Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

F-Fly stiftet jeg bekjenskap med etter en artikkel i AOF av Pål Krogvold. Enkel flue med kun bindetråd som kropp, og cdc fjør lagt som våtfluevinge, kan det bli enklere? Jeg fikk ikke testet ut flua så mye etter ørreten da jeg bandt den på slutten av sesongen, men viste seg å være dødelig effektiv på høstfiske etter harren.

 

I boka 'Tying Flies whith CDC' av Leon Links (ANBEFALES). Så er flua bundet på rett krok.

 

Har surret i sammen noen forskjellige eksemplarer som skal testes ut.

 

Krogvold sin variant, med kun bindetråd som kropp.

19368_s.jpg

 

Spedde på med litt orange cdc øverst for å lettere se den, og det funka ;)

19369_s.jpg

 

Så et par varianter som ikke er blitt testa ut ennå

 

Har føyd på bein på denne

19371_s.jpg

 

Så en med Mini Flatbraided tinsel pearl som er tusjet for å tone ned litt

19370_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

dette her Jan Erik , det er sånn en bare vet funker utmerket . å ikke minst er super raske å fylle boksen med.

 

Kan brukes til det meste avhengig av størrelse å farge!

 

Terje :

 

Må si du er veldig produktiv om dagen!! ;D mye inspirasjon i fluene dine!!

 

Takk skal du ha Eirik. Veldig hyggelig å høre.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Skal du til Rena til sommeren Eirik? Når skal du vere der?

Eg og ein kompis skal der 1. uka i juli, og det hadde vert morro å treffes.

Skal du der på samme tiden, så kan du jo sende ein PM så kan vi slå av ein prat ang Renaturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

 

Bandt noen slike i kveld.......

 

Terje!

 

det er nok en gang svært lekkert å se på Terje!

hva med ett symøte der du tar med hekletøyet, og vi gutta stiller med entusiasmen?

 

hadde vært moro å lære det!  vet du oom noen litteratur som duger?

 

 

 

Hadde jo vært gøy å få til et slikt symøte..... ;D ;D

 

Anbefaler boka til Runar Waarhus som omhandler Toril Kolbu, det var den jeg så i når jeg lærte meg hekling.

Hvis ikke så kan jeg i all beskjedenhet anbefale denne:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4359.0

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bandt noen slike i kveld.......

 

Terje!

 

det er nok en gang svært lekkert å se på Terje!

hva med ett symøte der du tar med hekletøyet, og vi gutta stiller med entusiasmen?

 

hadde vært moro å lære det!  vet du oom noen litteratur som duger?

 

 

 

Hadde jo vært gøy å få til et slikt symøte..... ;D ;D

 

Anbefaler boka til Runar Waarhus som omhandler Toril Kolbu, det var den jeg så i når jeg lærte meg hekling.

Hvis ikke så kan jeg i all beskjedenhet anbefale denne:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4359.0

 

Terje!

 

 

den har jeg gått glipp av!  da er det bare å slenge seg i bilen og kjøpe heklenål..

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hekla vårflueklekker (med og uten puppeslør) Vårflueklekkerne er dubbet før hekling for å få en kraftigere bakkropp.

Cdc smeltelim rhodani (cdc spunnet i serafil og fallskjermhacklet rundt smeltelimet for å presse vingene opp.

Gary LF sparkle pupae

 

Terje!

post-0-13949847650828_thumb.jpg

post-0-13949847651458_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

 

[move]Døgnflueklekker med "sekk" av cdc

Døgnflueklekker med "sekk" av foam og litt hackle

Paraloop maur[/move]

 

[move]Måtte bare prøve detta jeg å.......[/move]

 

 

Terje

post-0-13949847695199_thumb.jpg

post-0-13949847695937_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

hehehe Fine fluer terje, men du kan da ikke gjøre annet en å binde :o F.. katta så mange nye mønstre

 

Du har et poeng der gitt ;D ;D

Sitter for tiden i husarrest, på grunn av en kneoperasjon. Istedet for å se dårlige amerikanske filmer, setter jeg meg ned ved bindestikka. Setter på litt fet rock musikk, og binder som bare f......... ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Denne vårfluepuppa (svømmepuppa) ble engang kalt "dævel dotten", og med denne flua klarte jeg å "lure" antakelig den største ørreten jeg har hatt æren av å kaste på i Rena.

