Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

hei.,... lynkjapt spørsmål til dere "paraloopexperter"... Hva slags tråd bruker dere til loopen?.. Bruker selv vanlig (8.0) bindetråd, og opplever at fjærstammen knekker litt for ofte under turningen..

Morten

Hei Morten!

Jeg slet litt med det der jeg også, men det avhenger veldig av hvor mange ganger du tar tråden gjennom galgen.

I starten tok jeg kun et par tre tørn og fikk noen brekte fjærstammer, men når jeg la til et par tørn til så gikk det mye bedre.

Nå vet jeg ikke hvor mange tørn du bruker gjennom galgen, men med en 8.0 tråd burde en 4-6 tørn holde.

Så mitt forslag er at du øker en til to runder mer enn det du har gjort til nå og ser om det da funker.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tenkte jeg skulle lage en litt stor og  feit vårfluepuppe (svømmepuppe).

Denne har jeg heklet bakkroppen over 3 biter med polychenille. Det blir da nesten umulig å hekle helt tett, men det skulle ikke gjøre noe som helst at underkroppen skinner igjennom.

Deretter tok jeg cdc i en papirklemme og la innimellom serafiltråden og surret thorax. Til slutt kom paraloop hacklet over cdc`n igjen.

Fordi denne flua blir litt tung er det greit å ha litt stive hackle til å holde flua oppe.......den blir allikevel ikke tyngre enn at den skulle kunne frese vannflata rimelig greit.

 

Det nederste bilde viser hvor vanskelig det blir å hekle tett når underlaget blir ujevnt, stort og rundt. En løsning kan være å dele opp antrongarnet minimalt, mao bruke nesten hele tykkelsen.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I dag er det nøyaktig ett år siden jeg ble medlem på fluefiskesiden. Derfor vil jeg benytte anledningen til å takke de som står bak denne etter min mening klart beste siden om fluefiske som finnes overhode......så først og fremst takk til Rune som er hjernen bak denne meget hyggelige og glittrende siden, takk til Robin som har vært en dataguru her og slik jeg har forstått det har nedlagt ekstremt mange timer bak PC´n for at vi skulle få et slikt flott forum, takk til Flemming og Tormod for glimmrende moderator virksomhet og allt annet dere har bidratt med og takk til alle som har bidratt med glimmrende innlegg, inspirerende artikler og alt annet som gjør denne siden så unik og interessant å besøke.

 

 

Denne flua er nok antakelig den flua som har gitt meg størst gleder i Renaelva de siste årene og den har nok sittet oftest på fortommen under døgnflueklekkinger i Renaelva. Den er ikke ny og jeg har lagt den ut før, men siden dette er et "jubileum" ;) ;) så tenkte jeg at jeg ville gå for den flua som har fanga mest fisk for meg i Rena.

 

Måtte Fluefiskesiden leve for ever!!!!!!!!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det nøyaktig ett år siden jeg ble medlem på flluefiskesiden. Derfor vil jeg benytte anledningen til å takke de som står bak denne etter min mening klart beste siden om fluefiske som finnes overhode......så først og fremst takk til Rune som er hjernen bak denne meget hyggelige og glittrende siden, takk til Robin som har vært en dataguru her og slik jeg har forstått det har nedlagt ekstremt mange timer bak PC´n for at vi skulle få et slikt flott forum, takk til Flemming og Tormod for glimmrende moderator virksomhet og allt annet dere har bidratt med og takk til alle som har bidratt med glimmrende innlegg, inspirerende artikler og alt annet som gjør denne siden så unik og interessant å besøke.

 

 

Denne flua er nok antakelig den flua som har gitt meg størst gleder i Renaelva de siste årene og den har nok sittet oftest på fortommen under døgnflueklekkinger i Renaelva. Den er ikke ny og jeg har lagt den ut før, men siden dette er et "jubileum" ;) ;) så tenkte jeg at jeg ville gå for den flua som har fanga mest fisk for meg i Rena.

 

Måtte Fluefiskesiden leve for ever!!!!!!!!!!!!

 

Terje!

 

Kan også stille meg bak rosen av fluefiskesiden, ord blir fattige  :'( ! I tillegg vil jeg som Robin her rette en stor takk til deg Terje som mange har gjort før meg. Imponerende kreativitet og produktivitet som gjør det spennende å logge på hver eneste gang for å se om noen nye fluer har dukket opp siden sist (og det har det, alltid!).

