Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest øystein

Jeg er endelig i myggmodus :D

 

 

 

Jeg ser også en hel haug med biller :)

 

Snart lyngbilletid :D, noen som har noen gode billeimmitasjoner? sleng dem ut her, jeg trenger billeinspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her Øystein, la oss få noen saftige biller. Har inntrykk av at biller er undervurdert i imitasjonsfiske? Det er mønstere på mygg, vårfluer og døgnfluer i massevis, men biller ??? Er det fordi at disse andre har sverminger og da opptrer i mengder, mens billene er der fra snøen går og til den kommer igjen om høsten? Hvor vanlig er biller som ørretmat? Hva sier du Rune som har svar på det meste?

 

Jens

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øystein...Syntes de så utrolig fine de billeimitasjonene du hadde der jeg. Kjør gjerne på med litt info om dem, ikke så lett å se av bildene. Har du tusja gullfarge på dem ? Artig med bladbiller på våren før døgnfluene starter opp.

 

Edit. biller er selvfølgelig ørretmat hele sommeren også, men blant andre den lyngbladbillen som Øystein snakker om svermer på soldager like etter at snøen går og kan gi et fint fiske mens det ellers ikke er særlig mye insektsmat på overflata for fisken.

 

Mvh

Rolf J. F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her Øystein, la oss få noen saftige biller. Har inntrykk av at biller er undervurdert i imitasjonsfiske? Det er mønstere på mygg, vårfluer og døgnfluer i massevis, men biller ??? Er det fordi at disse andre har sverminger og da opptrer i mengder, mens billene er der fra snøen går og til den kommer igjen om høsten? Hvor vanlig er biller som ørretmat? Hva sier du Rune som har svar på det meste?

 

Jens

 

 

 

"orakelet" sier: Biller er meget vanlig å finne i fiskemager. Så det ofte den gang jeg brukte kniven, det har sikkert ikke forandret seg mye. Lyngbiller er vanlig og opptrer ofte i store mengder. De har også jeg noen av. I tillegg har jeg noen sorte på 12'er krok. Den viktigste i skogsvannene her i akershus er nok bærfisen, den tar jeg fisk på hvert eneste år. En imitasjon av denne fisker godt fra midten av august til sept/okt.

 

The Berryfart (bærfis)

 

[attachimg=1]

 

berryfart.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Billene på bildet mitt er lagd av foam med scudback over det gir en fin efekt og de ser realistiske ut MEN desverre synker de som stein? :o? så jeg må kasere denne ideen og finne på noe annet hehe.

 

Biller er god ørretmat og en av de tidelige vakfest produsentene vi har her på vestlandet, de første varme vårdagene kombinert med sol og litt vind kan gi store sverminger av disse klønete flygerene og når de lander på vannet i store mengder kan de få opp de store gutta :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Billene på bildet mitt er lagd av foam med scudback over det gir en fin efekt og de ser realistiske ut MEN desverre synker de som stein? :o? så jeg må kasere denne ideen og finne på noe annet hehe.

 

Biller er god ørretmat og en av de tidelige vakfest produsentene vi har her på vestlandet, de første varme vårdagene kombinert med sol og litt vind kan gi store sverminger av disse klønete flygerene og når de lander på vannet i store mengder kan de få opp de store gutta :D.

 

Jeg traff EN dag skikkelig ifjor å billesverming. Sol, en del vind, fikk "gullbiller" til å lande klønete på vannet. Den turen fikk jeg 14 fine fisker i et vann her som jeg aldri har sett en fisk på over 3 hg i. Av disse 14 fiskene, var 6 stk over 350gr, og den største var 480. Dette er stooor fisk i dette vannet. Så billefiske er ikke til å kimse med nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Flyter de?

 

Ja, de flyter! Binder skallet med litt "slack" slik at det blir rom for luft både i og under hjortehåra. Passer på å ikke binde ut all luft av hårene også når de bindes inn.

 

Mulig jeg har bundet for stramt, har et titals synkefluer her nå hehe, mulig tiemco 111 kroken er litt tyngre enn jeg tror den er :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bestillingsverk 

 

Vil heller si mesterverk jeg, Terje!

Så det var noen som ville ha bille-inspirasjon her...legger ut en som funker i Nordmarka iallfall!

 

Takk for det, Gunerius gamle tennis ørn ;D ;D

Hyggelig å se deg her inne også, og jævlig fine biller forresten :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen biller som funker over atlanteren,

 

IMGP1015.jpg

 

IMGP1014.jpg

 

IMGP1013.jpg

 

Begge er paa en st. 12 toerr flue krok, saa kanskje de blir bedre likt enn mine mini clousere.... :-[

 

PS.  Skal bruke mini brisling moensteret for Smallies i vaar.  Gleder meg som en drolt....

 

Peace,

 

CourtJester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg jaggu fått soset meg til å lage 10-12 fluer  :)

Her er et par av de:

 

[attachthumb=1]

 

Buzzer med hode av glasskule (glass bead). Litt attraksjon i baken på denne i form av rød holografisk flashabou. Kropp av påfuglquill. Krok 16. Nam nam... ikke lenge igjen nå.

 

[attachthumb=2]

 

En liten streamer på våtfluekrok str. 10. Den ser kanskje litt fluffy ut, men det endrer seg drastisk i vann. I fjor lagde jeg slike som denne på små tuber (ca. 5mm lange) og lurte noen fine ørreter på det.

 

Hale: Wing'n flash, gold.

Kropp: 50/50 tan kanindubbing og Fire Star dub i fargen caddis. Spunnet i løkke og børstet ned til en luftig "mage".

Vinge: Kaninzonker, gold variant. + Sort zonkerhår øverst.

Hackle: Oliven grizzly marabou.

Øyne: Hologram silver med epoxy mellom.

glassbeadbuzzer.jpg

minizonker.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...