Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

http://www.ofa.no/page?id=77&key=52061

Hvis du går ned på størst ørret på flue. :).

For min egen del har jeg prøvd min imitasjon kun 1 gang og det i ca 10 min,en ting som var helt klart var at det var bare og finne frem 5ern igjen,den fanga noe j...vli med luft. ;D.

En ting som jeg alltid tenker på foran hver sesong er at jeg skal prøve ut denne  museimitasjoen ,og da tenker jeg natterstid, men det har en tendens til og falle igjennom og så blir det som det pleier ,soveposen istedet ;D ;D.

For og svare på spørsmålet ditt så er fangststatistikken min 0 på museimitasjoner ; :D.

 

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja. Ble inspirert og bandt noen fallskjermfluer med flyrite olive dubbing, crystal splash som ribbing (er det noen som ser det  ??? ), haletråder av coq de leon og polygarnvinge. Krok TMC 102y str 15.  Sliter veldig med bildene dette til tross for mange gode råd, hundrevis av forsøk på alle rom i huset, med forskjellige bakgrunner, innstillinger m.masse.m.. Får se om jeg kommer sterkere tilbake. I mellomtiden må jeg bare berømme ferdighetene som i denne tråden blir demonstrert - enten det er bak stikka eller med kamera. Kjempeinspirasjon!

 

[attachthumb=#]

 

EDIT:

 

Prøver et nytt bilde for å se om splash-ribbing blir mer synlig:

 

post-2261-13949853349301_thumb.jpg

post-2261-13949853403563_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Ser at det er en pen flue JB, og da holder det i massevis :)  ( Alle andre får så mye skryt her inne, så da må du også få litt skryt :) )

 

:D Snakk om å spille på halt hest!

 

Hehehe...Ja, men pokker så det smeller til når en først vinner :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CDC hackle.

Så en DVD med Adam Sikora binde CDC fluer. (pris 60,-kr hos www.bogdangawlik.pl)

Han hadde en fin vri på hvordan bruke CDC som hackle.

Fest en CDC fjær mellom 2 hackleklemmer. Trim med saks til ønsket lengde med fjær.

Heng opp hackleklemme i bindestikkka og ta tak i fjær på ene siden av stammen og dra ned.

Fest inn de strippa cdc-fjærstrå som henger i sammen og surr rundt krokstammen.

Sikkert i noe nytt (men nytt for meg ;))

post-820-13949853349753_thumb.jpg

post-820-13949853350238_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en kreasjon for å lure de smarte og krokeskye fiskene, altså de store gamle :)

Var et jævla knot å binde forresten  :o

 

Oppned Vulgata

 

Akkurat noe sånt har jeg prøvd å få til også. Vet det skal finnes spesielle kroker designet for upside down fluer, men har ikke greid å finne de. Har ikke tenkt på å snu flua den veien, men det skal testes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en kreasjon for å lure de smarte og krokeskye fiskene, altså de store gamle :)

Var et jævla knot å binde forresten  :o

 

Oppned Vulgata

 

Akkurat noe sånt har jeg prøvd å få til også. Vet det skal finnes spesielle kroker designet for upside down fluer, men har ikke greid å finne de. Har ikke tenkt på å snu flua den veien, men det skal testes ut.

Er det ikke lett for att flua lander feil vei.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en kreasjon for å lure de smarte og krokeskye fiskene, altså de store gamle :)

Var et jævla knot å binde forresten  :o

 

Oppned Vulgata

 

Akkurat noe sånt har jeg prøvd å få til også. Vet det skal finnes spesielle kroker designet for upside down fluer, men har ikke greid å finne de. Har ikke tenkt på å snu flua den veien, men det skal testes ut.

Er det ikke lett for att flua lander feil vei.??

 

Jo, det er vel det mange som kommenterer det, men jeg har fått tips om en krok (USD kalte han den) som visstnok skal være tilpasset fluer som skal ligge opp ned. USD står da selvsagt for upside down. Den måten Øyvind T hadde bundet den på ser ut til å kunne løse problemet med at flua lander feil vei. Jeg skal ihvertfall teste og Øyvind T har kanskje allerede erfaringer fra bruk?

 

 

EDIT: det nevnes USD fluer flere steder på nettet, men i de fleste tilfeller nevnes de i forbindelse med nymfer. Mange mener da de har bedre krokingsevne og at de ikke setter seg så lett fast i gjenstander på bunnen.

 

EDIT igjen: http://members.aol.com/cebushnell/page18.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bundet og fisket en del med Upside down fluer. Desverre har de sett bedre ut i boksen en de har skaffet meg fisk i hoven. Fisken liker dem godt, men har slitt som f.... med å kroke fiske med kroken "feil vei" . Spennende å høre om andre har samme erfaringen som meg på denne fronten.