 

Så er jeg kanskje litt overrasket at en erklært tørrfluepurist som deg velger som jubileumsflue en variant som ligger såpass dypt i vannet  ;)

 

Mvh

Rolf J. F.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Robin skrev:

Setter stor pris på tilbakemeldingen din! Og gratulerer med dagen, først og fremst til oss her på fluefiskesiden som har hatt gleden av en medlem som deg Terje i et år nå. Du bruker mye tid og er i stor grad med på å holde liv i dette forumet. Som Tråden er dette "inspirerende"

 

Takk skal du ha, Robin. Setter pris på dette. :) :)

 

Osprey skrev:

Kan også stille meg bak rosen av fluefiskesiden, ord blir fattige   ! I tillegg vil jeg som Robin her rette en stor takk til deg Terje som mange har gjort før meg. Imponerende kreativitet og produktivitet som gjør det spennende å logge på hver eneste gang for å se om noen nye fluer har dukket opp siden sist (og det har det, alltid!).

 

Så er jeg kanskje litt overrasket at en erklært tørrfluepurist som deg velger som jubileumsflue en variant som ligger såpass dypt i vannet

 

 

Takker for hyggelige ord Osprey, setter pris på det.

 

.........he he he he.....når det gjelder det siste du skriver så var jeg inne på tanken selv. :) :) Men så lenge store deler av flua fortsatt er over vann, så holder det for meg. Dette er og blir ei tørrflue....... ;D ;D

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det var hyggelig Terje! Jeg er minst like takknemmelig at det finnes brukere som deg! Jeg setter stor pris på din deltakelse. Den går også til dere andre som bruker tid her  :)

 

Tusen takk og i like måte. ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har også jeg vært flink gutt med stikka! Har ikke blitt mye fluebinding i det siste, men i dag ble det litt. Var hos en kompis på fluebinding og pizza  :) Det ble mest nymfer og digre mygg. Men plutselig ble jeg grepet av nostalgi her og bandt meg et par av den klassiste typen. Bare for moro skyld, fisker ikke så mye med slike. Synes bare at det er pent med quillvinger..

 

Aurivillii Quill

 

Krok: Tmc 103Bl

Tråd: Gul.

Haler: Pardo

Bakkropp: Light Olive kalkunbiot.

Vinger: To seksjoner med quill i fra hegre vingefjær.

Thorax: Superfine Cinnamon Caddis.

Hackle: Medium Barred Ginger.

 

 

sitter å knoter med innbindingen av vingene er..  kan du forklare litt nærmere? blir liksom ikke like fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

To myggklekkere med kropp av henholdsvis antrongarn surret rundt kroken, og vanlig bindetråd. Begge har fått en glittertråd og jeg har valgt to varianter av paraloop hackle. En med grizle hanehackle og en med cdc hackle. Begge har thorax av påfuglherl.

Jeg har valgt å gjøre hackle noe for stort for å slå to "fluer" i en smekk, med det mener jeg at med et litt overdimensjonert hackle tror jeg at det som ligger over vannet vil se ut som den nesten har blitt til en vanlig palmer mygg.............trur jeg da :rolleyes: ::)

 

Terje!

post-0-13949848325093_thumb.jpg

post-0-1394984832557_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skal binde slike quillvinger er det noen forutsetninger for at det skal bli bra:

 

1) Matchende vingepar med likt antall fibre.

2) Et jevnt underlag av bindetråd.

3) Bruk soft loop/slakk løkke når de skal bindes inn. Legg på to runder rundt og trekk ned.

4) Bind med flat tråd, er den rund så rett den ut.

5) Et fast grep på fjæra er nødvendig, ikke slipp før du har strammet til løkka. Og lagt på et par surringer.

 

Også krever det litt øvelse, det er ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Jeg har også testet det litt, og fant ut at det var lettere å få til fasongen på vingene, ved å pensle fjøra lett med lakk, før du klipper ut vingen. Men har aldri fått til i nærheten av de vingene Rune har laga, de var bare utrolig fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Når jeg har vært ute å padla i Rena i begynnelsen av April, har jeg ved flere anledninger lagt merke til at noen relativt store steinfluer kommer drivende med vingene rett opp, og ofte beveger de seg også rellativt intenst.

 

Jeg tenkte at til våren skal jeg ha noen slike i boksen, der vingene står oppreist.

 

Terje!

post-0-13949848326422_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En Danica klekker, med to flyteelementer. Jeg laget en foam loop og la cdc over foamen igjen. Flyter ikke denna nå, da............... ;D

Bakkroppen er hekla med tre farger, men hovedvekten av farge er cream og lys gul........

 

Sett fra to kanter..............

 

Terje!

post-0-13949848326904_thumb.jpg

post-0-13949848327293_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var endelig alle døgnfluene i boks. Ikke mye å gjøre her på sørlandet, det snør jo noe så inst i h....

Så det har blitt endel fluebinding siste dagene.

Å jeg som gikk med en drøm om å fiske med mygg allerede i mars, det kan jeg bare håppe å drite i.

Fortsatt god vinter folkens.

post-912-139498483604_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...