Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Men Oddbjørn da! Jeg trodde du drev mere med fluer av typen nederst på forrige side og speystyle jeg?

Meget hyggelig å se at det bor en "puppmete fisker" i deg også  :)

 

Artig måte å binde kroppene på, blir pene. Et annet triks på sånne er å spenne opp en bit monofilament mellom f.eks. to bindestikker. Bind kroppene rett på mono'en lim litt i begge ender med lynlim eller tekstillim over hele. Lager man et spenn på en halvmeter med mono, binder man fort opp mange. Det eneste som er litt lurt er avsluttninga, er ikke lett å komme til med whipfinish. Lynlim duger.

 

Jeg var litt i det romantiske hjørnet her nå og lagde meg et par slike.

 

[attachthumb=1]

aurivilliiquill2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f... rokkebekk, den var nyyydelig ! Jeg vil også lage slike! Kompis var innom med stokkandvinger til meg i dag, må nok prøve en tealvinge i måra! Er det forresten nok å fryse villfuglfjær for evt utøy ??

Takk. Jeg pleier bare å fryse de ned et par dager. I tillegg oppbevarer jeg de i en annen skuff enn de genetiske hanenakkene. I godt lukkede "zip lock" poser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Oddbjørn da! Jeg trodde du drev mere med fluer av typen nederst på forrige side og speystyle jeg?

Meget hyggelig å se at det bor en "puppmete fisker" i deg også  :)

 

Artig måte å binde kroppene på, blir pene. Et annet triks på sånne er å spenne opp en bit monofilament mellom f.eks. to bindestikker. Bind kroppene rett på mono'en lim litt i begge ender med lynlim eller tekstillim over hele. Lager man et spenn på en halvmeter med mono, binder man fort opp mange. Det eneste som er litt lurt er avsluttninga, er ikke lett å komme til med whipfinish. Lynlim duger.

 

Jeg var litt i det romantiske hjørnet her nå og lagde meg et par slike.

 

 

Hvis du binder tubefluer kan vel jeg binde tørrfluer  ;D

 

Forøvrig, takk for tipset angående å binde på mono. Må teste ut det også.

 

Veldig flott den catskill vinga. Er vel en av de vanskeligste fluer man kan binde om man setter lista høyt og ikke godtar for mye feil. Kan ikke se mye velt i vinga her, så ser ut som du mestrer teknikken veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hoodie! Les her: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5786.0

 

Hei Oddbjørn! Jeg synes faktisk at slike tuber er ganske artige å binde. Har laget meg en serie med forskjellige fiskeimitasjoner og driver nå med en liten serie for sjøørretfiske  ;D Sånne catskillduns, binder jeg når jeg vil ha en utfordring/kose meg litt. Som du skriver så er de slettes ikke så enkle å lage. Fiskemessig så blir de ikke gamle, man må velge den fisken man skal ta med omhu. Den flua er min favoritt døgnflue for sulphurea og aurivillii, ikke så rart at vi i kompisgjengen kaller den for sulphurvillii  :) Jeg binder den vanligvis med grå/lys brun cdc vinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M Grådal, jeg synes det er lettere om en binder inn vingen i hånden først. Da velter ikke vingen når en skal reise den opp og surre seg oppover vinga med bindetråden. Når jeg binder inn i hånda bruker jeg omtrent samme teknikk som jeg binder Dee vinger, bare vingen ligger dobbelt.(http://www.flyfishingforum.com/flytalk4/attachment.php?attachmentid=4320&d=1105793197)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips Oddbjørn, det skal prøves. Selv binder jeg ikke inn noen fallskjermbasis rundt de vingene. Bare surrer hackle.

 

Flua på bildet består av:

 

Hale: Coq de Leon av typen/fargen Flor de Escoba.

Bakkropp: Kalkunbiot light olive.

Thorax: Superfine dubbing.

Hackle: Medium barred ginger (nesten cree).

Vinger: Matchende quill i fra hegre vingefjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Og med de vingene holder flua hvor mange fisk og hvor mange laaange kast? ???;)

 

 

Bra tips Oddbjørn, det skal prøves. Selv binder jeg ikke inn noen fallskjermbasis rundt de vingene. Bare surrer hackle.

