Gå til innhold

hvilke sanser bruker du når du kaster?


Jarle Eika

Anbefalte innlegg

Erik Eikre har en setning i et innlegg her inne som jeg virkelig er fullstendig enig i:

"Men det er sjelden jeg fisker når jeg ikke se noe som helst."

Jeg velger å dra den ennå lengre,hvis jeg ikke ser noe som helst,så gidder jeg ikke

drive med fluefiske i det hele tatt,da er det mer naturlig å ligge i senga å sove.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Er det slik å forstå gutter at dere ikke bruker synet i det hele tatt om natten?

Uansett hvor lite lys det er fra himlen,så er det vel alltid noe lys?

Handler ikke nattfiske om at ørreten også sliter med å se deg?

Men ser den byttet i det den tar?

Ved nattfiske har jeg ingen mulighet til å se fluelina, så synet brukes ikke, man må føle hva som skjer med stang og line, og så handler det om litt rytme.

Ørreten har et veldig godt nattsyn, langt bedre enn vi mennesker, og den har ingen problemer med å finne en tørrflue eller nymfe. Ørreten har sikkert mulighet til å se fluefiskeren i mørket, men den føler seg trygg om natta, den fokuserer på byttet og ikke så mye på farer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny,jeg tror trådens intensjon er å se på hvilke sanser som er en nødvendighet for å kunne drive med

fluefiske,eller mer korrekt,fluekasting,og ikke hva ørreten egenlig er i stand til å se?

Hvis jeg ikke har misforstått hele tråden da?

Å hive ut en sluk (les gjerne streamer om du vil) og strippe inn klarer alle.

Da kommer hugget av seg selv.Da kan det være så mørkt som helst.

Johnny,jeg nekter å tro på at du er i stand til å kaste med kontroll hvis du ikke ser?

Men for all del,jeg kan ta ta feil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som klarer å kaste i mørket, det er ikke alle som kjenner seg selv og utstyret såpass godt at de kan føle sånn ca hvor mye de har ute og når de skal ta dobbeltrekket.

Alle bruker sansene forskjelligt, du sier selv at øyene dine er den viktigste sansen fordet at du ser hele tiden og hvis ikke du kunne gjort det så hadde det bare vært å gi opp

Andre her sier at taktilene i håndbaken er viktigst for å kjennene spennet i handa, andre bruker svusj lyden fra stanga som en pekepinn på kraftbruket under kast.

Men det sier litt om hvor forskjellige vi er som kastere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som klarer å kaste i mørket, det er ikke alle som kjenner seg selv og utstyret såpass godt at de kan føle sånn ca hvor mye de har ute og når de skal ta dobbeltrekket.

Alle bruker sansene forskjelligt, du sier selv at øyene dine er den viktigste sansen fordet at du ser hele tiden og hvis ikke du kunne gjort det så hadde det bare vært å gi opp

Andre her sier at taktilene i håndbaken er viktigst for å kjennene spennet i handa, andre bruker svusj lyden fra stanga som en pekepinn på kraftbruket under kast.

Men det sier litt om hvor forskjellige vi er som kastere :)

Ja,sant nok,men dog ikke sikkert at det er slik.

Om vi som har ment noe i denne tråden kunne møtes,og kaste i fullstendig blinde så ville nok det

heller gi oss et riktigere svar.

Jeg er med.

Er dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram med hansker, ørepropper, slalombriller fulle av dasspapir, så en blokk til å sette karakterer på kastinga.

Jeg har allerede hatt det eksperimentet under kontrollerte forhold (innendørs i en sal) og håper det er flere som gidder å prøve. Da finner dere fort ut hvilke sanser som er viktigst for dere som kastere

Men hvis det passer, så kjører jeg gjerne en runde til. For det var morro og lærerikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TROR at de fleste som i utgangspunktet kaster brukbart, ikke har problemer med å kaste rimelig godt, ut fra eget ferdighetsnivå, med utstyr som de kjenner godt og har fisket og kastet mye med selv i bekmørke.  Jeg kaller det for ryggmargsfølelsen, men kan sikkert forklares på en mer vitenskapelig måte, uten at jeg kan det.  Men selvfølgelig blir kontrollen og presisjonen dårligere når du ikke ser noe.  Dette er forsåvidt også bare noe jeg tror, da det er umulig å se at det ikke er helt bra, noe det kanskje er uten at jeg kan se det? 

