Gå til innhold

Streamstix stanga


Gallok

Anbefalte innlegg

Gjest Teton

 

Men jeg syns det er dumt når folk lager en link her å spør spesefikt om ei stang eller to, og at det da kommer svar på noe helt annet!

Les hele tråden en gang til! har jeg anbefalt mine stenger her?? Nei! Blir bare lei av at ikke folk kan holde seg til tråden!

 

Vel som jeg har sagt tidligere så er jeg overhodet ikke i mot at bransjefolk svarer på slike tråder.MEN du kan ikke forvente at alle godtar det som serveres fra de som har tilknyttning til bransjen.Noen har lavere "smerteterskel" når det gjelder hvor mye og i hvilken grad budskapet fra den enkelte  bærer preg av reklame.Det er faktisk flere måter å si en og samme ting på.

 

Og ikke blir det bedre når en prøver å "skjule" sin tilknyttning til bransjen ved å si at man ikke jobber der eller tjener penger på det.Det blir for dumt , og gjør bare det hele  verre og styrker ikke troverdigheten.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har nå sittet og lest igjennom hele tråden.  For det første... det virker jo på meg som helt klart at  Streamteam-gutta er inhabile, ingen tvil om det.  Når det er sagt så synes jeg ikke de har gått over streken på noen måte..virker på meg som de har klart å balansere svarene sine på en bra måte i forhold til trådstarters spørsmål, ihvertfall frem til tråden skled ut. Det eneste dere i Streamteam eventuelt kan kritiseres for i mine øyne.. er at dere ikke respekterer moderatorer, samt at dere er litt slappe med å belyse bakgrunnen deres....  Dette er vel ikke noe demokrati..her har vi vel regler å holde oss til som ellers i elva..uansett om vi er enige eller ikke.  :)

 

Dersom dette ble litt usammenhengende, skyldes det nok at jeg jobber meg igjennom en 18 års Glenlivet.. Skål gutter!  ;D ;D

 

Ellers veldig enig med Erik i at det nå ser ut som vi trenger en skikkelig klekking..he-he.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere ikke respekterer moderatorer, samt at dere er litt slappe med å belyse bakgrunnen deres....  Dette er vel ikke noe demokrati..her har vi vel regler å holde oss til som ellers i elva..uansett om vi er enige eller ikke.  :)

 

skål!

 

correctomundo, og vel talt! :)

 

forskjellige elver har forskjellige regler også (og pris! ;D). forhold deg til dem eller la være å delta.

 

skål!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

habilitet og objektivitet er et område som lett blir litt subjektiv bedømt, særlig ens egen ( av og til har jeg en følelse av at det er bare meg som er objektiv).  Det eneste som fjerner en kanskje total ubegrunnet mistanke om "snikeklame" er å være totalt åpen og svært tydelig på forholdet, uansett hvor lite det er, fra første bokstav.

 

Morten  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

spesifikt eller ikke; hvis det er ingen habile som kan/vil svare, så får trådstarter spørre et annet sted (kanskje gjennom en pm til dere?). det betyr ikke at det dermed er fritt frem for bransjefolk å anbefale noe som de har tilknytning til. har du et snev av tilknytning mot et merke/firma, så er faktisk det eneste du kan gjøre er å snakke pent som et annet merke/firma, og kun det  >:(.

Bare for å klargjøre et en ting: Er det forskjell på Kong Salomo og Jørgen hattemaker eller er det likt for alle?

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=1165.0

Det er altså administrator som legger lista er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Erik Eikre skrev:

Det tillates derimot at andre brukere av forumet blander seg inn i tråden med å svare at ingen av stengene er gode i det hele tatt og at han bør finne noe annet. Hvor stor erfaring har disse og hvor objektivt er svaret? Inhabil? Er det ikke vanlig norsk folkeskikk å holde kjeft hvis man ikke har noe positivt å si? Eller forklare hvorfor andre produkter er så fortreffelige.

 

Erik, det blir i det første innlegget i denne tråden stillt følgende "spørsmål":

Tjenare!!

Är ny här på denna fantastiska flugfiskesida.

 

Tänkte börja direkt med en fråga:

Jag tänker köpa mig ett nytt flugfiskespö för fjällfiske efter harr, röding(röye) och framförallt öring(örret)

Har kollat lite på streamstix evolution II och competitionstix i klass 4 eller 5.

Vill ha ett relativt snabbt och distinkt spö!

Tänkte använda spöt för framföallt torrflugefiske och vill därför ha mycket "feeling" i spöt.

 

Nån som har erfarenhet??

Eller Vad tycker ni???

 

Mvh//Simon

 

Det er ikke vanlig norsk folkeskikk å holde kjeft hvis man ikke har noe positivt å si når man får et spørsmål på et forum om hvilke erfaringer man har med et stangmerke. Som en "vanlig" fluefisker uten noen som helst tilknyttning til noe spesifikt merke så er det min rett å faktisk påpeke mitt syn på en type stang jeg overhode ikke synes er spesiellt god eller interessant. Det betyr selvfølgelig ikke at mine erfaringer er riktig eller gale, det må den enkelte avgjøre selv. Jeg har iallefall aldri sagt at vedkommende burde finne seg noe annet, jeg sier klart og tydelig at man må "FINNE DET UT SJÆL"....

