Gå til innhold

hvilke sanser bruker du når du kaster?


Jarle Eika

Anbefalte innlegg

En litt annen artig ting Jarle var om man tok en blindfold test med for eksempel

3-4 forskjellige stangmerker,men som har mest mulig like CCS verdier.

Idiellt sett med like håndtak,slik at muligheten for å kjenne igjen stanga ikke

er på grunn av det.

Ville vi kunne klare å plukke ut stengene,en etter en på den måten?

Selvsagt måtte alle i forkant få kaste med stengene slik at man kan kunne danne seg et bilde

av hva det dreier seg om.

Når man så blir "blindfolded" får man levert hver enkelt stang i hånden via håndtaket,og snøret

blir levert til trekkhånden.Alle stengene har det samme snøret med samme snørlengde ute.

Vær så god å kast :D Kunne vært en morsom ting å prøve.

Hadde vært morsomt å spørre om hvilken stang som er best både før og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen variant som jeg synes hadde vært gøy å se var blindetest av forskjellige stenger i ulike prisnivåer. Et godt utvalg fra billig til rådyrt, med litt forskjellige aksjoner osv.

Og så rangere de etter hvilken man syntes var best.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greia her , men ville det hatt noe å si ? Du ville vel fremdeles kjøpt den stanga du kastet best med når du ser og bruker alle sansene ,eller ??

Er enig i at synet ofte plukker ut stang.Men plukker folk ut stenger på bakgrunn av egne preferanser,eller

blir de påvirket av hva som som blir favorisert av andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen variant som jeg synes hadde vært gøy å se var blindetest av forskjellige stenger i ulike prisnivåer. Et godt utvalg fra billig til rådyrt, med litt forskjellige aksjoner osv.

Og så rangere de etter hvilken man syntes var best.

Ville nok veddet på at det er noen som ville gått fem på der ja.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at synet ofte plukker ut stang.Men plukker folk ut stenger på bakgrunn av egne preferanser,eller

blir de påvirket av hva som som blir favorisert av andre?

Litt høna og egget problematikk der. Bruker du andre sine preferanser en stund blir det jo dine også etterhvert. Tipper de aller fleste her har blitt påvirket av den/dem de har fisket med i opplæringsfasen, og overraskende mange holder seg nok til den stilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt høna og egget problematikk der. Bruker du andre sine preferanser en stund blir det jo dine også etterhvert. Tipper de aller fleste her har blitt påvirket av den/dem de har fisket med i opplæringsfasen, og overraskende mange holder seg nok til den stilen

Du sier noe Lars.Etter min mening skal du være rimlig god til å kaste,for å kunne klare å plukke

ut rett stang og snøre til deg selv,som virkelig er rett stang og snøre for akkurat deg.

Jeg skal love deg at det er mange som dukker opp på kastekurs som har blitt fortalt at dette

er topp utstyr,og det kan du trygt kjøpe.

Jarle,håper det er allright for deg at vi sporer litt av,men jeg synes dette forteller en del om at

det er mange som ikke har et forhold til sanser og fluefiske,eller kasting om du vil.

Det blir litt sånn,kjøp det verdensmesteren sier og du gjør et godt kjøp.Nope,desverre,slik er det ikke......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blindfold testen med 4 forskjellige stenger med samme verdier er jeg gjerne med på, samme med alt fra billigt til dyrt.

Det er FFS så avsporinger er nesten litt påbudt :P

Jeg har finni ut hvilke sanser jeg bruker mest, den tråden her var egentli ment for at folk kanskje kunne prøve selv og lære litt om hvordan sansene påvirker kastinga. Jeg vet godt hva jeg lærte og blei bedre kjent med meg selv som en kaster

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke kunne få lov til å se hva jeg driver med når jeg kaster og fisker,

så ville jeg ikke drevet med dette i det hele tatt.

Synet gir meg absolutt alt,det gir meg muligheten til å justere og fintrimme,og med fordel benytte meg av

alle mine andre sanser.

Jeg har som mange andre lukket igjen øynene og kastet bare på følelse med andre sanser enn synet.

Jo mer jeg tenker over det,jo mer tullete fremstår det for meg at jeg i det hele tatt drev på med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska mye i bekkmørket egentlig, synes ikke det er noe stort problem, da jeg belager det meste av fluekastinga mi på følelser. 

Javel,du er sikkert en kjempflink fyr til å fiske i bekkmørket.

Hvordan legger du ut flua til et vak du ikke ser,eller bare kaster du i blinde og bare strammer opp

hver gang du hører aktivitet i vannet?

Hvis du vil lære oss andre dette her så er jeg den første til å melde meg på et kurs med deg.

Er det muligheter for det eller?

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fisket i bekmørke, og det har gått helt fint!  Men det har vært i elv jeg er svært godt kjent i, og med utstyr jeg kjenner godt fra før.  Vi definitivt kalle det for blindfiske, og det har foregått med våtflue/ streamer etter sjøøret og evt smålaks.  Brukte lys ved landing av fisk.

 

Men det er kanskje bare tørrfluefiske etter vakende ørret denne tråden handler om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hvis jeg ikke kunne få lov til å se hva jeg driver med når jeg kaster og fisker,

så ville jeg ikke drevet med dette i det hele tatt.

Synet gir meg absolutt alt,det gir meg muligheten til å justere og fintrimme,og med fordel benytte meg av

alle mine andre sanser.

Jeg har som mange andre lukket igjen øynene og kastet bare på følelse med andre sanser enn synet.

Jo mer jeg tenker over det,jo mer tullete fremstår det for meg at jeg i det hele tatt drev på med dette.

 

Her er du vel inne på det som skiller en fluefisker fra en fluekaster, Tom!

Nattfiske er spennende, stor ørret kommer gjerne inn på grunt vann når det er bekmørkt, og kan man ikke kaste når det er mørkt, har man enda mye å lære. :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel,du er sikkert en kjempflink fyr til å fiske i bekkmørket.

Hvordan legger du ut flua til et vak du ikke ser,eller bare kaster du i blinde og bare strammer opp

hver gang du hører aktivitet i vannet?

Hvis du vil lære oss andre dette her så er jeg den første til å melde meg på et kurs med deg.

Er det muligheter for det eller?

 

Hvor står det at jeg er kjempeflink? Har jeg aldri sagt. Jeg behersker det fordi jeg har drevet mye med det, pluss at jeg kjenner utstyret og ikke minst sjølve fortomsoppsettet mitt godt. Man føler og kjenner, leser konturer og lydsansen forsterkes ganske kraftig. Ganske ofte så lurer jeg på om du bare vil være vrang for morroskyld, eller er problemet rett og slett at en del slike fiskepraktiske ting har gått deg hus forbi? Jeg trur innerst inne at du egentlig veit at en hel del fluefiske foregår om natta, i mørket  :)

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det, men det var et tilsvar til posten over fra mr Syvertsen om "kasting i blinde og strammer opp når en hører aktivitet i vannet".

 

Jeg for min del kaster ofte i blinde uten å høre noe som helst annet en elvebruset både i mørke og lyse! 

 

 

Dette ble noe OT, beklager det!

Endret av Trond Ingebrigtsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...