Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Lander riktig 5 av 10 ganger.....

 

 

hmmm...da tror eg ikke det holder. Men det koster jo ikke noe å teste den på vannet heller da. Test den på et par fisker som vaker steady og se om du får det til å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rune: Hvis det er raffia du har brukt i den første der; hvor får du tak i det?

Har spurt rundt på hobbybutikker men de har ingen aning om hva raffia er.. (??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Hvis det er raffia du har brukt i den første der; hvor får du tak i det?

Har spurt rundt på hobbybutikker men de har ingen aning om hva raffia er.. (??)

 

Hei Ulv!

 

Raffia har jeg delvis kuttet ut til fordel for Thin Skin som er sterkt. Raffian er fin når den sveller, men tåler ikke så mange fisk. Hvis du vil ha raffia så bør du sjekke ut siden til Roman Moser og kjøpe micro raffia der. Akuratt passe bredde og tykkelse. Ikke noe behov for splitting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Hvis det er raffia du har brukt i den første der; hvor får du tak i det?

Har spurt rundt på hobbybutikker men de har ingen aning om hva raffia er.. (??)

 

Hei Ulv!

 

Raffia har jeg delvis kuttet ut til fordel for Thin Skin som er sterkt. Raffian er fin når den sveller, men tåler ikke så mange fisk. Hvis du vil ha raffia så bør du sjekke ut siden til Roman Moser og kjøpe micro raffia der. Akuratt passe bredde og tykkelse. Ikke noe behov for splitting...

 

Er dette raffia? : http://en.wikipedia.org/wiki/Raffia

 

Virker som det ligger mye mystikk rundt materialet  :o

Har ikke funnet noen som forandler "raffia". Betjeningen ser bare dumt på meg når jeg spør..  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å bnder Europea 12

 

Beholder du hackelet rundt hele kroppen Kalle?  Jeg synes denne flua har en tendens til å velte og klipper derfor ofte hackelet på undersiden.  Virker som fisken tar denne uansett hvordan den ligger, men jeg får ven bedre følelse dersom den ligger rett... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte jeg skulle binde noen nye fluer til boksen :) min så det gjorde jeg  ;D og da tenkte jeg at jeg like gjerne kunne ligge dem ut her :P29713_s.jpg  29712_s.jpg  29711_s.jpg                                                                                                                                                     http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/12178/29682.jpghttp://sportsfiske.nu/foto/arkiv/12178/29683.jpghttp://sportsfiske.nu/foto/arkiv/12178/29684.jpg

sånn  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Ikke veit jeg hva denna varianten heter, men det er vel en salig blanding av flere fluer. Comparadun med bakkropp av polychenille.

Ett forsøk på å binde en liten flue på en ikke alt for liten krok, kroken her er Mustad R30 size 16.

post-0-13949850181039_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke akkurat noen racer til å binde, jeg får skylde på at jeg begynte for sent, men jeg vil prøve å legge ut denne nymfa som en svensk venn av meg viste meg. Han kalte den for "DENTISTEN" på grunn av kroppsmaterialet, det er nemlig Kofferdam, det som tannlegen bruker blandt annet når han skal plombere. Spør deres tannlege om dere kan bli ved en liten bit.

 

Dener best på høstparten etter harr, men jeg har oså tatt ørret på den på sommeren og utover. I hvertfall meget enkel å binde.

 

Nå har jeg ikke lært å legge tekst til hvert bilde, så jeg skriver materiell og framgangsmåte og legger ut bildene helt til slutt.

 

Denne gangen har jeg brukt en Mustad Skrimp, men det meste av kroker kan benyttes.

Mustad Skrimp krok nr. 12.

Bindetråd: Svart, Unitread 8.00 eller det som dere liker best.

Hale: Teal Duck

En strimmel grå/brungrå Kofferdam ca. 5-6 mm.

Ribb: Meget tynn kobbertråd. (Lampettledning)

Thorax: Teal Duck.

 

Surr bindetråden bak til bøyen, fest inn halen, (kan også bruke andre materialer, så som rype brystfjær, jerpe eller lignende) ca. 3-4 mm lang, samt ribbetråden, surr nesten fram til krokøyet.  Fest deretter Kofferdammen og legg den stramt baktil halen og så fram igjen. Fest godt og klipp av.  Gå etter med ribbetråden, fest og kutt av . Ta så en fjær av samme sort som halen og bind inn ca 3-4 mm til thorax og fest den før dere binder hodet og lakkerer dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...