Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Når man er inne på materialer tli spinnervinger. Laksefluebinderen kom for noen år siden med fluorofiber som halemateriale. Disse i hvitt er ypperlige å benytte både i spinner og fjærmyggvinger. Lette å binde, lette å trimme, grei "konsistens". Skal prøve å få rotet meg til å ta noen bilder i oppløsning som passer til å legge ut her.

 

NB: Skylder å nevne at jeg jobber i Nordic-outdoor, som selger fluorofiber. Ikke meningen å reklamere for egne produkter. Bare meningen å opplyse om noe jeg mener fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på en Danica, men kroppen har feil farge men det var det nærmeste jeg kom med den dubbingen jeg har.

(Hvis dere skulle kommentere flua så vil jeg bare si at jeg er rimelig fersk i gamet.) :)

post-0-13949848953674_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Prøvde meg på en Danica, men kroppen har feil farge men det var det nærmeste jeg kom med den dubbingen jeg har.

(Hvis dere skulle kommentere flua så vil jeg bare si at jeg er rimelig fersk i gamet.) :)

Jeg har en kommentar:

 

Veldig bra!!!!! :) :) og hvis du vil endre fargen, finn frem noen vannfaste tusjer så har du en dødelig Danica.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Slenger like gjerne ut en spent spinner size 20 :D

 

Gå ta banen, spent spinner i size 20....der stopper finmotorikken min opp ;D ;D alltid vært imponert over de som klarer å binde såpass små fluer.......

 

Nei da må jeg melde pass...... og gå for en spent Vulgata spinner i size 10..... ;D

 

Terje!

post-0-13949848955855_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger like gjerne ut en spent spinner size 20 :D

 

Gå ta banen, spent spinner i size 20....der stopper finmotorikken min opp ;D ;D alltid vært imponert over de som klarer å binde såpass små fluer.......

 

Nei da må jeg melde pass...... og gå for en spent Vulgata spinner i size 10..... ;D

 

Terje!

 

Er det en "tekstillim-bakropp" du har brukt der?  Pen flue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Slenger like gjerne ut en spent spinner size 20 :D

 

Gå ta banen, spent spinner i size 20....der stopper finmotorikken min opp ;D ;D alltid vært imponert over de som klarer å binde såpass små fluer.......

 

Nei da må jeg melde pass...... og gå for en spent Vulgata spinner i size 10..... ;D

 

Terje!

 

Er det en "tekstillim-bakropp" du har brukt der?  Pen flue!

 

Takk for det. :) Joda, det er tekstillim som er brukt i denne.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Satt å sjekka ut noen fluemønstre på nettet i dag, da jeg kom over en artig og enkel måte å lage puppesløret på som jeg ikke hadde sett før (så den riktignok som vinge på en steinflue fluefisker`n laget). Rett og slett en cdc fjær som er strøket bakover og bundet med rotenden pekende bakover.

Fikk lyst til å legge til noen elementer til bare for moroskyld. Derfor ble det en litt sånn "alt i ett" vårfluepuppe".

La inn en cdc fjær som puppeslør, Brun`s polychenille som bakkropp og cdc fjær pekende bakover som vårfluevinge, i tillegg la jeg inn noen bein av micro rubber og til slutt et lite paraloop hackle.

Tanken var å lage ei flue med mange av vårfluas elementer, så får ørreten avgjøre om det er troverdig.......... ;D ;D

 

Terje!

post-0-13949848958825_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fortsetter litt med reversert cdc, som på forrige flue. Denne gangen overført til døgnfluer og med tilføyd halefibre. En Rhodani og en som skal forsøke å være en Aurivilli......... begge med reversert kropp og vinge.

 

Terje!

post-0-13949848959265_thumb.jpg

post-0-13949848959695_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok definitivt ikke noen nyhet, men et eksempel på en enkel flue som fisker bra.  "CDC-loop-myggen" er en av de myggimitasjonene jeg bruker mest, og i tillegg er den lynkjapp å binde. På denne, krok 22, har jeg brukt selull som er kryssribbet med bindetråd. Selull gjør jo kroppen litt mer "fluffy", men jeg liker flyteevnen materialet gir. (forferdelig hvor avslørende disse bildene er. Trodde knuten var perfekt helt til bildet ble blåst opp. Må nok kjøpe meg noe sterkere enn lesebriller)

 

Morten

post-1073-13949848961308_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

her kommer omsider noen bidrag fra meg

 

Fine fluer Eirik! :) Takk for sist forresten, skikkelig hyggelig kveld på Bar 1.

 

Hvis jeg kan få lov til å komme med et lite tips???? Finn en pappkartong eller et stort farga ark å sett den bak flua, så kommer flua enda mer frem og bakgrunnen blir roligere.

..........men dette har absolutt ikke noe med fluene å gjøre....... :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fortsetter litt videre på disse reverserte cdc fjærene, og prøver meg på en smeltelim døgnflue variant med vingene i v-form. Denne gangen kutta jeg ut halefibre, og brukte kun en reversert cdc fjær.

 

Terje!

 

post-0-13949849072487_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Meget pen flue Terje!!! Men, ville det ikke vært bedre med en kortere krok til den siste der? Bare spør jeg...

 

Takker! :)

Det kan godt hende at en kortere krok vil fuke bedre, men denne oppskriften er noe jeg følger fra opphavsmannen til smeltelim aurivilli og det fungerte rått bra forrige sesong.

Never change a winning team.... ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...