Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Terje, du har jo fluer nok i boksen din til å illudere en massiv døgnflue-klekking helt på egen hånd. Imponerende! :)

 

Jo takk :) Det er igrunn noe jeg har tenkt mange ganger når det ikke skjer en dritt. "Burde ha starta en lokal klekking"........Bare ta en håndfull fluer og pælme dem utpå å se om noe skjer..... ;D ;D ;D

 

Terje!

 

Hehe Terje, var det det du prøvde på i fjor i Glomma når vi var der sammen og du plutselig 'mista' myggboksen i elva ;) og jeg måtte supplere deg med noen cdc mygg ;D ;D ;D

 

Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje, du har jo fluer nok i boksen din til å illudere en massiv døgnflue-klekking helt på egen hånd. Imponerende! :)

 

Jo takk :) Det er igrunn noe jeg har tenkt mange ganger når det ikke skjer en dritt. "Burde ha starta en lokal klekking"........Bare ta en håndfull fluer og pælme dem utpå å se om noe skjer..... ;D ;D ;D

 

Terje!

 

Javisst, men litt kjedelig om ikke noe skulle skje. En positiv effekt vil jo uansett være at du plutselig ikke trenger den nye CF-boksen   ;D

 

Mvh

RJF

 

Helt klart en avvegning å ta.......trur jeg må foreta en kostnads analyse først.... :) :)

 

Fluefisker`n skrev:

Hehe Terje, var det det du prøvde på i fjor i Glomma når vi var der sammen og du plutselig 'mista' myggboksen i elva  og jeg måtte supplere deg med noen cdc mygg 

 

yepp.....men funka det.....nope........... :) ......mulig det funker bedre med døgnfluer....kanskje, muligens, hmmm..... :) :)

 

Terje.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt lei av aa sitte aa knote med sz 18-20 bwo's og vis-a-duns, saa eg begynnte aa dagdroemme om hex vaares i juli her i Wisconsin....

 

100_1879.jpg

 

Hei CourtJester!

DU har bundet et veldig kraftig hackle, og en kraftig vinge på denne flua. Jeg tror du vil øke krokingsegenskapene betraktelig om du reduserer hackle og vinge, og/eller går over på et litt større krokgap. Bare et lite tips... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flemming,

 

Jo, takk.  Du har nok ett poeng der.  Men, eg har sett at mange av butikk-fluen har noksaa store vinger og hackle for hex'en. 

 

Fluen er jo stor som en middels seglbaat, og blir fisket i stummende moerke, saa eg tenkte litt mere paa flyte-egenskapene enn stoerrelsen vis-a-vis krokingen.

 

Takk saa mye.

 

Peace,

 

CourtJester

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm det var en ny vri jeg ikke har sett før, utrolig spendene :) må jo bli mye liv i disse beina med små konttante innrykk

fine fluer. Sitter selv å binder Noen Grønne-grissly zonkere, hvor jeg fortsetter zonker halen som et hackel fram mot krok øyet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har prøvd meg på to varianter av Vespertina klekkere, begge med hekla bakkropp. Dette er helt på grensen av hva jeg klarer å hekle bakkroppen på, da krokene blir i minste laget for hekling.

Jeg har brukt to farger sammen for å gjøre nymfeskallet litt lysere brunt. I tillegg er det en sølv glittertråd som skal blinke litt for å "lure" ørreten til å tro det er luftbobler.

 

Den siste døgnflue klekkeren er kun på prøvebasis. Jeg har igjen tatt frem smeltelimet. Først hekla jeg bakkroppen og så la jeg på litt smeltelim.

Som jeg sa kun på testbasis for å ha det litt gøy med forskjellige materiale.

 

Fluene ble til i dag under en kraftig rock rus, det vil si at jeg bandt fluer til Wolfmother. Denn cd`n er noe av det tøffeste jeg noensinne har hørt. Led Zeppelin, Black Sabbath og mye mer pakka i et kraftig lydbilde fra vår tid.. Rett og slett helt rått. Jeg hører mye musikk men denne tror jeg er i ferd med å bli den ultimate ROCK opplevelse og helt digg å binde fluer etter...........

.........au da, det var en kraftig digresjon.........sorry..... :) :)

 

Terje!

post-0-13949848769711_thumb.jpg

post-0-13949848770202_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Hvis det var rekene du sikter til så lever de skikkelig under vann ja... Funker bra på sjøørreten både her i Finnmark og i Trøndelag...

