Gå til innhold

Stillevannsfiske 2019


bushman

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Slik så kontoret mitt ut 0745 i dag. Bestemte meg i går for å ta en liten økt på morran i håp om at det var no mygg i farta. 3 grader når jeg kom til parkeringa, syklet inn i tett tåke. Tåka lå til nesten kl 0830. Kom bittelitt mygg mellom 830 og 930. Noen fisk skjønte det og jeg fanget 3 stk i halvkgs klassen. De større fiskene var kun oppe 1 gang hver på samme område. Virket som de ryddet opp etter gårsdagen, kun litt vaking av penere fisk i det tåken lettet. Så blåste det opp i 1030 tia og jeg tuslet hjemover en drøy time seinere. Været siste uka har vært temmelig håpløst, det må lissom regne litt hver dag. Ser heldigvis bedre ut fra mandag av :-)

060919.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, idag tok eg turen til eit "lånt" vatn, fiskekompis som har sett ut ørret der, har no fått ete seg godt tjukke, og er blitt litt sky. Er mykje øyenstikkere der og hadde med nåken i boksen, vart nesten skremt når eg såg kor store dei øyenstikkerane var...  vertfall 6-7 cm lange (trur egentlig dei var større men) og tjukk blå/sort bakkropp. Men probleme er at eg har store problem med og ta stor ørret :( Begynte rolig med kaffi, sjå på vatne og de var heilt stille, so kom de eit vak. Prøvde og holde roen og kaste korte kast, kun fortom på vatne. Men de funker jo aldri. Bomtur idag, frustrasjon er tydelig etter og sjå fisk og ikkje få den. Nåken som har tips til og lure stor sky ørret på flue? Nåken triks? :lol:

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være frustrerende å se stor fisk som man ikke klarer å lure. Jeg har et sånt vann som er utrolig vrient, men man kan få belønning for "strevet"

Konklusjonen min foreløpig er at jeg burde fisket mye mer, så ville jeg vært tilstede når de tar litt mer hemningsløst. 

De gangene jeg har lykkes så har det vært roolig fremferd mot fisken. Kaste med forsiktig nedlegg, litt mud på tuppen av fortommen så den synker, så bare flua synes og masse tålmodighet. Plutselig er det din flue som smattes inn, og da er det bare å stramme opp og holde fast mens fisken setter avgårde ;D

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde fisket mykje meir! Ei lita på fire mnd og maling av hus som har sett ein effektiv stopper for fiske i år.. Vatne er ganske lite, og var vindstille so satt meg 5-6 meter fra myrkanten og kasta nåken meter ut  i begynnelsen.. Brukte mudd på siste 2 meter av spiss. Satt ganske stille til ein øyenstikker holdt på og fly i meg :7_sweat_smile: Eg får  prøve meg på fleire turer og satse på meir aktivitet. Er nåkk berre og vere ved vatne og følge med, bruke tid der er  nåkk løsningen. Håpe neste tur blir bedre, blir libelle nymfer langs kanten neste tur! Er de lurt med bly på dei nymfene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg fri i går og dro til skogs med en kompis, det var ganske vel anvedt tid. Vi var vel ved vannet i 10.30 tia og fra 11 så var det spredte vak på litt mygg og annen rydding. Seinere på ettermiddagen kom sola og varmen. Det kom litt vingemaur og fisken takket gjerne for maten. 6 fine fisker i håven fra 700-1,0. Blikkstille vann, 6x fortom og fisk som vaket mye langs land. Høstfiske slik vi liker det! ;D Fanga på daddy på 11'er krok typ "høstdaddy" uten noe forlenget kropp. Så seinere på rusty uvlim maur krok 16. Dabbet av i 5-6tia og mellom 7 og 8 skjedde det veldig lite der vi var da.

10092019.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

25 dager av september har gått og jeg har faktisk vært ute i skauen 14 av dem. Det er jammen ikke verst synes jeg. Det har vært en måned med mye vind, helt krise egentlig. Og det har vært mye vær som slettes ikke har innbydd til flyveturer for landinsekter som bla. maur. Men det har vært noen få dager innimellom med sverminger seinest i helga så var det litt maur i ymse størrelser på vingene. Fikk meg et par fine maurfisker på lørdag. Ellers så har det vært ganske bra fart i myggen i de vann som er bra på det. Jeg har satset på myggfiske fremfor "ryddefiske" og har lyktes ganske bra med det synes jeg. Ikke noen monsterfisker men flotte ørreter på 6-900gram har det blitt ganske mange av, seinest i dag.

Myggen som har klekket har vært i str. 14-18, ganske mye av en mellomting av 16 og 18. Og de har sittet lenge på vannet med nymfeslepet hengende etter. Cdc myggen har som vanlig fisket bra (spesielt en med oliven kropp på 17) og fisken har vært tydelig fokusert på å ta tørr mygg og de med slep. Det har vært lite av de klassiske buzzervakene å se. Testet ut en myggvariant i dag som kanskje kan være til inspirasjon. Bandt den etter å ha studert litt mygg i det siste. I stedet for å lage nymfeslep av transparente materialer som flyter dårlig så brukte jeg lt. dun aero dry wing og et strå krystall flash som jeg tvinnet sammen. Rusty vinge har de ekte i noen få sekunder etter at de har dratt vingene ut at "påsan", det skjer når de pumper dem opp. Kortvarlig, jepp men kanskje det synes ekstra godt og trigger fisken? Måtte testes. Etter å ha vært ved vann "1" på morran i dag og testet litt nye liner for min arbeidsgiver stakk jeg til vann "2" for å fiske litt med den linen jeg likte best. Jeg kom vel dit i 11:30tia og det vaket flere fisk. Var en grunn til at jeg holdt meg unna det vannet i det lengste slik at jobben skulle få sitt først i form av gode tilbakemeldinger/analyser uten forstyrrende elementer som vakende fisk. Vel, kom meg i posisjon på fisk nr 1 som vaket sporadisk på et område og la ut "Hatching Cdc Midge" eller noe slikt. Ventet et par minutter og boff! Der satt den! En pen fisk på sine drøye 6hg. Fisk nr. 2 kom jeg i posisjon på etter en halvtime til og den tok også flua uten å nøle. Faktisk temmelig brutalt etter et par min. med venting. Nok en pen fisk, 700g. Stakk hjem kl. 13, ganske fornøyd.

Fisken på bildet er maurfisken fra lørdag, 950 sinna gram som tok på en "guumaur" str. 17 med oransje bakkropp.
Ingen grunn til å henge med gjeipen ennå! Masse igjen av sesongen ;D

cdc myggen trailing.jpg

myggfisk.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...