 

Flua på bildet består av:

 

Hale: Coq de Leon av typen/fargen Flor de Escoba.

Bakkropp: Kalkunbiot light olive.

Thorax: Superfine dubbing.

Hackle: Medium barred ginger (nesten cree).

Vinger: Matchende quill i fra hegre vingefjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips Oddbjørn, det skal prøves. Selv binder jeg ikke inn noen fallskjermbasis rundt de vingene. Bare surrer hackle.

 

Flua på bildet består av:

 

Hale: Coq de Leon av typen/fargen Flor de Escoba.

Bakkropp: Kalkunbiot light olive.

Thorax: Superfine dubbing.

Hackle: Medium barred ginger (nesten cree).

Vinger: Matchende quill i fra hegre vingefjær.

 

Har selv ikke prøvd med Hegre. De jeg har bundet har vært med andefjær og de er noe myke og vrir seg veldig fort når en surrer hackelet om en ikke har et fundament å surre på. Får gjøre et forsøk med hegrefjær også, er jo nokså riktig farge for mange duns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hegre vingefjær er nydelige. Skikkelig fin medium til blue dun farge på de. De er litt lettere å håndtere enn stokkand. Kunne ikke dy meg, lagde en liten en nå. En caenisimitasjon  :) Ble sånn passe, beklager møkk dårlige bilder. Orket ikke å ta fram blitzen.

 

[attachimg=1]

 

Krok: Tmc 2488 str. 22.

Tråd: Spiderweb.

Haler: Lys blue dun.

Bakkropp: Hvit superfine.

Thorax: Brun superfine.

Hackle: Lys dun.

Vinger: Quill av hegre.

 

caenisquill.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Morro å binde klassiske fluer ja. Har en del i boksen til bruk i spesielle situasjoner . Når en stor fisk er observert og mulighetene for å få den til å ta er som størst setter jeg av og til på en fjærvingeflue for nostalgiens skyld . Og det er jo ekstra morro når fisken i tillegg tar på den  ;D

Litt synd at den tradisjonelle bindemetoden med fjærvinger er på vei ut , men som sagt så holder de jo ikke så lenge da . Men det er morro likevel synes jeg .

Blir nok i vinter som før at det blir en del fjærvinger i boksen  ;D ;D

Har aliert meg med noen jegere så det skal ikke være problemer med materialer ... ;D

Sliter forøvrig med å få til falskjermhacle jeg da .... det er ikke enkelt nei.

Flink du Rune ......

post-404-13949850969862_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hegre vingefjær er nydelige. Skikkelig fin medium til blue dun farge på de. De er litt lettere å håndtere enn stokkand. Kunne ikke dy meg, lagde en liten en nå. En caenisimitasjon  :) Ble sånn passe, beklager møkk dårlige bilder. Orket ikke å ta fram blitzen.

 

Utfordrer deg til å binde en tørrflue til Mustad konkurransen i vinter. Tror aldri det har vært en nordmann på topp i den kategorien. Moro om du hadde blitt den første. Ellers er det mange andre her inne som sikkert kunne gjort det bra også.

 

Prøvde meg på en Catskill Parachute nå i kveld, men ble ikke helt bra. Må nok trene litt på så små fjærvinger før de sitter igjen. Synes forøvrig fluene ser så utrolig kjedelig ut på TMC 100 kroken, kanskje det bare er jeg som binder for små vinger, med de ser så stusselige ut på den kroken. Blir litt finere på kortere krok synes jeg. Må få handle litt snart.

post-155-13949850970725_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes flua ser meget fin ut Oddbjørn. Enig i at den hadde gjort seg på en kortere krok.

Kanskje vingene skulle vært litt breiere? Jeg synes det er litt vanskelig å finne vingefjær som ser fine ut når de er breie. Det blir ofte så lang "spiss" på de da. Må vel bruke små vingefjær for å unngå dette, men de er ofte så tynne i fibrene. Hehe... er et kompromiss dette her.

 

Tja, kanskje jeg skal lage noen parachuter å sende inn. Kunne vært artig å fått en dom på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...