Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Det klekker mengder med små fluer i krok 18 på vannet, ørreten vaker og man har ikke 18 kroker med seg på tur.

Vel, det går an å binde små fluer på større kroker.

Første gangen jeg så dette var det en kar ved navn Staffan Lindstrøm som lagde disse fluene. ;D

Dette var før jeg kjente Staffan, så beskjeden som jeg var kjøpte jeg et par fluer for å prøve. Beskjeden i den forstand at jeg turte ikke å spørre noe mer om

hvorfor han bandt dem slik osv..... ;D ;D

Funka gjorde det som bare det.....

 

Denne flua er i krok 15, men kroppen er krympa.

Har brukt caravanwing litt capokdubbing og cdc spunnet i serafiltråd, og deretter surret parachute rundt vingen.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Et materiale Staffan fant i noen gamle campingvogner, noe som hang i lange remser og som ble brukt i forbindelse med noe solblending eller noe sånt, mulig Staffan kan si mer om dette materiale.

Uansett så er det meget godt egnet spesiellet med tanke på parachute fluer. Materiale er svært vannavstøtende og har en glatt og fin flate.

Jeg bruker det mye i mine parachute døgnfluer.

 

Terje!

 

post-0-13949850732738_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kunne vært spennende å prøvd! Noen som har litt til overs de kan selge?  :)

 

Morsomt med alternative materialer. Var innom Møller Bil i dag og kjøpte et pollenfilter for bruk til VAG-wing caddis. Ser ut til å være nok til forholdsvis mange eksemplarer!  ;D

 

Send en PM til Staffan å hør. ;)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I kveld har jeg sittet å kost meg med dvd`n "at binda och fiska med flugor av cdc" med Johan Klingberg.

Jeg har anbefalt den før og gjør det gjerne igjen. Avslappet og god film med flotte nærbilder og for meg nye teknikker for

innbinding av cdc.

 

Lagde noen cdc fluer i kveld, med utgangspunkt i fluer jeg så på filmen. Lærte noen nye triks, ingen tvil om det.

Man må nok se filmen for å skjønne hva jeg snakker om, da det er vanskelig å forklare men det var noen artige varianter der

i høyeste grad.

Derfor har det gått i cdc i kveld, etter inspirasjon fra en skikkelig god fluebindingsfilm.

 

Terje!

 

 

34339_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/13973/34339.jpg

post-0-13949850739043_thumb.jpg

post-0-13949850739762_thumb.jpg

post-0-13949850740181_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Var ute for noen skikkelige småtasser (baetis?)om dagen her, måtte prøve å kopiere men det spørs om det blir vanskelig å se detta knøttet i skitværet:

 

knttbaetispx4.th.jpg

 

 

Spiller ingen rolle det, bare fisken ser`n ;D

Den var skikkelig liten. Hvilken krok str har du brukt, og er det caravanwing du har brukt?

Synes den der var liten og snerten jeg M.Grådal. ;)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Johan Klingberg er en god venn av meg, og en veldig dyktig fluebinder. Litt sånn "the new breed"- type selv om han elsker tradisjonelle flymfer, hvis dere skjønner  ;) Han er en fyr som skiller seg ut.

Så denne DVD'en anbefaler jeg like hardt som Terje.

 

Dessuten er Johan heller ingen festbrems  ;D Og det har vel aldri noen beskyldt meg for å være heller  ;D

Jeg og Johan portretteres forresten i ei ny fluebinderbok som kommer ut snart, og der får dere se mange av Mr-Fast-Stream-Lover-Klingbergs fluer  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg utfordrer Jostein til å lage en bildeserie på hvordan man binder syntetkarn vinge mer "knuten" vår. Det er virkelig noe å vise fram. Selvom det var en som hadde liten tro på den knuten og derfor ikke handla av fluene dine! ;D ;D For en tosk. Gjør det, det er mange som venter på det nå  tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjælper ikke om fisken ser`n, Terje er sjuk slik, jeg MÅÅ se flua.. Bare polygarn her og kroken husker jeg ikke men ihvf tiemco ettelleranna! Kjøper de småkroka på messene, alltid tilbud på slikt småtteri!!  Harren var forøvrig selektiv på de småtassa ei stund, bare såvidt jeg har vert borti det før?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hjælper ikke om fisken ser`n, Terje er sjuk slik, jeg MÅÅ se flua.. Bare polygarn her og kroken husker jeg ikke men ihvf tiemco ettelleranna! Kjøper de småkroka på messene, alltid tilbud på slikt småtteri!!  Harren var forøvrig selektiv på de småtassa ei stund, bare såvidt jeg har vert borti det før?!!

 

"Du bare må se flua"........musikk i mine ører M Grådal ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert ja! Har brukt de samme gamle i mange år nå men nå har denne tråden vekket skapertrangen!

F.eks slikt har jeg ikke prøvd før:

 

img0384na9.th.jpg

 

Regner med å øke krokingsprosenten nå !!??

Stor fordel å slippe å være avhengig av å ha krok nr 13 3/4 4XX tjoåhei for å få riktig lengde også 8)

 

img0386et0.th.jpg

 

Den microhenillen dere bruker, kan den stusses/trimmes i felt?? Hadde vert knallfint med den muligheten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei har du sett!!!

 

har i de siste dagene drevet å knytta bortimot identiske fluer! artig artig :)

men ikke fullt så små, tror jeg. har knytta på krok 19...

 

blei selv inspirert av Terje purist sine, med den chenille saken. hadde ikke det så jeg tvinna på samme viset som du har gjort her.

 

skal se om ikke jeg får tatt noe form for bilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...