Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

 

 

;D ;D  Tengte vel litt sammenheng med oss menn jeg da. Du vet hva de sier .... store føtter stor .....  ;D små føtter smått .......  ;D

 

Litt off tropic dette .

 

 

 

Det du byttet ut med punktum der må jo være sko!?!?

 

 

Ja .....  hva trodde du .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det har gått i døgnflueklekkere i hele kveld. Her kommer noen til.

Den siste er et meget godt alternativ i stedet for hekling. Surrer antrongarnet rundt kroken i stedet, funker like godt som de hekla variantene.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått i døgnflueklekkere i hele kveld. Her kommer noen til.

Den siste er et meget godt alternativ i stedet for hekling. Surrer antrongarnet rundt kroken i stedet, funker like godt som de hekla variantene.

 

Terje!

 

Nei nå gir jeg meg over. Kreativiteten og den tekniske beherskelsen som vises i denne tråden generelt og innleggene dine Terje spesielt er veldig spennende å lese! Min egen fluebinding går ikke utover det å lage kjente "vanlige" mønstre som skal i boksen for å brukes i løpet av sommeren. Jeg fisker vanligvis Adams - fluer og parachute - fluer, E12, Elk hair caddis, Streaking Caddis, klinkhammere, et par generelle klekkere, palmer mygg og noen attraktormønstre i tillegg til nymfer, flymfer og spider - fluer. Etter at jeg har sittet her og lest denne tråden har jeg i år utvidet tørrflue og klekker - boksen med et par av dine kreasjoner og nå blir det mulig jeg må legge til noen raringer i klekker- boksen også. Rune sine fluer er alltid med som bakteppe når jeg skal velge mønstre og nå blir jeg nødt til å lage den nest siste nymfa også. Hver gang jeg binder en flue fra denne tråden lærer jeg noe nytt og neste vinter tror jeg at jeg skal investere i litt saddle - hackle og en paraloop - galge.

 

Det sier forresten litt om fiskepresset under min forrige sesong at jeg allerede er ferdig med alt av erstatnings - binding pluss at jeg har bundet opp nye mønstre og lagt til flere utgaver av tidligere mønstre i flere farger, sorert boksene og laget nytt system. Så i går gikk det faktisk fort opp for meg at jeg rett og slett er klar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det har gått i døgnflueklekkere i hele kveld. Her kommer noen til.

Den siste er et meget godt alternativ i stedet for hekling. Surrer antrongarnet rundt kroken i stedet, funker like godt som de hekla variantene.

 

Terje!

 

Nei nå gir jeg meg over. Kreativiteten og den tekniske beherskelsen som vises i denne tråden generelt og innleggene dine Terje spesielt er veldig spennende å lese! Min egen fluebinding går ikke utover det å lage kjente "vanlige" mønstre som skal i boksen for å brukes i løpet av sommeren. Jeg fisker vanligvis Adams - fluer og parachute - fluer, E12, Elk hair caddis, Streaking Caddis, klinkhammere, et par generelle klekkere, palmer mygg og noen attraktormønstre i tillegg til nymfer, flymfer og spider - fluer. Etter at jeg har sittet her og lest denne tråden har jeg i år utvidet tørrflue og klekker - boksen med et par av dine kreasjoner og nå blir det mulig jeg må legge til noen raringer i klekker- boksen også. Rune sine fluer er alltid med som bakteppe når jeg skal velge mønstre og nå blir jeg nødt til å lage den nest siste nymfa også. Hver gang jeg binder en flue fra denne tråden lærer jeg noe nytt og neste vinter tror jeg at jeg skal investere i litt saddle - hackle og en paraloop - galge.

 

Det sier forresten litt om fiskepresset under min forrige sesong at jeg allerede er ferdig med alt av erstatnings - binding pluss at jeg har bundet opp nye mønstre og lagt til flere utgaver av tidligere mønstre i flere farger, sorert boksene og laget nytt system. Så i går gikk det faktisk fort opp for meg at jeg rett og slett er klar.

 

 

Hei Erlend.

Først må jeg si tusen takk  :), hyggelig å høre at man er med å bidrar til å inspirere andre når det gjelder fluebinding. Det er ikke mange sesongene siden jeg aldri trodde mine fluer skulle kunne bidra til det.......... :-\ :-\

De siste sesongen har også mine fluebokser bestått av noen få mønstre som har funka rellativt godt. Jeg var egentlig middels opptatt av å utforske diverse materialer og mønstre. Hadde noen varianter av døgnfluer, døgnflueklekkere og vårfluer, og thats it.

