Gå til innhold

Nytt snøre til Winson Nexus #7, kort klump


Viktor Storelv

Anbefalte innlegg

Hei

Er på jakt etter nytt snøre til nexusen min, og trenger en helline med kort klump, for fiske på trange plasser og i mye vind (som det stort sett er her i vestfinnmark...)

Skal holde med ett flytsnøre i første omgang, og har sett litt på guideline bullet (2016 versjonen).

Noen erfaringer eller tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Barrio. Sikk selv et SLXi i posten i dag. Og til tross for at det er rett rundt momsgrensa, nå om dagen rett over, så blir de sendt i en konvolutt, og jeg har enda ikke blitt pålagt moms på noen av snørene jeg har bestilt fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vi har en Nexus firer, 8,6ft og har fisket med  denne siden den kom på markedet for et drøyt år siden. Har fisket med flere snører på denne, og mener bestemt at SA SBT er det beste kortklump snøret til firerstanga. Jeg vet ikke om denne erfaringen er direkte overførbar til din sjuerstang, men jeg antar at mine erfarigner er en god pekepinn også for sjuerstanga. 

 

Generelt vil jeg si at GL sine snører ikke passer Winston stengene jeg har (Nexus, LS, LX og GVX). SBT har en god velbalansert baktung tapering som gjør den velegnet til det formålet du beskriver, samtidig har SBT markedets beste skyteline for korte klumper (den er tykkere enn på f.eks. Presentation).

 

Om du skal kjøpe uten å prøve, hadde jeg ikke vært i tvil om hvilket snøre jeg hadde valgt.

 

Lykke til!

 

Kjell

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barrio slx og slxi #7 allerede, men trenger noe kortere. For der jeg fisker er det trangt som f.... Med tanke på laks i allefall :)

Skal sjekke ut litt ang SBT'en :)

Kjører en rio dart på farioen min, og det er ett kjempesnøre. Funket også bra på nexus 5ern min.

Hva kommer set av at GL sine snører passer dårlig på winston? Eneste jeg har prøvd av guideline på nexusen min er experience, og det var en forferdelig opplevelse:-"/ klarte ikke laste med det en gang hah! Men skal nok ikke skylde på snøret der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Jeg synes GL snørene generelt er littegrann for tunge, spesielt for LS og GVX stengene. Synes også dette var tilfellet for den korte firer Nexus-stanga. Sønnen min, som har en litt raskere kastestil enn hva jeg har, delte oppfatningen og gikk over på SBT da han fikk prøve mitt snøre. Ofte er jo dette snakk om smak og behag, og kanskje til og med kastestil. Så, jeg skal ikke hardnakket hevde at du ikke kommer til å like Presentation snøret.

 

Presentation snøret har en litt annen tapering og veier litt mer enn SBT-snøret. VAnnkast egenskapene er gode på begge, men jeg holder en knapp på SBT også her. Skytelina på SBTen er  uovertruffen og tykkelsen gjør at du enklere kan kontrollere større bukter - selv med kort klump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sammenligne en 4er stang og en 7er høres for meg ut litt merkelig. 7er skal vel ikke presangtere fluene på samme vis som på en 4er, vi snakker vel ikke her om finfiske med små tørrfluer. Tror det er lurt av trådstarter og teste ut litt forskjellige liner

 

 

Les forutsetningene i min kommentar :)

Endret av Kjell S. Rakkenes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barrio gt 90 i et par klasser opp kan være verd å prøve?

Den har mye vekt langt frem i klumpen, og lader sånn sett med lite ute.

Eller kan det være verd å sjekke skagit-type snører?

Typisk kort tung klump.

Et annet forslag kan være å kjøpe en tyngre line eller klump og kutte den til ønsket vekt og lengde.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er ikke så lett å få testet snører her oppe i nord desverre.

Har sett litt på de nye swirch-tip linene til guideline. Med kort klump på litt over 8 meter kan kanskje dette være brukbart. Og kan også fiske av forskjellige vannlag med å bytte ut spissene.

Noen formninger om dette snøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rio kommer/er kommet med en ny line, single hand spey. Ser lovende ut på papiret, men har ikke prøvd selv så tør ikke uttale meg konkret.

Ellers har jo GL både bullet og 4cast, bruker bullet selv på enhånds #7 og det fungerer bra. 4cast har jeg fått anbefalt men ikke prøvd enda.

Jeg speyer forøvrig 90% av tiden med enhånds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er fornøyd med Bullet?

Frister veldig den nye, Bullet evolve.

Ser at dett snøret er 15gram i klasse 7 og 17 gram i klasse 8... Til min 7er winston nexus, burde jeg gå for ett syversnøre, eller skal jeg ta 8ern på 17 gram? Synes 15 virker litt lite til 7er å være... Andre snører jeg ser på er jo rundt 17-18 gram inklasse 7....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd, men har ikke prøvd så fryktelig mange andre snører til dette formålet så sammenligningsgrunnlaget er ikke det største. Jeg går opp en lineklasse, har tilogmed kastet #9 snøre på en #7 stang men da kun spey. Det fungerte meget bra på trange steder, men ved åpne områder og bedre plass var det vanskelig å dra på grunnet høy vekt. Et #8 snøre ville vært å foretrekke i de situasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Blir kjøp av ett bulletsnøre nå straks. Men enda usilker på om jeg skal gå for 15 eller 17 gram (henholdsvis klass 7 eller 8)

Sikler også litt på det nye switchtip-snøret til guideline. Men lurer på hvordan dette funker til sjøørreten, for å komme litt ned i vannlagene med synk-tippene... Eller om ett intermediatesnøre er veien å gå. Dette snøret har også kort klump, som passer meg fint til mine fiskesituasjoner og minndårlige evne til å holde masse snøre i lufta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du speye mest anbefaler jeg absolutt klasse 8 i bullet! Skal du også kaste en del over hodet, gå for klasse 7. Jeg fisker med 7 på min zenith 9'6 #7 og speyer 90% av tiden i elva. Fine lette presentasjoner, men ville tro #8 er bedre og spenner opp stanga enda bedre!

 

Vet at Sportsbutikken.no i Molde har de inne i butikk nå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...