Gå til innhold

Myggmiddel


Ola@Skarpen.no

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Har brukt den i to år, og den er rå.

Hadde eit bilde på pcen av neven min med 1000 daue mygger på, og der var det 0 stikk. Bildet har av ein eller anna grunn fordufta ein eller anna plass. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mygga er bra mot mygg, men det fungerer ikke hvis det er mye knott. Er da avhengig av veldig tett nett. Var i Muggavassdraget(Femunden) for tre år siden, og hadde da kunn myggnett og Mygga rollon. Ble til slutt helt desperate. Hadde heldigvis ekstra superundertøy som vi klipte hull i til munn og øyne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygga er knall mot mygg, men duger desverre ikke mot sviknott. Har ikke funnet noe middel som gjør det heller, men skal prøve noe "nytt" til sommeren. Husker ikke navnet, men det er slags bekolje som kommer i en skokremlignende boks... Får mye skryt av de som møter knotten ofte.

 

Stemmeli har sikkert noen ord om den saken ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mygga er bra mot mygg, men det fungerer ikke hvis det er mye knott. Er da avhengig av veldig tett nett. Var i Muggavassdraget(Femunden) for tre år siden, og hadde da kunn myggnett og Mygga rollon. Ble til slutt helt desperate. Hadde heldigvis ekstra superundertøy som vi klipte hull i til munn og øyne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg har testet disse bäckolja og Norrlands ett eller annet, er vel no tjære av noe slag, syns ikke det fungerer så bra mot knott. Beste mot knott er myggmiddel med store mengder deet eller hva det heter. Fly-rite er en som fungerer meget bra. Autan syns jeg også fungerer ganske ok

 

Mulig jeg er tett Henning, men aldri opplevd at myggen har dæva av myggmiddelet jeg har på meg, hadde de gjort det ville jeg nok blitt skeptisk til myggmiddelet, neppe bra for helsen med så mye sterke gasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygga er knall mot mygg' date=' men duger desverre ikke mot sviknott. Har ikke funnet noe middel som gjør det heller, men skal prøve noe "nytt" til sommeren. [/quote']

 

Jeg kjøpte noe for et par år siden som funket mot knotten. Jeg tror det het Guideline-Insect repellant. Det ineholdt DEET, men husker ikke hvor mange prosent.

 

Knotten landa på meg, men det var det siste den gjorde, hohohoho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Har aldri opplevd myggen som noe stort problem sammenlignet med knotten. Den er i stand til å ødelegge en fisketur, og det er slik laget, at når knotten er ekstra plagsom, er det klekkinger og vakfest.

 

Det eneste som hjelper meg er å røyke som en gal. Det er jo ikke den sunneste måten å holde knotten borte på, men man kan jo dampe på en feit sigar uten å inhallere.

 

En gang på fisketur med faren min hadde vi glemt mygg/knottmiddel, men vi hadde med myggspiral. Da brøt vi av stubber av denne, tente på og fiska med en slik oser dinglende mellom leppene. Dette hjalp jo, men jeg har i ettertid lurt på hvor sunt dette egentlig var. Det førte i hvertfall til voldsom svie i øynene og et par solide hostekuler som fort kunne hissa på oss en revirhevdende rådyrbukk.

 

Ellers når det gjelder knott er det vel pr. dags dato bare å resignere. I Østfold fører en stor knott-type til årvisse plager for deler av befolkningen. Dette er den beryktede Tuneflua. Og jeg kan forsikre dere om at kreativiteten har vært enormt stor i de mest utsatte stedene for å holde denne jævelen unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

 

Ellers når det gjelder knott er det vel pr. dags dato bare å resignere. I Østfold fører en stor knott-type til årvisse plager for deler av befolkningen. Dette er den beryktede Tuneflua. Og jeg kan forsikre dere om at kreativiteten har vært enormt stor i de mest utsatte stedene for å holde denne jævelen unna.

 

Tuneflua syns jeg sitronmelisse eller noe sånt fungerer bra, ellers så fikk du noe på apoteket som het myggsprit. Lukta død og fordervelse men den fungerte glimrende. Men jeg veit ikke om den finnes, var en slik 1 liters brun medisinflaske :) Funka på det meste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Ellers er det slik at de aller fleste blir immune mot selve myggstikkene, min personlige erfaring er at det tar en 20-30 stikk i løpet av to-tre dager før denne tilstanden inntrer, der de første får hevelser og klør som f..., men immuniteten etterhvert fører til at jeg ikke lenger merke selve stikkene og de vanlige hudirritasjonene etterpå.

 

Knotten er det vel bare å resignere ovenfor, men selv på de stilleste kvelder er det gjerne et lite luftdrag ute i elva, nok til at den ikke klarer å henge med like godt der ute, i det minste.

Kleggen nytter det vel bare å kle på seg for å beskyte seg mot.

 

For min del bruker jeg MyggA (myggmelk) og den funker bra. En del av de andre (bla. autan?) er såpass gifige at man ikke bør overdrive bruken.

Det beste insketmidlet er etter min mening klær man kan snøre igjen rundt håndledd og hals uten å svette seg fordervet under en eller annen såkalt pustende menbran.

Som kjent er de fleste insktmidler også døden for coatingen på fluesnører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

For min del bruker jeg MyggA (myggmelk) og den funker bra. En del av de andre (bla. autan?) er såpass gifige at man ikke bør overdrive bruken.

 

Autan skal vist IKKE være giftig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...