 

Nå er det også slik at etterhvert har jeg blitt kjent med en del meget dyktige fluebindere, som f.eks Staffan, Tore Slettengen, Ole Marius Ekeberg, Preben Anker  samt mange fler,  og når jeg så disse gutta i aksjon og ikke minst fikk ta en titt oppi flueboksene deres så begynte det å gå opp for meg at jeg har mye å lære. Desverre har jeg aldri hatt selvtillitt nok til å tro at jeg kan rekke disse gutta til knea engang, men jeg tenkte at jeg må i alle fall prøve å utvikle meg selv som fluebinder. Jeg bruker nå engang enormt mye tid på denne hobbyen......ehhh mener livsstilen. 8)

 

Så i vinter satte Rune igang denne inspirasjonstråden på fluefiskesiden,  og det var da det virkelige kicket kom for min del. Etter å ha sett den ene flua etter den andre dukke opp der, så begynte lysten på å ta tak i nye mønstre å komme.

Her må jeg understreke at med nye mønstre mener jeg ikke å påberope meg å ha funnet opp hjulet på nytt. Mine fluer er et resultat av andres fluer,  og noen ganger også akkurat den samme fordi jeg fallt for akkurat den flua og fikk lyst til å prøve meg.  Mange av de fluene jeg binder å legger ut her, er kun variasjoner av allerede eksistrende mønstre.

Derfor er det sånn at når jeg ser bildene som legges inn under denne tråden, så blir jeg inspirert til å se om jeg blant annet kan finne elementer i ei flue og overføre dem til en annen flue. Tror jeg iallefall i noen tilfeller har lyktes sånn tålelig bra med det, og håper ørreten vil mene det samme til sommeren... ;D ;D

 

Så denne vinteren har vært den første hvor jeg i allefall har  prøvd å være litt kreativ. Det har vært fryktelig moro og jeg har lært masse nytt, samt at hyggelige tilbakemeldinger gir fortsatt inspirasjon, glede og ikke minst lyst til å bruke mer tid på dette.

Derfor ser jeg frem til mange flere mønstre utover våren på denne utrolig flotte tråden vi har gående her.  ;D ;D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er i grunn etter at jeg ble medlem her på fluefiskesiden, at jeg har skjønt at biots er et glimmrende materiale til bakkropper på både klekkere og duns.

Personlig synes jeg biots har en tendens til å være for kort, og dermed litt knotete å jobbe med men det går da på sett og vis.

 

De siste par dagene har jeg lekt meg litt med biots, og jeg synes det blir fine bakkropper med biots.

Disse to har også biots som utgangspunkt, ikke noe nytt men bare noe jeg satt å knota med i kveld.

Klekkeren er i samme gata som de tidligere men her har jeg skifta ut cdc hackle med hane hackle samt noen fjær fjoner lagt inn i bakkant.

Døgnflua er ment å være en Marginata imitasjon, og jeg har brukt smeltelim for å lage v-form på vingene.

 

Terje!

post-0-13949848911544_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Satt å kikka litt på entomologi sidene og så litt nærmere på den vakreste døgnflua av alle i mine øyne, Heptaghenia Sulphurea.

Fikk lyst til å lage en klekker variant av denne, og prøve å få med noen av elementene som følger med som f.eks bein og gjellene på nymfa.

 

Etter å ha konstatert at jeg ikke helt har fargene som matcher den orginale nymfehuden, så fant jeg til slutt noe som var nogenlunde akseptabelt.

Jeg har dubbet kroppen før jeg hekla, og denne gangen har jeg bevisst valgt å hekle slik at dubbingen kommer frem for å få frem det litt spettete mønsteret i nymfeskallet.

 

Det ble iallefall sånn nogenlunde greit resultat.

Legger ved to bilder for å vise flua fra to kanter.

 

Terje!

post-0-13949848913002_thumb.jpg

post-0-13949848913454_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å "snoket" i en hobbyforretning og fant et materiale som var nytt for meg, "angel Wire"..  Det så fristende ut som vingemateriale, så nå er 10-15 steinfluer produsert og venter på testing.. vises nok dårlig på bildet, men vingene er lagt dobbel og overlappende...

