Gå til innhold

Helen Bjørnøy og NJFF


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest nicolaj brekke

Her folkens har dere talen fra vår kjære miljøvernminister til vår kjære NJFF under landsmøte 2006.

 

DET ENESTE HUN SIER OM INNLANDSFISKE ER:

"Tilgangen til innlandsfiske og småviltjakt er generelt god, men bør i større grad utvikles gjennom helhetlig driftsplanlegging i samarbeid mellom rettighetshavere, kommuner og brukere."

 

Talen er her:

http://www.dep.no/md/norsk/aktuelt/taler/minister/022001-090184/dok-bn.html

 

Dette virker lovende for vår ørretbestander. NOT.

Jeg vil si at ørret over 1 kg burde være rødlistet i Norge som truet art!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Jeg vil si at ørret over 1 kg burde være rødlistet i Norge som truet art!

 

Hei Nicolaj!

Jeg har et par andre forslag til den rødlista. Gode fiskeforvaltere, og sterke, naturelskende politikere. De som er av den typen at de har forstått at god naturforvaltning er det viktigste her på jorda og en forutsetning for å ønske de kommende generasjonene god tur på reisen, og faktisk ha et håp om at det vil skje.

 

Hva angår Bjørnøy setter jeg en femtilapp på at hun tror at fettfinne er et nedsettende skjelsord om en same eller en person fra Suomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnøy har mistet all respekt i befolkningen for lenge siden, så lite konkrete politiker-uttalelser og GPP i NJFF blir bare toppen av isfjellet...

 

I flg. nye meningsmålninger har hun støtte fra latterlige 2% av befolkningen..

Hun viser gang på gang at hun ikke har innsikt, handlekraft og troverdighet som landets miljøvernminister.. :evil:

 

Men nå hadde jeg heller ikke forventet at miljøvernministeren skulle komme med noe mer konkret i en slik setting som dette heller da. Hun fisker riktig nok én gang hvert år på hytta si, men ørretforvaltning i Norge har hun nok mindre peiling på, naturligvis.. Bjørnøy er nok ingen "nøkkel" til en bedre forvaltning av innlandsfiske. Hun vil aldri ha anledning til å fordype seg i "småpirk" som baglimit, maxmål etc, og dette er ikke hennes jobb heller... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Bjørnøy er nok ingen "nøkkel" til en bedre forvaltning av innlandsfiske. Hun vil aldri ha anledning til å fordype seg i "småpirk" som baglimit' date=' maxmål etc, og dette er ikke hennes jobb heller... ;)[/quote']

 

Hei Flemming!

Nei da, du har rett. Men det er hennes jobb, som øverste myndighet i enkelte saker, å legge styringer for vannkraftregimenes herjinger, jamnfør uttalelser i forbindelse med rødlistearter, bevaring av ville ørretbestander og i særdeleshet de få, gjenværende storørretbestandene i dette landet.

 

Hun har selvfølgelig ikke muligheten til å sette seg inn i hver enkelt detalj innen emnet miljøværn, men hun sitter faktisk ikke på all arbeidsbyrden alene angående dette. Hun omgir seg med et drøss av grå eminenser, og kan således delegere ansvaret for enkeltstående saker nedover i rekkene. Og det kan disse gjøre videre også videre også videre. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tror ikke det spiller noen rolle hvem som er eller blir miljøværnminister når det kommer til våre særinteresser.

Samma ulla hele gjengen.

Nå for tida driver dem jo bare å drikker allikavæl laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Helen Bjørnøy sier det rett ut i Sunnmørsposten i dag at de har priroritert distrikts- og næringsutvikling istedenfor vern i Storfjorden. Det vil EGENTLIG si at de vil ha Storfjorden som oppdrettsfjord. Samtidig går Fjordlaks ut og sier at Storfjorden har verdens beste potensiale for oppdrett pga de naturgitte forholdene. Redaktør i Sunnmørsposten skriver i en rosende artikkel til Bjørnøy at lus på laks er et lite viktig problem siden det er så mye ferskvann i Storfjorden. Jaha???

Kultiveringssjef i Bondalselva som er rangert som den 11. viktigste lakseelva i Norge (pga sin ekstremt store produksjon av smålaks), sier at det sikkert blir siste året klekkeanlegget er i drift. Ingen grunneiere er interresert lenger. Arbeidet er jo forgjeves i lengden.

 

Jeg lurer på om hvis foreksempel de som eier de store Cruiseselskapene hadde satt press på Norges miljøpolitikk i Storfjorden, om det hadde hatt noen virkining. Vil virkelig alle turistene se desse oppdrettsinnretningene på vei inn til verdensarvfjorden Geiranger? Jeg bare lurer. Kommer ikke turistene til Norge for å se det rene og uberørte?

