Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Da har endelig denne karen våknet fra dvalen, tok bare 18-19 sider med fluebilder... Itte støtt det går så fort hær på Hedmarken! :D

 

Tipper at min første tur med fluestanga i år blir en sjøørrettur så det kliner jeg til med en Grå fede.

 

Pssst!

Terje; det er overhengende fare for at denne synker. Bare sånn i tilfelle du fikk lyst til å binde en slik ;) hihi

 

Mvh

Bjørnar

post-356-13949847393227_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Da har endelig denne karen våknet fra dvalen' date=' tok bare 18-19 sider med fluebilder... Itte støtt det går så fort hær på Hedmarken! :D

 

Tipper at min første tur med fluestanga i år blir en sjøørrettur så det kliner jeg til med en Grå fede.

 

Pssst!

Terje; det er overhengende fare for at denne synker. Bare sånn i tilfelle du fikk lyst til å binde en slik ;) hihi

 

Mvh

Bjørnar[/quote']

 

Det er vel ingen overhengende fare for at jeg kommer til å binde noe slikt. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Når det er sagt så må jeg si at det var en nydelig kreasjon. :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på en ny vri, Har sett flere andre klekker mønstre på denne type krok.

syntes den fikk et giftig preg, men spent om den legger seg å fisker bra:)

Flotør: litt cdc i bakkant, litt brunt kropps hackel spunnet og avslutter med en V av brun foam. denne V`en ga meg gode resultater på klekkere i fjord, men det var på rett-skaftede kroker.

post-957-13949847393716_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Dverak,

Prøver meg på en ny vri, Har sett flere andre klekker mønstre på denne type krok.

syntes den fikk et giftig preg, men spent om den legger seg å fisker bra:)

Flotør: litt cdc i bakkant, litt brunt kropps hackel spunnet og avslutter med en V av brun foam. denne V`en ga meg gode resultater på klekkere i fjord, men det var på rett-skaftede kroker.

 

Hei hei.

Har du hatt flyte/dropp test på denne i vann.

Eg tviler på at den flyter så lenge, men eg kan jo ta feil. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tviler på at den flyter så lenge' date=' men eg kan jo ta feil. :D[/quote']

 

Nå skal vel denne helst ikke flyte så høyt heller da... ;)

 

Jeg synes mange fluefiskere generelt overdresser klekkerne sine, og selv om man av og til vil ha imitasjoner som ligger vannrett i/på vannfilmen, så er klekkere som blir hengende dypt av og til helt overlegne..

 

Det kan være vanskelig å se ut fra et bilde, men jeg synes da det ser ut til at det er nok foam her til å forhindre at den synker for dypt. Dersom denne blir "hengende" rett under vannhinna så vil den nok fiske bra, og at du har med litt cdc i thorax gjør at den drar med seg litt luftbobler og skaper gjennomskinnelighet og illusjon av liv..

 

Nå er ikke jeg så glad i "oppovervendte" kroker på klekkere, og enda mindre glad på tørrfluer, men du skal nok se at den fanger fisk denne flua her også.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroken er ikke av den tyngste typen, så har troen på med litt hydrostopp ved binde borde + pulver på flotøren så vill denne bli bra.

Som jeg sa så har jeg noen lignende fra i fjord, hvor flotøren er ganske så lik, tyngde på krok er vell noe av det samme. Denne kunne gå litt under ved utlegg deretter poppe opp perfekt i vann hinnen(med hackelet + litt av cdc som indikator)

Som Flemming sier, har jeg også troen på noe som viser mer av den hengende kroppen under filmen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes klekkeren var fin jeg. Artig at bindere prøver seg på egne varianter. Det er det som er fluebinding! Selv er jeg ikke så livredd oppnedkrok heller Flemming. Bruker det faktisk ganske ofte, både på streamere etter sjøaure og på tørrfluer. Med en caddiskrok opp/ned, får man en utrolig flott aurivililkropp.

 

Det jeg derimot ikke liker med krok, er at spissen ikke entrer 90 grader mot krokfestet når man drar i fortommen. Ikke at det er sååå viktig. Men frykter at fisk av litt større kaliber kansje ikke blir med helt inn til håven hver gang. Fesf en fortom på kroken, sett den på fingeren og dra til. Da skjønner dere sikkert hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden jeg har bidratt her, så det er på tide å slenge inn noen fluer :)

 

Her kommer en superpuppevariant med pearltinsel i bak som illuderer puppeskinn. Et mønster som Tore Slettengen har vist meg.

