Gå til innhold

Nybegynnere innen fluefiske og stenger


Viggo_Flueboms

Anbefalte innlegg

Jepp... Du skal velge deg fluestang og har sannsynligvis hørt at den og den og det merket stang er så innmari bra...?
Vel, jeg kan fortelle deg at INGEN pinnekaster vil noen gang bli dyktigere kaster enn den billigste stanga på markedet.

Det er myter om at en dyr stang gjør deg til en bedre kaster, men dessverre nei...
Virkeligheten er beintøff, så du må trene og øve, uansett stang....
Og du må kjenne stanga di, bli vant til den.

Stangkjøp i mengder handler mer om en samlemani enn fornuft som med alt annet av hobbyer.

Jeg selv har seff noen driiitdyre stenger, dog gamle som jeg trives med og kjenner godt. Men jeg har også en billig
Guideline EXP-4 kjøpt for noen år siden. OG den er helt KONGE å kaste med selv om den bare
kosta meg tusenlappen på tilbud...

Når du blir mer erfaren kan det hende at du blir spesifikk om hvilke egenskaper stanga skal ha, men da skal du virkelig
være en dyktig kaster som vet nøyaktig hva du er ute etter i forhold til DIN kastestil.
Ingen kan fortelle deg eller meg hva som er en god stang for oss. Det handler om individuell smak og stil.
Stanga gjør deg ikke til en god kaster, det er DU som gjør stanga god til å kaste med....

Så, drit i hva alle andre mener. Du må gå den tunge veien; Å kaste, kaste, kaste, og KASTE...!

Og måtte du aldri hekte fortommen i buska 😅

Lykke til og velkommen i elva.... 😄 

Endret av Viggo_Flueboms
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Viggo_Flueboms endret tittelen til Nybegynnere innen fluefiske og stenger

Så sant som sagt. Forut for ditt innlegg, leste jeg akkurat på en amerikansk side om en turoperatør som advarte potensielle kunder mot at det de kastet  bort pengene sine , var de ikke god nok fluekaster til å beherske de krevende forholdene som det var på de angitte turene.  En annen ting som jeg synes er underkommunisert er hvor god (og morsom) stanga er å kjøre å lande fisk med. For meg er godfølelsen her veldig viktig. Drømmen er der, når jeg har ei stang som gir meg godfølelsen under kasting og kjøring av fisk. Det er drømmestanga, uavhengig av pris og merke.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her noen av det som er så herlig med fluefiske ligger. Nemlig ulike nivåer av vanskelighetsgrad på fisket. Kan man ikke kaste bra, presentere pent, beherske ulike lengder på fortom, være i stand til å modifisere fluer og utstyr til situasjonen og ikke minst ha litt analytiske evner.. Jepp, speller liten rolle hva du har i hånda og hodet hvis du ikke kan bruke det. Så det å ta seg litt kurs og instruksjon, koste på seg en dyktig guide etc. er vel anvendte penger. Og som Terje skriver, stenger som holder på fisken er bra fiskestenger, og ofte nødvendig med litt dypde i klingene når man finfisker... Spiller liten rolle å ha en stang som du kaster lett 25meter med hvis den ikke kan parere og holde på fisken når du kjører den med bare fortommen ute... 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg mener nå det da atte oss fluefiskere er litt psykopatiske når det gjelder hvilken stang, snelle, line som er best 🤣
Men fytte så deilig det er å være bittelitt psykopatisk i all sin uskyldighet 😁
Og Rune... Jeg bare MÅÅÅ ha meg den GL power Presentation til våren. For klumpen på den klarer å slå over
litt større fluer også med polyleader. Er den så bra som den lover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Viggo_Flueboms said:

Jeg mener nå det da atte oss fluefiskere er litt psykopatiske når det gjelder hvilken stang, snelle, line som er best 🤣
Men fytte så deilig det er å være bittelitt psykopatisk i all sin uskyldighet 😁
Og Rune... Jeg bare MÅÅÅ ha meg den GL power Presentation til våren. For klumpen på den klarer å slå over
litt større fluer også med polyleader. Er den så bra som den lover?

Å være en psykopat er ikke noe jeg hadde frontet med stolthet. Selv ikke litt engang. 

Psykotisk i fluefiske-sammenheng derimot kan vel vi alle være en sjelden gang. 

Endret av Roaas
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Viggo_Flueboms said:

Ment som spøk... 😄 

Virker som det har mer med at du ikke har snøring på hva det ordet betyr. 

8 hours ago, Viggo_Flueboms said:

I en fiskesituasjon er det INGEN som klarer kast lengre enn ca 15 meter, MAKS. Det er kun på plenen under vindstille forhold
du perser 20+ Så slutte å skryte gutta.... 😅

Gud bedre til uttaleser av lav kvalitet. 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo_Flueboms skrev (10 timer siden):

I en fiskesituasjon er det INGEN som klarer kast lengre enn ca 15 meter, MAKS. Det er kun på plenen under vindstille forhold
du perser 20+ Så slutte å skryte gutta.... 😅

Som sjøørretfisker så er vel et standard kast i fiskesituasjon godt over 20m. Helt problemfritt. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (På 13.12.2023 den 14.05):

Som sjøørretfisker så er vel et standard kast i fiskesituasjon godt over 20m. Helt problemfritt. 

Joa, men med god plass bak og ikke for dypt vada så er det som å stå på plenen hjemme 😁
Men sant skal sies, jeg har sjeldent kasta over 20 meter. Jeg er langt dyktigere med tekniske vann-kast enn med overhode-kast.
Men 25 meter...? Det er faen meg laaangt... 😀 Har man virkelig kontroll da?

Endret av Viggo_Flueboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo_Flueboms skrev (14 timer siden):

Joa, men med god plass bak og ikke for dypt vada så er det som å stå på plenen hjemme 😁
Men sant skal sies, jeg har sjeldent kasta over 20 meter. Jeg er langt dyktigere med tekniske vann-kast enn med overhode-kast.
Men 25 meter...? Det er faen meg laaangt... 😀 Har man virkelig kontroll da?

 

Det er først og fremst et spørsmål om teknikk. Mine fiskeplasser på kysten varierer, men med tilpasset utstyr og mange år trening og erfaring med kasting så er 20m veldig lett oppnåelig, selv med med begrenset plass bak, dypt utvadet eller sittende i pontong. Jeg kjøper slettes ikke poenget med at kysten er som å kaste på plenen hjemme, det er og blir to helt forskjellige øvelser. Og kysten er veldig variert med alt fra tett kratt eller fjellvegg bak, til langgrunner med fri baksleng. Over 20 meter er på kysten ikke langt og veldig greit oppnåelig de aller fleste steder.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som uproblematisk kaster over 25m. Bare fordi man selv ikke synes det er enkelt betyr det ikke at det er umulig. 
Det er utelukkende teknikk og trening som gir ferdighetene. Jeg kaster selv sjelden langt over 20m. Det går av og til, men stort sett blir det rundt 20m på de lengste kastene. Heldigvis har jeg selvinnsikt nok til å vite at jeg ikke trener nok på det og kan derfor heller ikke forvente å få det til helt uten videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...