Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Polymus:

Var faktisk veldig enkel å binde.

Svidd polychenil til hale

Fyll opp kroppen med polygarn bundet inn med åttetalls surringer.

Formklipp og bust den opp med en børste.

Jeg limte krokstammen på undersiden med superlim.

post-0-13949849334344_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger polygarnet på tvers av kroken og binder den fast med åttetalls surringer. Slik at polygarnet stikker rett ut på hver side av kroken. Bind inn garnet så tett som mulig, press hver garnbit bakover for å få det skikkelg tett. så bretter jeg polygarnet så det står rett opp, og limer krokstammen med lynlim. grovklipp fasongen på flua, børst med en tannkost eller noe lignende. Så finstusser du den.

Kan gjerne binde inn noen gummi bein også for å skape litt mere liv i flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Polymus:

Var faktisk veldig enkel å binde.

Svidd polychenil til hale

Fyll opp kroppen med polygarn bundet inn med åttetalls surringer.

Formklipp og bust den opp med en børste.

Jeg limte krokstammen på undersiden med superlim.

 

 

Den var driiiit stiiilig Kalle.

Knall bra!!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne våren har jeg ikke fått bundet mer enn kanskje 10 fluer. Nå har jeg lest denne tråden for første gang og sett så mange dyktige fluebindere som holder til her :-) Får nesten lyst til begynne å vake selv, hehe

 

Så to fisk vake to ganger i Lomma (ikke TF-lomma :-) i dag. Klør etter å komme i gang nå, og denne tråden kler virkelig navnet sitt: Inspirasjonstråd!

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Prøver meg på et mønster jeg egentlig aldri har bundet eller brukt noe særlig, jeg tenker da på Comparaduns.

Disse er en kombinasjon mellom coq de leon, biots og cdc.......

 

Terje!

post-0-13949849341897_thumb.jpg

post-0-13949849370806_thumb.jpg

post-0-13949849371295_thumb.jpg

post-0-13949849371773_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Var hos en fiskekompis i helga og han hadde en bok ( husker ikke navnet  ) som omhandlet fluer som gir avtrykk av beina på flua på vannet. Har ikke prøvd disse og har heller ikke sett de før , men virka spennende .

Står høyt på vannet disse  og avtrykket på vannet blir jo supert .

Har laget meg opp noen som skal prøves til sommeren  ;D

post-404-1394984937288_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kenneth Sneis

Myggpupper incoming!

 

Litt artig at du postet denne flua Ulv, hadde tenkt å legge den ut selv.

Et lite tips: Dub kroppen med nymfe dubbing, torax med superfine. Knyt inn godt med haletråder og impregner disse godt. Du har da en meget god allround flue (døgnflue, mygg, funker faktisk også som vårflue om den stripes). Klipper du bort haletrådene har du en glimrende myggklekker.

Har alltid godt med denne varianten selv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggpupper incoming!

 

Litt artig at du postet denne flua Ulv, hadde tenkt å legge den ut selv.

Et lite tips: Dub kroppen med nymfe dubbing, torax med superfine. Knyt inn godt med haletråder og impregner disse godt. Du har da en meget god allround flue (døgnflue, mygg, funker faktisk også som vårflue om den stripes). Klipper du bort haletrådene har du en glimrende myggklekker.

Har alltid godt med denne varianten selv ;D

 

Takk for tipset!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt like gjerne noen røde  :)

Noen som har trua på disse? Bandt noen med påfuglherl og andre med svart fly-rite.. Har følelsen at de med påfuglherl vil være mer effektive..  ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Skal gi tilbakemelding ja . Og ... ja jeg lurer litt på hvodan den lander. Men som det stod i boka skulle det ikke være noe problem hvis man satte haletrådene rett og med riktig lengde . Og med riktig lengde menes laaang og oppover. Det er det jeg stusser litt på , lange haletråder oppover og hackel kun under .... blir interesant. Men hvis det virker tror også jeg at flua er giftig.

Var litt vrient å binde inn hacklet . Tre tørn på skrå bakover og tre tørn på skrå forrover , slik at fibrene spriker utover , fram og bak .

 

Blir uansett morro å prøve .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Flua duger helt sikkert den.

Originalen har vel hale av amerikansk elg (moose), samt vinger av kroppshår fra kalv.

Bildet var litt "støyete", er litt usikker på hva du har brukt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua duger helt sikkert den.

Originalen har vel hale av amerikansk elg (moose), samt vinger av kroppshår fra kalv.

Bildet var litt "støyete", er litt usikker på hva du har brukt!?

 

Macro på frihand  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flua duger helt sikkert den.

Originalen har vel hale av amerikansk elg (moose), samt vinger av kroppshår fra kalv.

Bildet var litt "støyete", er litt usikker på hva du har brukt!?

 

Macro på frihand  :-\

 

Hadde`ru hatt litt gunstigere lysforhold på flua så tipper jeg bildet hadde blitt skarpere! Prøv litt mer lys neste gang  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke ørreten være samarbeidsvillig bandt jeg to av denne..

 

Hadde ikke hønenakke så jeg måtte ta til takke med en svart kinesisk hanenakke som svertet noe sinnsykt av på fingrene.. Den går nok i bosskorgen om ikke lenge  :-\

post-0-13949849500907_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fikk en utfording for en stund tilbake om hva jeg kunne få ut av polychenille som materiale, så derfor prøvde jeg meg i kveld på en Vulgata med "chenille all the way" (minus hackle).

 

Det er mulig flua kan propelere, men det vet jeg ikke før jeg har prøvd, og dessuten så bruker man jo forholdsvis tykk fortom på Vulgata så det er i allefall verdt forsøket. I tillegg er det jo et meget lett materiale dette også, så det er verdt et forsøk.

Men egentlig er dette bare på gøy og ikke noe annet.

 

Bakkroppen er Brun`s polychenille, det samme med vingen, mens thorax er microchenille (gikk tom for vanlig polychenille) som jeg smeltet ned litt med en lighter for å gjøre den tynnere slik at man kunne surre den rett rundt kroken.

 

Artig å leke seg litt med materialene.

 

Terje!

post-0-13949849503247_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...