Gå til innhold

Anker til Bellyboat?


skogrypa

Anbefalte innlegg

Hei.

Har bestilt bellyboat (trodde aldri jeg skulle nedverdige meg til denslags!)som skal brukes bl.a. i sakteflytende elv. Har hørt det er greit med anker (som ikke setter seg fast). Lurer på beste løsning på dette. Er det f.eks. nok med ei femkilos flat vekt beregnet på vektstang,  eller må man ha annet for hånden? Hvor langt tau anbefales som minimum? Setter pris på gode råd fra erfarne badering-brukere!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke litt av hvert til anker. Jeg har "kjørt" mye belly i elv og har brukt en vedsekk. Kjøpt på Felleskjøpet og laget av strie. Du bør ha ganske langt tau 15-20 meter. Fyll opp med stein som du finner ved elva. Er det litt fart kan du fort få behov for mellom 8-10 kg.  ;D Den som bruker kajakk har behov for 1/3 del av det bellyboatbrukeren må legge i for å ankre opp.

 

Viktig å ikke legge ned ankeret rett ovenfor fisken. Ankre opp i god tid og slepp deg ned mens du strammer opp til du stopper forsiktig. Oppankringen kan skremme fisk i ganske stor omkrets. Jeg har sett 100m strekker blitt døde etter uforsiktig oppankring!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Fikk bruk for anker på en fisketur i fjor og vi endte opp med å bruke et par sokker som vi fylte med stein og en 10-12 meter med nylontau ;D Funka det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis kjøpte oss vaskeposer og fylte disse med stein. Bandt hele stasen fast i enden av et 10 m langt nylontau.. funka i ett par dager, men etter hvert begynte posene og revne!  :-\ (kanskje ikke så uventet).. 

Skal man på en dagstur/helgetur funker det med vaskeposer, om man ikke har noe annet.

Må vel prøve å finne en bedre løsning til sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bruk for anker på en fisketur i fjor og vi endte opp med å bruke et par sokker som vi fylte med stein og en 10-12 meter med nylontau ;D Funka det :rolleyes:

 

Joda, det funker nok til én oppankring eller to... ;D

 

Jeg har ødelagt både soveposetrekk og en T-skjorte fordi jeg ikke hadde husket å ta med en sterkere pose. Ankerposen får kjørt seg skikkelig hardt dersom det er litt tung strøm og steinete bunn. Det beste er å bruke en "flettet" striesekk e.l., slik Rune skriver. Slike sekker tåler en god del julig og friksjon mot steiner før de revner, men det kan allikevel være smart å ha en ekstra i bilen..

 

Fordelen med en pose fremfor en manual/ vekt er at du kan fylle opp posen med akkurat så mye stein som er nødvendig til den vannstand/ strømforhold som råder akkurat der og da. Det er ganske tungt og meningsløst å drasse på 15kg stein i bellyen, hvis strømforholdene tilsier at du klarer deg med 5kg.. :D

 

Et annet tips er å feste en karabinkrok på hver side av bellyen slik at du ved en håndvending kan vri bellyen rundt og feste ankertauet i karabinkroken for å ligge sidelengs på elva. Jeg synes dette er behagelig hvis man må kaste langt og 90 grader på elva. Det er ikke særlig lurt å ankre opp rett ovenfor en fisk, så kasting 90 grader til sidene og skrått nedstrøms blir nødvendig. At bellyen ligger sidelengs på elva gjør da at man sparer ryggen en god del for vridning...

 

Å ha langt tau er en fordel. Da kan du ankre deg opp langt ovenfor en vakende fisk, vente litt, og så slippe deg langsomt ned mot fisken uten å skremme den.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Fikk bruk for anker på en fisketur i fjor og vi endte opp med å bruke et par sokker som vi fylte med stein og en 10-12 meter med nylontau ;D Funka det :rolleyes:

 

Joda, det funker nok til én oppankring eller to... ;D

 

 

 

Skjønner ikke hvilke sokker du kjøper, de holdt jo en hel dag ;)

Nei da, de var ganske hullete etter en stund. Men vi hadde ikke annet for hånden akkurat da, så da var det knall.

Skal finne meg en 40L vedsekk til formålet, eller finnes de  mindre størrelser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Körte med biltemas mini drägg 0,7 kg i fjor! Funka helt ok i vinden ved Dynekilen. Har ingen erfaring med elv!

 

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=339&iItemId=87795

 

Dregg fungerer på ingen måte i elva. Hadde en spesialdregg for bellyboat i noen få timer. Enten sitter det, eller så så sitter det ikke. Når den omsider fester seg..... ja så sittern! Bellyn gikk opp i horisontalen, og det hele endte med at jeg måtte skjære ankertauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som JK skriver mye leven med metallanker. Det fungerer helt super på kajakk, der bruker jeg også slike. Men på belly virker det ikke like bra. Et anker med større flate og gjerne litt polstret er bra. Presset på en flytering er meget stort kontra kajakk som nesten ikke trenger noe vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Kom over denne gamle tråden når søkte på kajakk for å lese meg opp litt på emnet. Ser dere skriver at dere bruker bellybåt i elv.. Hvilke elver er det snakk om; hvilke strømforhold takler dere med belly? Greit nok å bare la seg bli tatt med strømmen nedover, men hva når man skal opp elva igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...