 

Egentlig kunne en jo heller dratt hjem og lagt seg i stedet for å fiske når det er mørkt, men det er nå moro med sprek sjøørret i elva i mørket! <<l

 

Men å stå på svarteste natta på plenen for å se om en kaster like bra når det er mørkt som når det er lyst, det orker jeg ikke, da legger jeg meg heller å sover! sssleepy

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Johnny,jeg tror trådens intensjon er å se på hvilke sanser som er en nødvendighet for å kunne drive med

fluefiske,eller mer korrekt,fluekasting,og ikke hva ørreten egenlig er i stand til å se?

Hvis jeg ikke har misforstått hele tråden da?

 

Har bare vært så høflig at jeg har svart på spørsmålene dine!

Hvorfor stiller du en masse spørsmål hvis du ikke ønsker svar ???

 

Johnny,jeg nekter å tro på at du er i stand til å kaste med kontroll hvis du ikke ser?

Men for all del,jeg kan ta ta feil.....

 

Har veldig god kontroll på kastinga når det er mørkt, og dette gjelder nok de fleste erfarne fluefiskerne her i Norge.

Ut fra det du skriver så forstår jeg at du har mye å lære om fluekasting, Tom.

Du får ta et sånt mørkekastings-kurs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du lese hva folk skriver da, Tom. Uansett hvor mørkt det er ute, så finnes det alltid lyskilder, konturer og kontraster å forholde seg til, men det betyr ikke at det er LYST for det. Og hvis du spør om en ørret ser byttet sitt eller værer farer om natta, med _spørsmålstegn_ bak, så må du regne med at folk svarer. Jeg for min del prøver heller å få vatten ut av øyne og ører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært så høflig at jeg har svart på spørsmålene dine!

Hvorfor stiller du en masse spørsmål hvis du ikke ønsker svar ???

 

 

Har veldig god kontroll på kastinga når det er mørkt, og dette gjelder nok de fleste erfarne fluefiskerne her i Norge.

Ut fra det du skriver så forstår jeg at du har mye å lære om fluekasting, Tom.

Du får ta et sånt mørkekastings-kurs. :)

Jeg har uten tvil mye å lære om fluekasting Johnny.

Og jeg ser ikke på meg selv som erfaren,men heller det som kalles"keen to learn".

Jeg for min del har ikke kontroll på stanga når jeg ikke ser noe,men jeg påstår heller ikke at jeg er erfaren når det gjelder mørkekasting.

Det får dere gjøre som mener dere er erfarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du lese hva folk skriver da, Tom. Uansett hvor mørkt det er ute, så finnes det alltid lyskilder, konturer og kontraster å forholde seg til, men det betyr ikke at det er LYST for det. Og hvis du spør om en ørret ser byttet sitt eller værer farer om natta, med _spørsmålstegn_ bak, så må du regne med at folk svarer. Jeg for min del prøver heller å få vatten ut av øyne og ører

Jeg snakker ikke om at det er lyst,jeg snakker om å bruke synet i minimale lysforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om at det er lyst,jeg snakker om å bruke synet i minimale lysforhold.

 

Nei, det er det jeg som gjør. Du ignorerer bevist spørsmål og snakker egentlig om alt mulig annet. Hvor ofte skjer det at alt er totalt svart, hvis man ikke er fysisk innesperra? 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det holder lenge med bare det å blinde folk jeg.

Gi dem en stang og et snøre,og la de sette i gang med å kaste.

5m -10m-15m...

Hvis man først skal kjøre eksperimenter, så burde man jo prøve hele pakka.

Først normalt, så i blinde, så uten hørsel, så uten taktilene (hansker) så tar man uten hørsel, så uten hørsel eller syn, så uten hørsel og taktil, så tar man uten taktil, uten taktil og hørsel, uten taktil og syn, så helt til slutt uten syn, hørsel eller taktil.

Det er først da man ser hvor mye de forskjellige sansene påvirkes og man lærer sykt mye.

Eller tørr du ikke å drite deg ut med mange ræva kast under en sånn test som man får karakterer?

