Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Som innlegg nr 900 i denne tråden, legger jeg inn et bilde av en spent spinner str 15 jeg laga nettopp.

Laga egentlig denne pga jeg ville teste om jeg klarte å lage oppbundet hackle.......Det gikk så som så, men det skal nok bli mulig å få dette til med litt øving.

 

Bildet er da også tatt i tussemørket :)

 

 

 

Satt å knota ned ei flue da du la inn nummer 900 Henning.

Det der var mer enn så som så Henning. Virkelig flott spent spinner med oppbundet hackle etter min mening.

Du er flink, Henning. :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt knotete å få til det der hackle griene, men det går jo...Skal lage en bunte ( Og da bruke rette farger :D )

Haletråder av Coq De Leon Er good shit. Lette å spre ut til siden (med samme måte som du bruker), og akkurett passe stive. Fikk en Coq De Leon nakke i posten idag, og jeg tror jeg har haletråder til jeg går i grava :)

 

Nice klekker du har der Terje :D

For ikke å snakke om de jækla bildene da :) ( Første pri er vel å få flue i fokus henning.....kremt kremt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en Coq De Leon nakke i posten idag, og jeg tror jeg har haletråder til jeg går i grava :)

 

Whiting-nakke?

Jepp. Det stemmer gitt :)

Skal bestille meg en, men er litt usikker på hvilken farge som er mest anvendelig. Mulig det blir slike småpakker i ulike sjatteringer....

Bruker ellers bare whiting nakker/saddler. Utrolig flott kvalitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker du sikkert på nakke som du skal bruke til vanlig hackle? Eller mener du Coq De Leon ?

Vist du mener vanlig hackle, så har jeg en Metz nakke i grizzly/brown som jeg nesten ikke har brukt, en gingerfarge som jeg nettopp har kjøpt (Withings) Ellers bruker jeg sånne sadler  som du snakker om. De synest jeg er de beste til små fluer og vanlig hackle, men ginger nakken har litt mer variert størrelse på fjærama, og passer derfor til spent spinnere, og smeltelim. Også mangen hackle på den nakken som passser til små fluer, men jeg liker bedre saddlene som kommer i poakker på ti. Withings er mye bedre en metz etter mi meining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til dere som liker Coq de Leon. Ikke kjøp hele nakker, det er ikke så mange flere fine fjær på dem enn i en slik pakke med et dusin fjær. Pakkene med bunter har dessuten bedre kvalitet på fjærene og de er penere. Det er særlig to farger som kan brukes til mangt: Aconchado (lys brun spettete) og Corzuno Medio (brun spettete). Har man i tillegg Flor de Escoba (spettete ginger) og  Corzuno Claro (lys grå spettete) er alt dekket. Og kjøp fjær med betegnelsen Pardo (spettete), det finnes også Indio som er ensfargede  eller av typen ensfarget med mørk midt (badger). Pardo's er uansett mer spenstige. Dvs. det er to typer Coq de Leon: Pardo og Indio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CDC nakker?? Jeg trodde cdc fjærene kom fra andens endetarm, hvor også disse kjertlene sitter som gir anden denne "oljen" som de smører fjærene med.

 

Coq Ce Leon er ikke cdc :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje ! Hej  :) jag är intresserad av det nya vingmaterialet "Aero wing dry" men kan inte hitta det i Sverige  ??? vilken är det som tillverkar det... du skrev tcm ? När du bränner och formar bakkropp av chenille är det en speciell sort chenille eller går det bra med micro-ch. ?? Du har inspirerat mig till en nivå av flugbindning  :D :D jag ser fram mot vintermörkret tillsammans med bindstädet  ;D ;D ;D Du är en skicklig flugbindare  ;)

 

//Mikael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje ! Hej  :) jag är intresserad av det nya vingmaterialet "Aero wing dry" men kan inte hitta det i Sverige  ??? vilken är det som tillverkar det... du skrev tcm ? När du bränner och formar bakkropp av chenille är det en speciell sort chenille eller går det bra med micro-ch. ?? Du har inspirerat mig till en nivå av flugbindning  :D :D jag ser fram mot vintermörkret tillsammans med bindstädet  ;D ;D ;D Du är en skicklig flugbindare  ;)

 

//Mikael

 

Hei Mikael!

Takker for en meget hyggelig tilbakemelding. :) :)

Setter stor pris på det :) :)

 

Du finner materialet her, en knall bra forretning det her med super service og meget rask levering.http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=index&cPath=67_114

Vet ikke om de sender utenfor Norge, men du kan jo ta en tlf dit.

Det stemmer at det er tmc.

 

Jeg bruker stort sett mikrochenille, tynnere og enklere å brenne da den er tynn i utgangspunktet.

Ha en god fluebindingsvinter ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Så var jeg endelig kommet i hus i egent fluebinderrom, her er den første kreasjonen. En del igjen før bildene sitter, men det skal komme seg bare jeg får utforsket litt her...  :D

post-0-13949851317335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får melde meg inn i smeltelimklubben jeg og da. Har laget meg noen store mygger i kveld. De er ikke så ulikt annet jeg har brukt før. Teknikken som er rask innbyr til litt av hvert, skal lage me noen vårfluer også. Det er en sak som undrer meg litt: Hvorfor dubber dere ikke thorax?