 

Derfor skulle det bare mangle om det ikke skulle tillates at jeg og andre helt fritt kan si negative eller positive ting om et stangmerke (gjelder uansett merke) hvis jeg måtte mene det, og som her når man faktisk blir spurt om det.

Når det gjelder erfaring for min del så kan jeg selvfølgelig ikke argumentere med kastere på landslagsnivå, men det forhindrer meg ikke i å ha en mening om en type fluestenger. I dette tilfelle gjaldt det Streamstix stengene som jeg nå har prøvd alle modellene av, uten å finne en som jeg liker spesiellt godt.  Har rett og slett aldri blitt fortrolig med disse stengene. Jeg understreker at jeg ikke kastemessig er i nærheten av landslagsgutta, men ber allikevel om at jeg kan uttale meg utifra de erfaringene jeg har, selv om de rammer et spesiellt merke. Det var da faktisk det som var utgangspunktet med tråden.

Jeg skal gjerne også være med på å presisere hvorfor andre merker er så fortreffelige, men det var ikke spørsmål om andre merker i denne tråden. Spørsmålet gjaldt faktisk Streamstix stenger.

 

Når det er sagt så kunne jeg sikkert ha vært flinkere til å utdype hva jeg ikke liker med stengene. For meg er det allikevel vanskelig å beskrive det utover at enten så oppleves det slaskete og upresist eller så føles noen av stengene stive og ufølsomme. Eneste unntaket var en av toppmodellene som var helt grei, men jeg husker ikke hvem av dem det var (beklager det).

Synes det var viktig å få frem at man  har en uttalelses rett på et forum selv om det i dette tilfelle ikke er en god karakterestikk av et spesiellt stangmerke. Hvis trådstarter bare hadde ønsket positiv omtale av Streamstix stengene så hadde vel strengt tatt vitsen vært borte..........

 

Forøvrig har jeg ikke problemer med svarene til Streamteam gutta, klarer ikke å engasjere meg i slikt. Det får andre ta seg av.

 

 

Jeg er også helt klar for det siste du sier Erik, KLEKKINGER......vi trenger det nå ;D ;D ;D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spesifikt eller ikke; hvis det er ingen habile som kan/vil svare, så får trådstarter spørre et annet sted (kanskje gjennom en pm til dere?). det betyr ikke at det dermed er fritt frem for bransjefolk å anbefale noe som de har tilknytning til. har du et snev av tilknytning mot et merke/firma, så er faktisk det eneste du kan gjøre er å snakke pent som et annet merke/firma, og kun det  >:(.

Bare for å klargjøre et en ting: Er det forskjell på Kong Salomo og Jørgen hattemaker eller er det likt for alle?

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=1165.0

Det er altså administrator som legger lista er det ikke?

 

hva du elller jeg synes er rettferdig eller ei, har ingen verdens ting å si. det er de som drifter dette forumet som bestemmer om det er forskjell på Kong Salomo og Jørgen hattemaker eller det er likt for alle. når de sier i fra, så er det sånt.

 

viser ellers til hojes glimmrende innlegg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Du er medlem av Streamteam....hvorfor er du medlem av Streamteam hvis ikke dette har en eller annen form for Reklameffekt og hvordan skal forbrukere vite hva det innebærer å være medlem økonomisk sett.Har du til eksempel fordeler av å være medlem eller gjør du dette 100% vederlagsfritt.(fordeler ved å få rimeligt utstyr??)Skulle veldig gjerne sett det teammedlem som ikke har fordel av sin status :rolleyes:

 

Jeg har overhodet ikke noe i mot at bransjefolk uttaler seg på forum om utstyr de kjenner godt, selv om de er inhabile .Skulle bare mangle,det er måten og hyppigheten som er problemet, og det som forringer troverdigheten deres...

Første del besvares ikke. Ganske enkelt fordi dette er et forhold mellom Pål Andersen og Streamstix og har ingenting i dette forumet å gjøre.

Selvfølgelig skal det respekteres .Men forholdet er der og ikke skjønner jeg hensikten med slikt fohold hvis ikke det innebærer gjensidige interesser og fordeler.Det er ikke ment som noen anklage , men kan man ikke diskutere forholdet så er situasjonen på en måte fastlåst og en må selvfølgelig bare forholde seg til det.

 

Selvfølgelig er vi alle i en eller annen grad inhabile og det kan vi ikke gjøre så mye med uten at vi bruker litt sund skepsis når vi leser andres innlegg.Derfor ser jeg det heller ikke som noe problem å bruke den samme sunde skepsis over for folk med bransjetilknytning.

