Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Oi' date=' den var spennende. Cdc i bakkropp og vinge og tørrfluehackle foran?

Hm, denne kan vel også bindes på mindre kroker og fungere bra som myggimitasjon?[/quote']

 

Ja er revesert cdc i vingen, og en cdc fjær som er tvunnet som kropp. Har også laget varianter der hvor jeg har bytta ut hackelet med cdc som er spunnet i løkke.

 

Funker sikkert på mindre størrelser også ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hekla bakkropp på vanlige fallskjerm døgnfluer er ikke vanlig kost, men det lar seg gjøre. Flua vil da ligge noe tyngre i vannfilmen, men det finnes de situasjoner hvor det kan være utløsende faktor.

 

Her kommer to døgnfluer (fordelt på 3 bilder) med heklabakkropp og fallskjerm hackle.

 

Terje!

post-0-13949847406012_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Forresten superflotte bilder terje' date=' og ikke minst fluer :D[/quote']

 

Takk skal du ha og i like måte. Den vårflua var lekker. :D:D

Hva er det du bruker som vinge???? Nå ble jeg nysgjerrig...........

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :D Vingene er fra perlehøne som er mye brukt i laksefluer, bakkropp av tvunnet polychenille (Synes ikke så godt på bildet), mykt hanehackle som bein (Jeg har brukt fjær fra orrhøne) og cdc tvunnet rundt bindetråden som fremkropp.

 

Fant forresten flua i en utgave av villmarksliv for et par år siden. Kjærlighet ved første blikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven som du er i siget når det gjelder fluebindinga,Terje! Du har vel fyllt opp noen bokser allerede i høst/vinter? Får ta en titt i boksene dine når du stopper opp med dagger'n din til sommern i Renaelva. Og husk......dagger'n må fortøyes skikkelig når man skal slå av en prat langs bredden laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Sitter å binder opp fluer som jeg håper jeg får bruk for i scotland' date=' hehehe. Stor ønske å få se disse seile nedover den klare elva.....:)( å imitere di da...)

dette er kr.str: 12[/quote']

 

Ønsker deg kanonklekkinger av sulphurea og andre arter i Scotland :D

Får du det, skulle det vel være rimelig stor sjans for at den flua der havner i kjeften på en skotsk ørret :D:D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
God kveld

Takk Terje' date=' ja er jo lov å håpe:) hvis ikke er det nok en i beatis familen og ignita da.

Må jo også binde noen klekkere i denne serien, er gul fargen viktig i dette stadiet?[/quote']

 

 

Ser ut som heptagenia sulphurea er lys brun/beige på oversiden og kremfarget på undersiden.

 

Foreslår at du ser på bildene nederst på denne siden:

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Entomologi&op=viewarticle&artid=13

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Takk' date=' får prøve noen forsøk...

ja å enda en ting, Kurvet eller vanlig rettskaftet krok, på en klekker som vill bli brukkt i elv(døgnflue). Er det ene bedre enn det andre?[/quote']

 

Klekkere kan i og for seg bindes både på rett krok og på rund krok, men for mitt vedkommende har jeg en forkjærlighet for klekkere som henger med "ræva" under vannfilmen. Derfor velger jeg som oftest rund krok til klekkere. Nå kan man jo selvfølgelig fortynge bakkroppen på en klekker på rett krok også. Jeg inbiller meg allikevel at en rund krok henger riktigere som klekker, og det en inbiller seg har lett for å bli "sannheten". laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Lykke til i Scotland. :D

Vi får vel en rapport når turen er unnagjort???? Når er det forresten????

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ulf skrev:

Etter å bundet opp en liten sverm av mygg, krok 18 og 20. Var det en nytelse å kunne sette en krok 12 i stikka og binde en mørk polychenille Vulgata

 

Jeg brukte nesten akkurat den flua under en Danica klekking for noen år siden, å du verden for en kveld det ble. Jeg og to kompiser landa til sammen en 10 talls ørreter på mellom 1 og 1,5 kilo på noen få timer.

Vi satt å bandt den på den måten. Raskt, enkelt og effektivt. Sånn det egentlig bør være. Når sommeren kommer og fisket er igang, så er det slutt på hekling og tungvinne mønstre. Da gjelder det å tenke akkurat i de banene Ulf.

Flott flue, og jeg vet at den funker...... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...