 

[attachimg=1]

Smeltelim Mygg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får melde meg inn i smeltelimklubben jeg og da. Har laget meg noen store mygger i kveld. De er ikke så ulikt annet jeg har brukt før. Teknikken som er rask innbyr til litt av hvert, skal lage me noen vårfluer også. Det er en sak som undrer meg litt: Hvorfor dubber dere ikke thorax?

 

 

jeg dubber ikke thorax fordi den smeltelimen jeg lærte meg i Rena har ike dubbing i thorax. Jeg dubber på mangen andre fluer, men ikke på denne. Den fisker så bra sånn som den er, og man forandrer ikke på noe som fungerer bra vel ? :D

 

Flott flue forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg får melde meg inn i smeltelimklubben jeg og da. Har laget meg noen store mygger i kveld. De er ikke så ulikt annet jeg har brukt før. Teknikken som er rask innbyr til litt av hvert, skal lage me noen vårfluer også. Det er en sak som undrer meg litt: Hvorfor dubber dere ikke thorax?

 

[attachimg=1]

 

Det bare er sånn, Rune. Funker som bare f....... ;D

Denne sommeren har vist det til fulle :) :)

 

Preben, som er opphavsmannen hadde noen teorier om dette. Desverre husker jeg ikke helt hans teori rundt dette,

konstaterer bare at det funka.

Lakker derimot thorax delen, for at den skal få litt glans. Dette var også en hint jeg fikk fra Preben.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får melde meg inn i smeltelimklubben jeg og da. Har laget meg noen store mygger i kveld. De er ikke så ulikt annet jeg har brukt før. Teknikken som er rask innbyr til litt av hvert, skal lage me noen vårfluer også. Det er en sak som undrer meg litt: Hvorfor dubber dere ikke thorax?

 

[attachimg=1]

 

Det bare er sånn, Rune. Funker som bare f....... ;D

Denne sommeren har vist det til fulle :) :)

 

Preben, som er opphavsmannen hadde noen teorier om dette. Desverre husker jeg ikke helt hans teori rundt dette,

konstaterer bare at det funka.

Lakker derimot thorax delen, for at den skal få litt glans. Dette var også en hint jeg fikk fra Preben.

 

Terje!

 

Med eller uten glans tror jeg funker NETT like godt. Tror faktisk ikke at det er noen forskjell i det hele tatt. Fisken stiger etter fluer tja...skal vi si hvert 30. sek.....Tror du den tar, eller ikke tar en flue som har 0.3 mm med glans i seg før en flue uten glans ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg får melde meg inn i smeltelimklubben jeg og da. Har laget meg noen store mygger i kveld. De er ikke så ulikt annet jeg har brukt før. Teknikken som er rask innbyr til litt av hvert, skal lage me noen vårfluer også. Det er en sak som undrer meg litt: Hvorfor dubber dere ikke thorax?

 

[attachimg=1]

 

Det bare er sånn, Rune. Funker som bare f....... ;D

Denne sommeren har vist det til fulle :) :)

 

Preben, som er opphavsmannen hadde noen teorier om dette. Desverre husker jeg ikke helt hans teori rundt dette,

konstaterer bare at det funka.

Lakker derimot thorax delen, for at den skal få litt glans. Dette var også en hint jeg fikk fra Preben.

 

Terje!

 

Med eller uten glans tror jeg funker NETT like godt. Tror faktisk ikke at det er noen forskjell i det hele tatt. Fisken stiger etter fluer tja...skal vi si hvert 30. sek.....Tror du den tar, eller ikke tar en flue som har 0.3 mm med glans i seg før en flue uten glans ?

 

Godt spørsmål Henning.

Bare gjør det jeg har tro på.

Små triggerpunkter kan gjøre store ting ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg får melde meg inn i smeltelimklubben jeg og da. Har laget meg noen store mygger i kveld. De er ikke så ulikt annet jeg har brukt før. Teknikken som er rask innbyr til litt av hvert, skal lage me noen vårfluer også. Det er en sak som undrer meg litt: Hvorfor dubber dere ikke thorax?

 

[attachimg=1]

 

 

For meg er det lathet at jeg ikke dubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, regnet ikke med at dere halfordgutta utelot det fordi dere ikke gidder  ;D Litt glans kan jeg kjøpe.

tsssss....Tror du jeg er lat eller?......:D Dubber ikke fordi jeg føkker ikke opp noe som funker.

Dubbe er gøy, men gjør det bare ikke på denne.

 

Jeg får melde meg inn i smeltelimklubben jeg og da. Har laget meg noen store mygger i kveld. De er ikke så ulikt annet jeg har brukt før. Teknikken som er rask innbyr til litt av hvert, skal lage me noen vårfluer også. Det er en sak som undrer meg litt: Hvorfor dubber dere ikke thorax?

 

[attachimg=1]

 

 

For meg er det lathet at jeg ikke dubber.

 

Jada Staffan....for det er jo veldig slitende å dubbe en liten thorax :D;D....Skal vi se......litt dubbing på tråden.....surre litt rundt....ferdig...phhuuuuu..svetter :)  ;D ( Den siste der var bare for å erte litt Staffan =) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...