Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

 

Regner med 99.9% sikkerhet at dette er det samme materialet som jeg kjøpte i fjor (side 41, 42 og 43 i denne tråden), og produsenten heter "Le Suh", produktet heter "angel-Wire" leveres i pakker med 10 ark a 20x30 cm, litt ulike farger, jeg har kjøpt hvit og elfenben.. Dritbillig, betalte vel 45 kr pr pakke med 10 ark.  Får du ikke tak i det, så send meg en PM..

 

Morten

 

Det så jo utrolig likt ut ja. Regner med det må være det samme. Fikk du gjort deg noen erfaringer med hvordan det var under praktisk fiske? 45 kroner er jo ingenting for 10 forskjellige farger, så da er det ikke noe å spare på å kjøpe metersvis, er jo begrenset hvor mye av dette man klarer å bruke i løpet av et fluebinderliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

Ok, har et lignende materiale som jeg hadde tenkt å bruke til vårfluevinger, men

fikk en liten følelse på det ikke ville holde mange blindkasta, men jeg kan ta feil.

Det er vel bare en måte å finne det ut på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Regner med 99.9% sikkerhet at dette er det samme materialet som jeg kjøpte i fjor (side 41, 42 og 43 i denne tråden), og produsenten heter "Le Suh", produktet heter "angel-Wire" leveres i pakker med 10 ark a 20x30 cm, litt ulike farger, jeg har kjøpt hvit og elfenben.. Dritbillig, betalte vel 45 kr pr pakke med 10 ark.  Får du ikke tak i det, så send meg en PM..

 

Morten

 

Det så jo utrolig likt ut ja. Regner med det må være det samme. Fikk du gjort deg noen erfaringer med hvordan det var under praktisk fiske? 45 kroner er jo ingenting for 10 forskjellige farger, så da er det ikke noe å spare på å kjøpe metersvis, er jo begrenset hvor mye av dette man klarer å bruke i løpet av et fluebinderliv.

 

 

Intrykket mitt var at det tålte mye, det fliset seg lite opp selv etter å ha vært i en ørretkjeft.  Noen ganger på små kroppsnære vinger, hvor ikke bevelgelse var viktig, la jeg et lett strøk med lakk på, men da blir materialet stivt..  Et par ganger på øyenstikker-imitasjonen så skjedde det at vingen tredde seg inn på kroken under kasting, og da var det litt pirk å få løsnet den, men det er vel større ting i verden å ta på vei for.

 

Men, jeg tror at materialet er greit til enkelte fluer, og er en smaksak.  Det er jo ganske "dødt", og mange foretrekker mest mulig "naturmaterialer".  funket greit på spente spinnere, vingene lå flate og livløse.

 

PS... hver pakke innholdt en farge der jeg kjøpte, men selgeren sa at det fantes "mix"-pakker, som han ikke hadde inne på lager.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har et lignende materiale som jeg hadde tenkt å bruke til vårfluevinger, men

fikk en liten følelse på det ikke ville holde mange blindkasta, men jeg kan ta feil.

Det er vel bare en måte å finne det ut på ;)

 

Laget noen vårfluer, a la "caddis-ving" med CDC og dette materialet... det funket bra.  farget det med tusj...

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men, jeg tror at materialet er greit til enkelte fluer, og er en smaksak.  Det er jo ganske "dødt", og mange foretrekker mest mulig "naturmaterialer".  funket greit på spente spinnere, vingene lå flate og livløse.

 

 

På duns har det vel ikke så mye å si om vinge materialet er litt dødt. Er vel mere viktig hvordan det reflekterer lyset og hvordan det ser ut for fisken. Så kan man heller ha et hackel av cdc for å skape litt liv. Skal ihvertfall teste det ut litt til sommeren. Mulig cdc vingene fisker bedre, men bare en måte å finne det ut på.

 

Edit: La flua i en bolle med vann i gårkveld, og den flyter enda, så den har ihvertfall bestått flytetesten  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hadde en liten lokal Vulgata klekking på en av høytalera mine idag....... ;D

 

Terje!

 

Flotte klækninger du har hjemme, Terje  :D

 

Holder de også til, at der bliver sat AC/DC på højtaleren ?? ;D ;D..eller DAD...CD er i posten til dig !

 

Torben

 

Takker og bukker, Torben :D

De klekket uten musikk i høytaleren, men cd`n er på plass og skal spilles. Kanskje får jeg en klekking til mens DAD eller AC/DC dundrer ut i stua ;D ;D

Har sendt deg en email ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har bidratt i denne tråden. Her er ei skikkelig bombe som skal imitere grandisen.

Skal lage meg noe med litt mer mørk grå kropp også.