Du skal i alle fall vite det Erik at jeg oppfatter så godt som alltid dine innlegg som både seriøse og objektive, men det gjør jeg desverre ikke når det gjelder Pål Andersen.Slik er det bare og derfor har jeg litt forståelse for reaksjonen fra moderator.Så enkelt er det. ;)

Jeg ser ingen grunn til å skrive en lengre avhandling om hvorfor jeg oppfatter Pål Andersens innlegg som mindre objektive og Streamteam som noe "påtrengende" på Fluefiskesiden.det blir vel til syvende og sist ens personlige oppfatning av det som skrives. :-\

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snikreklame er absolutt en uting, om det har foregått her er jeg vel ikke så sikker på...men som jeg skrev tidligere..jeg kunne ønske at dere som har tilknytning til enkelte merker hadde vært flinkere til å poengtere dette.  Det som jeg synes er verre enn snikreklame, er amatører som seiler under falsk flagg.  Med det mener jeg tråder hvor folk anbefaler enkelte merker på det sterkeste og kanskje ikke har prøvd så mye annet.  Mange av oss har vel et slags innebygget behov for å rettferdiggjøre våre egne innkjøp og vil av den grunn reklamere for disse produkters fortreffelighet.  Fluestenger er som mange andre ting veldig avhengig av den enkeltes preferanser og kastestil, selv har jeg fremdeles ikke funnet stanga som helt passer til min noe særegne kasteteknikk he-he  :D

Du verden hvor mange ting jeg har kjøpt etter andres anbefalinger og uten å teste de selv..og gått i baret....

 

Litt irriterende faktisk at ingen produserer stenger som passer min teknikk....Skål! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er stor sett to moderatorer og til tider et par til her på fluefiskesiden. Det å være moderator her er til tider lite trivelig, alt man skriver blir med lupe gransket, og detektivene finner alltid noe på oss; svarer på, eller kommer med tiltale. Vi har forsøkt å la ting gå sin gang her så forumet, uten de mange regler under de mange paragrafer, det har som regel alltid fungert bra.. tror det kan ha noe med respekt å gjøre, og en god blanding av å være subjektiv og objektiv. Kan det ikke fortsette sånn? (det var ikke et spørsmål) Skal ikke nevne navn/nick her, men i denne tråden tråkker flere personer noen skritt for langt over denne grensen, sitter igjen med en følelse av at dette kommer av en reaksjon med liten tankegang på forhånd.

 

Vil også si at at vi som, eller jeg som administrator (kan ikke svarer for andre); ikke sitter igjen med veldig mye for den jobben vi gjør med fluefiskesiden i form av penger eller generøse produsenter/levrandører(vi er ikke betalt for), eller annet matriellt. Det vi sitter igjen med, og som det jobbes for og med er å tilby et samlingssted for fluefiskere på internett, der man kan dele sin interesse/hobby/livsstil/levebrød etc. med andre likesinnede. Håper dette er til glede for mange..

Så vis oss litt respekt for det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

diskusjoner om inhabilitet har forekommet før og konklusjonen var såvidt meg bekjent at vi som er tilknyttet bransjen kan svare på direkte spørsmål om de produktene vi har befatning med. Her kom det et innlegg hvor det ble spurt om spesifikke Streamstix stenger og jeg kan da ikke se at det er galt å svare som medlem av Streamteam.

 

Her må jeg si meg litt enig med Erik. Selv om vi ønsker minst mulig innblanding på forbrukerforumet, fra de som har en eller annen tilknytning til bransjen, så må det være lov å svare på direkte spørsmål dersom dette går ut på å informere om noe konkret, eller avkrefte en direkte feilopplysning fra et annet medlem. Da bør man for ryddighetens skyld gi informasjon om sin merketilknytning. Jeg har tilknytning til bransjen selv, så jeg forsøker så godt jeg kan å ikke blande meg inn i utstyrsdiskusjoner...

 

Rene ”selgende” tekster har forekommet, og jeg har i hvertfall personlig sett litt gjennom fingrene på dette til nå, fordi jeg synes forumet lever så mye bedre uten for mye innblanding av moderatorer, men jeg forstår godt hvorfor Robin på en ”forsiktig måte” prøvde å hinte om at noen beveget seg inn i grenseland. Grensene tøyes oftere og oftere nå..

 

For at et Forbrukerforum skal ha troverdighet blant medlemmene, så bør enhver som har interesser eller tilknytning til et merke forsøke å holde seg unna diskusjoner om deres (og konkurrentenes) merker. Forbrukerforumet er til for at forbrukerne selv skal kunne dele sine erfaringer seg i mellom.

 

Jeg tror ikke noen av oss på Fluefiskesiden ønsker at vi må skilte i vår ”Profil” dersom man har tilknytning til bransjen, for det er verdens enkleste sak å opptre som ”selger” for et produkt under et anonymt navn, og jeg er redd mange da vil velge å bli ”anonyme” medlemmer. Det er nok av etablerte (men anonyme) medlemmer som har et sterkt emosjonelt forhold til et merke (faktisk sterkere enn merke-forholdet til bransjefolk), og dette er det heller ikke lett å forholde seg til i et forbrukerforum..

 

Jeg vil oppfordre alle forbrukere til å tenke seg om før de svarer på tråder som ”hvilken stang vil du anbefale…”. Kom gjerne med ekte meninger og erfaringer, men begrunn dine meninger og utdyp dine erfaringer, så blir man mer troverdig…

 

Lars Magne og Pål har et poeng i at det er ”et problem” at mange nybegynnere kommenterer utstyr, uten å ha noe særlig erfaring eller referanser å snakke om. Dette er et vanskelig tema, og det hender jeg leser innlegg som er direkte ”feilinformasjon”. Uansett - forbrukerforumet er til for forbrukerne, og dersom troverdigheten blir borte blir forumet verdiløst. Tenk litt på det alle sammen….

