Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Uten å være ekspert så tipper jeg det har med hvitbalansen å gjøre.

Den blir markant annerledes med og uten bakgrunn, da område rundt flua får en annen belysning.

 

Forøvrig må jeg si at det var nydelige fluer, Ulv. :) :)

 

Terje!

 

Takk det samme  :)

 

Men har du noen forslag til hva jeg burde gjøre? Sette opp en rigg med sølvpapir rundt flua kanskje?

 

Det André sier summerer opp det meste. :D

Selv bruker jeg en del Aluminiumsfolie på sidene og over flua for å få litt refleks av lyset. Funker brukbart det ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, her er Håvard Krohn sin utgave av Hvitvingen, som han har fisket med stor suksess. Navnet på flua er Lynvingen  ;D Som Håvard selv kaller den: Hvitvingen sin onde tvilling!

 

Den er kløktig bundet så den er verdt en presentasjon her. Den kommer også i et blad etterhvert.

Håvard Krohn sier de fisker ekstra godt i skumring, og det er forståelig når vi ser den gode silhuetten disse fluene hans gir. Og den har tatt flere ørret.

 

Jeg kjenner ikke mannen, men at han kan binde fluer er det ingen tvil om.

 

 

 

 

 

 

 

post-0-13949853870229_thumb.jpg

post-0-13949853870689_thumb.jpg

post-0-13949853871168_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden interessen for biots har økt her på forumet tenkte jeg å forklare hvordan jeg bruker disse og forskjellen på gås og kalkun biots.

 

1 Til venstre er et kalkunbiot. Noe av den største forskjellen bortsett fra lengden er den mørke kanten som også er gjennomsiktig. Til høyre er et gåsebiot.

 

2 Jeg bruker stort sett biot fra gås til døgnfluer. Jeg liker effekten best her fordi jeg synes det gir et mer ”ryddig” resultat og ikke minst den klassiske biot looken.

 

3 og 4 Kalkunbiot bruker jeg til alt fra mygglarver til vårfluer. Jeg synes disse gir et mer levende resultat enn gåsebiot og jeg får den følelsen av at jeg kan skvise gørra ut av kroppen. Dette saftige looket klarer ikke gåsebiot å gjenskape.

post-969-13949853871784_thumb.jpg

post-969-13949853872489_thumb.jpg

post-969-13949853872978_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre! Etter bomsefilmene har jeg så absolutt bundet noen eksemplarer av hvitvinge. Har faktisk en med svart hode også. Bruker også litt forskjellig farver i kropp, uten at jeg vet om det har noe å si. Blir spennende å prøve disse, kan jo være en god arvtager til daddy blindfiske ;)

 

Her er et bilde av kveldens kreasjoner. Mesteparten bare fjærmygg. Ikke så lenge igjen nå altså ;D

post-2370-13949853873594_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig så effektive alle er når dere binder fluer da!!!!..Jeg tror jeg aldri har bundet ti fluer på en og samme dag....... :) Er det bare meg eller?

 

Er helt på linje med deg Henning. Jeg er fornøyd (og litt lei med vondt i ryggen) hvis jeg kommer opp mot 5-6 om dagen, men som Andre sier - fem om dagen! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke så veldig utholden når det kommer til antall fluer på en kveld jeg heller, men fjærmygg går jo så det griner. Det er jo direkte morro å se haugen vokser. Det er jo en genial flue, bare bindetråd, cdc og litt organza. 3-4 minutter på hver flue kanskje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Her er en morsom gammel etterkrigstid- flueboks jeg gleder meg til å gå på.

Fikk forespørsel om å gjenskape noen av disse fluene, slik tjenestekaren på gården til besteforeldrene mine (døde for litt siden, dessverre) bandt sine fluer. Og jeg skal gjøre det akkurat slik han bandt dem.Og han var visstnok en jævel til å fiske og "trylla fram" ørret.

 

Gleder meg til å se nærmere på nyansene på fluene han fisket med - litt mer av ditt, slik med datt og ikke så mye sånn osv. Dette er jo seriøs kulturhistorie for en fluefisker  :)

 

post-0-13949853875639_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

 

Har lige fået bundet mig nogle flymfer....skal prøve dem lidt mere i år end jeg har gjort før. ;)

 

Det første billede er en 3-fjer flue: Cinnamon CDC bundet ind som krop og twistet rundt indtil fjerstråler kommer frem som hackle.

Så er der bundet en lille raphønefjer ind -også som hackle og tilsidst en naturfarvet CDC fjer som hackle.

 

Andet billede er en 2- fjers flue: Cinnamon CDC indbundet som før, og med natur CDC som forreste hackle. Mye simple fluer, som jeg fik idea til fra Hans Weilennmann, som laver en vårflue med samme krop - se evt. http://www.flyfisherman.com/ftb/hwcdc/index.html

 

Krog: str 12 Hayabusa

Tråd: Olive Dun 6/0 Unithread

 

45249_s.jpg

 

45250_s.jpg

 

God weekend

 

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da her jeg også fått børstet bort støvet fra bindestikka. Når madammen ikke er hjemme, og kjøleskapet er fullt av øl, så jeg mitt snitt til å gjøre noe "fornuftig" for en gangs skyld.

Ble mest døgnfluer jeg bandt opp. Etter fjorårets sesong slang jeg meg på forlenget kropp bølgen, og har ikke angret et sekund.

 

Her er et bilde av en marginata.. Ikke lenge igjen før denne skal få dyppet seg.. Kun 2 mndr igjen..

post-515-1394985397076_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Da her jeg også fått børstet bort støvet fra bindestikka. Når madammen ikke er hjemme, og kjøleskapet er fullt av øl, så jeg mitt snitt til å gjøre noe "fornuftig" for en gangs skyld.

Ble mest døgnfluer jeg bandt opp. Etter fjorårets sesong slang jeg meg på forlenget kropp bølgen, og har ikke angret et sekund.

 

Her er et bilde av en marginata.. Ikke lenge igjen før denne skal få dyppet seg.. Kun 2 mndr igjen..

 

 

Godt å se at du er i gang til Rena sesongen, Trond :D ja for du kommer vel en tur i år også :) :)

 

Den fanger fisk så det holder ;D ;D Veldig bra, Trond. Kom med fler...... ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje: Jeg må nok opp en tur i år også, men blir nok bare en helg på høsten i år også :P

Skal ikke se bortifra at vi lusker rundt hytte veggene dine i år også:)

 

Bare å luske i vei det, Trond ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kjøpte noe antrongarn fra Staffan her om dagen, som jeg synes har ett helt vanvittig flott fargespill og funker utrolig godt på

antronpuppa blant annet.

 

Her er noen fluer jeg bandt i kveld med det nye antronet. :D

 

Terje!

post-0-13949854026682_thumb.jpg

post-0-13949854027492_thumb.jpg

post-0-13949854028223_thumb.jpg

post-0-13949854028951_thumb.jpg

post-0-13949854029432_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...