Gå til innhold

Hva synes dere?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Veldig spennende, selv om jeg er rimelig sikker på at jeg har laget lettere ;-)

Noe annet ville i hvert fall overraske meg stort.

Men det hørtes ut som han sa lettest i klassen, under 600$ og da antar jeg det er noen over der som er lettere.

Hadde vært artig å se faktisk vekt på de. Noen som har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende, selv om jeg er rimelig sikker på at jeg har laget lettere ;-)

Noe annet ville i hvert fall overraske meg stort.

Men det hørtes ut som han sa lettest i klassen, under 600$ og da antar jeg det er noen over der som er lettere.

Hadde vært artig å se faktisk vekt på de. Noen som har?

Det vet jeg godt at du har Truls. <<l Jeg må få prøve den stanga en dag.

Jeg mener å ha sett at de snakker om litt over 70 gram for femmerstanga.

Det kan jeg ikke være skråsikker på da jeg ikke selv har veid den.

Men uansett,det ser ut til at det er flere enn meg som tenker på det der med

å la fremtidige fluestenger bli lettere og lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hjertelig velkommen til å få kaste med den lette femmeren min Tom!

Det er egentlig bare å si fra så finner vi en anledning, eller jeg kan sende den til deg.

Vekt er en av de tingene som er artig å leke med, og der kan det komme en del fremskritt.

Det tror jeg er en del av utviklingen. Interessant å se hvor lett det er mulig å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult Truls. <<l

Jeg antar han tenker på Orvis Helios 2 siden han sier under 600$.

Så vidt jeg husker koster den 795$.

Mener å ha lest at den har samme vekt.

Det er spennende dette her,sakte men sikkert ser det ut til at

noen av stangprodusentene er opptatt av dette med redusert vekt.

Som du sier,skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg ettehvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som slo meg i forbindelse med denne "revolusjonen", var at den mangler innlegget i snellefestet.

Et gram her og ett der. Men hva fanken betyr det, om ikke klinga er god? 

Om ei stang veier 50 eller 70 gram, skjønner jeg ingen betydning av....

Ronny,min påstand er at jo lettere stanga er,desto mer kontakt med snøret får du.

Og kasteopplevelsen din blir en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke stangaksjonen like avgjørende ang. kontakt og følt kontakt da Tom?
Hvis jeg kaster med en bånnstiv stang så føler jeg dette ikke på samme måte som med en stang som er vesentlig dypere. Forutsatt at jeg holder hånda på håndtaket da og ikke oppe på klinga..

Og jeg synes ikke jeg har så mye mindre kontakt med lina om stanga veier 68, 74 eller 80 gram. Et eksempel med 3 stenger i ulike vektklasser. Hvis jeg sammenlikner innad i vektklassen så synes jeg ikke at jeg får mer kontakt med stanga på 74 vs. den på 80, samme snelle og line. Men, jeg merker faktisk at stanga er litt lettere og følsom. Men dette tilskriver jeg en litt snillere aksjon på den på 74.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det tror jeg faktisk ikke Rune.

Det er fordi du må bevege unødvendig vekt,og det ødelegger følelsen.Vekt er veldig viktig.

Når det gjelder det med stivhet,så er min mening at en stiv stang gir deg bedre

følelse av snøret enn en myk stang.

Den myke stanga demper følelsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en mykere stang gir meg en bedre følelse, opplevelse og det er langt mer trivlig å kaste og time kastet. Og siden jeg ikke er noen plenfisker så  lander jeg flere fisk da med en mykere stang, det er heller ikke noen ulempe. Jeg synes tvert om, den mykere stanga forskerker følelsen og stang og line blir mer ett.

Forresten: Hvor mange gram er utslagsgivende? Eller revolusjonerende om du vil?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,uten direkte sammeligning førøvrig,men hvis jeg fikk velge mellom et mykt og et stivt balltre,

så ville jeg ikke valgt det som bøyer seg mest.

I allfall ikke hvis jeg er opptatt av å kjenne ballen og få den til gå lengst mulig eller dit jeg vil.

Hvor mange gram som er utslagsgivende vil jeg nok tro er veldig individuellt,og dette har nok ikke så mye med om man kaster

på en plen eller fisker i et vann.Følelsen er den samme uansett.

Tiden vil vise oss hvordan denne utviklingen blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår da ikke fluesnøret med stanga Tom.. Du må legge igjen stangtuppen og la bånndelen komme først i kastet og la fluesnøret være på slep så blir det ganske trivelige bukter og kastefølelse..
Å jeg som trodde du hadde noe konkret å komme med.. vel vel..
Nano Matrix Carbon var den første store hypen i det siste med sin økte styrke, det neste som står for hugg er Graphene iblandet  svært tynne carbonduker med ulik struktur. Uansett hvilket materiale man velger vil man stå ovenfor et kompromiss. Stealth or Beauty? You Choose..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår da ikke fluesnøret med stanga Tom.. Du må legge igjen stangtuppen og la bånndelen komme først i kastet og la fluesnøret være på slep så blir det ganske trivelige bukter og kastefølelse..

Å jeg som trodde du hadde noe konkret å komme med.. vel vel..

Nano Matrix Carbon var den første store hypen i det siste med sin økte styrke, det neste som står for hugg er Graphene iblandet  svært tynne carbonduker med ulik struktur. Uansett hvilket materiale man velger vil man stå ovenfor et kompromiss. Stealth or Beauty? You Choose..

Vi har nok litt ulik oppfatning av dette her,men sånn skal det være på et forum.

Uenighet er drivkraft.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...