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å se at vi kan diskutere "hett" og allikevel ha en noenlunde god tone. Det er én av grunnene til at jeg foretrekker dette forumet fremfor andre.

 

Det er lenge siden (år) Rune la lista for hvordan dette fungerer her på forumet. Hvem som helst kan komme med beskrivelser av produkter, selv om man er sponset av produsent/leverandør. Forutsett at man opplyser i tråden at man er tilknyttet merket på en eller annen måte. Dette er en god løsning, da det er opp til hver enkelt hvor mye man vil legge i svaret.

 

'Inhabil' blir noe søkt. Jeg har brukt Sage i 18 år, og har ennå tilgode å betale full pris for en fordi jeg hadde en kamerat som drev fiskesjappe. Er jeg dermed inhabil? Eller er jeg kun inhabil hvis samme fyr bruker et bilde av meg i reklameøyemed?? Personlig synes jeg det er "superinteressant" å vite hva produsenten har å si om egne produkter. Derfor tråler jeg alle brosjyrer og websider jeg kommer over. Mye er bare skryt og svada, men det er også mye som avslører produsentens tanker bak et produkt. Hvis jeg ved en senere anledning får muligheten til å teste produktet finner jeg ut om jeg synes de har oppnådd det de ønsket. Det er sånn jeg liker å gjøre meg klokere når det gjelder produkter: Hva er tanken bak (brosjyrer, messer, etc)? Hva har de "fått det til"? (Testing). Det er meningsløst å slakte et produkt hvis man ikke vet noe om intensjonen bak.

 

Medlemmer av diverse "Pro-Team", "Streamteam" etc. er ressurs personer som produsentene "melker" når de utvikler nye produkter. Hvis disse personene, som samlet sett antagelig utgjør de beste fluefiskerne i landet, skal la være å bidra i slike tråder vil verdien av forumet synke betraktelig i mine øyne. Hvis en flerfoldig norgesmester uttaler seg om et produkt så lytter jeg.

 

Og litt tilbake til trådens tema: Hvis jeg vurderte å kjøpe en Vision stang, så hadde det vært utrolig interessant å vite hva Rune hadde å si om de forskjellige stengene. Det ville gjøre valget mye lettere, spesielt hvis jeg ikke hadde mulighet til å prøve dem først. Så når noen spør om Streamstix stenger - hvem bedre til å uttale seg enn nettopp de som gjorde det!

Samtidig skal man selvfølgelig ha i bakhodet at dette er et privat forum, og at admer og modder er konger/presidenter/diktatorer. Men det er mitt klare inntrykk at de har mindre problemer med denne tråden en "visse andre" (no offence  :D). Og det er selvfølgelig greit det og, men saken bør kanskje diskuteres i en annen tråd.

 

Vinagunner, uttalelser fra de du kaller 'inhabile' finner jeg totalt uinteressante. Ikke vet jeg hvor dyktige de er, og hvis de nettopp har betalt 5000 for ei stang stempler de seg selv som idioter hvis de slakter den. Og, jeg har sett mange eksempler på folk som har uttalt seg i "hytt og ræv" om stenger på diverse fora, og som senere har vist seg å være nybegynnere når det gjelder kasting. Skremmende mange faktisk, og skremmende "fremtredende" forum-personligheter  :D. (Som et generelt minimum bør du ihvertfall takle dobbelttrekket noenlunde greit før du uttaler deg negativt eller positivt om moderne stenger på et forum!)

 

Uansett, et interessant tema og foråpentligvis har det kommet noe godt utav denne tråden også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er interressant at de som betrakter seg som "eliten" av norske fluefiskere (ingen nevnt, ingen glemt ;)) mener kun de har rett til å uttale seg om stenger og kasteegenskaper. Selv er jeg verken nybegynner eller proff (tror jeg representerer et greit gjennomsnitt), men mener jeg kan uttale meg om JEG liker en stang eller ikke (selvfølgelig  hvis jeg kan begrunne dette). Mener også jeg kan gjøre dette uten å ha prøvd all verdens stenger da en mening er sterk subjektiv. Selvfølgelig blir en anbefaling bedre jo større sammenligningsgrunnlag en har, men for en subjektiv uttalelse ser jeg ikke nødvendigheten. Som nevnt før tidligere; det beste rådet mot å unngå bomkjøp er jo å prøve selv, dvs stole på sine egen følelse og gi f... i hva div personligheter (proff eller amatør) på div. fora mener.

 

Nå er trådstarter ny på dette forum og skal skaffe seg stang til fjellfiske. Mulig jeg tar feil, men tolker innlegget hans som at han av ferdighetsnivå er nærmere nybegynner enn proff. Hvorfor må en da være semiproff for å kunne uttale seg om en stang rettet mot en nybegynner? Jeg vil tro at jeg (eller noen på mitt nivå) med alle mine feil og mangler innen kasting er vel så skikket til å anbefale et produkt til noen med lik eller mindre erfaring. Hadde trådstarter vært proff hadde saken vært en annen...

