Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

En nohackle med kropp av kalkunbiot. Sikkert ikke det mest spennende, men dette er ei flue som alltid er med på tur (Og så er dem jo så pene :-*;D

 

#16

 

Er så enig, det er noe estetisk over disse no hackle døgnfluene med biots kropp.

For meg vil døgnfluene alltid være "numero uno" når det gjelder tørrfluefiske.

Nok en flott bidrag, Vegsu. :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har alltid vært glad i cdc som materiale til no hackle døgnfluer, og synes at en cdc fjær som spinnes rundt kroken mens fjæra er fuktig blir også ganske så

fint. Ikke det at der er noe nytt, men jeg har vel brukt denne no hackle varianten i 10 år og er fortsatt like glad i den.....

 

Terje.

post-0-13949848550348_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Sleng gjerne med hvorfor nohackle fluer er en favoritt!?! Er desverre altfor dårlig til å bruke den slags fluer.

 

Et godt spørsmål Robin.

Jeg vet egentlig ikke om jeg har et fornuftig svar, men i noen tilfeller der ørreten har vært sær så har nohackle fungert rimelig bra. Da tenker jeg først og fremst på cdc no hackle som er de jeg har gått for. Mulig det har med at cdc no hackle er er ett så lett materiale at flua danner det rette avtrykket på vannet/elva, ikke vet jeg men det funker ofte veldig bra der de vanlige hackle fluene har svikta.

Jeg vet at mange sier at de kun bruker no hackle på de mindre døgnfluene, men jeg bruker også cdc nohackle på opp til str 12 og har hatt mange fine opplevelser med disse. Synes også de står veldig fint på elva.

 

Kan ikke svare noe mer fornuftig enn dette, kanskje andre har mer å komme med. Det blir bare slik at man bruker det som funker, og det synes jeg disse cdc nohackle fluene gjør........

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette og er et tåpelig spørsmål da, men jeg lurer på hva den egentlige forskjellen på No Hackle og Comparaduns er?

 

Er det bare det at Comparadun har vingen spredt ut i vifteform mens No hackle fluene har vingen mer samla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Mulig dette og er et tåpelig spørsmål da, men jeg lurer på hva den egentlige forskjellen på No Hackle og Comparaduns er?

 

Er det bare det at Comparadun har vingen spredt ut i vifteform mens No hackle fluene har vingen mer samla?

 

Akkurat det jeg har lurt på også. :)

Jeg har dratt samme konklusjon. Korriger meg hvis det er feil.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg også har vel tenkt som så at nohackle skaper et smalere avtrykk på vannet. Minuset er at jeg ofte tenker at den havner på skeive.

 

Hei Robin.

Bruker man stive nok halefibre så er det etter min erfaring ikke noe problem. Microfibetts eller Coq de leon fungerer utmerket.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes comparaduns gir et kraftigere visuelt inntrykk og innbiller meg at det kanskje er det som skiller dem mest fra nohackles. Nå synes jeg også at mange har en tendens til å overdresse nohackles da og da blir ikke forskjellene så store. Som andre har vært inne på her...jeg bruker nohackles mest på de minste døgnflueartene og har opplevd flere ganger at det er det som skal til om fisken blir "picky". En lettdresset nohackle kan ofte være løsningen når parachutes og fluer med konvensjonelt hackle blir avvist.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg skifter fra cdc no hackle til et par varianter av superpupa.

Disse to er bundet på henholdsvis rund krok og rett krok.

Begger er utstyrt med badehette.............i tilfelle katastrofen skulle oppstå og de skulle være så uheldig å synke ;D ;D

 

Terje!

post-0-13949848553536_thumb.jpg

post-0-13949848554266_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vegsu

Når du sier det så hørtes det mest logisk ut, Pål H. Du har nok rett. Søkte på no hackle på google og da kom det kun opp fluer med adskilte vinger. Den av min blir en rar blanding da. Ikke har den vifteform og ikke har den adskilte vinger. Ikke vet jeg :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Så giftige ut de der Terje! Utrolig pene fluer du binder. Badehette ja... :D :D

Takker og i like måte. By the way, den no hackle`n din funker som bare f......om vinga står i vifte, adskilt eller rett opp..... :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel, gutter og jenter, her faar vi proeve litt vi ogsaa.

 

Ble litt lei av aa sitte aa knote med sz 18-20 bwo's og vis-a-duns, saa eg begynnte aa dagdroemme om hex vaares i juli her i Wisconsin....

 

100_1879.jpg

 

Her er en litt enklere en;

 

100_1878.jpg

 

Peace,

 

CourtJester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Som Flemming så riktig påpekte, så er det en viss fare for at puppeskall av antron vil kunne hekte seg fast ved trange snørebukter.

Jeg har ikke helt gitt meg med å finne forholdsvis enkle måter å lage puppesløret på. (Noe plast dongen absolutt ikke er.....)

Derfor fant jeg frem litt polychenille og litt smeltelim, og lagde et nogenlunde gjennomsiktig puppeskall av smeltelim.

Det var bare å lage bakkroppen av polychenille og ta en hel lengde smeltelim og varme denne opp og deretter smøre den over polychenillen. (PS. Det er ikke mye smeltelim som går med til dette)

Deretter venter du litt og former til med fingrene mens smeltelimer er nogenlunde mykt. Helt til slutt tar du lighteren og varmer opp igjen smeltelimet ved å dra lighteren fort overt skallet. Da blir det rellativt blankt og polychenillen skinner igjennom.

Denne metoden var egentlig rimelig grei å lage.

 

Her er et eksempel på hvordan det kan se ut. Denne burde ikke hekte seg i kroken.........

 

Terje!

post-0-1394984868167_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bandt meg noen smeltelim varianter av de to brune skogsvanns brødrene Marginata og Vespertina. (Vi har forresten også Marginata i Renaelva...)

Bandt litt av hvert i kveld som jeg tenkte jeg kunne slenge med. Ikke noe veldig spennende, men et resultat av kvelden fluebinding.

 

Nå er også min døgnflueboks snart full og det spørs om det ikke blir en CF boks til når sommeren "snart" kommer..........

 

Terje!

post-0-13949848685588_thumb.jpg

post-0-1394984868607_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje, du har jo fluer nok i boksen din til å illudere en massiv døgnflue-klekking helt på egen hånd. Imponerende! :)

 

Jo takk :) Det er igrunn noe jeg har tenkt mange ganger når det ikke skjer en dritt. "Burde ha starta en lokal klekking"........Bare ta en håndfull fluer og pælme dem utpå å se om noe skjer..... ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, du har jo fluer nok i boksen din til å illudere en massiv døgnflue-klekking helt på egen hånd. Imponerende! :)

 

Jo takk :) Det er igrunn noe jeg har tenkt mange ganger når det ikke skjer en dritt. "Burde ha starta en lokal klekking"........Bare ta en håndfull fluer og pælme dem utpå å se om noe skjer..... ;D ;D ;D

 

Terje!

 

Javisst, men litt kjedelig om ikke noe skulle skje. En positiv effekt vil jo uansett være at du plutselig ikke trenger den nye CF-boksen  ;D

 

Mvh

RJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...