 

Morten

post-1073-13949848913822_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å "snoket" i en hobbyforretning og fant et materiale som var nytt for meg, "angel Wire"..  Det så fristende ut som vingemateriale, så nå er 10-15 steinfluer produsert og venter på testing.. vises nok dårlig på bildet, men vingene er lagt dobbel og overlappende...

 

Morten

 

 

Hvilken krok str har du brukt her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å "snoket" i en hobbyforretning og fant et materiale som var nytt for meg, "angel Wire"..  Det så fristende ut som vingemateriale, så nå er 10-15 steinfluer produsert og venter på testing.. vises nok dårlig på bildet, men vingene er lagt dobbel og overlappende...

 

Morten

 

 

Hvilken krok str har du brukt her ?

 

 

Denne flua er vel 12, de fleste jeg har bundet er 14, samt noen 16.

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Var å "snoket" i en hobbyforretning og fant et materiale som var nytt for meg, "angel Wire"..  Det så fristende ut som vingemateriale, så nå er 10-15 steinfluer produsert og venter på testing.. vises nok dårlig på bildet, men vingene er lagt dobbel og overlappende...

 

Morten

 

Dette materialet ser jo helt suverent ut som vinge både til Steifluer og mygg. Kommer den i andre fargevarianter også?????

Flott flue!!!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å "snoket" i en hobbyforretning og fant et materiale som var nytt for meg, "angel Wire"..  Det så fristende ut som vingemateriale, så nå er 10-15 steinfluer produsert og venter på testing.. vises nok dårlig på bildet, men vingene er lagt dobbel og overlappende...

 

Morten

 

Dette materialet ser jo helt suverent ut som vinge både til Steifluer og mygg. Kommer den i andre fargevarianter også?????

Flott flue!!!!!

 

Terje!

 

Hei Terje, beklager sent svar, har brukt kvelden i bil over Haukeli, og kolonnekjøringen var ikke med i beregningen da jeg valgte bil fremfor fly til Haugesund.... joda det kommer i andre farger også.. Det jeg så var noe "kremfarget", samt grønt og rødt, men i følge butikkeieren kunne det skaffes i mange fargevarianter.. Jeg valgte hvitt for jeg tenkte å bare farge det med vannfast tusj, noe jeg prøvde. Det fungerte helt utmerket.. Materialet er som et svært tynt vevd glassfiberark ( litt minde enn A4)..  Det er  litt "sprøtt", så jeg valgte å forsterke med litt lakk..  Jeg skal teste ut på mygg, noen små caddis-varianter, longleggs, og sikkert mange andre muligheter.

 

 

Morten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Denne Vulgata`n er en del av et todelt forsøk. Det ene forsøket var å lage textillim kropp. Etter å ha sett Vim sin nydlige textillim Vulgata på forrige døgnfluering, fikk jeg lyst til å prøve. Dette har jeg svært liten erfaring med, så det var absolutt verdt å prøve. Fikk noen gode råd av Vim, som kom godt med. Takker for det Vim. :) :)

Det andre forsøket var å kutte ut nål for å lage kroppen og istedet bruke den minste av hollow body formene.

Føler at jeg fikk til textillim biten, men at hollow body formen muligens gjør bakkroppen i feiteste laget. Jeg tror ikke at det nødvendigvis gjør så mye om bakkroppen er litt for kraftig, men målet er å gjøre kroppen smalere og det spørs om ikke nåla er tingen allikevel...........

 

Legger også ved en spent spinner for litt ruskete værforhold og dårlig sikt.........

 

Terje!

post-0-13949848917974_thumb.jpg

post-0-13949848918706_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Vulgata`n er en del av et todelt forsøk. Det ene forsøket var å lage textillim kropp. Etter å ha sett Vim sin nydlige textillim Vulgata på forrige døgnfluering, fikk jeg lyst til å prøve. Dette har jeg svært liten erfaring med, så det var absolutt verdt å prøve. Fikk noen gode råd av Vim, som kom godt med. Takker for det Vim. :) :)

Det andre forsøket var å kutte ut nål for å lage kroppen og istedet bruke den minste av hollow body formene.

Føler at jeg fikk til textillim biten, men at hollow body formen muligens gjør bakkroppen i feiteste laget. Jeg tror ikke at det nødvendigvis gjør så mye om bakkroppen er litt for kraftig, men målet er å gjøre kroppen smalere og det spørs om ikke nåla er tingen allikevel...........

