Gå til innhold

Hva ser du mest fram til???


Anbefalte innlegg

Nå når sesongen i noen deler av landet er rett rundt hjørne (og i for så vidt i gang); hva ser du mest fram til? Er det teppeklekkinga av Auri'en i lureelva, det sosiale samværet med fiskekompisene, å få være helt alene langt inne på fjellet, myggfisket, lurerøyene i den lille elva bak fjellet øst for vesterfjell, den store brune under hengebjørka helt inne ved den andre bredden, 100 grammeren den unge håpefulle får på tur med deg, midnattsola, ja hva er det?

 

Jeg for min del ser veldig fram til at isen begynner å gå, og jeg kan lure utpå de første myggimitasjonene. I tillegg til den faste røyeelvturen, og turen til snittvekt-på-2-kilo-hvor-du-kan-spotte-fisken-vannet i siste halvdel an juni. Egentlig ser jeg vel bare fram til å få fiske med flue igjen!!!

post-331-13949848768012_thumb.jpg

post-331-13949848768501_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooh...frekke bilder!  :o

 

Tror det blir det blir mange høydepunkter denne sesongen. Den mest spennende turen er definitivt den/ de første turene når man ikke engang vet om isen er gått. Men i år er det lagt opp til tre litt mer ambisiøse fisketurer:

 

1. En uke ørretjakt i nordmarka i vulgatatiden

2. En uke i Dividalen på seinsomeren

3. En uke på Laksfjordvidda på einsommeren

 

Blir det ikke kilosfisk på tørt i år blir opplegget mer ambisiøst neste år  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg ser frem til å fiske i alle goelvene her på nordvest, s&F, oppland, hedmark, trøndelag, nordland, troms og kanskje finnmark, definitivt island og kanskje avslutte med en tur til NZ før året omme.

 

post-367-13949848771067_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er så vanvittig mye å se frem til, men jeg skal prøve..........

Jeg ser frem til å slippe meg ut i min kjæreste eiendel, Dagger`n.....og alle padleturene til kjente og ukjente plasser........

Jeg ser frem til døgnfluenes tusenårs rike..................

Jeg ser frem til å treffe igjen alle de hyggelige menneskene som ofte slenger nedom Persvika.................

Jeg ser frem til alle kveldene rundt bålet, med gode fiskevenner og gode historier...................

Jeg ser frem til å sitte langs elva i stummende mørke å bare nyte den blodrøde himmelen og den mer eller mindre totale stillheten....................

Jeg ser frem til å sitte på verandaen på hytta med bindestikka, mens jeg skvetter til hver gang jeg hører eller ser et vak ute på elva..................

Jeg ser frem til fluebinding sammen med Preben og andre som setter seg ned rundt bordet på den lille verandaen............

Jeg ser frem til å treffe Henning, Are, Rune og alle andre som dukker opp i Rena til sommeren.

Jeg ser frem til Villmarksmessa i Vikingskipet, gleder meg som en unge til å sitte der hele helga å binde fluer, teste stenger, sjekke ut nytt gadget etc.......prate med folk........

 

.......det er så mye å se frem til. Kunne tida bare gå litt fortere akkurat nå så vi kom oss dit snarest..............deretter kan tida gå laaaaangsoooomt................

 

Terje!

post-0-13949848771551_thumb.jpg

post-0-1394984877204_thumb.jpg

post-0-13949848772411_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 -påsketur i telt med familien for å fiske SØ i sol og stille

2 -isen forlater "mitt vann" og myggen får fram de første vakene slik at jeg kan fryse ballene av meg i flyteringen mens jeg forsøker å lure dem med små cdc-mygg

3 -marginata og mygg klekker i "det hemmelige" vannet oppe i høyden. Jeg klarer å lure den store i myrkanten som "vant" i fjor

4 -vulgataene i marka og noen late dager med hele familien i telt ved gromvannet med vulgatafiske og kos

5 -laks/sjørøyefiske i Finnmark i overgangen juli-august

6 -polymus-harving i marka når høsten begynner å sige inn over skogen

 

og alle de andre naturopplevelsene med fiskestanga som venter........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Gler meg så eg blir kvalm til å reise til Rena til sommeren. Ligger "litt" svett an med tanke på fluer, men eg tror det skal gå greit. Gler meg til å fylle Passaten til randen av fiskeutstyr og peise avgårde.....eg og fiskekompisen. Ellers gler eg meg til å fiske med lett utstyr på de småfiskene eg har her med 0.10 spiss og mikromyggfluer.

ja........eg gler meg til å fiske med flue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye!

Gleder meg først og framt til det første vaket ( er noe spesielt med dette) (og det er ikke langt unna! Isen er gått, nattetempen ligger på 6 grader og dagtemperatur på 10 grader, bare vinden roer seg nå så er fisket i gang!!!)

Gleder meg til fisketurer med gode kompiser og dama

Gleder meg til å jogge alene til fjells, lage noe mat og jakte på vakende ørret i små fjellvann!