 

Samtidig har det vel ALDRI vært snakket mer om miljøvern noen gang i hele vår tragiske miljøvernhistorie. Vi er mer opptatt å redde regnskoger i Brasil enn å ta vare på vår egen natur. Jeg er flau av å være Norsk i desse dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at miljøpolitikk er og alltid har vært nedprioritert er ikke akkurat noen hemmelighet.

Bare se hva som skjedde med Børge Brende, uten å flagge noe politisk standpunkt vil jeg påstå at han var den beste miljøministeren på lang tid.

Hva skjedde?

Jo, han blei flytta til en ministerpost hvor han kunne drive profittmaksimering.....

Erstatteren var en fyr med like mye autoritet som Titten-Tei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva angår Bjørnøy setter jeg en femtilapp på at hun tror at fettfinne er et nedsettende skjelsord om en same eller en person fra Suomi.

 

 

Bjørnøy har mistet all respekt i befolkningen for lenge siden' date=' så lite konkrete politiker-uttalelser og GPP i NJFF blir bare toppen av isfjellet...

 

I flg. nye meningsmålninger har hun støtte fra latterlige 2% av befolkningen..

Hun viser gang på gang at hun ikke har innsikt, handlekraft og troverdighet som landets miljøvernminister.. :evil:

[/quote']

 

Hun har iallefall mistet all respekt fra meg for leeenge siden!

Her i Oslofjorden godtar hun giftslamdumping, og sier at det beste er å tømme dritten ut i fjorden er det beste, men i Drammen der hvor hun bor selv, protesterte hun på at de skulle gjøre noe sånnt :evil: ](*,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva angår Bjørnøy setter jeg en femtilapp på at hun tror at fettfinne er et nedsettende skjelsord om en same eller en person fra Suomi.

 

laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

 

Skulle gjerne sett Børge Brende som Miljøverminister mye lengre!!

Godeste Bjørnøy er jo en skam for samfunnet! I mine øyne mistet hun troverdigheten allerede under behandlinga av eiendomssalget på Hardangervidda..

http://ukeavisenledelse.no/cgi-bin/ukeavisen/imaker?id=117755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
I mine øyne mistet hun troverdigheten allerede under behandlinga av eiendomssalget på Hardangervidda..

 

Hei Lars!

 

Det nok mange som gjetta på hvor kursen var satt allerede da ja. Selve stillingsbetegnelsen "Miljøvernminister" er fryktelig misvisende. Realiteten ligner vel mer på "tilrettelegger for at næringslivet skal kunne gjøre som de vil på en så sleip måte at de som er for naturvern ikke skal skjønne hva som skjer før det er for sent-minister.

 

Det Flemming skrev om at det kun er to prosent av befolkningen som synes hun gjør en god jobb tyder vel på at det er ca. to prosent av befolkningen som har sterk tilknytning til industrien. To prosent støtte i befolkningen? Er det en negativ norgesrekord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatteren var en fyr med like mye autoritet som Titten-Tei.

 

Det der var vel ikke særlig pent sagt ovenfor Titten-Tei :?

Titten-Tei hadde sin funksjon, og banket en del sunne verdier inn i mitt hode da jeg var liten :D

Bjørnøy derimot burde holdt seg til Kirkens Bymisjon, der hun gjorde en god jobb for de svakeste i samfunnet. Nå sitter hun bare som et redskap for eierinteressene i norsk naturforvaltning.

Det største problemet for innklandsfisket er at det ikke er "pop". Bellona, N&U og de andre organisasjonene engasjerer seg lite i ørretens ve og vel fordi de gir lite eksponering og klingende mynt i forhold til laks og fiskerinæringen generellt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prata om arvtageren etter Brende sikta jeg til K.A Hareide.

Hva Bjørnøy anngår så har jo dama autoritet så det holder,

hun mangler derimot en del andre essensielle kvaliteter..

 

MEN tilbake til saken:

Jeg har ikke noen lang innsikt i hvordan NJFF har jobba, men det er det sikkert noen andre her som har.

Så spørsmålet mitt er:

Er det noen som husker å ha hatt ett inntrykk av NJFF som en god interesseorganisasjon

og når dette evt. endra seg?

 

Jeg har en liten teori om at litt av makta forsvant sammen med fisketrygdeavgifta og dermed også litt av engasjemanget sentralt i NJFF.

 

For lokallagene jobber jo såvidt jeg har fått med meg stort sett ganske bra.

