det på følelse og lyd. Men det er sjelden jeg fisker når jeg ikke ser noe som helst.

Det der sier egentlig det meste.

Vel talt Erik,dette her har jeg sansen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er en fiskesituasjon Erik, men hvilke sanser bruker du under tørrtrening på grassplenen?

Jeg kaster for å fiske. Derfor tørrtrener jeg stort sett som om det var fiske. Ved pælming går det mest på å kjenne og se hvordan stanga og snøret oppfører seg og lytte etter "unoter". Så enten prøver jeg utstyr, trener på tenkte fiskesituasjoner eller kort og godt fisker. Kaste for å kaste gjør jeg ikke lenger.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke hvor godt jeg ser om jeg ikke kjenner noe. Så for kastinga sin del så er det nok det at jeg kjenner hva jeg gjør som er viktigst. Å kaste med votter går fint. Er bare litt køddent og så får jeg lett krampe av at stanga vrir seg inni hånda. Men om jeg ikke kjente noe som helst så kunne jeg like godt sett på TV. Hørselen betyr heller lite for selve kastinga. Sånn rent bortsett fra at det noen ganger kan være kjekt å ikke høre mobbinga fra de andre. :D

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,hvis jeg blinder deg fullestendig før jeg gir deg et oppsett som du aldri før har prøvd så ville jeg

blitt særdeles imponeret av du kan ha en sånn følelse.

Du vet ikke det minste om stangas stivhet,og like lite vet du om snørelengden som jeg gir deg.

Jeg bare lar deg få oppsettet i hånda.Vi kan prøve hvis du vil?

Det jeg tror du snakker om er hukommelse av et kjent oppsett,og det er noe helt annet.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ett kjent oppsett jeg kjenner godt så trenger jeg ikke øyene, men det blir litt køddent i en fiske situasjon når man sikter på vakringer eller har noia for buskene en eller annen plass i nærheten

Men når det gjelder ett ukjent oppsett så brukes øyene aktivt for og se åssen stang/snøre oppfører seg og da blir man jo fort kjent med oppsettet og kan ta det i blinde igjen.

Men øyene og taktilene er det absolutt viktigste hvis jeg skal ta noen spesial kast som kurvekast, voodoo, snake osv. På vanelige spey så bruker jeg hørselen svært mye for og høre åssen vannfestet var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,hvis jeg blinder deg fullestendig før jeg gir deg et oppsett som du aldri før har prøvd så ville jeg

blitt særdeles imponeret av du kan ha en sånn følelse.

Du vet ikke det minste om stangas stivhet,og like lite vet du om snørelengden som jeg gir deg.

Jeg bare lar deg få oppsettet i hånda.Vi kan prøve hvis du vil?

Det jeg tror du snakker om er hukommelse av et kjent oppsett,og det er noe helt annet.

Men hvorfor i huleste skulle jeg i fullstendig blinde prøve noe du gir meg og som jeg ikke aner noe om? Er det ei normal fiskestang i f.eks. #5 og noenlunde normalt femmersnøre så hadde det nok gått ok. Men som jeg kjenner deg så ville jeg ratt fått noe som ikke var ment for fiske og da er det uinteressant.

Og hadde jeg ikke klart å kaste med bare følelse så kunne jeg bare glemme nattfiske der det er en del lyd. Men det går nå greit nok det også så lenge utstyret er passe normalt.

Hukommelse? Ja, kjekt at også kroppen husker. Det er nettopp derfor jeg kaster relativt automatisk med det jeg bruker og kan konse på andre deler av fisket. Derfor det første svaret mitt i denne tråden. ;) 

Men jeg gir meg her. Orker ikke samme gamle leksa med å måtte forsvare hvordan jeg opplever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg gir meg her. Orker ikke samme gamle leksa med å måtte forsvare hvordan jeg opplever det.

Det er synd, for du har fiska med flue lengere enn jeg har levd, så du sitter på endel erfaringer og kunnskap jeg skulle ønske du la ut

Muskel minne er en kjekk ting, nervebanene dine er altså bygd for en #5 med normal line Erik :P hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...