Vi var flere som var så heldig å få observere denn ørreten fra hytta i Rena, der den sto å vaket en gang hver 10 time igjennom sommeren. Vi som så ørreten de få gangene den var oppe var rellativt sikre på at vi snakket mellom 2.5 og 3 kilo.

Da det dro seg ut i august satt jeg en kveld (til en forandring  ;D ;D) på verandaen da den plutselig viste seg flere ganger. En gang gikk den faktisk i været til et voldsomt skrik fra en kar som sto å speidet utover elva rett nedenfor meg. "så du den, fytte f..... den var enorm".....

Før han var ferdig med å skrike var jeg allerede ferdig påkledt og på vei inn i bilen (hadde ikke kajakk den gangen),

10 minutter etterpå hadde jeg tatt meg rundt på andre siden og lå langflat i gresset og speidet. Jeg lå bare å ventet på at det skulle bli såpass mørkt at jeg kunne ha en sjans til å komme i posisjon. Fisken hadde ikke akkurat valgt et enkelt sted å stå.

Jeg brukte ca 20 minutter på å vade 20 meter, kun fordi jeg hadde bestemt meg for at det ikke var snakk om at den skulle skremmes før jeg iallefall hadde gjort noen kast.

Da jeg endelig var klar, knøt jeg på denne vårfluepuppa, pirka ut noen fibre for å være sikker på at den ikke skulle synke....he he he.......og så ventet jeg bare på vaket. Nå var det i ferd med å bli så mørkt at det var på grensen til å kunne se men skinnet i vannet hjalp meg og nå vaket også fisken steady.

Første kastet gikk litt for langt til venstre, det andre litt for langt til høyre og det tredje var perfekt rett over fisken. Jeg nappet litt i flua i det den passerte der jeg mente å tro at den sto. Å ja da, den sto der for plutselig ble vannflaten brutt av et enormt plask. Jeg hadde sagt til meg selv at hvis du tar, "TA DET MED RO, OG TA ET ROLIG TILSLAG". Det klarte jeg også, har aldri noensinne hatt mer perfekt tilslag enn denne gangen. Jeg tenkt "yessssss" for så å si "neiiiiiiiiiiii". Det skjedde ikke en drit, ingen motstand, ingen ting, bare en jævla tomhetsfølelse og etterfulgt av den totale stillhet.......ja helt til stillheten ble brutt av en jallende fa............... flua viste seg å være borte...fortomsbrudd...."du ryker ikke fisk"............

20 minutter senere tapte jeg en kamp til med samme flua, 25 meter utras også............. nok om det, som tanta mi sier, flua funker i allefall og er genialt enkel å binde.

Det er rett og slett kun dubbing og ikke noe mer. Dubbingen er av den litt stive typen, jeg tror det er en ekornblanding. Pirk ut noen fibre og sett inn flua med flytemiddel så har du en konge bra vårfluepuppe. Du binder 20 sånne på 10 minutter.

Den ble som sagt kallt "dævel dotten", men da var den på rett krok.

 

Legger også ved en smeltelim aurivilli med de nye flywing lll. Jeg har ikke farget vingene av den enkle grunn at jeg ikke har farger som egner seg. Tror egentlig ikke det er nødvendig heller, men det ser jo bedre ut.........

 

Terje!

post-0-13949847697389_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Her er en klekker for å følge opp min Sulphurea Dun tidligere i uken. vet ikke om denne ble en smule for gul, Men skader jo sikkert ikke å overdrive denne døgfluens distingte gulfarge

 

Den var skikkelig tøff. Tror ikke du skal bekymre deg for at den ble for gul. Når deg gjelder sulphurea så er det en av svært få ganger jeg tror at farge virkelig er den store triggeren.

Likte virkelig den klekkeren der, Dverak.

 

Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Lars M skrev:

I dag (natt) går det i hjortehårsfluer!

Her er et knippe dødelig effektive storørretfluer....

Goddard sedge, madam-X, madam-X parachute og streaking caddis

 

Hei Lars M.

De fluene så veldig fine ut.

Har du mulighet til å ta noen nærbilder av to av fluemønstrene dine, jeg sikter da til madam x og madam x parachute? Kunne tenkt meg å studere dem litt nærmere.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God flue  ;)  Bindetråd som kropp er originalen.

 

Hallo André!

 

Varierer du noe på kroppsmatrialet i farger og form på F-Fly, eller bruker du kun bindetråd??? Jeg prøvde noen i fjor som jeg dubba, og de funka ikke noe særlig da, så det virker som om tynn kropp som er tingen??? Mulig de dubba funker i år ;) kem veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...