Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Utrolig nydelige fluer du binder terje.. har hentet mange mønster fra deg i vinter...  ;D

 

Takk skal du ha, hyggelig å høre. :)

Men jeg må si i like måte. Jeg henter inspirasjon fra deg og andre som bidrar med fluemønstre her på forumet.

Synes de fire fluene du la ut sist var knallfine. Likte veldig godt Danica`n og Vulgata`n. :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at kjærringa la nytt "belegg" på stellekomoden vår for et par år siden, ble det igjen litt voksduk i en fristende farge. Jeg knyta noen pupper med dette som bakkropp, noe som funka knallbra. På innsida av duken er det bommullstråd. Etter litt bruk kommer litt av den ut gjennom leddene i bakkroppen, og gjør flua giftigere. Her er voksdukpuppa:

post-331-13949848062299_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Etter at kjærringa la nytt "belegg" på stellekomoden vår for et par år siden, ble det igjen litt voksduk i en fristende farge. Jeg knyta noen pupper med dette som bakkropp, noe som funka knallbra. På innsida av duken er det bommullstråd. Etter litt bruk kommer litt av den ut gjennom leddene i bakkroppen, og gjør flua giftigere. Her er voksdukpuppa:

 

Genialt og kreativt. ;D

Lækker vårfluepuppe.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Satt å leste tråden "dubbing vs biots". Artig liten tråd med fokus på hvilket kroppsmateriale av de to man foretrekker til døgnflue imitasjoner.

Selv har jeg ingen av de to nevnte som favoritt, da jeg holder en knapp på polychenille etter å ha hatt nærmest en "åpenbaring" med polychenille som bakkropp på både Rhodani, Aurivilli, Sulphurea og Ignita i form av smeltelimvarianten i fjor sommer.

Jeg tenker også at sikkert finnes plenty med andre varianter av kroppsmateriale også som ville kunne egne seg i denne sammenhengen, så jeg tar mer enn gjerne i mot andre forslag.

 

Kanskje JK sin voksduk også kunne fungere som bakkropp på døgnflue dun hvis man klippa den til og strimla den tynt nok?

 

Her kommer iallefall 4 varianter av døgnflua Heptaghenia sulphurea, alle med forskjellige bakkropper og variasjon i vingemateriale og annet.

Biots

Dubbing

Chenille

Heklet antron

 

Gudene må vite hvor mange varianter som egentlig er mulig å få til..............forslag mottas med takk!!!!!

 

Terje!

post-0-13949848062777_thumb.jpg

post-0-13949848063277_thumb.jpg

post-0-13949848063708_thumb.jpg

post-0-13949848064407_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hyggelig med positive tilbakemeldinger, setter utrolig stor pris på det. :) :)

Når det er sagt så er det jo denne tråden og alle bidragene her som gir meg både lyst og inspirasjon til å holde på med dette. Så derfor sier jeg takk til alle for kjempeflotte bidrag, måtte det bare fortsette.... ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En av forrige sommers virkelig positive opplevelser, fikk jeg langt ut i august og frem til sesong slutt.

Jeg snakker da om tidvis enorme klekkinger av den lille rustrøde døgnflua Ignita.

Det var til tider en vakaktivitet av en annen verden, og det var masse stor ørret oppe. Klekkingene varte i et par timer rellativt sent på kvelden, og det var både spent spinner og duns på elva.

 

Som jeg tidligere har nevnt så fikk jeg en forkjærlighet til smeltelim fluene, da min gode venn Preben introduserte meg for denne.

Den viste seg også å fungere helt utmerket under disse vanvittige Ignita klekkingene også.

 

Et problem var at jeg hadde nesten ikke spent spinner utgave av denne, men heldivis hadde jeg plenty med smeltelim Ignita.

Dermed var det bare å ta frem lighteren og varme opp spissen på en metall bit og varme opp smeltelimet på flua. Deretter tok jeg fingeren og presset på limet, og dermed hadde jeg en spent spinner klar til innsats.

 

Her kommer to stk. smeltelim Ignita.

En Dun og en som har gjennomgått en forvandling fra Dun til spent spinner i hånda mi..... ;D

 

Terje!

post-0-13949848199819_thumb.jpg

post-0-13949848200539_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har også jeg vært flink gutt med stikka! Har ikke blitt mye fluebinding i det siste, men i dag ble det litt. Var hos en kompis på fluebinding og pizza  :) Det ble mest nymfer og digre mygg. Men plutselig ble jeg grepet av nostalgi her og bandt meg et par av den klassiste typen. Bare for moro skyld, fisker ikke så mye med slike. Synes bare at det er pent med quillvinger..

