Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg jobber i Osloskolen og fikk denne plakaten, og masse annet materiell på jobb idag (se vedlegg)

Slik skal vi altså lære barn at ørret og laks ser ut.

Regnbueørreten (som såvidt jeg vet ikke finnes naturlig her til lands?) ser ut som frankenstein og laksen har til og med klistremerke på gjellelokket.

Jeg skjønner jo at denne plakaten handler og sjømat og ikke gennerell fiskefauna, men det står det jo ikke noe om. Trist og skummelt at dette slipper til og brukes i den norske skolen.

Barna forstår ikke forskjellen og når jeg prøver å forklare, lurer de bare på hva i all verden jeg maser om nå..

:'(

post-5107-0-30152700-1455132479.jpg

• Like 4
Posted

Om det er noen trøst, så er det bedre at de vet hvordan en fisk nesten ser ut, heller enn at de lærer at laks er en rosaorange bit som vokser i en plastpakke i Rimi sine trær/hyller

Posted

Skulle gjerne sett denna i stort format, Simen! Høres skremmende ut. Er det Norsk sjømatård som står bak? 

fikk ikke til å legge inn i større format, eller link desverre. Men sjekk seafood.no. Ligger under markedsføring og materiell. Det er norsk sjømatråd ja..

Posted

Om det er noen trøst, så er det bedre at de vet hvordan en fisk nesten ser ut, heller enn at de lærer at laks er en rosaorange bit som vokser i en plastpakke i Rimi sine trær/hyller

Joa..Syns absolutt det er viktig å lære barn at kjøtt og fisk faktisk kommer fra levende vesner.

Ønsker man å vise barn bilder av fisk er det heldigvis ikke vanskelig å finne ok bilder. Men her går jo bransjen målretta inn i skolen for å, i mine øyne, skape vranglære!

Satt på spissen så blir det litt som å vise "plastikdamer" med silikonpupper i kropp-og seksualundervisninga, og late som om det er helt naturlig

• Like 2
Posted

Har sett flere lignende plansjer. Laks, og regnbue ser ut som en erketypisk stygg oppdrettsfisk...

Det ligner jo nesten ikke hva det egentlig skal være en gang.

Ekkelt egentlig...

• Like 2
Posted (edited)

fikk ikke til å legge inn i større format, eller link desverre. Men sjekk seafood.no. Ligger under markedsføring og materiell. Det er norsk sjømatråd ja..

Frekkheten og taktikkeriet når nye høyder. Her skal dem lure barn fra tidlig alder hvordan en laks eller ørret skal se ut!  

edit: var litt sein med å se at du nettopp sa det sjøl. Jeg blir faktisk fysisk kvalm når jeg roter litt rundt i juget på hjemmesidene til aktørene i denne næringa.

Edited by Olav Haug
  • Like 3
Posted

Frekkheten og taktikkeriet når nye høyder. Her skal dem lure barn fra tidlig alder hvordan en laks eller ørret skal se ut!  

edit: var litt sein med å se at du nettopp sa det sjøl. Jeg blir faktisk fysisk kvalm når jeg roter litt rundt i juget på hjemmesidene til aktørene i denne næringa.

Enig. Men hva faen tenker skolene med når de tar i mot materiell fra kommersielle aktører på denne måten da.

Finnes jo garantert bedre enn dette der ute.

Har jo sett bedre lokale med alle artene i Øyeren feks og sett for saltvann rundt om kring også. Men klart , de er sikkert ikke gratis....

• Like 3
Posted

Håper virkelig at du tar opp dette med ledelsen? Evt gå rett til media om at dette blir levert fra norsk sjømatråd til norske skoler. Regnbueørret er svartelista i Norge, dette blir bare for dumt!

• Like 4
  • 2 weeks later...
Posted

Synes ikke villaksen bar trekk av å være spesielt vill heller.

Ishavsrøya lignet veldig på regnbueørret.

I det store og hele så ikke fisken vill og sunn ut, synes ikke det var noe innbydende.

Og prisen er jo helt hinsides.

• Like 1
Posted

Når var dette bildet tatt? Vet du det?

Huff, ser jeg har glemt å referere til bildet. Det har jeg 'stjælt' fra en nettavis i dag.

Publisert i dag, men jeg vet ikke når det er tatt.

Posted

Huff, ser jeg har glemt å referere til bildet. Det har jeg 'stjælt' fra en nettavis i dag.

Publisert i dag, men jeg vet ikke når det er tatt.

Det spiller ingen rolle. Var bare litt nyskjærrig. De solgte villfisk i jula var det noen andre som påsto. Da må den jo ha vært fryst.

Var derfor jeg lurte.

Posted

Må ikke vært fryst, blir vel tatt endel Laks utpå havet som bifangst i trål. Og de er vel lovlige å omsette trur jeg ?

Ja enig, villaks solgt desember, januar, februar og slik, behøver absolutt ikke å være fryst, slik jeg har forstått det. 

Jeg kjøpte selv villaks til jul, og ble forsikra om at det var slik. 

Posted

Ok. Det visste jeg ikke. Tenkte det var laks i fra fjordene.

Kan foressten opplyste om at laks er den eneste fisken du fritt kan selge som privatperson.

Jeg kan fiske laks og selge lovlig.

Posted

Skulle ut å fiske torsk med en kompis her en dag og var i beita for agn. Så jeg kjøpte en slik Peru ørret som ligger i frysedisken på rema.

Fy fader for noe grapsegreier. Gikk jo nesten i oppløsning. At folk orker å ete slikt?

Posted

Må ikke vært fryst, blir vel tatt endel Laks utpå havet som bifangst i trål. Og de er vel lovlige å omsette trur jeg ?

Bra informasjon! Det streifet ikke tankene mine engang...

Det er selvfølgelig en mulighet for at det er sånn det er.

• Create New...