 

Flere av de egenerklærte proffene er ivrige konkurransefiskere. Av det jeg har sett av konkurransefiskere (har ikke vært med, og har forøvrig ingen interesse av det heller (og nei, jeg hadde sikkert ikke klart å hevde meg veldig godt)) så skiller konkurransefiske seg ganske mye fra fritidsfiske for "kosens" skyld. Både med fiskestil og teknikk. Tror at min fiskestil og kasteteknikk har vel så mye relevanse for trådstarter som noen av semiproffenes stil og teknikk.

 

Essensen i innlegget mitt er at jeg mener forumet mister mye av sin troverdighet dersom kun eliten av norges fluefiskere skal få lov til å uttale seg om produkter. Spesielt ironisk er det da eliten i stor grad står mindre fritt til å velge utstyr enn oss vanlig dødelige.

 

Legger meg ikke borti habilitetsdebatten i denne tråden, men synes generelt at de som er sponset eller har bransjetilknytning burde være forpliktet til å opplyse om dette uansett. Det gjelder også medlemskap i diverse proteam som jeg oppfatter som nøyaktig det samme som sponsing uten at jeg vet hvilke fordeler de har av et slikt medlemsskap.

 

Et siste spørsmål av nysgjerrighet: eier 2 stk Streamstix sneller som jeg har brukt jevnt i ca 2 år nå. Har også 6-7 andre sneller fra forskjellige produsenter. Gjør dette meg kvalifisert til å komme med en uttalelse om Streamstix snelle dersom noen skulle spørre, eller må jeg overlate et slikt spørsmål til et kjent sponset navn i bransjen?? :D;)

 

Litt off-topic dette innlegget da jeg ikke har tatt i en Streamstix stang, og har ingen hjelp å bidra med til trådstarter. Sorry :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bra forslag av ULV nederst på side 3.. Hva er beste "dealen"?? Så kan folk prøve selv :)

 

Jeg gjentar: JEG ER IKKE I BRANSJEN.. Streamteam er jeg som sagt med i av idealisme. Vi som er med her kan nemlig være med på utviklingen osv av nytt utsyr som kommer andre fiskere til glede. Dessuten stiller vi lag på NM. Dette gjelder testing av nytt utstyr også. Har hatt over 40 Sage stenger de siste 20 åra å jeg. Blant de beste i verden etter min mening. Er jeg mere habil hvis jeg skryter av disse over 3 sider på dette fora???

 

Har penger nok til å kjøpe hva jeg vil av fiskeutstyr, og har således ingen grunn til å skryte av noe fordi jeg får rabatt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan komme med beskrivelser av produkter, selv om man er sponset av produsent/leverandør. Forutsett at man opplyser i tråden at man er tilknyttet merket på en eller annen måte. Dette er en god løsning, da det er opp til hver enkelt hvor mye man vil legge i svaret.

 

 

Mener også at så enkelt kan det gjøres..

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Flott at man prøver å hjelpe folk med svar, for å så få pepper etterpå...

 

Bakgrunn, siden det ble etterlyst.

 

Pål Andersen

Snekkergata 4A

3050 Mjøndalen

 

post@flyfishnorway.com

Hjemmeside: http://flyfishnorway.com

mobil 91850210

 

38 år, ingen barn, ugift, samboer med Stine (som også er på Streamteam)

 

Startet med fiske i 73, 4 år gammel. leste HELE boka til Dr. Sømme (ørretboka) da jeg var 6. Bestemte meg for å bli fluefisker da. Vokst opp med Hans Lidman litteratur. Drevet med alt fra håndsnørefiske til HiTech trolling, isfiske etc. etc. Begynte med fluebinding 11 år gammel, fluefiske da jeg var 12. Pælma ut ALT utstyr som IKKE var flueutstyr da jeg var 17. Begynte å jobbe i "bransjen" da jeg var 19. Kurset 1000 vis i kasting og fluebinding, praktisk fiske, stangbygging etc. Fisker 150-200 dager i året (selv om mange turene bare er på en time eller 2 i lokale vann, en dag uten fisking er en dag uten mening :). Jobber i dag med alarmer (innbrdd og brann) til privatboliger (jobber med dette på 8 - året som daglig leder i Drammen). Jobber i tillegg som IT ansvarlig (MAC) på en liten bedrift. Har fortsatt kurs etc. mest i foreninger. Tillitsverv i foreninger siden jeg var 14. Er i dag med i laksegruppa Nedre Eiker (Drammenselva), oppsyn i Åmot (Drammenselva), Leder av NKFF, leder av fiskeutvalget MJFF etc............

Bruker mye av døgnet på å rådgi fiskere både om utstyr, fiskeplasser, fisketeknikk osv.

Flere NM medaljer i fluefiske og fluekasting, flerårig deltaker på EM og VM lag i fluefiske. Flere topplasseringer i verdens største fluebindekonkurranse, Mustad Scandinavian open.

Opplært instruktør, stangfysikk, materialer osv. Av Steve Rajeff, designer på G.Loomis og 14 ganger VM mester i kasting. På tohånds Odd Hagen (mfl.) Fisker ALLE arter. Fra klasse 0 til 12. Enhånds og tohånds. Designet fluemønstre til produksjon. Fisket fra nordkalotten til Australia.