 

 

Gisle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bundet og fisket en del med Upside down fluer. Desverre har de sett bedre ut i boksen en de har skaffet meg fisk i hoven. Fisken liker dem godt, men har slitt som f.... med å kroke fiske med kroken "feil vei" . Spennende å høre om andre har samme erfaringen som meg på denne fronten.

 

Gisle.

 

Interessant. Hva sier f.eks. SØ-fiskere om clouser? Og er det forskjell på krokingsresultatet i forhold til om fisken tar tørt (eks. oppned vulgata) kontra småfiskimitasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bundet og fisket en del med Upside down fluer. Desverre har de sett bedre ut i boksen en de har skaffet meg fisk i hoven. Fisken liker dem godt, men har slitt som f.... med å kroke fiske med kroken "feil vei" . Spennende å høre om andre har samme erfaringen som meg på denne fronten.

 

Gisle.

 

Interessant. Hva sier f.eks. SØ-fiskere om clouser? Og er det forskjell på krokingsresultatet i forhold til om fisken tar tørt (eks. oppned vulgata) kontra småfiskimitasjon?

 

Vil påpeke at mine erfaringer kun dreier seg om tørrfluer, ikke streamere og nymfer.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært trofast leser av denne tråden gjennom snart to vintre er det på tide at jeg legger ut litt. Har slitt litt med å komme i gang med bindinga i vinter, men en formiddag fri gjorde at jeg kunne begynne produksjonen for fisketurene tidlig i sesongen. begynner med basic fluene.

 

Standart parachute Duns krok 14

 

Krok: Vanlig Tiemco 100 str 14 (tror jæ...)

Kropp: Flyrite Brown, Dun variant

Vinge: Aaero Dry Wing  ;D

Haletråder: Fibrettes

Hacle: Brun whiting hanenakke.

 

Bandt også opp en handfull Spent spinners. Varianten med oppbundet hackle. Men rakk desverre ikke fotografere de før jeg måtte løpe på jobb.

Sliter litt med å få til fluebildene da jeg ikke synes jeg finner det rette lyset. Men det kommer seg sikkert etterhvert.

post-1204-13949853384747_thumb.jpg

post-1204-13949853385377_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bundet og fisket en del med Upside down fluer. Desverre har de sett bedre ut i boksen en de har skaffet meg fisk i hoven. Fisken liker dem godt, men har slitt som f.... med å kroke fiske med kroken "feil vei" . Spennende å høre om andre har samme erfaringen som meg på denne fronten.

 

Gisle.

 

Interessant. Hva sier f.eks. SØ-fiskere om clouser? Og er det forskjell på krokingsresultatet i forhold til om fisken tar tørt (eks. oppned vulgata) kontra småfiskimitasjon?

 

Vil påpeke at mine erfaringer kun dreier seg om tørrfluer, ikke streamere og nymfer.

 

Gisle

 

Jeg har fått et lite tips nå. Partridge har en krok som heter K3A "Swedish dry" som er spesielt utviklet for fluer som skal være opp ned.

Her er faktisk en liten bindebeskrivelse på en USD... http://www.rackelhanen.se/eng/10117.htm

 

Taimen har de faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Terje!

 

Du bør gi ut bok med bilder av fluene dine i!!! Utrolig bra både bilder og fluer! :o

 

Sjur

 

Takk for tilliten, Sjur ;D

Trur jeg får vente litt med det ;D ;D....er så mye å lære enda :) :) og jeg mangler trua på meg sjøl til å gjøre noe så drastisk ;D

 

Men kanskje når jeg blir gammal og grå, så kan jeg lage boka "TØRRFLUER FOR TØRRFLUEPURISTER" ;D ;D ;D...i den gode gamle Halford`s ånd ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei Terje!

 

Du bør gi ut bok med bilder av fluene dine i!!! Utrolig bra både bilder og fluer! :o

 

Sjur

 

Takk for tilliten, Sjur ;D

Trur jeg får vente litt med det ;D ;D....er så mye å lære enda :) :) og jeg mangler trua på meg sjøl til å gjøre noe så drastisk ;D

 

Men kanskje når jeg blir gammal og grå, så kan jeg lage boka "TØRRFLUER FOR TØRRFLUEPURISTER" ;D ;D ;D...i den gode gamle Halford`s ånd ;D

 

Terje!

Tror ikke du hadde hatt problemer med å lage en slik bok farr.

Har jo sett en del fluebøker, men må vel si at jeg ikke har sett noen bilder som ligner så mye på fluene dine.

Du kan jo begynne å tenke på det, og lage et notat her og et notat der. Begynne i det små og lage små artikler på hver flue, litt bilder fra rena osv :) Plutselig sitter du der med nok matreal til en hel bok :)

Og du vet....Det koster ikke allverden å gi ut en bok heller.

Vist du lager en slik en, så skal jeg iallefall sørge for at du selger 10 stk den første uka...bare gjennom meg :) (jada......den ene av de 10 er til meg ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...