Understreker at dette kun er en teori uten rot annet enn min (beskjedne)tankevirksomhet,

så at dette kan være riv ruskende gæernt er jeg forberedt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnøys første uttalelse til pressen etter at hun var innsatt som ny miljøvernminister, var at dersom regjeringen ikke klarte å løse fattigdomsproblemet i Norge i løpet av de neste 4 år, ville hun lenke seg fast utenfor Stortinget. :roll:

 

Hun gjorde en kjempejobb for Kirkens bymisjon, men miljøverndepartementet var vel neppe riktg sted for henne. Der har innsatsen, dessverre, vært mildest talt slækk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prata om arvtageren etter Brende sikta jeg til K.A Hareide.

Hva Bjørnøy anngår så har jo dama autoritet så det holder' date='

hun mangler derimot en del andre essensielle kvaliteter..

 

MEN tilbake til saken:

Jeg har ikke noen lang innsikt i hvordan NJFF har jobba, men det er det sikkert noen andre her som har.

Så spørsmålet mitt er:

Er det noen som husker å ha hatt ett inntrykk av NJFF som en god interesseorganisasjon

og når dette evt. endra seg?

 

Jeg har en liten teori om at litt av makta forsvant sammen med fisketrygdeavgifta og dermed også litt av engasjemanget sentralt i NJFF.

 

For lokallagene jobber jo såvidt jeg har fått med meg stort sett ganske bra.

Understreker at dette kun er en teori uten rot annet enn min (beskjedne)tankevirksomhet,

så at dette kan være riv ruskende gæernt er jeg forberedt på.[/quote']

 

Var Hareide jeg hadde i tankene også (forøvrig glimrende parodiert av H. Eia)

Hvor du ser autoriteten til Bjørnøy er jeg midlertidig usikker på, men delte meninger er det om mangt.

Mange år siden jeg selv var innvolvert i noe som hadde med NJFF å gjøre. Satt lenge som ungdomsrepresentant i ei lokal jaktforrening, men ble motarbeidet både lokalt og fra NJFF. Gubbeveldet er (var) enormt og tungrodd, og kapitalen går foran alle andre hensyn. NJFF er for private rakfiskprodusenter og store grunneiere med store elgkvoter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en fyr fra NJFF innom såvidt det var på en annen tråd der forbundet også får mye kjeft, men det ble med det ene innlegget. Vi som er opptatt av innlandsfiske er tydeligvis ikke verdt mye oppmerksomhet. Enda verre er det at

hverken NJFF og lokale såvel som sentrale myndigheter ser verdien av og potensialet i å ta vare på og utvikle dette.

 

Innlandsfiske blir kanskje ikke tatt alvorlig før de har greid å ta knekken på den siste lakse-stammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Mange lokallag i NJFF som jobber og gjør en glimrende jobb for innlandsfiske i Norge.

 

Men om dere ønsker mer fokus på innlandsfiske, meld dere inn i NJFF og lokallag og begynn å jobb for det. Dumt å sitte på sidelinja å sutre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
Mange lokallag i NJFF som jobber og gjør en glimrende jobb for innlandsfiske i Norge.

 

Men om dere ønsker mer fokus på innlandsfiske' date=' meld dere inn i NJFF og lokallag og begynn å jobb for det. Dumt å sitte på sidelinja å sutre :)[/quote']

 

Det er denne kulturen i NJFf jeg er imot. "Ikke sutr, begynn å gjøre noe i NJFF." Jeg vil ikke gå igjennom noe NJFF for å få til noe. Dette er etter min mening et nasjonalt ansvar og miljøproblem, som folk langt lenger oppe i systemet burde ta fatt i. Se på f.eks fish and game i NZ. De får det til. Hvorfor går det ikke an her? Jo, pga NJFF. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et problem at som medlem i NJFF bidrar du til å opprettholde en medlemsmasse i en nasjonal organisasjon som i mange saker står for prioriteringer og verdier du ikke kan identifisere deg med. F.eks.: NJFF med xxxtusen medlemmer går inn for å redusere ulvestammen i Norge.

 

Samtidig som samme sentralorganisasjon - på nasjonalt plan - gir f... i innlandsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yardbird og Brekke har gode poenger her.

Mitt inntrykk er at de lokallagene som jobber aktivt med forvaltning kun er en del av NJFF for medlemsfordelene. Middler til kalking og diverse andre kultiveringstiltak kanaliseres gjennom NJFF, så det å være medlem blir et nødvendig onde.

