Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Døgnflue og klekker i ett. Etter å ha sett Tore Slettengens varianter så tenkte jeg at det kunne være interessant å hekle bakkroppen og deretter lage en vanlig smeltelimaurivilli på toppen.

Kanskje fisken tror at den heklede kroppen er nymfeskallet og at flua er i ferd med å gi slipp på nymfeskallet.

Det er iallefall lov å håpe. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

post-0-13949847396374_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Måtte binde noe R. Deceiver til mulig S.Ø fiske. Ellers binder jeg litt mygg og duns. Litt bøss på Bildebrikka og på haletråene på B. rhodani' date=' men pytt pytt:)[/quote']

 

Helt enig, pytt pytt laugh.png' alt=':lol:'>

Fluene og bildene var flotte de. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk, skrev

Nå har jeg bindt et par slike og tatt bilder av de. Bindebeskrivelsen er også lagt ut. Her er den: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=142

 

Du å du ! De var flotte. Et par av dem må jeg sørge for å ha i bakhånd til våren.

Er bare litt nyskjerrig på hvorfor du velger å bruke spanflex i kroppen fremfor feks dubbing ? Synes ofte bløt dubbing vel så godt som ulike gummi-/latexprodukter gir inntrykk av gjennomskinnelighet. Er det for å bedre synkeegenskapene ?

 

Mvh

Rolf J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk' date=' skrev

Nå har jeg bindt et par slike og tatt bilder av de. Bindebeskrivelsen er også lagt ut. Her er den: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=142

 

Du å du ! De var flotte. Et par av dem må jeg sørge for å ha i bakhånd til våren.

Er bare litt nyskjerrig på hvorfor du velger å bruke spanflex i kroppen fremfor feks dubbing ? Synes ofte bløt dubbing vel så godt som ulike gummi-/latexprodukter gir inntrykk av gjennomskinnelighet. Er det for å bedre synkeegenskapene ?

 

Mvh

Rolf J.

 

Jeg bruker gummien for at den skal synke fortere og fordi den er blank og fin. Videre er den meget solid = hard som hønn! Det er også enkelt å lage en tynn flue siden materialet er meget fleksibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Etter at jeg la inn forrige bilde av smeltelim døgnflue med heklet nymfeskall er det et par ting jeg har tenkt at jeg burde endre på.

 

Ser for meg at når en døgnflue trekker seg ut av nymfeskallet så vil skallet bli noe bredere lengst oppe. Derfor har jeg modifisert flua litt ved å dubbe kroppen under før jeg hekler. Dermed blir kroppen en del tykkere oppover og i tillegg tenkte jeg at jeg ville skape litt inntrykk av sprukket nymfeskall. Da tok jeg å pirket ut en del antron fibre for å gi litt mere inntrykk av at skallet har sprukket. Mao få`n til å se litt herpa rundt det område døgnflua drar seg ut......

 

Jeg innbiller meg iallefall at et litt tjukkere nymfeskall blir riktigere her, og det er jo trua som ofte avgjør............... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Så får vi se til sommeren om det lykkes....... :D

 

Terje!

post-0-13949847396762_thumb.jpg

post-0-13949847399022_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne så snasen ut Terje, og den ørreten som ikke syntes det samme kan ikke ha fulgt med mye i timen laugh.png' alt=':lol:'>

Selv sliter jeg ofte med totalt sperre når jeg sitter ved bindstikka og skal pønske ut noen nye varianter, men så fort jeg holder på med noe annet popper den ene ideen etter den andre opp :oops:

Sånn sett er inspirasjonstråder som dette geniale ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vårflue variant.

 

Terje!

 

Den der så veldig spennende ut, Terje!

- hva bruker du i vingen?

- hvordan fisker du den?

- gir du litt slakk forrest for å kunne få litt ekstra flottør?

 

Ellers må jeg si at her er det så mange spennende og artige fluer samt ikke minst til dels meget gode makro - bilder at tittelen på tråden virkelig stemmer. Jaffal for sånne som meg som enda har noen trinn igjen på veien opp til det nivået enkelte andre framviser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
En vårflue variant.

 

Terje!

 

Den der så veldig spennende ut' date=' Terje!

- hva bruker du i vingen?