Gleder med til å møte titanic igjen! (Titanic er en ørrett på rundt 2kg som har drevet gjøn med meg i 2 år nå i et lite vann på fjellet)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det er så mye!

Gleder meg først og framt til det første vaket ( er noe spesielt med dette) (og det er ikke langt unna! Isen er gått, nattetempen ligger på 6 grader og dagtemperatur på 10 grader, bare vinden roer seg nå så er fisket i gang!!!)

Gleder meg til fisketurer med gode kompiser og dama

Gleder meg til å jogge alene til fjells, lage noe mat og jakte på vakende ørret i små fjellvann!

Gleder med til å møte titanic igjen! (Titanic er en ørrett på rundt 2kg som har drevet gjøn med meg i 2 år nå i et lite vann på fjellet)

 

Hehe. Kjenner meg igjen der. Den gleder jeg meg også til. Har en del slike titanicfisker selv. En som (størrelse ukjent over tre kg) har lurt meg lenge. Det er tre år siden jeg først oppdaget denne fisken, eller at det var fisk i det hele tatt i dette vannet. Et lite myrtjern, men med steinbunn. En kveld i slutten av september så jeg det største vaket jeg noen gang har sett. Ringene bredde seg utover hele vannet som om noe hadde kastet en ti kilos stein i vannet. Siden det har jeg komt tilbake med jevne mellomrom. Har sett den vaket hver gang jeg har vært der, men ikke f.. om den tar det jeg serverer. Men kanskje i år??? Hadde vært artig å høre om andre som har slike trollfisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært artig å høre om andre som har slike trollfisker.

 

Har det nevte vannet i innledningen her, hvor nesten alle fiskene er slike trollfisker 8) 8) I tillegg går de ofte inne på en grunne som er ca 2 meter på det dypeste, med lys sandbunn. Ganske spennende når en slik ubåt kommer rolig mot stedet flua ligger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne turen til den lille Danica elva hjemme i Trøndelag (selv om det nesten bare er småfisk der. Der er en 400 grammer stor!), og den litt større elva der, med alle de fine klekkingene som de to elvene har... Alltid et høydepunkt!

 

Og så at eldstedattera (5) skal fiske med flue for nesten første gang!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med meg 2stk opp til vannet i 2006 for å vise dem titanic. Og de ble mildt sagt målløse. Vi satt å fulgte med når de store vårfluene klasket på vannet og vi kunne telle ned til når titanic kom opp for å ta dem. Ved første vaket var det ingen som sa noe. Jeg gløttet bort på mine fiskekompiser og de satt der med vidåpen munn og øyne store som biljardkuler. Det er noe helt majestetisk over denne fisken, og jeg håper jeg får beundre den på nært hold snart. I år tar jeg iallefall med med videokamera så flere kan få vurderer hvor stor denne fisken kan være om jeg ikke klarer lure den da!

 

ps: ser bare ut til at den tar de store vårfluene som hopper litt på vannet. Noen som har tips til hvordan en kan få flua til å hoppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det skal ikke vere noen problem. tar meg ca 1.5 time til haugesund. Du kan berre sende meg ein PM eller på msn, så kan vi avtale ein tur. Hadde vert kult det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det må vel bli hovedturen i juni/juli.

Ingenting er som å kaste seg ned i lyngen etter mange timer med tung sekk, sette på kaffen og konstantere at myggen er på plass. For så å skue utover Drømmevann, Myggvann, Møkkavann, Røyevann eller Pistolvann og vite at i alle finnes både ørret og røye på flerfoldige kilo. Så tenker man på at man har en hel uke til rådighet.... Det ser jeg frem til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 7 dager i midten av juli sammen med min far på Ringvassøy-fjellet. Hovedsakelig tørrfluefiske etter slunken og småfallen brunørret... ;D

 

2. 10-12 dager i Finnmark i begynnelsen av august. Hovedsakelig tørrfluefiske med lett utstyr (#2-5) etter laks og sjørøye i små, glassklare finnmarkselver 8) 

 

3. 7 dager med "spottefiske" i slutten av juni i et av Sørlandets beste brunørretvassdrag. Bare nyte livet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prøve min aller første Bellyboat på gromplasseme i elva der jeg i fjor ikke nådde helt fram.

Feite Danica-klekkinger.

Aurivilli-tida på gromplassene mine.

Å hilse på fiskeplassene som jeg har hilst på hvert år de siste ti årene.

Å ha med dattera på markfiske og vite at hun en dag, når hun blir større, også skal få oppleve det riktige tørrfluefisket.

Å komme hjem fra årets plikttur til syden med fruen (ferdig med investeringa!)

Når sesongen går mot slutten i august, vite at det snart begynner en ny sesong med hunder, skogsfugl, ryper, jakt og fluebinding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Øyeblikkene i sakte film :) ,øyeblikkene hvor du kan følge stor fisk løfte seg fra bunnen og gape over flua di og verden føles som den står nesten helt stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...