I tillegg er NJFF oppgjennom blitt beskyldt for å sitte i lomma på AP, og sogar bruke sin makt negativt for å endre reguleringsvedtak i.f.m. hyttebygging. Om det er hold i disse påstandene skal ikke jeg ta stilling til, men om så er tilfelle er det uheldig da politisk nøytralitet er en forutsettning.

Jeg tror en motvekt til NJFF ville være sunt, men jeg tror det blir en vanskelig kamp, da medlemsmassen til NJFF er formidabel, og røttene trolig strekker seg lenger inn i de politiske kretser enn sunt er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Godt poeng Tyrving. NJFF oppfører seg på mange måter som et politisk parti. Siden de også er en "høringsinnstans" så har de enorm makt og påvirkningskraft i forskjellige saker som kommer opp. Som et poltisk parti så må de (som alle andre parti), gi litt og ta litt i forskjellige saker. Da blir det lett slik at : "ja vi støtter dere i å bygge ut kraftverk i det aktuelle området, hvis vi får mer i kalking i det området. " Dette kaller ikke jeg en interresseorganisasjon.Det er mer en organisasjon som forvalter makt og penger. Og makt og penger er essensen i all politikk. Jeg vil ikke være medlem i et slikt parti, og for å komme inn på tråden her: Det er for meg HELT uforståelig at NJFF og Helen Bjørnøy ikke kan samarbeide på en skikkelig måte og få til selvfølgeligheter som: Forby all kilenotfiske etter laks, opprette nasjonale laksefjorder ALLE steder der det trengs, (og ikke bruke det som byttemiddel politisk slik som med Storfjorden), få til en skikkelig innlandsforvaltning av våre sårbare elver som har et overbefolkningsproblem, kvitte seg med alle særinterressene som hindre Norge i å drive et skikkelig miljøvern og ta det faktum at turister kommer til Norge for å oppleve det uberørte og rene alvorlig og ikke for å komme til Oslo (slik mange politikere tror) for å se en forfallen by som etter min mening ligner mer på en middelmådig østblokkby uten noen arkitektonisk plan). Når oljen tar slutt så er det ikke solcellepaneler vi skal leve av. Det blir turisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest nicolaj brekke

Tenkte å blåse litt liv en gammel tråd her. Hva synes dere om at Bjørnøy har fått fyken? For å sitere Fredrik Hauge: Jeg hadde ikke bruk for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å blåse litt liv en gammel tråd her. Hva synes dere om at Bjørnøy har fått fyken? For å sitere Fredrik Hauge: Jeg hadde ikke bruk for henne.

 

Glimrende!  ;D

 

Nå viser det seg kanskje at så mye som 1/3 av giftslammet som dumpes utenfor Malmøykalven har forsvunnet også... >:( Bjørnays "ufarlige" giftdumping kan se ut til å få fatale følger for fjorden... >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå viser det seg kanskje at så mye som 1/3 av giftslammet som dumpes utenfor Malmøykalven har forsvunnet også... >:( Bjørnays "ufarlige" giftdumping kan se ut til å få fatale følger for fjorden... >:(

 

Denne saken er betent, men giftdumping kan aldri være uten risiko. At de velger å legge avfallanlegget innerst i fjorden som fungerer som rekreasjonsområde for 700.000 mennesker i Oslo og Akershus er komplett uforståelig og uforsvarlig uansett. Her kan det bli rikspolitisk skandale om det viser seg at ting er ute av kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Er det ikke noen klovner i Oslo bystyre som har et klart ansvar for giftdumpingen i Oslofjorden??

Litt merkelig å legge all skylden for miljøproblemene i Norge på en person, etter mitt syn :rolleyes:

 

Det finnes partier i detta landet, uten å nevne navn som ikke løfter en forbanna finger for å gjøre en millimeter innsats

for miljøet. Merkelig at disse slipper elegant unna i miljødebatten, mens Helen Bjørnøy får all skylda............kan ikke se at noen av dem

har forsøkt å spille på lag når det kommer til miljøspørsmål......

 

Visse partier som fikk stor oppslutning på ffs sin valgmåling ville ha voldtatt miljøarbeidet i detta landet i årevis fremover, å fått

Helen Bjørnøy til å fremstå som en miljøguru. Med dissa folka ved roret skulle vi som er glad i elver og vann måtte tilbringe tusenvis

av dugnadstimer for å holde liv i våre vassdrag.

 

Kan jo bare tenke seg til hvordan Renaelva ville se ut med visse partier i ledende posisjoner. Tipper forsvaret hadde tatt over hele elva for flere år

siden. Vi vet jo hvor forsvars vennlige en del av disse partiene er...........

 

Gud hjelpe oss alle sammen...... :o :o :o

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...