 

 

Alt dette har IKKE gjort meg til en rik mann via NOEN leverandører. Men jeg har LITT erfaring med det meste som finnes av utstyr. De som kjenner meg vet at jeg uttaler meg ut ifra hva jeg SYNTES og ikke hva jeg MÅ. DERFOR mener jeg selv at jeg IKKE er inhabil, men faktisk har gode forslag og tips å komme med. HVIS dette ikke er ønskelig så greit for meg, jeg fisker heller enn å bruke tid foran datamaskinen.

 

SÅ, UNNSKYLD for min inhabilitet og ønske om å bli millionær på gode råd og reklame... Standardsalær jeg tar for å snakke varmt om et merke er 100 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo trøste seg med at jo flinkere man blir til å kaste jo mindre betyr stanga for resultatet :P

Dette er ganske vesentlig  ;)

Har man graverende kastefeil så spiller det ingen rolle om man kjøper Lidl-stanga eller G.Loomis til 6000kr, det blir ikke bra uansett !

Selv er jeg litt overrasket over at det kommer så mye spørsmål på fora som dette om hvilken stang man bør kjøpe, fordi det dreier seg kun om smak og behag !

Det som er favoritt-stanga til den ene er gjerne helt krise hos den andre, og sånn vil det alltid være med stenger !

Har man kjøpt stang av et noenlunde anerkjent merke i dag, og overhodet ikke får til greie snørebukter med den, da er det mest sannsynlig at man har seriøse kastefeil !

Har man feks fisket kun med Loop Yellowline, og går til innkjøp av Sage TCR, vil man nok slite litt til å begynne med, men det er utrolig hva man venner seg til med litt godvilje  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at man prøver å hjelpe folk med svar, for å så få pepper etterpå...

 

Bakgrunn, siden det ble etterlyst.

 

Pål Andersen

Snekkergata 4A

3050 Mjøndalen

 

post@flyfishnorway.com

Hjemmeside: http://flyfishnorway.com

mobil 91850210

 

38 år, ingen barn, ugift, samboer med Stine (som også er på Streamteam)

 

Startet med fiske i 73, 4 år gammel. leste HELE boka til Dr. Sømme (ørretboka) da jeg var 6. Bestemte meg for å bli fluefisker da. Vokst opp med Hans Lidman litteratur. Drevet med alt fra håndsnørefiske til HiTech trolling, isfiske etc. etc. Begynte med fluebinding 11 år gammel, fluefiske da jeg var 12. Pælma ut ALT utstyr som IKKE var flueutstyr da jeg var 17. Begynte å jobbe i "bransjen" da jeg var 19. Kurset 1000 vis i kasting og fluebinding, praktisk fiske, stangbygging etc. Fisker 150-200 dager i året (selv om mange turene bare er på en time eller 2 i lokale vann, en dag uten fisking er en dag uten mening :). Jobber i dag med alarmer (innbrdd og brann) til privatboliger (jobber med dette på 8 - året som daglig leder i Drammen). Jobber i tillegg som IT ansvarlig (MAC) på en liten bedrift. Har fortsatt kurs etc. mest i foreninger. Tillitsverv i foreninger siden jeg var 14. Er i dag med i laksegruppa Nedre Eiker (Drammenselva), oppsyn i Åmot (Drammenselva), Leder av NKFF, leder av fiskeutvalget MJFF etc............

Bruker mye av døgnet på å rådgi fiskere både om utstyr, fiskeplasser, fisketeknikk osv.

Flere NM medaljer i fluefiske og fluekasting, flerårig deltaker på EM og VM lag i fluefiske. Flere topplasseringer i verdens største fluebindekonkurranse, Mustad Scandinavian open.

Opplært instruktør, stangfysikk, materialer osv. Av Steve Rajeff, designer på G.Loomis og 14 ganger VM mester i kasting. På tohånds Odd Hagen (mfl.) Fisker ALLE arter. Fra klasse 0 til 12. Enhånds og tohånds. Designet fluemønstre til produksjon. Fisket fra nordkalotten til Australia.

 

 

Alt dette har IKKE gjort meg til en rik mann via NOEN leverandører. Men jeg har LITT erfaring med det meste som finnes av utstyr. De som kjenner meg vet at jeg uttaler meg ut ifra hva jeg SYNTES og ikke hva jeg MÅ. DERFOR mener jeg selv at jeg IKKE er inhabil, men faktisk har gode forslag og tips å komme med. HVIS dette ikke er ønskelig så greit for meg, jeg fisker heller enn å bruke tid foran datamaskinen.

 

SÅ, UNNSKYLD for min inhabilitet og ønske om å bli millionær på gode råd og reklame... Standardsalær jeg tar for å snakke varmt om et merke er 100 000,-

 

Spennende informasjon ;):)....også i tillegg et utrolig nyttig innlegg i debatten! :rolleyes::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

tmags skrev:

Jeg har sett mange eksempler på folk som har uttalt seg i "hytt og ræv" om stenger på diverse fora, og som senere har vist seg å være nybegynnere når det gjelder kasting. Skremmende mange faktisk, og skremmende "fremtredende" forum-personligheter  . (Som et generelt minimum bør du ihvertfall takle dobbelttrekket noenlunde greit før du uttaler deg negativt eller positivt om moderne stenger på et forum!)

