Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Hej Godsmack !

 

Fine fluer - fine fluer  ;D - kan ikke se fejl på dem!!!!

 

Kan se, at du også synes, at det er ok med orange vinge - eller er det den manglende "hvidbalance"  ;) ;)

 

Faktisk så bruger jeg selv orange - og fanger fint med fisk - til vinge på tørfluer, da jeg ofte kan have svært med at se en hvid vinge i modlys eller mod skum på elva....

 

Er det også på den baggrund at du bruger orange ??

 

Mvh

Torben

 

Hej Torben

jeg har heller ikke falkeøjne, prøv med en pink vinge den ses rigtig godt i tusmørke.

 

mvh

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt i går og skal binde i kveld:

 

Rosa Glimmerreje, Runars Deceiver, Børstemark (med børstemarkgarn - sjekk www.nfisk.no), TY's Rekeimitasjon, Dog Nobbler, Jiggy, Rabbit Gurgler, CDC-reke, Big Sky Country (En enorm Montana-nymfe - "big Sky Country" er tilnavnet på staten Montana i USA...) + min egen mini-brisling.

 

Når jeg har fyllt opp flueboksene med SØ-greier, begynner jeg helt enkelt på TØRRFLUEPURISTENs Top 10 for Rena!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Etter noen gode råd angående vinge og div ble Bibioen slik til slutt .

 

 

Krok            st 12

Kropp          biot fra halefjær Tiur

Vinge          innpakningsplast til pc kort : )

Thoraks      påfugelherl

Hacle          sort hane

Rygg          sort foam

 

post-404-13949853792731_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg med noen Bonefish fluer igjen. :)

Bonefish Special og Snapping Shrimp. Begge disse er beregnet på veldig grunne områder og skal "svømme" med kroken opp.

 

[attachimg=1]

 

[attachimg=2]

post-21-13949853793648_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

 

Jeg har siddet og lavet nogle nye Danica klækkere: En baseret på André Brun's Vulgata emerger mønstre (tak for fin & flot inspiration- André  ;), men med en hale lavet af en fjer fra en raphøne ? (partridge- agerhøne på dansk), hvor jeg med silikonelime har dubbet en krop og bibeholdt toppen af fjeren som hale til nymfen/klækkeren.

 

De andre klækkere er bundet på en Swedish swimming nymph krog og med medium chenille som krop - koncept også inspireret af Hr Brun  ;D ;D

 

Sidste billeder er Danica Dun (før vist), men her også set med lidt anden farve og fra oven.

 

Torben !

 

44912_s.jpg

44913_s.jpg

44914_s.jpg

44915_s.jpg

44916_s.jpg

44917_s.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for lenge siden jeg har bidratt her. Fant ut at jeg måtte kjøpe meg en ny flueboks og vips var det gjort.

Blåste støvet av bindestikka og fant fram boksene med bindematriell. Det hele endte opp med en døgnflue og en hel skokk maurimitasjoner.

 

Anywho.. Synes det var rart at bildene mine ble så rød-orange.. ??? Tok bildene på frihånd med et IXUS 800IS med kongeblå bakgrunn..

post-0-13949853856497_thumb.jpg

post-0-13949853856988_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Ulv

 

Flotte fluer....det med de røde farver er sikkert belysningen på fluerne, som er mangelfuld.

 

Jeg startede med at have alt for gule billeder, men mere & stærkere lys fjernede de gule nuancer.

 

mvh

 

Torben

 

Merkelig.. Brukte samme mengde lys bare uten den blåe bakgrunnen

post-0-1394985386975_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Uten å være ekspert så tipper jeg det har med hvitbalansen å gjøre.

Den blir markant annerledes med og uten bakgrunn, da område rundt flua får en annen belysning.

 

Forøvrig må jeg si at det var nydelige fluer, Ulv. :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være ekspert så tipper jeg det har med hvitbalansen å gjøre.

Den blir markant annerledes med og uten bakgrunn, da område rundt flua får en annen belysning.

 

Forøvrig må jeg si at det var nydelige fluer, Ulv. :) :)

 

Terje!

 

Takk det samme  :)

 

Men har du noen forslag til hva jeg burde gjøre? Sette opp en rigg med sølvpapir rundt flua kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, Ulv.

Enten kan du måle hvitbalansen før du tar bildet, eller så kan du også justere den etterpå.

Hvis du ikke har mulighet til det, så tror jeg "rødstikket" på bildet kommer av følgende:

Kamera tror det "ser" alt for mye blått/kaldt lys, så det kompenserer - mot rødt/varmt lys, og så blir det for mye i sluttresultatet. En god løsning vil være å bruke en tilnærmet nøytral grå bakgrunn.

 

Håper det funker!  :) Fin flue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...