Gå til innhold

Hvilket Airflo ridgeline?


Bananlars

Anbefalte innlegg

Har skrsvet om mine relativt ymse erfaringer med Airflo Ridgeline liner tidligere.

 

Idag har eg prøvd Tactical Trout for første gang, på min Winston BIImx #5 (rask stang).

Denne er herlig med Sharkskin, og nå er jeg meget godt fornøyd med tactical trout linen også...dog kun til kasting, men det som slo meg var at den ble dradd av snelle hvor linen hadde lagt siden ifjor høst, ifølge eieren. Var få spor av det :)

 

Ladet stangen godt, og var rett og slett en herlig glid i det hele. Opplevde den sågar som "stabil", hva nå den enn måtte bety.

Så denne anbefaler jeg selvsagt...de som har fisket med den ser ut til også å like den, det er nesten dumt at jeg ikke eier en selv...kanskje en ny line for meg i #3, siden jeg har så mange andre i #4 og oppover??

Så til alle som har anbefalt denne, skjønner dere godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Lars M

Var ute og prøvde Sixth Sense i forgårs. Flott snøre, men Ridgeline Tactica Trout troner nok lenge enda.

Dessuten har den ferdige løkker...... som ikke sjenerer. Der har bl.a. Rio noe å strekke seg etter ;-)

 

Prøvde forøvrig snøret på min LPXe 9' #6 4-delt (forrige geneasjon) og den nye LeCie 9,6' #6 MF.

Sistnevnte var ei rolig, dyp og arbeidsvillig stang.

Guideline har gjort mye riktig i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte et (brukt) Ridgeline Presentation #4 snøre og liker det veldig godt. Presenterer bra, selv på lange kast og det skyter godt (som alle Ridgeline...) ferdig-løkka røyk her om dagne, så det blir en ny hjemmelaget bendsling-løkke på meg.

det at løkka røyk er det eneste jeg har å utsette på dette snøret...

 

Har sammenlignet det med SA GPX #4 og Ridgeline Extreme distance - Presentation vant helt klart :D

kun min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tactical Trout er et av snørene jeg vurderer når jeg skal kjøpe meg et nytt snøre til "indianerfiske" i trange småbekker med BIIt'en min, og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har vegd snøret i klasse tre og fire, slik at jeg kan vurdere om jeg eventuelt bør gå ned en klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk en ridge line av han som hadde designet lina for noen år siden...i våres brukte jeg den endel...har i det hele tatt fått sans for AIRflos nye ting...det lille jeg har prøvd...kjøpte meg også 4 emerald masters "DT" 7ere. en kanon line for meg...så jeg håper det blir fler airfloliner etterhvert.....jeg snudde klumpen på min ridge line, slik at den ble som en ca16m lang "triangeltaper" dette satte jeg på min 11 ' #5/6 CLAN..lina er en #6 , utrolig fin til lange speykast, og overhodæ kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt min Ridgeline Presentation (klasse 5) siden i fjor vår/sommer, men mener å huske at jeg opplevde at løkka slo litt i overrullingen, ja. Heldigvis er Airflos Power Core hul og lett å jobbe med, så hvis jeg ender opp med Tactical Trout i klasse 3 eller 4, så ryker definitivt fabrikkløkka til fordel for min egenkomponerte Brummell Loop med Plasti Dip coating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg løkkekobling på grunn av den økte fleksibiliteten dette gir, og med de hjemmesnekra løkkene mine får jeg en veldig kompakt og strømlinjeformet kobling - spesielt i kombinasjon med en tvinna leader med shorb loop i butten :)

 

Ingen som har noen formening om vekten på Tactical Trout utover kommentarene som allerede er postet tidligere i tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antagelig, men husk disse produktene skal også håndteres av slike som deg og meg...snart må vi ha løkker på flerfoldige desimeter for å klare å tre fortommen igjennom...det er mulig å lage bittesmå løkker selv..i know...se på visse silke liner..løkker og knuter er kunst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lettere å lage en stor flue kontra en liten......tror det er det samme med løkker også......i syvende og sisk økonomi

Det har nok ikke noe med det å gjøre. Snarere at det er enklere å håndtere knuter, løkkekoble ulike fortommer. Husk at de skal kunne kobles med polyleaders og andre typer fortom.. Når jeg brukte de linene så var jeg akuratt samme oppfattning som Tormod. Hadde gutta i Wales synes at mindre løkker var bedre så hadde de laget dem slik. De er langt i fra ukompetente der borte. Om man bruker slukknute for å feste fortommen i løkka så trenger man ikke store saken. Men det er heller ikke noe hinder at den er litt større når den skal gå ut gjennom ringene. Den strekker seg jo og blir smalere med vekt i andre enden.. Slike løkker er good stuff, skulle ønske jeg hadde slike på alle mine snører.

 

Vekten på tactical er helt standard..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville du brukt denne til tørrfluesnik fiske på stille vann også rune? jeg er jo ikke motstander av løkker, slik du beskriver det..det er jo en av de store fordelene med feks den klassiske powertaperen og andre klumper..at man kan skifte og ordne on the fly...

personlig bruker jeg løkker i saltvann og til gjedde...mitt klumpfiske er faktisk primært tørrflue på stille vann. hvis jeg må kaste pent og "langt"

med litt vanskelig bakgrunn synes jeg klumper er suverent best..da er fortommene temmelig lange og sitter som regel en stund så da liker jeg nåleknute...thats me..jeg liker 50flattbeam eller link.meget viktig for god strekk og presentasjon. klump 9-10 meter #7ca  og 7-8 m fortom.

bra oppsett for nordmarka..

ellers har jeg brukt bla ridgelinen og annet airflo i år.., som du kanskje har sett.. jeg synes de er meget bra...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven,

 

Joa, jeg har brukt løkker til tørrfluefiske på stille vann også. Synes det fungerer helt greit.

Jeg har så lange fortommer at den ekstra energien som evt. ligger i løkka blir ganske godt dempet.

Men det hender jo at jeg bruker nåleknuten eller bare trer fortommen gjennom lina og har på litt superlim. Det blir den absolutt fineste koblingen.

Bare husk å rubbe de 2 cm som skal ligge inne i snøret, 100 papir er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann...ja, det blir fint..men jeg har aldri fått til det der..kjenner du sverre scheen? det gjør du selvsagt..han er rå på skjøting og slikt...var iallefall....han er jo temmelig voksen nå..utrolig hyggelig mann...

Nei, kjenner ikke Sverre. Man bare bruker en nr 9 synål og trer den baklengs igjennom snøret og ut. trer inn spissen på fortommen og drar den gjennom. Trekker til buttenden er nesten igjennom snøret.. pusser litt med papir, kliner lim på det og trekker igjennom... og kapp.

Jeg fikk en DVD med Dave Whitlock som lager massevis av knuteløse koblinger, så den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...