 

[attachthumb=1]

 

Flua er 32mm fra bakenden av vingen til krokøyet  ;D

Vingefasongen lager jeg ved å binde inn 3 cdcfjær som hale i ulik lengde.

Ført kort så litt lengre og på topp en litt kortere. Deretter dubber jeg halve kroppen før jeg binder inn

2 nye cdcfjær. Ny runde med dubbing og 2 nye fjær. Tilsammen 7 cdcfjær som er fyldige.

Cdc dubbing i kropp, brunt/grizzly front hackle. Kroppshår fra moose som antenner.

Friser flua som en goddard.

cdc grandis.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Binder påske fluer, forbereder meg til en ukes sø fiske.

 

Har lekt med epoxy i dag og det har blitt noen slike som dette, blir morro å se om de funker (epoxy er noe kliss heeh)

 

post-0-13949854567543_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binder påske fluer, forbereder meg til en ukes sø fiske.

 

Har lekt med epoxy i dag og det har blitt noen slike som dette, blir morro å se om de funker (epoxy er noe kliss heeh)

 

 

 

Kjempeflott reke det der!

Nå skjønner jeg hvorfor rekene mine ikke "svømmer" riktig i vannet.. Rekene skal ha vekten på oversiden av kroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Binder påske fluer, forbereder meg til en ukes sø fiske.

 

Har lekt med epoxy i dag og det har blitt noen slike som dette, blir morro å se om de funker (epoxy er noe kliss heeh)

 

 

 

Kjempeflott reke det der!

Nå skjønner jeg hvorfor rekene mine ikke "svømmer" riktig i vannet.. Rekene skal ha vekten på oversiden av kroken?

 

For at rekene dina skal gå rett vei så må det være mest vekt på den sida av flua som skal peke nedover, flua jeg har lagt ut nå skal gå med krokspissen oppover ;) derfor er det mye epoxy på den sida som skal ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo prøve litt sjø-ørret i påsken så jeg lagde noen børstefluer i stad, vet ikke om de funker, men fikk ihvertfall litt trua på noen av dem.

 

Dette så da ut som noen riktige "killere" Robban! Venter spent på resultat av fiskingen med disse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Binder påske fluer, forbereder meg til en ukes sø fiske.

 

Har lekt med epoxy i dag og det har blitt noen slike som dette, blir morro å se om de funker (epoxy er noe kliss heeh)

 

 

 

Hvordan er flyteegenskapene da?  ;D

 

De er svært dårlige tenker jeg hehe, jeg får unskylde meg med at Halford aldri fisket i sjøen og derfor sikkert tilgir slike synder  ;)

 

Skal bli en trofast disipel fra og med tirsdag den 25 mars hehe iallefal til neste vinter ;D

 

Legger ved en synkeflue til :P

post-0-13949854604873_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Kjempefin artikkel om Libellenymfa til Rune i nyeste Alt om Fiske. Og gode bindebeskrivelser også!

 

 

 

En liten stemningsrapport fra Svenska Flugfiskemässan 2008 (håper det ikke er for OT å legge det her i inspirasjonstråden, i så fall kan innlegget slettes for godt :)).

 

I bilder.

Det er også rom for mye tull i "flugbindergatan" :-) Ved siden av meg: Ted Patlen,  David Gourong og Sergey Utkin i bakgrunnen.

[attachimg=1]

 

Selveste Steve Thornton, mannen bak den nye bokserien Flytyers of the World

[attachimg=2]

 

 

De to italienske kompisene Gianluca og Fabio. Fantastiske fluebindere - den ene superglad i harr og ørret, den andre i sjøørret så de kommer seg ikke på fisketur sammen  ;D

Gianluca (den eldste) elsker forresten den sky ørreten i Hemsila   :)

[attachimg=3]

post-0-13949854616714_thumb.jpg

post-0-13949854617193_thumb.jpg

post-0-13949854617686_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det i litt nymfer her. Har funnet en enkel, rask og solid måte å lage libeller på.

Kommer forresten i AOF nå  ;D

 

[attachthumb=1]

 

Med gummibein...

 

[attachthumb=2]

 

Med mykt hackle som bein...

 

 

Hvordan lager du stripene ? :) Skulle gjerne hatt en bindebeskrivelse på de foressten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det i litt nymfer her. Har funnet en enkel, rask og solid måte å lage libeller på.

Kommer forresten i AOF nå  ;D

 

[attachthumb=1]

 

Med gummibein...

 

[attachthumb=2]

 

Med mykt hackle som bein...

 

 

Hvordan lager du stripene ? :) Skulle gjerne hatt en bindebeskrivelse på de foressten :)

 

Striper med tusj. Sjekk ut siste AOF der har du komplett beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...