18678_s.jpg

 

Så har det blitt totalt 40 stk Renafluer i forskjellige str.

18679_s.jpg

 

Så noen døgnfluer på tampen.

18680_s.jpg

 

18681_s.jpg

 

Cdc no hackel

18682_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten
En stund siden jeg har bidratt her' date=' så det er på tide å slenge inn noen fluer :)

 

[/quote']

 

Utrolig fine fluer. Den supperpuppevarianten så spennende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Her kommer en Tapeving vårflue. Kan sikkert også klippes under' date=' for å få et bedre avtrykk på vannet.[/quote']

 

Jøss!!! Du verden for noen flotte bilder da gitt.... :D for ikke å snakke om en nydelig bundet vårflue. Det får`n si...her har det sjedd noe... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Detta var virkelig bra.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten
Her kommer en Tapeving vårflue. Kan sikkert også klippes under' date=' for å få et bedre avtrykk på vannet.[/quote']

 

Jøss!!! Du verden for noen flotte bilder da gitt.... :D  for ikke å snakke om en nydelig bundet vårflue. Det får`n si...her har det sjedd noe... laugh.png' alt=':lol:'>  laugh.png' alt=':lol:'>

Detta var virkelig bra.

 

Terje!

 

Tusen takk :)

Ja bildene ble bedre nå, kuttet ut macroblitsen, og tok bildet heller i dagslys, synes det ble litt skarpere enn de andre jeg tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

fluefisker`n skrev:

Sitat:

En stund siden jeg har bidratt her, så det er på tide å slenge inn noen fluer

Fine fluer og fine bilder Jan Erik.

Men jeg har et lite spørsmål. Har du vært ute å testa dem???? Det er snø oppå hacklet på Renaflua......

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Noen fluer fra i går kveld.

Tok ett nytt bilde av foamdaddy long legs (med riktige bein og uten tegneserie preg), samt en polychenille superpuppa etter inspirasjon fra Rune og en aurivilli imitasjon med biots av "kondor"......sikkert lagt inn noen av disse før (går litt i surr) :oops: men det var disse jeg satt å bandt opp i går kveld............

 

 

Fordi min Mac Book Pro er på service prøvde jeg å jobbe via min stasjonære PC hvor jeg har en gammel versjon av photoshop elements, som jeg overhode ikke har peiling på hvordan man bruker. Derfor gikk det med mye tid på ting jeg rett og slett ikke egentlig skjønte en drit av, men jeg klarte til slutt å krympe bilder og leke meg med å legge på noen rammer.

 

Terje!

 

18893_s.jpg

 

18894_s.jpg

 

18895_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har latt meg inspirere av "Superpuppan" med etterslepende nymfeskall som jeg så Rune Stokkebekk hadde bundet med polychenille.

Her har jeg brukt fibre fra "Sparkle Yarn" for å imitere nymfeskallet. Det er alltid spennende å prøve noe nytt :D

 

supersuperpuppanzr7.jpg

 

 

En flue inspirert av den gode gamle våtflua Greenwells Glory. En "Greenwells Softhackle" ;)

 

greenwellssofthacklegx0.jpg

 

 

Frank Sawyer`s Killer Bug

 

killerbugtc5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har nå limt inn bildene fra en annen bildebank. Måtte desverre gi opp å laste opp bilder fra harddisken, da jeg kun får feilmelding om at filen ikke blir godtatt.

Jeg aner ikke hva jeg gjør feil, men skal se nærmere på saken når jeg får tid.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fluefisker`n skrev:
Sitat:

En stund siden jeg har bidratt her' date=' så det er på tide å slenge inn noen fluer [/quote']

Fine fluer og fine bilder Jan Erik.

Men jeg har et lite spørsmål. Har du vært ute å testa dem???? Det er snø oppå hacklet på Renaflua......

 

Terje!

 

Hehe, det som har skjedd med Renaflua, er at jeg fortalte den ved bindestikka hvor stooooooor fisk je skal ta på den til sommeren. Og da ble den hvit av skrekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...