Gå til innhold

hvilke sanser bruker du når du kaster?


Jarle Eika

Anbefalte innlegg

Jeg bruker mer enn synet,men synet er absolutt det vesentligste.

Jeg har fisket om natta jeg også.

Litt lys er det alltid.

Vi kommer nok ikke til bli enige om dette gutter.

Uansett Jarle,kjempekult eksperiment.

En periode drev jeg kastetrening med forskjellige stenger med lukkede øyne.

Jeg prøvde dette stående,sittende,og liggende og etter å ha plukket opp stanga

så lukket jeg øynene,og startet med å kaste mot et punkt i en annen retning

som jeg viste hvor lå hen.Bare for å se om jeg kunne treffe dette punktet

med hjelp av hukommelsen og andre sanser enn synet.

Fullt mulig jeg var dårlig på det der,men det var ikke lett å treffe nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann,oppspenningen av stangen vil aldri kunne fortelle deg snørelengden du har utenfor.

Da må du samtidig ha kontroll på akselerasjonen din,og den er uvesentlig av mørket,men bestemmer i stor grad

hvordan stanga bøyer seg.

Synet er etter mitt syn ikke bare et hjelpemiddel,men det er rett og slett noe av det aller viktigste innen fluekasting

og fluefiske.

Hvis du ikke vurderer buktstørrelse når du kaster og fisker,så befinner du deg i en helt annen verden enn meg.

Det er ikke dermed sagt at jeg sier at du tar feil,men jeg er av den oppfatning av at har du ikke kontroll på buktene dine,

så har du ikke kontroll på stanga di heller.

Å si at synet er et godt hjelpemiddel er vel et understatement så det holder.......

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mange får til å fiske med flue når det er mørkt, beviser at det er godt mulig å kaste uten at en ser videre mye av hva som foregår under selve kastet.  Selvfølgelig blir det for de fleste bedre presisjon hvis det er lyst og en kan bruke øynene for å korrigere.

Hvis en derimot ikke fisker, men fokuserer på kasting, buktformer og størrelser og hvor stangtuppen til enhver tid er, er det klart at godt lys og syn er svært fordelaktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann,oppspenningen av stangen vil aldri kunne fortelle deg snørelengden du har utenfor.

Da må du samtidig ha kontroll på akselerasjonen din,og den er uvesentlig av mørket,men bestemmer i stor grad

hvordan stanga bøyer seg.

Synet er etter mitt syn ikke bare et hjelpemiddel,men det er rett og slett noe av det aller viktigste innen fluekasting

og fluefiske.

Hvis du ikke vurderer buktstørrelse når du kaster og fisker,så befinner du deg i en helt annen verden enn meg.

Det er ikke dermed sagt at jeg sier at du tar feil,men jeg er av den oppfatning av at har du ikke kontroll på buktene dine,

så har du ikke kontroll på stanga di heller.

Å si at synet er et godt hjelpemiddel er vel et understatement så det holder.......

 

Du sier mye rart Syvert.  Selvfølgelig vil oppspenningen av stangen fortelle noe om hvor mye snøre du har ute, og nei - jeg vurderer ikke buktstørrelsene når jeg kaster på vak.  Du sier at dersom jeg ikke har kontroll på buktene så har jeg ikke kontroll på stanga.  Jeg for min del velger å fokusere på kontroll av stanga, og så får buktene bli en konsekvens av det.  Og tro det eller ei Syvert - Lillevann er en meget dyktig kaster.  Det tror jeg du også er, så det skulle vært artig å kaste litt sammen med deg.  Jeg er også ganske sikker på at du ikke er noen veldig god fisker, faktisk så tror jeg at du oppfatter fiske som en helt unødvendig og litt kjedelig del av det å bruke en fluestang.

 

Den siste setningen din er jeg tilbøyelig til å være enig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jarle.

En annen ting som er litt artig å gruble over,eller ennå bedre faktisk,rett og slett

prøve,er å se om vi er i stand til å kaste to eller flere like kast etter hverandre.

Det jeg prøver å si er,er det i det hele tatt mulig å kopiere sine egne bukter?

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får da kastene ganske like etter hverandre hvis man prøver på det, og det med bukter kan man jo mer eller mindre justere i mørket også, det er jo farta og stoppstedet som bestemmer buktene. Seff har man bedre kontroll i lyset, men vi si fiske handler om veldig mye mer enn kun bukte størelse, presisjon og lengde.

100% like kast er umulige. Men får de såpass like at jeg vil si de er like. Men man må kjenne utstyret godt og ha en såpass "låst" kastestil at det ikke blir store variasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er tilfelle når jeg kaster er at jo mer jeg tenker, jo dårligere kaster jeg. Fluekasting er ikke spesielt avansert. Har man grunnbevegelsen inne og fått unna "unoter" i kastebevegelsen er det for meg mest effektivt å la underbevisstheten gjøre jobben. Blir ofte forundret for hva jeg får til i vanskelige fiskesituasjoner hvis jeg bare stoler på at armene, kroppen og stanga gjør jobben og heller fokuserer på å få med meg det som skjer i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss for moro skyld tenke oss følgende scenario:

Jeg tar dere med inn i en stor hall som virkelig er fullstendig mørk.

Det er ikke snakk om se noe som helst i det hele tatt.

Dere får stanga i hånda,og må dra ut snøre og begynne å kaste,sorry

fiske mente jeg å si.

Hva gjør dere da?

Da hadde jeg reist hjem. Vet ikke om jeg hadde turt å være i en mørk hall med deg Syversen :-)

Fra spøk til alvor: Det som hadde skjedd var at kastelengdene mine ville antakeligvis blitt kortere. Rett og slett fordi det hadde vært uvant for hodet mitt. Men med litt øvelse tror jeg det fort kunne blitt bedre. Men jeg liker ikke å fiske i mørket. Mørkredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.instagram.com/p/7bGBEhPslW/?taken-by=orjankris

Nu vet jeg ikke om tråden handlet om nattfiske eller ikke etter å ha lest igjennom. Men for å ha det klinkende klart så har æ aldri skjønt poenget med nattfiske.. Ikke får man fisk, ikke ser man en dritt, og bildet jeg linker til sier vell sitt om nattfiske. Sjarmen på et bilde forklarer mere enn 1000 ord :P
Når det kommer til selve fluekastet så river det jo i snella hver gang man tar et kast i bekkmørket, men at lina lander i en åtte talls snurr 20 meter ut er nokk noe av grunnen til at man aldri får fisk men føler at man behersker dette med stil likevell mmmoose 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...