Og ingen av oss fikk lov å bruke eget utstyr, vi hadde 10stk like stenger og snører, sånn at det blei likt for alle :) stanga var en hardy ett eller annet 9ft #5 med ett wfsnøre der klumpen var ca 10m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket i mange år om natten etter SØ i elv uten å ha særlig bruk for synet under kasting. Har flere ganger lagt merke til at jeg til og med "ser" i annen retning enn selve kasteretningen i forsøk på å optimalisere hørsel ved å vende det øret tror jeg hører best med mot elva og antatt aktivitet der. Da benytter jeg nok kroppslig balanse samt hvordan lina oppfører seg (om den "trekker" og hvor langt ute den ca er). Nettopp balanse er gjerne en utfordring når det er potte mørkt...

Benytter kun utstyr jeg kjenner veldig godt og en roligere kasterytme enn vanlig med åpnere bukter. Presisjon og rekkevidde er imidlertid ikke alfa omega under dette fisket da...men heller god balanse, meget forsiktig vading og roooolige kroppsbevegelser.

Edit: lytter også meget aktivt etter ulyder fra line og fortom om den har knuter på gang eller om flua kan ha hengt seg opp. Dette mener jeg å kunne høre lenge før jeg kjenner eller på annet vis oppdager det.

Endret av Øyvind Jensen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.

Er ikke det minste redd for å drite meg ut,men tror egentlig at

synet er en så avgjørende faktor,at de andre sansene kommer i annen rekke.

Det som umiddelbart virker vanskelig for meg er hvordan bedømmer du snørelengden

og buktstørrelsen med bare følelse,og ikke syn?

Det er det du kommer til og lære i ett sånt eksperiment, kan garrantere mye latter, banning og latter :)

Det går opp noen lys for deg når du prøver det du kan å bruke de forskjellige sansene når det plutselig er en eller flere andre sanser du pleier å bruke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

En lang og merkelig tråd, men min foreløpige konklusjon er følgende:

 

En fluekaster som f.eks Tom Syversen, som driver med dette kun for kastingens skyld, bruker bare en sans, og det er synet!

 

En fluefisker derimot bruker langt flere sanser, han bruker synet, hørsel, følesans, stillings-sans og balanse-sans.
En fluefisker er da langt bedre rustet til å møte alle de kastemessige utfordringer en fisketur byr på, enten det er kasting i motvind, medvind, sidevind, eller kasting i mørket. :D

Endret av johnnys
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.

Er ikke det minste redd for å drite meg ut,men tror egentlig at

synet er en så avgjørende faktor,at de andre sansene kommer i annen rekke.

Det som umiddelbart virker vanskelig for meg er hvordan bedømmer du snørelengden

og buktstørrelsen med bare følelse,og ikke syn?

 

Vi er inne på noe her, Tom.  Saken er at man ikke vurderer buktstørrelser når man fisker.  Jeg sa litt tidligere i tråden at jeg kastet på instinkt.  Det er riktig - når man fisker.  Det betyr ikke at jeg ikke benytter sanser, selvfølgelig gjør jeg det, men det er ubevisst.  Akkurat som når man sykler.  Man tenker ikke på balansepunkt og tyngdeforskyvning - det skjer automatisk.  Når jeg står og kaster på et vak tenker jeg ikke "nå må jeg skjerpe buktene mine, for de er ikke pene".  Dersom jeg tenker på kastingen i det hele tatt er det at jeg ikke må kaste for langt, eller jeg må unngå hekting i bakslengen.  Etter hvert får man et ganske godt instinkt i forhold til å unngå det sistnevnte også.

 

På et område har du imidlertid rett.  Det å bedømme snørelengde er vanskeligere når det er mørkt.  Når det er lyst fanger øyet opp lengden, uten at man tenker spesielt over det, men i mørket er det kun oppspenningen av stanga som forteller deg noe om hvor mye snøre du har ute.  Det gir selvfølgelig mindre kontroll på lengde.  Nattfiske innebærer imidlertid som regel blindfiske i form av striping eller streamerfiske, og ikke kasting på vak.  Lengdekontroll er derfor mindre viktig.

 

Når dette er sagt - ja, selvfølgelig er det lettere å kaste godt når det er lyst og øyet oppfatter snørebevegelsene, selv om det er ubevisst.  Så synet vil uansett være et godt hjelpemiddel, skjønt på langt nær det eneste.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...