 

Legger også ved en spent spinner for litt ruskete værforhold og dårlig sikt.........

 

Terje!

 

Hvilket vingemateriale har du brukt på den spent spinneren Terje? Så meget bra ut. Har ikke funnet noe jeg liker til spinnere enda. Synes selv organza er noe dritt og binde med.

 

MVH

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Denne Vulgata`n er en del av et todelt forsøk. Det ene forsøket var å lage textillim kropp. Etter å ha sett Vim sin nydlige textillim Vulgata på forrige døgnfluering, fikk jeg lyst til å prøve. Dette har jeg svært liten erfaring med, så det var absolutt verdt å prøve. Fikk noen gode råd av Vim, som kom godt med. Takker for det Vim. :) :)

Det andre forsøket var å kutte ut nål for å lage kroppen og istedet bruke den minste av hollow body formene.

Føler at jeg fikk til textillim biten, men at hollow body formen muligens gjør bakkroppen i feiteste laget. Jeg tror ikke at det nødvendigvis gjør så mye om bakkroppen er litt for kraftig, men målet er å gjøre kroppen smalere og det spørs om ikke nåla er tingen allikevel...........

 

Legger også ved en spent spinner for litt ruskete værforhold og dårlig sikt.........

 

Terje!

 

Hvilket vingemateriale har du brukt på den spent spinneren Terje? Så meget bra ut. Har ikke funnet noe jeg liker til spinnere enda. Synes selv organza er noe dritt og binde med.

 

MVH

 

Tommy

 

Hei Tommy!

Det er oppbundet hackle, av blue dun hanehackle.

Tidligere brukte jeg polygarn, organza etc. og fikk det aldri til å funke. Så så jeg en video hvor Pål Krogvold bandt spent spinnere med oppbundet hackle og etter dette har fiske med spent spinner endret seg til noe meget positivt for min del.

Jeg synes det også er mye lettere å få flua til å ligge riktig på elva, og med litt impregnering så flyter de utrolig godt.

Jeg bruker ikke noe annet lenger, iallefall. :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

måtte bare prøve litt hvordan "angel wire" kunne være på en cdc-caddis-variant?.. om det funker vil tiden vise..

 

 

 

Det er jeg rimelig sikker på at det vil. Artig materiale det der. Liker det faktum at det er litt gjennomsiktlig.

Har du farga den selv, eller er du nå i besittelse av flere farge varianter???

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte bare prøve litt hvordan "angel wire" kunne være på en cdc-caddis-variant?.. om det funker vil tiden vise..

 

 

 

Det er jeg rimelig sikker på at det vil. Artig materiale det der. Liker det faktum at det er litt gjennomsiktlig.

Har du farga den selv, eller er du nå i besittelse av flere farge varianter???

 

Terje!

 

Hei.... Nix, kun farget det med tusj, to lag med hver sin farge.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Et vingemateriale jeg har fått enormt sans for er Staffan`s Caravan Wing.

Jeg bruker dette materiale til nesten alle varianter av parachute fluer. Vingene trekker ikke til seg vann og er rett og slett suverene.

Som tidligere nevnt er dette noe Staffan fant i noen gamle campingvogner, men den historien skal jeg ikke prøve meg på en gang til...........

 

De er også ypperlige til mygg og steinfluer, og legger seg flatt nesten av seg selv... :)

Anbefales.

 

Terje!

post-0-13949848952566_thumb.jpg

post-0-13949848952935_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vingemateriale jeg har fått enormt sans for er Staffan`s Caravan Wing.

 

Hei Terje,

 

Dette er et materiale jeg aldri har prøvd...

Er dette et materiale du har startet med i vinter, eller har du erfaring med det fra praktisk fiske i sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Et vingemateriale jeg har fått enormt sans for er Staffan`s Caravan Wing.

 

Hei Terje,

 

Dette er et materiale jeg aldri har prøvd...

Er dette et materiale du har startet med i vinter, eller har du erfaring med det fra praktisk fiske i sommer?

 

Hei Flemming!

Dette materiale brukte jeg stort sett gjennom hele forrige sesong.

Staffan kom ned til elva med hauger av dette materiale sent sesongen før der igjen. Vi fikk noen vareprøver av han og siden har jeg vært hekta.

Det er helt suverent, spesiellt med tanke på hvordan det nærmest ikke trekker til seg vann i det hele tatt.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...