 

Aurivillii Quill

 

Krok: Tmc 103Bl

Tråd: Gul.

Haler: Pardo

Bakkropp: Light Olive kalkunbiot.

Vinger: To seksjoner med quill i fra hegre vingefjær.

Thorax: Superfine Cinnamon Caddis.

Hackle: Medium Barred Ginger.

aurivilliiquill1.jpg

aurivilliiquill2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I dag har også jeg vært flink gutt med stikka! Har ikke blitt mye fluebinding i det siste, men i dag ble det litt. Var hos en kompis på fluebinding og pizza  :) Det ble mest nymfer og digre mygg. Men plutselig ble jeg grepet av nostalgi her og bandt meg et par av den klassiste typen. Bare for moro skyld, fisker ikke så mye med slike. Synes bare at det er pent med quillvinger..

 

Aurivillii Quill

 

Krok: Tmc 103Bl

Tråd: Gul.

Haler: Pardo

Bakkropp: Light Olive kalkunbiot.

Vinger: To seksjoner med quill i fra hegre vingefjær.

Thorax: Superfine Cinnamon Caddis.

Hackle: Medium Barred Ginger.

 

 

Utrolig nydlige fluer, Rune. :)

Halefibre av Pardo. Hva er Pardo??

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har også jeg vært flink gutt med stikka! Har ikke blitt mye fluebinding i det siste, men i dag ble det litt. Var hos en kompis på fluebinding og pizza  :) Det ble mest nymfer og digre mygg. Men plutselig ble jeg grepet av nostalgi her og bandt meg et par av den klassiste typen. Bare for moro skyld, fisker ikke så mye med slike. Synes bare at det er pent med quillvinger..

 

Aurivillii Quill

 

Krok: Tmc 103Bl

Tråd: Gul.

Haler: Pardo

Bakkropp: Light Olive kalkunbiot.

Vinger: To seksjoner med quill i fra hegre vingefjær.

Thorax: Superfine Cinnamon Caddis.

Hackle: Medium Barred Ginger.

 

 

Utrolig nydlige fluer, Rune. :)

Halefibre av Pardo. Hva er Pardo??

 

Terje!

 

Pardo min venn er spettete Coq de Leon. Er de ensfargede heter de Indio. Den fargen jeg har brukt her heter Flor de Escoba. Coq De Leon betyr hanen fra Leon. For de som er litt opptatt av facts så er fargetegningene oppkalt etter dyr og planter i Spania. Pardo i seg selv betyr rødlig brun og "etternavnet" Escoba i dette tilfellet er oppkalt etter en busk i spania som heter Gyvel (og der kom idiot stempelet  ;D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I dag har også jeg vært flink gutt med stikka! Har ikke blitt mye fluebinding i det siste, men i dag ble det litt. Var hos en kompis på fluebinding og pizza  :) Det ble mest nymfer og digre mygg. Men plutselig ble jeg grepet av nostalgi her og bandt meg et par av den klassiste typen. Bare for moro skyld, fisker ikke så mye med slike. Synes bare at det er pent med quillvinger..

 

Aurivillii Quill

 

Krok: Tmc 103Bl

Tråd: Gul.

Haler: Pardo

Bakkropp: Light Olive kalkunbiot.

Vinger: To seksjoner med quill i fra hegre vingefjær.

Thorax: Superfine Cinnamon Caddis.

Hackle: Medium Barred Ginger.

 

 

Utrolig nydlige fluer, Rune. :)

Halefibre av Pardo. Hva er Pardo??

 

Terje!

 

Pardo min venn er spettete Coq de Leon. Er de ensfargede heter de Indio. Den fargen jeg har brukt her heter Flor de Escoba. Coq De Leon betyr hanen fra Leon. For de som er litt opptatt av facts så er fargetegningene oppkalt etter dyr og planter i Spania. Pardo i seg selv betyr rødlig brun og "etternavnet" Escoba i dette tilfellet er oppkalt etter en busk i spania som heter Gyvel (og der kom idiot stempelet  ;D).

 

Takker og bukker :)

For en tråd dette er, her får man ikke bare fluemønstre men også historie, geografi, naturfag, språk og plantelære ;D ;D

Jeg tar av meg hatten og nyter hver dag her inne...... ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg bundet en god del Rhodani, må det hvis jeg skal få finansieret litt gadget til sommeren.