- hvordan fisker du den?

- gir du litt slakk forrest for å kunne få litt ekstra flottør?

 

Ellers må jeg si at her er det så mange spennende og artige fluer samt ikke minst til dels meget gode makro - bilder at tittelen på tråden virkelig stemmer. Jaffal for sånne som meg som enda har noen trinn igjen på veien opp til det nivået enkelte andre framviser her.[/quote']

 

Hei Erlend!

Takker.

Jeg har brukt noen brune hjortehår i vingen. De er noe mørkere i virkeligheten enn det som kommer frem på bildet. Jeg driver å leker meg litt meg lys kilder for tiden, så derfor fremstår flua en aning lysere enn det den opprinnelig er.

Skulle gjerne gitt deg nøyaktige opplysninger om hvordan jeg fisker den, men den flua ble til for første gang i går kveld så jeg har ikke brukt den før... :oops: (inspirasjon er hentet fra denne glimmrende tråden og andre inspirasjonstråder). Den er en slags krysning mellom streaking caddis og dyret.

 

Vil allikevel tro at jeg vil la den gå dead drift til å begynne med for deretter å lage litt liv i flua. Jeg la inn hackle for å kunne stripe den ytterligere uten at den drukner.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vårflue variant.

 

Terje!

 

Den der så veldig spennende ut' date=' Terje!

- hva bruker du i vingen?

- hvordan fisker du den?

- gir du litt slakk forrest for å kunne få litt ekstra flottør?

 

Ellers må jeg si at her er det så mange spennende og artige fluer samt ikke minst til dels meget gode makro - bilder at tittelen på tråden virkelig stemmer. Jaffal for sånne som meg som enda har noen trinn igjen på veien opp til det nivået enkelte andre framviser her.[/quote']

 

Hei Erlend!

Takker.

Jeg har brukt noen brune hjortehår i vingen. De er noe mørkere i virkeligheten enn det som kommer frem på bildet. Jeg driver å leker meg litt meg lys kilder for tiden, så derfor fremstår flua en aning lysere enn det den opprinnelig er.

Skulle gjerne gitt deg nøyaktige opplysninger om hvordan jeg fisker den, men den flua ble til for første gang i går kveld så jeg har ikke brukt den før... :oops: (inspirasjon er hentet fra denne glimmrende tråden og andre inspirasjonstråder). Den er en slags krysning mellom streaking caddis og dyret.

 

Vil allikevel tro at jeg vil la den gå dead drift til å begynne med for deretter å lage litt liv i flua. Jeg la inn hackle for å kunne stripe den ytterligere uten at den drukner.

 

Terje!

 

Den der skal jeg pinedød forsøke å binde opp, kan tenke meg at den både flyter godt og kaster godt. Jeg ser for meg at den vil funke godt i lett ruskete rennende vann samt at den kan stripe kanongodt på stille vann og tåle litt vind også uten å drukne. Der jeg fisker, på fjellet i nordland, er begge deler absolutt ettertraktede egenskaper hos en vårflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Siden jeg ikke har råd til en macrobliz og må vente litt med TTL ledning (har allikevel en meget bra vanlig blitz SB 800) så blir det til at jeg eksprimenterer med aluminiumsfolie samt min nyinnkjøpte sammenleggbare reflektorplate (400kr). Den har jeg sans for, og den er anvendelig. Kan festes på vegg og håndholdes greit. Kjøpte en litt større type slik at jeg kan variere mellom macro og eventuelle portretter ved en senere anledning.

Denne reflektoren er hvit på den ene siden og sølvblank på den andre siden. Meget fornøyd så langt.

 

Et lite tips:

Det kan være lurt å feste litt aluminiumsfolie rett på bindestikka for å få refleks enda tettere innpå flua. I tillegg bruker jeg folien på sidevegger og bakvegger osv.

Dette er kun på eksprimentbasis og her må man prøve seg frem.....jeg har iallefall ikke mer peiling enn at jeg må teste ut masse forskjellig....

 

Jeg tar gjerne imot andre forslag og tips................

 

Terje!

post-0-13949847399702_thumb.jpg

post-0-13949847399932_thumb.jpg

post-0-13949847400093_thumb.jpg

post-0-1394984740033_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...