 

Denne uttalelsen er i beste fall skummel, tmags. :o

For hvem skal definere hvem som er gode nok kastere til å uttale seg eller ikke?

Et forum for lidenskaplige fluefiskere enten du er en superkaster eller såkallt nybegynner må være slik at alle har muligheten til å uttale seg i et spørmsmål om stenger uten å være redd for at hans/hennes mening ikke kan være med fordi hun pr definisjon ikke er god nok til å kaste og dermed ikke kan utttale seg om en stang.

 

Vi kan ikke ha det slik på et forum som fluefiskesiden at det er kun en håndfull personer som i kraft av sine suverene kasteferdigheter er de eneste som kan uttale seg om en spesiell fluestangs kvaliteter. Da har de samme personene definert seg selv som de eneste kompetente til å ha en mening om stenger, og en slik elite tankegang står for meg som en type samfunnsutvikling jeg overhode ikke liker.

 

Skal et forum som dette ha noen som helst verdi så må alle ha en mulighet til å uttale seg om stenger og annet utstyr utifra den enkeltes ståsted. Et slikt forum må ha en inkluderende holdning til sine medlemmer slik at alle føler at man har noe å bidra med. Det innebærer at selv nybegynneren må kunne uttale seg om en stang utifra sitt ståsted om han/hun ønsker det og at meningen er like mye verdt som alle andres.

 

Jeg har sett superkastere gi toppscore til stenger i tester, som jeg synes er helt tragiske å kaste med. Dette sier jeg med utgangspunkt i at jeg er en middelmådig fluekaster, men jeg velger selv å definere meg som god nok til å uttale meg om stenger utifra eget ståsted. Hva andre måtte mene om mine kasteferdigheter anser jeg for å være totalt uinteressant i denne sammenhengen. Jeg forbeholder meg retten til å ha en mening uansett hvilket nivå jeg er på, og ser med gru frem til den dagen andre skal mene noe på mine vegne.

 

Jeg synes pidestallen blir lengre og lengre i denne debatten..............

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er interressant at de som betrakter seg som "eliten" av norske fluefiskere (ingen nevnt, ingen glemt ;)) mener kun de har rett til å uttale seg om stenger og kasteegenskaper. Selv er jeg verken nybegynner eller proff (tror jeg representerer et greit gjennomsnitt), men mener jeg kan uttale meg om JEG liker en stang eller ikke (selvfølgelig  hvis jeg kan begrunne dette). Mener også jeg kan gjøre dette uten å ha prøvd all verdens stenger da en mening er sterk subjektiv. Selvfølgelig blir en anbefaling bedre jo større sammenligningsgrunnlag en har, men for en subjektiv uttalelse ser jeg ikke nødvendigheten. Som nevnt før tidligere; det beste rådet mot å unngå bomkjøp er jo å prøve selv, dvs stole på sine egen følelse og gi f... i hva div personligheter (proff eller amatør) på div. fora mener.

 

Nå er trådstarter ny på dette forum og skal skaffe seg stang til fjellfiske. Mulig jeg tar feil, men tolker innlegget hans som at han av ferdighetsnivå er nærmere nybegynner enn proff. Hvorfor må en da være semiproff for å kunne uttale seg om en stang rettet mot en nybegynner? Jeg vil tro at jeg (eller noen på mitt nivå) med alle mine feil og mangler innen kasting er vel så skikket til å anbefale et produkt til noen med lik eller mindre erfaring. Hadde trådstarter vært proff hadde saken vært en annen...

 

Flere av de egenerklærte proffene er ivrige konkurransefiskere. Av det jeg har sett av konkurransefiskere (har ikke vært med, og har forøvrig ingen interesse av det heller (og nei, jeg hadde sikkert ikke klart å hevde meg veldig godt)) så skiller konkurransefiske seg ganske mye fra fritidsfiske for "kosens" skyld. Både med fiskestil og teknikk. Tror at min fiskestil og kasteteknikk har vel så mye relevanse for trådstarter som noen av semiproffenes stil og teknikk.

 

Essensen i innlegget mitt er at jeg mener forumet mister mye av sin troverdighet dersom kun eliten av norges fluefiskere skal få lov til å uttale seg om produkter. Spesielt ironisk er det da eliten i stor grad står mindre fritt til å velge utstyr enn oss vanlig dødelige.

......

 

Så har du altså vridd mitt innlegg i stikk motsatt retning. Forøvrig et ganske kjent forum fenomen  :D.

Men du bør faktisk ikke være verken proff og/eller ekspert for å kunne kaste med dobbelttrekk  ;).

 

Jeg står faktisk for det jeg sier denne gangen. Skal du komme med kritikk av et produkt så bør du kunne håndtere produktet. Hvor interessant er det f.eks. å vite hva en 18-åring med nystemplet førerkort synes om kjøreegenskapene til den nye Toyota Landcruiser?? Ikke veldig...

Rose kan man gjøre så mye man vil, ingen tar skade av ros, men lista for kritikk bør ligge en del høyere IMO. Så før man skriver kritisk om en stang bør man altså vite at man faktisk klarer å håndtere stanga. Du bør ikke være ekspert og/eller "proff", du kan faktisk være overraskende gjennomsnitlig, men du bør være i stand til å "utnytte mer enn stangas første- og andregir".

