Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

pene fluer "fluefisker`n", særlig paraloopen, slank pen kropp...

 

Morten

 

Takk for det Morten!

 

Den klekker'n er en skikkelig rev til å fange fisk ;)

 

Ser ut som du legger et tørn med biot bak halefibrene for å løfte fibrene?.. er det flyrite du bruker i thorax?

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pene fluer "fluefisker`n", særlig paraloopen, slank pen kropp...

 

Morten

 

Takk for det Morten!

 

Den klekker'n er en skikkelig rev til å fange fisk ;)

 

Ser ut som du legger et tørn med biot bak halefibrene for å løfte fibrene?.. er det flyrite du bruker i thorax?

 

Morten

 

Bak halefibrene så lager jeg en liten kule med bindetråden. Og i thorax har jeg benyttet flyrite rusty oliven, variere også med å bruke cdc i thorax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men kanskje når jeg blir gammal og grå, så kan jeg lage boka "TØRRFLUER FOR TØRRFLUEPURISTER" ;D ;D ;D...i den gode gamle Halford`s ånd ;D

 

Terje!

 

 

Da må du huske på å droppe alle de flotte klekkerne dine! Halford hadde ikke godtatt dem.  ;) 

 

Og ikke kom med den der om at dere er "the new dry fly purists..."  ;D Purister er purister!  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli vel mange parachutefluer her nå  :P. Ikke noe bedre selv altså, men om du vil ha inspirasjon kan det være verdt å ta en titt på forumet til italienerne. De er jo kjent for å ta seg godt ut og ha sans for estetikk, noe som gjenspeiler seg i fluebindingen. Et meget bra forum (om du skjønner en bitteliten dæsj italiensk). Og om du trodde ffs var aktivt, er nok italienerne enda ivrigere; de har 50 ulike tråder aktive bare så langt i dag.

 

http://www.pipam.org/

 

Du finner mye inspirasjon under 'Fly fishing world' i menyen til venstre.

 

Og (etter det jeg har lest) er det ikke mye snakk om c&r er veien å gå eller ikke. Der inne er no-kill en reiligion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli vel mange parachutefluer her nå  :P. Ikke noe bedre selv altså, men om du vil ha inspirasjon kan det være verdt å ta en titt på forumet til italienerne. De er jo kjent for å ta seg godt ut og ha sans for estetikk, noe som gjenspeiler seg i fluebindingen. Et meget bra forum (om du skjønner en bitteliten dæsj italiensk). Og om du trodde ffs var aktivt, er nok italienerne enda ivrigere; de har 50 ulike tråder aktive bare så langt i dag.

 

http://www.pipam.org/

 

Du finner mye inspirasjon under 'Fly fishing world' i menyen til venstre.

 

Og (etter det jeg har lest) er det ikke mye snakk om c&r er veien å gå eller ikke. Der inne er no-kill en reiligion.

Mye snasne fluer der, gitt  :o

Men den eneste setningen som sa meg noe på siden var "Rod making problema"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

 

Men kanskje når jeg blir gammal og grå, så kan jeg lage boka "TØRRFLUER FOR TØRRFLUEPURISTER" ;D ;D ;D...i den gode gamle Halford`s ånd ;D

 

Terje!

 

 

Da må du huske på å droppe alle de flotte klekkerne dine! Halford hadde ikke godtatt dem.  ;) 

 

Og ikke kom med den der om at dere er "the new dry fly purists..."  ;D Purister er purister!  ;)

 

 

 

Bullshit ;D ;D ;D

Så lenge flua flyter og jeg ser ørreten går opp å tar, så blir den med ;D ;D

Halford har ikke noe han skal ha sagt om den saken, VI har tatt over styringa ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

 

Har set så mange fine BIOTS fluer - har ikke selv store kalkunbiots, men brugte en fra en MÅGE-vingefjer  ;D ;D

 

Har brugt tips fra italiensk side, som Øyvind anbefalede, hvor man bruger skum, som stolpe til parachutevinge.

 

Her er et billede af en str.17 skum-dun...bruger selv 0.3mm tykt gråt skum -også det tyndeste jeg har -

Kropp - biots fra en mågevingefjer

Hale af fjer fra Coq de Leon (de ikke- spættede af dem)

 

Vinge er gråt Antron.

 

Hackle fra ham i USA - Collins Hackle Farm - i rødbrun

 

43142_s.jpg

 

Her er billedserie af teknik - se http://www.pipam.org/index.php?option=com_content&task=view&id=385&Itemid=62

 

 

 

Hilsen

Torben!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siklet så lenge på de hekla døgnflueklekkerne til terje så i går kveld tenkte jeg at jeg måtte prøve litt jeg å, så hær kommer en klekker. (ikke like lekker som terje sin, ennå... :) )

 

Døgnflueklekker.

Krok: Mutad c49s str 12

Haletråder: Grizzly light dun hackel

Bakropp: garn som er splittet

Torax: Hareøredubbing brown

Vingesekk: Cdc blu dun

Flotør: Cdc blu dun

Tråd: Uni 8/0 Brown

 

post-1360-13949853389512_thumb.jpg

post-1360-13949853389938_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har siklet så lenge på de hekla døgnflueklekkerne til terje så i går kveld tenkte jeg at jeg måtte prøve litt jeg å, så hær kommer en klekker. (ikke like lekker som terje sin, ennå... :) )

 

Døgnflueklekker.

Krok: Mutad c49s str 12

Haletråder: Grizzly light dun hackel

Bakropp: garn som er splittet

Torax: Hareøredubbing brown

Vingesekk: Cdc blu dun

Flotør: Cdc blu dun

Tråd: Uni 8/0 Brown

 

 

 

Knallbra, btholvik ;D ;D

Jeg er imponert ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul teknikk Torben, takk for linken. Godt og høre at du er klar for Renaelva :) kanskje vi treffes der.

 

 

 

Hej Jan Erik

 

Jeg og en fiskekammerat er der desværre kun 3 dage - 18-22 juni - men ja, jeg håber at møde fiskere her fra forum...skal mødes med Terje og Henning, håber jeg.

 

Hilsen

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysta på å prøve hekla kropper har ligget der en stund,ikke så rart etter alle disse utrolige fluene vi har fått lov til og beskue her i denne tråden :).

Prøvde meg ett par ganger på en streamer krok med polygarn og etter ett par runder der var jeg klar til og forsøke meg.

 

Krok:Mustad shrimp/caddis str 8

Hale:hvit cdc

Kropp:antron body-wool aw6-aw15

Torax:Hareøredubbing

Vinge/flotør:2stk lysebrune cdc

 

kjell

post-504-13949853391653_thumb.jpg

post-504-13949853392018_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Lysta på å prøve hekla kropper har ligget der en stund,ikke så rart etter alle disse utrolige fluene vi har fått lov til og beskue her i denne tråden :).

Prøvde meg ett par ganger på en streamer krok med polygarn og etter ett par runder der var jeg klar til og forsøke meg.

 

Krok:Mustad shrimp/caddis str 8

Hale:hvit cdc

Kropp:antron body-wool aw6-aw15

Torax:Hareøredubbing

Vinge/flotør:2stk lysebrune cdc

 

kjell

 

 

Tar av meg hatten, Kjell ;D

Jaggu lærer du og btholvik fort ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vel jeg legge ut min første flue her. Denne kalle Simram og skal være en god Bonefish flue.

Har ikke rigget et slikt profft "bildestudio" som dere "kara", men håper det duger. :)

 

[attachimg=1]

post-21-13949853392404_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...