 

Stilige reker!

Er det "reflections" flashmateriale du har brukt som følehorn m.m..?

Hvilken krok/ krokstr. bruker du til disse?

 

Hentet noen impulser herfra tidligere... http://kystfluer.lystfiskernet.dk/showfly2.asp?Navn=Aura+Flexireje&Type=Reje , men har enda ikke gjort noe seriøst ut av det....

Er ikke helt ulikt da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Stilige reker!

Er det "reflections" flashmateriale du har brukt som følehorn m.m..?

Hvilken krok/ krokstr. bruker du til disse?

 

 

Husker ikke helt hva materialet heter. Var noe jeg kjøpte til jeg skulle fiske Bone på Bahamas. Har brukt hår blandet med flash tidligere. Disse binder jeg i størrelser fra 6 til 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje,

 

Tar det ikkje allverdens tid aa hekle disse kunstverkene?

 

De fluene som eg bruker lang tid paa, har eg saa lite lyst til aa miste opp i ett tre, eller lignende.... :rolleyes:

 

Herlige fluer, men de ser litt kompliserte ut, eller ???

 

Peace,

 

CourtJester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje,

 

Tar det ikkje allverdens tid aa hekle disse kunstverkene?

 

De fluene som eg bruker lang tid paa, har eg saa lite lyst til aa miste opp i ett tre, eller lignende.... :rolleyes:

 

Herlige fluer, men de ser litt kompliserte ut, eller ???

 

Peace,

 

CourtJester

 

Hei CourtJester!

Det tar nok noe lengre tid enn å lage en vanlig dubba bakkropp etc.

Jeg må understreke at det er sjelden jeg hekler bakkroppen slik som de siste to Aurivilliene, da dette er noe mer tidkrevevene. Dette blir nok mer en vintersyssel, og på eksperimentbasis. På de siste to aurivilliene har jeg hekla over en tynn bit polychenille, og det tar litt tid både med tanke på innbinding av halefibre og selve heklingen. Definitivt noe som jeg kun gjør nå mens snøen fortsatt ligger tjukk. Når sommeren kommer er det om å gjøre å binde raske og enkle mønstre.

Men som sagt, vinteren er laaaang og kjedelig og da har man alltids tid til å leke litt med diverse kombinasjoner.

 

Derimot så hekler jeg en del klekkervarianter på sommerstid, og det er med litt trening forholdsvis fort gjort og langt i fra så komplisert når man har gjort det noen ganger. Fordelen er kropper som trenger raskt gjennom vannfilmen og som også er utrolig holdbare (og litt fine å se på..... ;D). Da hekles det også rett på kroken og det er mye raskere enn å hekle over polychenille, foam og annet.........

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det i Leptonymfa! Knallbra nymfe som fisker hele året.

 

lepto%20017.jpg

 

Ny, oppdatert beskrivelse er lagt ut i dag: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=65

 

Fytte katta for en nydelig nymfe, nesten synd jeg aldri får brukt`n....... ;D ;D

 

Terje!

 

Det bør du prøve ...

 

Lagde meg 3 stk i fjor vinter ( de så så pene ut ) og hadde dem med på tur halve sommeren før de kom i bruk.

Var oppe i et tjern og fisken spiste noe i vannskorpa. Prøvde alt av tørt og persant tail nymfer , men nei.

Så satte jeg på denne flua til Rune og du verden for en akivitet det ble i andre enden av snøret . Fikk 14-15 fisk på de tre fluene og da var de så oppspist at de ikke virka lenger.

Har med og bruker disse jevnlig jeg og de fanger fisk det er sikkert . De fanger stor fisk også  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmeli ja, My MAN  ;D

 

Her er en annen banker for fjellvann:

 

[attachthumb=1]

 

Siphlonurusnymfa

 

Krok: Tmc 2312 str. 10 og 14.

Tråd: Brun 12/0

Fortynging: Bly, 0,15.

Haler/gjeller: Grå struts.

Ryggskjold/vingesekk: Kalkun.

Ribb: 0,15 mono.

Kropp:Flyrite nr. 20 dark tan.

Bein: Grouse, skotsk rype.

Øyne: raffia.

+ Epoxy på vingesekken.

 

Legger ut en artikkel på den siden.

diverse1 002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...