For meg er den første Rhodani selve startskudde på fluefiskesesongen. Det hjelper ikke med mygg og steinfluer, det er og blir Rhodani som starter den egentlige fluesesongen.

 

Legger ut noen bilder..........

 

Terje!

 

Hjælp! jeg ser ikke de bildene! Er'e som skjer nå'a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En vårfluepuppe som ga mange gleder i fjor. Denne har jeg lagt ut tidligere i en litt annen versjon.

Jeg har brukt den med ren cdc som hackle eller med vanlig hanehackle. Det som jeg er rimelig overbevist om vil kunne skape enda mer liv i denne vårfluepuppa er å kombinere cdc og ordinært hanehackle.

Jeg hacklet først med ordinært hackle og deretter la jeg la jeg tre cdc fjær i papirklemma, for deretter å legge cdc`n i serafiltråd og hackle mellom det ordinære hanehacklet. På denne måten håper jeg og tror at flua skal bli enda giftigere.

 

Jeg måtte bare også binde noen Brun`s caddiser. Denne flua har jeg aldri prøvd før og så den først nå i vinter etter at Andre la den ut her. Da jeg så denne for første gang var det ett eller annet som sa meg at dette er en killer vårflue. Ser frem til å prøve denne til sommeren.

Jeg tar sjansen å legger den ved, ikke meninga å kopiere Andre på noen måte. :-[ :-[

Jeg bare hadde veldig sans for den.......

 

Terje!

post-0-13949848243111_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje, nå vet jeg hvorfor du må ha kajakk.

Makan til produktiv fyr når det gjelder fluer skal man lete lenge etter. Takk for mange flotte og inspirerende fluer.

Blir nok en del av disse i flueboksen min framover.

 

 

Takk skal du ha, hyggelig å høre det. ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

MR Terje Rafsahl !!!

Gjør du noe annet en å binde fluer og ta bilder?? :)

Du er den desidert største inspirasjonskilden her inne på forumet, og du burde hatt ein medalje for alt arbeidet du legger inn her. Fantastiske fluer og helt enorme bilder!! :) Litt langt å kalle deg Kong Terje, men prins er vel passende :)

Takker for mangen fine innlegg på siden her !

 

Keep up the good work!!

 

( Har ein arbeidskolega som har ein kalender der han setter et rødt kryss for hver dag han får skryt eller ei veldig posotiv tilbakemelding. I 2006 hadde han 3 røde når året var omme......og da sette han kryss den dagen eg gratulerte han med 48års dagen :):):):):) Idag Terje kan du sette inn eit DIGERT kryss i denne kalenderen :) )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

MR Terje Rafsahl !!!

Gjør du noe annet en å binde fluer og ta bilder?? :)

Du er den desidert største inspirasjonskilden her inne på forumet, og du burde hatt ein medalje for alt arbeidet du legger inn her. Fantastiske fluer og helt enorme bilder!! :) Litt langt å kalle deg Kong Terje, men prins er vel passende :)

Takker for mangen fine innlegg på siden her !

 

Keep up the good work!!

 

( Har ein arbeidskolega som har ein kalender der han setter et rødt kryss for hver dag han får skryt eller ei veldig posotiv tilbakemelding. I 2006 hadde han 3 røde når året var omme......og da sette han kryss den dagen eg gratulerte han med 48års dagen :):):):):) Idag Terje kan du sette inn eit DIGERT kryss i denne kalenderen :) )

 

 

 

Heisann Henning!

Skjønner nesten ikke hvordan jeg skal takle alt dette, men nok en gang takk så mye. Jeg setter stooooor pris på det. :) :)

Det hender forresten at det blir tid til noe annet også, men det har vært spesiellt den siste uka hvor jeg har måtte holde meg innendørs med et nyoperert kne. Da har det blitt ekstra mye tid til fluebinding.

 

En annen viktig ting jeg må understreke nok engang at det er denne tråden som skaper lysten og gleden over å binde flluer, ta bilder og holde på med denne aktiviteten. Derfor går min takk til alle dere som har gitt meg inspirasjon, og ikke mist Rune som starta hele tråden.

 

Hadde alt vært normalt hadde jeg vært mer aktiv med tanke på skigåing og annet, men kneet har krangla lenge og det har vært umulig å drive med noe særlig utendørs aktivitet.

Da blir desto mer tid til inneaktiviteter (les fluebinding).

 

Dessuten er jo denne tida på året ypperlig med tanke på fluebinding og ikke minst å utforske diverse materialer og mønstre.

Men i perioden 21 mai til 1 oktober, da blir det ikke mange fluebilder fra meg i alle fall......

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...