 

Alle kan og bør selvfølgelig skrive hva de enn måtte ønske om hva de enn måtte ønske til enhver tid. Personlig, siden jeg skriver på dette forumet med fullt navn, kommer jeg mer enn gjerne med ros av stenger jeg liker. Stenger jeg ikke liker holder jeg kjeft om, da det ganske sikkert finnes mange der ute som synes det samme produktet er helt perfekt. Det har ikke alltid vært min holdning, men det er en "klokhet" jeg har opparbeidet meg gjennom mange år på slike fora (altfor mange år  :-\). Husk at ting du skriver på et forum KAN oppsøke deg mange år senere. Jeg har tråkket i baret mer enn én gang  :-[.

 

Forøvrig synes jeg stanganbefalinger er blant de minst interessante trådene. De eneste gangene jeg leser dem er hvis nettopp folk som Pål, Erik, Lars Magne, Stig, Rune , Flemming uttaler seg om stenger jeg ikke har testet selv. Det er fordi jeg kjenner dem, vet hvordan de kaster og stort sett hva slags type stenger de liker og ikke liker. Dermed har jeg et referansegrunnlag.

En annen grunn til at slike tråder er uinteressante er nettopp det Godsmack skriver over...

 

Samtidig må jeg innrømme at jeg liker å høre ros av de produktene jeg selv har sans for, selv i slike stangtråder (hørte jeg Sage?). Og jeg er ganske sikker på at der er vi like, og at det har en psykososial forklaring  :D.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Bra forslag av ULV nederst på side 3.. Hva er beste "dealen"?? Så kan folk prøve selv :)

 

Jeg gjentar: JEG ER IKKE I BRANSJEN.. Streamteam er jeg som sagt med i av idealisme.

Har du noen interesse av å diskutere ditt forhold til Streamteam så gjerne for meg.

Tror de fleste har god hukommelse nok til at du ikke trenger å gjenta deg selv.Enkelte av oss har også god nok hukommelse til å minnes at du fikk vel samme reaksjonen fra en moderator på Fluefiske.net på samme måten som fra Robin her, pga. dine omfangsrike stang beskrivelser...etc.

 

Idealisme: Læren om den eneste rette sannhet. ;) greit nok det så lenge man ikke blir så fanatisk og ikke er så opptatt av sin egen troverdighet at man begynner å anta naive holdninger til omverdenen og andres syn på dette ,med å være inhabil.

Det går an å ta hensyn.Det er like viktig som å hjelpe og du blir neppe sett ned på eller kritisert ,for å vise hensyn , men behold gjerne dine store "forumsstøvler" på og tramp rundt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så har du altså vridd mitt innlegg i stikk motsatt retning. Forøvrig et ganske kjent forum fenomen  :D.

Men du bør faktisk ikke være verken proff og/eller ekspert for å kunne kaste med dobbelttrekk  ;).

 

 

Kan ikke se jeg har nevnt ditt navn i innlegget mitt noe sted tmags. Var flere som skrev at man burde være på et visst nivå før man har rett til å uttale seg. Det jeg prøvde å si, men som Tørrfluepuristen klarte så mye bedre, er det skumle ved å bestemme hvem som har rett til å uttale seg, spesielt når man tydeligvis som noen (nevner ikke deg spesielt tmags ;)) ser på seg selv som en elite. Dette kan godt være, men for en vanlig bilist er det kanskje interressant hva andre vanlige bilister synes om en bil og ikke nødvendigvis hva Loeb, Solberg og Alonso måtte mene (for å bruke bil metaforen).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, innlegget ditt kom mens jeg skrev mitt.

 

Jeg har forsåvidt forklart det i innlegget over men:

Alle kan og bør uttale seg så mye de vil, for all del. Men jeg synes det blir latterlig (for å si det mildt) når dårlige til middelmådige kastere kritiserer ei stang når den eneste åpenbare grunnen til at de ikke likte stanga er deres egne begrensninger.

 

Det er forøvrig et rent internett-fora-fenomen. Jeg har vært på Gud vet hvor mange utstyrsdemoer/messer, og tilbakemeldingene når man er "face to face" er totalt forskjellig fra hva de skriver på fora. Jeg har aldri opplevd at en under-middels kaster har kritisert stanga fordi han/hun ikke helt fikk det til. De vet så inderlig godt at det ikke er årsaken. Da hører man heller ting som "det er sikkert en god stang, men jeg fikk den ikke helt til".

Det kan til og med hende det faktisk var snøret de ikke taklet, og ikke stanga. Sett på et snøre med kortere klump én klasse opp, og plutselig er det drømmestanga. SÅ tilfeldig er det, Terje, og jeg har opplevd det personlig flere ganger.

 

Sven Kalmar er en glimrende kar i så måte. I hans øyne finnes det ikke dårlige stenger. Enhver stang har et formål og det finnes garantert minst ett slags fiske den kan brukes til. Hvis den viser seg å være noe lei å kaste med i starten er den "interessant" og "utfordrende" med positive fortegn. That's the attitude  ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk får lov til å herje slikt som dette.

Tråden til Gallok er for lengst ødelagt og jeg foreslår at moderator eller admin stenger tråden eller rydder opp i innleggene.

 

Makan til flaming :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...